Uniós szintű társaságiadó-reform
Az Európai Bizottság 2016. október 25- én ismertette a társaságiadó-reformmal kapcsolatos új, átfogó csomagját, amelybe beemelte a közös konszolidált társaságiadó-alapra (a továbbiakban: KKTA) vonatkozó javaslatát, valamint az unióbeli kettős adóztatással kapcsolatos jelenlegi vitarendezési rendszer javítását, illetve a visszaélés elleni hatályos szabályok továbbfejlesztését célzó két további javaslatát.
Bár a 2011-ben előterjesztett KKTA számos kulcseleme tekintetében történt előrelépés, mégsem sikerült végleges megállapodásra jutni. A Bizottság a korábbi javaslat vállalkozásösztönző elemeit megerősítve indította ismét útjára azt, hogy az adókikerülő kiskapuk bezárása révén egyenlő versenyfeltételeket teremtsen az Európában tevékenykedő multinacionális vállalatok számára. A gyors előrelépés érdekében a KKTA gyakorlati megvalósítását kétlépcsős folyamatra bontották: a közös adóalapról rövid időn belül megállapodás születhet, röviddel ezután vezetnék be a konszolidációt.
A KKTA bevezetésével a vállalkozásoknak uniós szinten egységes szabályokat kell majd követniük adóköteles nyereségük kiszámítására vonatkozóan. A korábbi, 2011-es javaslathoz képest az új társaságiadó-rendszer:
A KKTA a társasági adó mértékét nem szabályozza, mivel ez változatlanul a tagállamok hatáskörébe tartozik. Mindazonáltal átláthatóbb, hatékonyabb és tisztességesebb rendszert hoz létre a határokon átnyúló tevékenységet folytató vállalkozások adóalapjának számítását illetően.
A jogalkotási javaslatokat konzultáció céljából az Európai Parlament elé, illetve elfogadás céljából a Tanács elé terjesztik.
Új rendelet az IFRS 15 befogadásáról
Az 1606/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban egyes nemzetközi számviteli standardok elfogadásáról szóló 1126/2008/EK rendelet 2016. szeptember 22-én ismét módosult a 2016/1905 európai bizottsági rendelet elfogadásával.
A 2016/1905 rendelet az IFRS 15 Vevői szerződésekből származó bevétel standard módosításának a jóváhagyásáról szól és maga után vonja számos standard és értelmezés módosítását, illetve visszavonását. A Nemzetközi Számviteli Standard Testület (a továbbiakban: IASB) 2014 májusában tette közzé az új IFRS 15 Vevői szerződésekből származó bevétel nemzetközi pénzügyi beszámolási standardot, amely javítja a bevétellel kapcsolatos pénzügyi beszámolást és összehasonlíthatóbbá teszi a pénzügyi beszámolók fő sorait. Ezt követően, 2015 szeptemberében az IASB az IFRS 15 standard hatálybalépésének időpontját 2017. január 1-jéről 2018. január 1-jére halasztotta.
Az IFRS 10 módosításai az IFRS 9 standardra való hivatkozásokat tartalmaznak, ám még nem alkalmazhatók, mivel az IFRS 9 standardot az Európai Unió még nem fogadta el – a rendelet mellékletében az IFRS 9-re vonatkozó hivatkozásokat az IAS 39 standardra való hivatkozásként kell értelmezni.
Az IFRS 15 elfogadása maga után vonja az IFRS 1, 3 és 4, továbbá az IAS 1, 2, 12, 16, 32, 34, 36, 37, 38, 39 és 40, valamint a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Értelmezési Bizottság IFRIC 12 értelmezésének, illetve az Értelmezési Állandó Bizottság SIC-27 és SIC-32 értelmezésének módosítását. Hatályát veszti az IAS 11 Beruházási szerződések és az IAS 18 Bevételek standard, az IFRIC 13 Ügyfélhűségprogramok, az IFRIC 15 Ingatlan építésére vonatkozó megállapodások és az IFRIC 18 Ügyfelektől származó eszközátadások értelmezés, illetve a SIC-31 Bevételek – reklámszolgáltatásokat tartalmazó barterügyletek értelmezés.
A módosításokat legkésőbb a 2018. január 1-jén vagy azt követően kezdődő első pénzügyi év kezdőnapjától kell alkalmazni.
A 2016/1905 bizottsági rendelet magyar nyelven is elérhető a http://eur-lex. europa.eu internetes oldalon keresztül.