„A kialakult helyzet katalizálni fogja a digitalizációt, automatizációt és jelentősen átalakíthatja a szervezetfejlesztési stratégiákat” – mondja a KPMG vezérigazgatója.
– Most mi is videóhívás segítségével beszélgetünk. Mennyire szokták meg az új helyzetet a könyvvizsgálók, azaz hogyan tudnak működni ebben az időszakban?
Soha nem látott sebességgel változott meg a környezetünk az elmúlt két hónapban, amihez alkalmazkodva nagyon gyorsan kellett súlyos döntéseket meghoznunk, sokszor úgy, hogy nem állt mindig rendelkezésre minden szükséges információ.
Nem volt kérdés számunkra, hogy elsődleges célunk munkatársaink és ügyfeleink fizikai és egészségügyi biztonságának megteremtése a lehető leggyorsabban. Közben az üzletfolytonosságot is meg kellett őriznünk. Ezt valamivel több mint másfél hét előkészítés után, gyakorlatilag egy nap alatt valósítottuk meg március 13-án, komolyabb fennakadás nélkül.
A technikai feltételek alapvetően adot-tak voltak, hisz a munkánkat korábban is többnyire irodán kívül, alapvetően az ügyfeleknél végeztük, és a home office is bevált gyakorlat volt korábban. A könyvvizsgálatokat pedig már évek óta digitálisan, papírmentesen végezzük, beleértve a dokumentációt is. A legfontosabb változás a csapatok személyes jelenlétet nélkülöző együttműködési hatékonyságának fenntartása volt. Szerencsére a mai informatikai és technológiai megoldások (például a videóchat, képernyő- és fájlmegosztás) már olyan segítséget nyújtanak ehhez, ami mindezt zökkenőmentesen lehetővé teszi.
– Mi a helyzet az ügyfelekkel? Náluk is könnyen ment a digitális átállás?
Itt már változatosabb a kép, attól függően, hogy milyen típusú iparágról van szó. Az, hogy egy könyvvizsgáló házon kívül dolgozik, a laptophasználat, a távoli elérés vagy digitális kollaboráció mindennapos gyakorlat. Ez egy fix gyáregységben – akár gazdasági területen – dolgozó munkatárs számára sem minden esetben biztosított. Nekünk is alkalmazkodnunk kellett a körülményekhez. Csak hogy egy példát mondjak: a jelen helyzetben nincs arra lehetőség, hogy naponta öt alkalommal kérjünk be váratlanul egy-egy dokumentumot az ügyféltől, hanem megtervezve, koncentráltan, igazodva ahhoz, ahogy bemegy az irodába/gyárba az ügyvezető, a főkönyvelő vagy az ezzel megbízott munkatárs.
– Milyen változást, változtatást tartanak meg a jövőben is (azaz vannak-e és mik a pozitívumok ebben a helyzetben)?
Egészen biztos vagyok abban, hogy a jelenlegi helyzet katalizálni fog számos szervezetfejlesztési és folyamatszervezési törekvést, nemcsak a könyvvizsgálat területén, de a gazdaság egészében. A digitalizáció, automatizáció vagy a papírmentesség a gazdasági folyamatok minden területén még nagyobb hangsúlyt kap majd. Ahogy a távoli és/ vagy rugalmas munkavégzés most már azok számára is bizonyított, akik korábban fenntartásokkal kezelték ezt a lehetőséget.
Mi is folyamatosan kérdezzük a kollégákat, szeretnénk látni, hogy ezeknek a folyamatoknak mi az emberi oldala, miképp tudjuk támogatni őket, milyen kérdéseik vannak.
– A jelen helyzetben hogyan oldják meg a könyvvizsgálatot?
Azt kellett minden egyes könyvvizsgálat során átgondoltan egyeztetnünk az ügyfeleinkkel, hogy számukra milyen esetleges nehézséget okoz például a távoli munkavégzés, és vannak-e olyan információk, dokumentumok, evidenciák, amelyek nem állnak rendelkezésre digitálisan. Ha voltak is ilyenek, arra is minden esetben született megoldás. Azt gondolom, hogy a magyar gazdasági, üzleti szféra egésze büszke lehet arra, amilyen eredményesen sikerült napok alatt átállni egy – a dolgozók egészségét és a járvány terjedésének lelassítását maximálisan támogató – home office alapú munkavégzésre. Itt azonban azt is hozzá kell tennünk, hogy ebből a szempontból a gazdasági szektor egy privilegizált szegmense a nemzetgazdaság egészének, hisz a pénzügyi és számviteli területen dolgozóknak jórészt lehetősége volt a home office-ból történő munkavégzésre.
A távoli munkavégzésnél nagyobb kihívást jelent a járványhelyzet és az abból indult gazdasági válság hatásainak felmérése ügyfeleink tevékenységére, és ennek megfelelő figyelembevétele/bemutatása az éves beszámoló elkészítése és annak könyvvizsgálata során. Különösen nehéz kérdés ez az eltérő üzleti évvel (például március 31.) dolgozó társaságok esetében, ahol már nem „csak” egy fordulónap utáni eseményről beszélünk. Tapasztalatunk szerint, kiemelten fontos, hogy időben, minél korábban, vezetői szinten elinduljanak ezek az ügyfél és könyvvizsgáló közötti megbeszélések, mert csak így biztosítható a könyvvizsgálatok egyeztetett, határidőre történő lezárása.
– Az ügyfeleiket hogyan érinti a válság?
Van olyan ügyfelünk, akit rendkívülsúlyosan érint a koronavírus-járvány megfékezésére hozott intézkedéscsomag. Például a törvényileg korlátozott tevékenységek esetében – mint az egészségügyi szolgáltatók egy része, vagy a turizmus, vendéglátás területein – egyik napról a másikra teljesen megszűntek a bevételek, akár hosszabb időszakra. Ilyenre korábban még nem volt példa. Az, hogy mennyire súlyosan érinti őket, nagyban függ attól, hogy milyen volt a likviditásuk a korlátozó intézkedések bevezetésekor. Akiknek hitele volt, azoknak persze a moratórium nagy segítség.
A mostani válság sokkal mélyebben károsíthat egyes vállalkozásokat, hiszen jó néhány bevétel nélküli hónap után lehet majd lassú felfutásra számítani, ami az eredményességen túl a likviditásukat is jelentősen nyomás alá helyezi. Ezért is látjuk úgy, hogy a következő éves zárás mind a társaságok, mind a könyvvizsgálók számára különösen bonyolult feladat lesz.
– A beszámolók beadási határidejének módosulása hogyan befolyásolja a munkájukat? Milyen arányban adják be mégis időben a cégek?
Mind a külföldi példák, mind pedig a szakmai szempontok alapján nagyon várta a szakma ezt a lehetőséget, ami több esetben is fontos segítség lehet a vállalkozóknak, de adott esetben a könyvvizsgálóknak is.
Az egyik olyan helyzet, amikor ez nagy segítség, természetesen az, amikor a társaság folyamatainak digitalizációs szintje nem teszi lehetővé – vagy csak korlátozottan – a távoli munkavégzést. Ebben az esetben a dolgozók egészségének megőrzését és a járvány terjedésének lassítását is lehetővé teszi a határidő módosítása. Azt segíti, hogy a távolról való munkavégzés miatt lelassult folyamatok során az alaptevékenység támogatására tudjon fókuszálni a gazdasági részleg. Sok esetben – a részben külföldi ügyvezetők általi – az aláírások és eredeti dokumentumok hozzáférése akadályozta csak az éves zárás befejezését, most itt is fellélegezhettek az érintettek.
Emellett egy fontos szakmai segítséget is jelent a határidő módosulása mind a társaságok vezetése, mind a könyvvizsgáló számára. A május 31. és szeptember 30. közötti időszak fejleményei segíthetnek a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nehezen megbecsülhető kérdések, például a vállalkozás folytatása elvének teljesülésével kapcsolatosak megválaszolásában. Tekintettel a járvány okozta válság példanélküliségére, sebességére és bizonyos területekre gyakorolt drámai mértékű hatására, a visszarendeződés, a gazdaságélénkülés sebességével és mérté-kével kapcsolatos bizonytalanságokra, az említett további négy hónap jelentősen csökkentheti a jelenleg fennálló helyzet kiszámíthatatlanságának mértékét.
Döntően azonban azt látjuk, hogy a vállalkozások törekednek az eredeti határidőket tartani.
– Mit gondol, hogyan változik a jövőben a könyvvizsgálók munkája?
Egészen biztosan folytatódik az elmúlt években is rendkívüli mértékben felgyorsult digitalizáció. Képzeljük csak el egy pillanatra, hogy miként tudnánk most megfelelni a szakmánkkal kapcsolatos elvárásoknak, ha a technikai eszköztárunk, a digitalizáltságunk akár csak a tíz évvel ezelőtti szinten lenne. Nem is beszélve arról, ha húsz évet lépnénk vissza. Olyan mértékben változik körülöttünk a környezet, gyorsul fel minden és nőnek meg a felhasználói igények, hogy a könyvvizsgálati folyamatok folyamatos és célzott fejlesztése, digitalizációja nélkül lehetetlen lenne ezeknek megfelelni. Ezt fokozzák még a szabályrendszer, a számviteli és egyéb szakmai szabályozási standardok változásai, amelyek követelményei ma már csak egy high-tech, digitalizált eszközrendszerrel teljesíthetők. Ráadásul az elvárások és standardok egyre inkább eltávolodnak a pusztán historikus információk világától, és mindinkább előretekintenek, várható hatásokat és kimeneteket modelleznek. A könyvvizsgálói szakma legfontosabb feladata az lesz, hogy úgy tudjon fejlődni, hogy a tevékenysége éppúgy releváns maradjon a változó elvárásrendszerben is. Ennek egyik kulcsa kétségkívül a digitalizáció.
– Ahogy ön is említette, a könyvvizsgálati standardok folyamatosan frissülnek. Mit jelent ezekhez alkalmazkodni, és ez a mostani – átmeneti – helyzet a vírus terjedésének megfékezésére vonatkozóan mennyire írta át ezeket?
A könyvvizsgálati szakma szabályozása átfogó átalakítás előtt áll, amire már most el kell kezdeni a felkészülést. Az IAASB idén júniusra tervezte, hogy kiadja a könyvvizsgálati tevékenység új, átfogó kontrollszabályozási keretrendszerét, az SoQM1-et. A terv az, hogy ezt követően 18 hónap áll majd rendelkezésre a könyvvizsgáló társaságok részére, hogy biztosítsák a megfelelést 2021 végéig. A jelenleg hatályban lévő standard helyébe lép majd, és alapvetően a kockázatok felmérésén és az azok kezelésére kialakított preventív kontrollokon alapul az eddig jellemzően detektív kontrollok helyett. Sokan valószínűleg hozzánk hasonlóan megkezdték a felkészülést az Exposure Draft alapján, hogy a következetes bevezetés a teljes hálózaton belül mindenképpen megtörténjen a hatálybalépésig. Bár a Covid–19 által indukált helyzetre reagálva várhatóan kitolódhatnak a bevezetésre előírt határidők, az SoQM1 összetett szabályozási környezete miatt érdemes mindenkinek minél hamarabb elkezdeni a felkészülést.
– A jövőben hogyan alakulhat át a beszámolókészítés? Milyen szerepe lesz a könyvvizsgálatnak, ha minden gazdasági eseményt átlátható módon kell (és lehet) becsatornázni az adóhivatalhoz?
Érzékeny kérdés ez, és a kimeneti bizonytalanság is meglehetősen magas, de gondoljunk csak bele, hogy már most is mennyire átalakult a számviteli szakma egésze az átfogó ERP-rendszerek és a digitalizáció világában. Ebben az automatizált világban egy számvitelileg standardizált tevékenységet végző társaság esetében már most is automatikusan történik a könyvviteli folyamatok jelentős része. Elég csak az autógyárra gondolni, ahol az elkészült gépkocsi azonnal az anyavállalat tulajdonába kerül, és a végső készre jelentést egy vonalkódlehúzással igazoló, gyártásban dolgozó munkatárs a készletanalitikus könyvelési lépések mellett egyben a számlázást, árbevétel- és vevőkönyvelést is elindította és elvégezte – a vonalkód leolvasásával.
Ezzel párhuzamosan viszont fennállnak az előzőekben említett folyamatok is, amelyek egyre összetettebbek és egyre nehezebb feladatok elé állítják a szakmát. E kettő között kell mindenkinek sikeresen navigálnia a jövőben.
– Tavaly került a KPMG élére. Milyen időszak van ön mögött, hogyan éli meg ezt a szerepet, és mik a konkrét céljai?
Churchill óta tudjuk, hogy mi mást is kívánhatna magának egy vezető az első évében, mint egy méretes válságot. Abban azért megegyezhetünk, hogy jobban örültem volna, ha nem borult volna fel fenekestől a körülöttünk levő környezet mindjárt az első fél évemben.
De komolyra fordítva a szót, minden nehézségért kárpótol az a büszkeség, amelyet a munkatársaim miatt érzek, akik az elmúlt két hónapban bizonyították, hogy azon értékek mentén, amelyek mellett a KPMG működik, egy olyan erős és változásokra gyorsan reagáló egységet képeznek, ami lehetővé tette, hogy a mostani extrém körülmények között is a megszokott magas színvonalon tudunk értékteremtő munkát és támogatást nyújtani az ügyfeleinknek. Az egyetlen – inkább üdítő – különbséget csak a dress code és a beszélgetésekbe néha-néha mindkét oldalon beszaladó gyermekek jelentik.