Vágujhelyi Ferenc: bevált a NAV Közérthetőségi Programja
A NAV egyszerűsítette az állampolgárok és a vállalkozások adóügyeit. Közérthetőségi Programjában eddig 30 ezer oldalnyi, adózóknak szóló levelet, tájékoztatót, űrlapot, információs füzetet és kitöltési útmutatót egyszerűsített – mondta Vágujhelyi Ferenc, a NAV elnöke. Egyszerűbben és érthetően kell megszólítani az adózókat, hogy megértsék, mit jelentenek számukra a változások, mire kell figyelniük; ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) öt éve indított Közérthetőségi Programjának fő célja – fogalmazott a NAV elnöke. Felidézte, hogy aki az elmúlt években intézett ügyet a NAV-nál, fizetett gépjárműadót, küldött be adatlapot, vagy akár csak elfogadta szja-bevallási tervezetét, érzékelhette: adózni egyre egyszerűbb. Rámutatott: a közérthető kommunikáció nem pusztán egy kényelmi szolgáltatás, ha az ügyfél pontosan érti a szabályokat, az nagyban segíti az önkéntes jogkövetést, csökkenti a hibalehetőségeket és az ügyintézéssel járó stresszt is.
A programban egyszerűbbek, áttekinthetőbbek lettek a NAV tájékoztatói, útmutatói, és az ügyfeleknek küldött levelek. Az adózóknak nem a jogszabályok közül kell kibogarászniuk a teendőket, a lényeg rögtön kiderül: mit kell tenni, mi a határidő, mennyit és hová kell fizetni, vagy épp, hogy mik a következményei a mulasztásnak, vagy milyen kedvezmények járnak az adóból – részletezte. Ismertetése szerint Az érthető hivatal című kiadvány részletesen, gyakorlatorientáltan ismerteti a NAV Közérthetőségi Programjának lépéseit és eredményeit. Az első kötet a program bevezetésének, működtetésének és fejlesztésének eszközeit mutatja be, a második kötet pedig a közérthető szövegalkotás gyakorlati fogásait veszi sorra, a programban átdolgozott mintegy 30 ezer oldalnyi hivatali szöveg tapasztalataira alapozva.