160 milliárd eurós áfaadórés az Unióban
Az Európai Bizottság 2016. szeptember 6-án közzétett tanulmánya szerint az Európai Unióban 2014-ben 159,5 milliárd euró összegű áfa veszett el a költségvetés számára. A tanulmány szerint az uniós áfaadórés (a várt áfabevételek és a ténylegesen beszedett összeg közötti különbség) éves szinten ismét elfogadhatatlanul magas volt. Bár a 2014- es áfahiány 2,5 milliárd euróval kisebb, mint a 2013-as, az egyes tagállamok között továbbra is hatalmas különbségek mutatkoznak az áfaszabályok betartása területén. Az adatok 18 tagállam esetében mutatnak javulást, 8 tagállamnak azonban nem sikerült az előző évhez képest több áfát beszedni.
Magyarországon 2014-ben az áfaadórést jelentős mértékben, 4,29 százalékkal sikerült csökkenteni a 2013. évben mért áfaadórés összegéhez képest.
A tanulmány angol nyelven érhető el a https://ec.europa.eu/taxation_customs/ sites/taxation/files/2016-09_vat-gap-report_final.pdf honlapon keresztül.
Uniós jegyzék a nem együttműködő adójogrendszerekről
2016. januárjában az Európai Bizottság három lépésből álló eljárást vezetett be a közös uniós jegyzék létrehozása céljából az adókijátszás és adókikerülés visszaszorítására irányuló átfogó programja keretében. A nem együttműködő adójogrendszerek közös uniós jegyzéke – közzétételét követően – a már most is létező tagállami listáknál jóval nagyobb súllyal esik latba azon harmadik országok viszonylatában, amelyek nem tartják be a jó adóügyi kormányzással kapcsolatos normákat. Ezen túlmenően az uniós szintű lista meg fogja akadályozni az agresszív adótervezést alkalmazó feleket abban, hogy visszaéléseket kövessenek el, kihasználva a tagállami rendszerek közötti különbségekből fakadó lehetőségeket.
A Bizottság által kidolgozott eredménytábla ahhoz nyújt segítséget a tagállamoknak, hogy meghatározzák, mely országokkal kellene az Európai Uniónak párbeszédet kezdeményeznie a jó adóügyi kormányzás ellen ható problémák megvitatása céljából. Az eredménytábla összeállítása során a világ összes nem uniós országára és adójogrendszerére vonatkozóan elemzések készültek, hogy meghatározzák, mekkora esetükben az adókikerülés megkönnyítésének kockázata. Az előzetes értékelés egy sor semleges és objektív mutató – köztük gazdasági adatok, pénzügyi tevékenységgel, intézményi és jogrendszerrel kapcsolatos szempontok, valamint a jó adóügyi kormányzással kapcsolatos alapvető normák – alapján készült el. A cél az, hogy a tagállamok könnyebben megállapíthassák, mely országokra korlátozódjon az átvilágítás, azaz a részletesebb, a jó adóügyi kormányzás szempontrendszere alapján elvégzendő ellenőrzés, mely a következő lépést jelenti az uniós jegyzék létrehozásának folyamatában.
A kiválasztott országok átvilágítása várhatóan jövő januárban kezdődik majd meg, hogy a terveknek megfelelően a nem együttműködő adójogrendszerek első uniós jegyzéke még 2017 vége előtt elkészüljön. A tagállamok már támogatásukról biztosították ezt a kezdeményezést, mely mögé az Európai Parlament is beállt.
Új uniós befogadó rendelet
Az 1606/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban egyes nemzetközi számviteli standardok elfogadásáról szóló 1126/2008/EK rendelet [amely mellékletében egybeszerkesztett formában található az összes, 2008. október 15-én érvényben lévő nemzetközi számviteli standard és értelmezés (IAS/IFRS és SIC/IFRIC)] legutóbb 2016. szeptember 22-én módosult a 2016/1703 európai bizottsági rendelet elfogadásával.
A 2016/1703 rendelet az IFRS 10 Konszolidált pénzügyi kimutatások, az IFRS 12 Más gazdálkodó egységekben levő érdekeltségek közzététele, valamint az IAS 28 Társult vállalkozásokban és közös vállalkozásokban lévő befektetések standard módosításának a jóváhagyásáról szól. A Nemzetközi Számviteli Standard Testület 2014. december 18-án tette közzé az IFRS 10, IFRS 12, valamint az IAS 28 módosítását „Befektetési gazdálkodó egységek: A konszolidáció alóli kivétel alkalmazása” címmel. A módosítások célja, hogy tisztázzák a befektetési gazdálkodó egységek elszámolásával kapcsolatos követelményeket és segítséget nyújtsanak bizonyos körülmények esetén. Az IFRS 10 módosításai az IFRS 9 standardra való hivatkozásokat tartalmaznak, amelyek jelenleg nem alkalmazhatók, mivel az IFRS 9 standardot az Európai Unió még nem fogadta el. Ezért a rendelet mellékletében az IFRS 9 standardra vonatkozó hivatkozásokat az IAS 39 standardra való hivatkozásként kell értelmezni.
A rendelettel befogadott módosításokat legkésőbb a 2016. január 1-jén, vagy azt követően kezdődő első pénzügyi év kezdőnapjától kell alkalmazni.
A Hivatalos Lap 2016. szeptember 23-ai számában megjelent, 2016/1703 bizottsági rendelet (mellékletével együtt) magyar nyelven is elérhető a http://eur-lex.europa.eu internetes oldalon keresztül.