„Alapvető feladatunk, hogy a könyvvizsgálói oktatási programok úgy épüljenek fel, hogy segítsék a könyvvizsgálót a mindenkori auditálási követelményekhez igazodó szakmai kompetencia elsajátításában”– emeli ki a Magyar Könyvvizsgálói Kamara oktatási alelnöke.
– Hatodik éve Ön a kamara oktatási bizottságának elnöke. Mennyire sikerült megvalósítani akkori célkitűzéseit?
– A kamara stabil külső és belső szakmai kapcsolatrendszerrel, anyagi biztonsággal rendelkezik, sikeres szakmai programok indultak el az előző ciklusban. Növekedett az oktatás színvonala, új megoldásokat vezettünk be a kapcsolattartás, a szakmai fejlődés, az oktatás, az informatikai és a minőségellenőrzés területén.
Nem vagyok maradéktalanul elégedett, mert a dinamikus, korszerű működési struktúrát alkalmazó kamarai szervezet kialakítása terén még nem vagyunk félúton sem. Letettük ugyan az új alapokat, de a változó, digitalizálódó világ folyamatos alkalmazkodást igényel tőlünk. Bár már látszanak az eredmények, fokoznunk kell a digitális platformok készségszinten történő elsajátításának ütemét, mivel ez az alap egy más módszertannal készült ismeretanyag befogadására. Gyorsan reagáltunk a pandémia által okozott nehézségekre, a kamarák közül elsőként szerveztük meg a home office-t, a digitális elnökségi és bizottsági üléseket. Az MKVK oktatási bizottsága 2020. márciusi bizottsági ülését már zoomon tartotta, s azóta a vizsgák egy részét is sikerült digitális úton megszervezni.
A szabályzatok módosításával elértük, hogy kamaránk tagjai a szakmai továbbképzés teljesítéséhez szükséges valamennyi kreditpontot e-learing keretében is megszerezhetik. Online képzésben tanulni ugyanakkor maga is egy tanulási folyamat, ezért a szakmai továbbképzési szabályzat úgy módosult, hogy évente legalább 4 kreditpontot e-learning képzési formában kell megszerezni.
A szakmai társszervezetek gyakorlatát figyelemmel kísérve a küldöttgyűlés úgy határozott, hogy 2020-tól valamennyi szükséges kreditpontot az adott év végéig meg kell szerezni, azaz megszűnt a kreditpontok átvitelének lehetősége.
Kidolgozásra került az elektronikus aláírás rendszere, számos kollégával együtt 2020. március 14-e óta már azt használjuk; elterjesztésére az idén újabb erőforrásokat veszünk igénybe. Az igazi változást azonban véleményem szerint csak egy törvényi módosítás eredményezne, ezáltal egyúttal lehetővé válna, hogy az Online Beszámoló és Űrlapkitöltő Rendszerbe (OBR) csak a könyvvizsgáló által digitálisan aláírt jelentéseket lehessen feltölteni.
Elsődleges cél a kamarai tagoknak nyújtott szolgáltatások minőségi továbbfejlesztése és bővítése, a szakmai érdekvédelmi funkció erősítése.
A programból kiemelendő, hogy a már korábban kialakított koncepció keretében tovább kell folytatni az informatikai fejlesztéseket a kamarai élet minden szegmensében. A közhiteles nyilvántartást ugyanakkor az is erősítené, ha az OBR a könyvvizsgálat szükségességét a törvényi előírásoknak megfelelően ellenőrizné a beadás során, így elkerülhetővé válna valótlan adatok következmény nélküli közlése. A folyamatos létszámcsökkenésre is figyelemmel a kamara működési elvének és a területi szervezetek feladatkörének újragondolása is szükségessé válik. Nem sikerült eredményeket elérni az elmúlt ciklusban a könyvvizsgálók társaságokba, szakmai, üzleti közösségekbe szerveződése területén, továbbá nélkülözhetetlen a törvényi és standardváltozások minél szakszerűbb követése a könyvvizsgálati tevékenység során. A korszerű adatelemző könyvvizsgálati munkát segítő programok alkalmazása területén történtek előrehaladások, de becslésem szerint az aktív könyvvizsgálók 40 százaléka nem használja azokat. A könyvvizsgálati tevékenység népszerűsítésével állunk a legrosszabbul, a könyvvizsgálatot sokszor összekeverik a könyveléssel, pedig mind a két szakterületnek más a feladata, a működése és az eszközrendszere. Mint már sokszor elmondtuk, a könyvvizsgálat értéket is teremt, nemcsak a törvényi kötelezettség miatt jó, ha van, hanem annak hozzáadott értéke növeli a vállalkozás megbízható működését.
– Milyen oktatással, képzéssel összefüggő feladatok állnak még Önök előtt?
A kamara elnöksége 2021. áprilisi ülésén tárgyalta és a küldöttgyűlésnek javasolta elfogadni 2021–2025 közötti középtávú programját. A minőségi munka alapvető feltétele a könyvvizsgálói feladatok minőségi ellátása, amelyhez a kamarának minden tekintetben segítséget kell nyújtania tagjai számára.
Alapvető feladatunk, hogy a könyvvizsgálói oktatási programok úgy épüljenek fel, hogy segítsék a könyvvizsgálót a mindenkori auditálási követelményekhez szükséges és igazodó szakmai kompetencia elsajátításában. A szakmai továbbképzésnek folyamatos fejlődést kell biztosítani a szaktudás, a szakmai készségek, a szakmai értékrendszer, etika és attitűd, valamint a kompetencia területén. Az online képzést úgy kell átalakítani, hogy a tananyagok interaktivitása növekedjen, a megszerzett tudás mérhetősége fokozottabbá váljon.
A könyvvizsgálóvá válás hosszú folyamat, nehéz és rögös az út az oklevél megszerzésén át a mentori gyakorlat teljesítéséig és a kompetenciavizsga letételéig. A kompetenciavizsgán a tagjelöltnek bizonyítania kell, hogy önálló és felelősségteljes munkavégzésre képes, mert amennyiben a vizsgabizottság erről nem győződik meg, a tagjelölt nem válhat a kamara tagjává. Az OKKT elnökével és számos egyetemmel együtt gondolkodva azon dolgozunk, hogy a könyvvizsgálói oklevél megszerzése vonzóvá váljék, az oklevél mögött lévő tudás a gyakorlati életben is eredményeket produkáljon. A feladat összetett, a bizottságnak együtt kell működnie az egyetemi alap- és mesterképzésben dolgozó tananyagfejlesztőkkel, az oktatókkal, az ACCA-val, az IFAC-cal, a könyvvizsgálati tanfolyamon oktatókkal és számos más bizottsággal is.
– Hogyan tudja összeegyeztetni a kamarai feladatait az egyetemi oktatói feladataival, illetve a saját cégében betöltött pozíciójával?
– Munkáim során igyekszem csapatot építeni. A legjobb gondolat sem kerül megvalósításra, ha nincs kivel végrehajtani azt. A kamarában, az egyetemeken és saját vállalkozásomban is olyan kollégák vesznek körül, akikkel jó együtt gondolkozni és dolgozni. A kamara főtitkári hivatalának szakértői csapata támogat abban, hogy a sokszor kreatív elgondolások megvalósuljanak. Kiemelhető a kamara szakértői bizottságával, a szakmai alelnökkel, az oktatási bizottság tagjaival, az OKKT-val, a kamara főtitkári hivatalával folytatott együtt gondolkodás. Ha pozitívként értékeljük az elmúlt öt év oktatási tevékenységével kapcsolatos munkát, akkor azt kell mondanom, az nem egyéni siker, hanem a csapatmunka eredménye.
Az egyetemi oktatói tevékenység adja a pihenést, mondhatnám, egy kicsit hobbi jellegű. A tanmenetet úgy alakítjuk, hogy az oktatás a szabadidőm terhére menjen. Nem vagyok igazi, tanult oktató, előadásaim legtöbbször a megszerzett gyakorlati tapasztalatokra, az új módszerek, oktatási technikák alkalmazására épülnek.
Az elmúlt 40 évben a munkáim során megszokottá vált, hogy a munkaidőm 7–21-ig tart, nem mondom, hogy jól van ez így, sok fontos dologra nem jut időm, de mint oly sokszor elmondom, az autómon már digitális a kézifék, nincs benne kulcs, ami leállítaná a motort.
– Milyen változásokra számít a kamara életében a következő öt évben?
– A kamara a megalakulása óta stabil keretek között folytatja a működését, amely kellő alap arra, hogy a jövőről nyugodt keretek között gondolkodjunk. Egyrészt alkalmazkodnunk kell a változásokhoz, másrészt magunknak is változásokat kell generálnunk. A létszámunk a ciklus végére várhatólag 3000 fő alá csökken, ami magában hordozza a működési struktúra változásáról történő gondolkodást. Erősíteni kell a pártoló tagság szervezeti működését, amely a kapuk szélesebb kinyitásával érhető el. A számviteli-adózási szakma összefogására az elmúlt években voltak kísérletek, de eddig mindenki a maga útját járta, szükség lenne a szorosabb, rendszeres együttműködésre, hogy a közös gondolkodás ne csak a problémák tárgyalása során valósuljon meg. Kamaránk tagja a Kamarák Szakmai Szövetségének, számos együttműködési feladat van ott is napirenden. Nem kerülhető meg az a felvetés sem, hogy hosszabb távon a könyvvizsgálók szakmai tevékenységüket minimum 2–5 fős társaságban végezzék.
A szakma bonyolulttá vált, a mindennapi munka a korábbiaktól eltérően számos naprakész komplex tudást feltételez. Nem érthetünk egyszerre a költségvetési és a hitelintézeti számvitel, az IFRS mélyebb szegmenseihez, amelyhez hozzáadódik az adózás széles spektruma, a digitalizáció diktálta informatikai változások is. Öt év múlva már biztosan csak a könyvvizsgálati munkát segítő szoftverek alkalmazásával lehet dolgozni, a szerződéseket, elfogadó nyilatkozatokat, könyvvizsgálói jelentéseket digitálisan fogjuk kiadni. Munkánk támaszkodni fog az xml-re, a NAV-adatbázisokra.
Az előadások többségét digitálisan lehet majd megtekinteni, és a számonkérés is digitális lesz. Ez persze ma még csak vízió, de azt gondolom, a környezeti változások majd kikényszerítik a kamara szervezeti és működésbeli átalakítását. A felkészülést el kell kezdeni, ami az oktatási területtel foglalkozók számára mindenképpen ritmusváltást és jelentős feladatot fog jelenteni.
– Oktatási alelnökként hogyan látja a könyvvizsgálat jövőjét?
– A könyvvizsgálói oklevél megszerzése garancia lehet arra, hogy magasan képzett szakembert bocsátunk ki a munkaerőpiacra. A képzésnek, úgy vélem, az elkövetkező időkben is fenn kell maradni, a képzési struktúrának és módszereknek pedig alkalmazkodni kell az elvárásokhoz.
A könyvvizsgálat napjainkban is rendkívül összetett feladat, a pénzügyi beszámolási folyamatban fontos láncszemeként működik. A független könyvvizsgálók az üzleti információk szolgáltatói és felhasználói között a megbízható közvetítő értékes szerepét töltik be, a Data & Analytics folyamatok használatával növekedik a könyvvizsgálat relevanciája.
A könyvvizsgálat jövőjét illetően feltehetően csökken a könyvvizsgálatok száma, de egyúttal növekedni fog a bizalmi tanácsadóként betöltött szerepünk. A könyvvizsgálók alap- és továbbképzése képessé teszi a kollégáinkat arra, hogy az adózási, számviteli és informatikai területen a tanácsadó funkció erősítésével az egyes vállalkozások eredményében a hozzáadott érték megjelenjen.
Úgy vélem ugyanakkor, hogy nemcsak a társadalom pénzügyi kultúráján van mit javítani, hanem a vállalkozók pénzügyi és számviteli ismeretén is. A vállalkozók egy része minden közteher befizetése nélkül akar működni, azaz a vállalkozói társadalom még nem érett a könyvvizsgálói értékhatár emelésére, szükséges a többszintű kontroll.
Sokan azt mondják a könyvelői, könyvvizsgálói szakma értékét nagyon nehéz „eladni”.
Feladatunk megértetnünk a környezettel a szerepünket, a könyvvizsgálat vállalkozói eredményhez történő hozzáadott értékét. Ebben azért magam is úgy érzem, van mit fejlődni.
– A digitalizáció Ön szerint hogyan fogja megváltoztatni a könyvvizsgálói szakmát?
– A digitalizáció fejlődésével az információk valós időben érkeznek, s rendelkezésre fognak állni a megfelelő eszközök az adatok folyamatos feldolgozásához és elemzéséhez. A könyvvizsgálói módszertannak fejlődni és átalakulni kell, hiszen az auditorok digitális úton kapnak képet a szervezet tevékenységéről, egyúttal a mélyebb betekintés érdekében hozzáférésük van a teljes adatmennyiséghez és az összes eszközhöz.
Az adatok elemzése, értékelése, a következtetések levonása az eddiginél is komplexebb gondolkodásmódot, az informatika, az adó, a számvitel, a standardok változásának az eddigieknél is mélyebb ismeretét követeli meg. Aki nem tud megfelelni a digitalizáció által diktált elvárásoknak, az lemarad.
A könyvvizsgálók társaságokba, szakmai, üzleti közösségekbe szerveződése lehetőség a túlélésre, ahol az eddig megszerzett érték nem vész el. A csapat hasznosítani tudja az egyén értékeit, és a tagok komplexebb tudása által védettebb lesz, s kevésbé sebezhető.
Tagságunk fele jelenleg szüneteltető jogállású, azaz nem könyvvizsgálóként, hanem számviteli, adózási szakemberként, oktatóként dolgozik számtalan munkaterületen, többnyire közép- vagy felsővezetői beosztásban. Az okleveles könyvvizsgálói képzésnek tehát még mindig rangja van, mert átfogó, komplex, a gyakorlati életben is piacképes ismereteket nyújt.
– Most volt a küldöttgyűlés. Mennyire voltak eredményesek?
– A küldöttgyűlést 2021. május 7-én online formában tartottuk meg. A küldöttgyűlés tagjai a szakma kiváló szakemberei, akik közül többen évek óta alakítói, mozgatórugói a kamara életének. A napirendi pontok előkészítettek, azt a kibővített elnökségi ülés után a helyi szervezetek is megvitatják.
A napirendi pontok közül a kamara és az elnökség 2020. évi tevékenységéről, a stratégiai elképzelések teljesüléséről szóló pontokat, valamint az egyes bizottságok beszámolóit emelném ki, amelyeket a küldöttgyűlés jelentős szavazati többséggel fogadott el. Emellett elfogadta a kamara – egyes területi szervezetek beszámolóját önállóan is tartalmazó – 2020. évi számviteli beszámolóját, a kamara 2021. évi üzemgazdasági tervét, s megválasztotta a kamara könyvvizsgálóját is.
Eredmény, hogy sikerült a küldöttgyűlést megtartani, a 2020. évet a beszámolók elfogadásával lezártuk, a továbbiakban az üzemgazdasági terv elfogadásával már a jövőre koncentrálhatunk. Természetesen mindig lesznek kisebb viták, amelyek az együtt gondolkodást szolgálják, de az elmúlt időszakhoz hasonlóan a véleménykülönbségeket jelentős szavazati többséggel tudtuk lezárni.
NÉVJEGY
59 éves.
Mérlegképes könyvelőként végzett 1990-ben, 1997-től gazdasági mérnök, 1999-től okleveles könyvvizsgáló, 2001-ben szerezte meg a menedzser szakirányú gazdasági mérnök képesítést, 2011-ben lett okleveles közgazdász, 2012-től adótanácsadó, PhD-fokozatot a Nyugat-magyarországi Egyetemen szerzett 2016-ban, majd 2021-ben habilitált a Debreceni Egyetemen.
Az APS ALVIPLAST Schiestl Kft. igazgatója 1995–2002 között, 2002–től a H K ADOCONTROLL Kft. ügyvezetője.
Főiskolai docens 2015-től, 2016-tól főiskolai tanár.
A kamara ellenőrző bizottságának tagja, elnöke 2011-től, oktatási alelnök 2015-től.