BÁTRAN VÁLLALKOZÓ TÁRSADALMAT SZERETNÉNK! - INTERJÚ GION GÁBORRAL

/ 2020. januári lapszám
BÁTRAN VÁLLALKOZÓ TÁRSADALMAT SZERETNÉNK! - INTERJÚ GION GÁBORRAL

„A vízió egy bátran vállalkozó társadalom, ahol a lakosság is tudatosan és hosszú távon tervez a pénzügyeivel. Közvetlenebbül az, hogy minden magyar állampolgár rendelkezzen pénzügyi ismeretekkel” – fogalmazott a pénzügyekért felelős államtitkár.

– Tavaly, nem sokkal a kinevezése után beszélgettünk többek között a pénz­ügyi tudatosságról is. Azóta tovább erősödtek a témával foglalkozó prog­ramok. Mit mondana, ha röviden kel­lene megfogalmazni, miért is fontos a pénzügyi tudatosság?

– Azt kell mondani, hogy ma már nem­csak pénzügyi tudatosságról beszélünk, hanem vállalkozási tudatosságról is. Az alapvető jártasság a pénzügyek világá­ban, a pénzzel való gazdálkodás kész­ségszintű elsajátítása olyan ismeretek, amelyeket mindenki saját maga köz­vetlenül érzékelhet az életében. Ponto­sabban fogalmazva: kihat életének leg­fontosabb aspektusaira, és ha fordítva is megfogalmazhatjuk ezt, akkor a pénz­ügyek nem ismerete végződhet súlyos következményekkel. Ilyen volt a devi­zahitel-válság, de ide vezethető vissza a piramisjátékokban való tömeges rész­vétel is. A pénzügyileg tudatos társada­lomban el lehet kerülni a befektetésnek tűnő csalások rendszerszintű kockáza­tát. A vállalkozások stabil indításához pénzügyi és vállalkozási ismeretekre egyaránt szükség van, ez pedig egy si­keres társadalom és gazdaság alapja.

– Ezzel félig meg is válaszolta azt a kérdésemet, hogy vajon a pénzügyi tu­datosság hogyan függhet össze a ver­senyképességgel.

A vállalkozások megléte és az új vál­lalkozások a gazdaság mozgatórugói. Nélkülük nincs sikeres gazdaság. Azért is érdemes javítani a pénzügyi tudatos­ságot, mert a pénzügyileg tudatos lakos­ság és vállalkozások sikeresebb gazda­ságot hoznak létre. Sajnos a fiatalokban Magyarországon nagyon alacsony a vál­lalkozási hajlandóság. Nem pontos szá­mokat idézve egy kutatásból, csak nagy­ságrendileg jegyzem meg, hogy hazánk­ban a diploma előtt állóknak csak a 10 százaléka gondolkodik önálló vállal­kozói tevékenység indításában a vég­zést követően, míg ugyanez az arány a balti államokban 60 százalék. Képzés­sel, programokkal éppen a fiatalokat cé­lozzuk leginkább, hiszen őket a legkönnyebb tanítani, de a felnőtt vállalkozók is számos program közül válogathatnak pénzügyi tudatosság témában.

– Visszatérve a lakosságra: a pénz­ügyi tudatosság az év kezdetével gyak­ran kerül a középpontba, hiszen általá­ban az év vége, az ajándékozás jelentős költekezést is jelent. Hogyan véleked­nek arról, hogy ebben az időszakban a bankok jelentős mértékű személyi köl­csönt helyeznek ki? Mekkora szezona­litás jellemző a hitelezésben?

Nem feltétlenül látunk kiugró sze­zonalitást. A hitelezés pedig nem fel­tétlenül rossz, sőt épp ellenkezőleg: gazdaság- és fogyasztásélénkítő ha­tású. Ha értelmesen, tudatosan hasz­nálják, hozzájárul a jóléthez. Tudni kell, hogy bár most olcsó a pénz és éppen emiatt nagyon vonzó is, azaz most sokan élnek ezzel a lehetőség­gel az alacsony kamatok miatt, azt a hitelt vissza is kell fizetni, tudni kell tervezni, hogy a jövedelem elbírja a törlesztőrészleteket. Nem a rövid lejá­ratú kölcsönök lehetnek kamat szem­pontjából kockázatosak, hanem inkább a hosszú lejáratúak.

A túlzott és kockázatos eladósodással van baj. Azt is jó lenne szem előtt tar­tani, hogy a hitelt érdemes abban a de­vizában felvenni, amelyben a jövedel­münk keletkezik.

– A vállalati hiteleknél tudatosab­bak az adósok?

– A vállalati hitelezésben is éppúgy tudatosságra van szükség, hogy az adott hitelt az észszerűség keretein belül ve­gyék fel, akár a magánszemélyek. Eh­hez a vállalkozóknak is tudniuk kell pél­dául cash flow-t tervezni.

– A pénzügyi tudatosságról évek óta sokat beszélünk. A Pénzügyminiszté­rium egy hétéves stratégiát is követ im­már két éve. Mit lehet mondani most, hogy állnak a megvalósítással?

– Öröm látni, hogy a programért el­kötelezett munkatársak dolgoznak na­gyon lelkesen, és járnak eseményről ese­ményre. Elindítottuk az okosanapenzzel.hu honlapot, amely tavaly elnyerte a leg­jobb közigazgatási portál díját.

A PÉNZ7-en 2017-ben Magyarorszá­gon több diák vett részt, mint Németor­szágban és Olaszországban együttvéve, és 2019-ben ez a létszám, azaz a prog­ramra hivatalosan regisztráltak száma meghaladta a 205 ezret. Idén a februári eseménysorozatra regisztráltak száma már most elérte a 130 ezret.

Az OECD pénzügyekért felelős veze­tőjétől azt is megtudtam, hogy a PÉNZ7 és azok a kezdeményezések, amelyeket összefogtunk, világszinten is jó példák­nak számítanak, és abszolút jó úton já­runk. Éppen ezen felbuzdulva szerve­zésünkben az idén lesz egy nemzetközi konferencia is a témában.

– A jó részvételi arány azt is jelzi, hogy van hova fejlődni. Valóban olyan „rossz” családi gazdálkodók a magyarok?

– Igen, sajnos egyelőre azt lehet mon­dani, hogy a pénzügyi tudatosság szintje még mindig elég alacsony hazánkban. Éppen ezért is fontosak ezek a kezde­ményezések, és éppen emiatt lényeges hangsúlyozni, hogy nem egy vagy két, sőt megkockáztatom, öt vagy tíz év alatt kell látványos és teljesen hatásos ered­ményt elvárni ezektől a programoktól, hanem még ennél is hosszabb időtávon. Az szép és fontos, hogy jók a részvé­teli arányok, sokat tettünk és teszünk, de a társadalom alapattitűdjét, szoká­sait, beidegződéseit nehéz megváltoz­tatni. Azokban az országokban, ahol ez a fajta öngondoskodás, pénzügyi érettség a társadalomban jobban jelen lévő kul­turális adottság, kevesebb a teendő. Et­től még ezekben az országokban is sok­szor bedőlnek egy-egy piramisjátéknak, és ezekben az országokban is szükség van további edukációra.

Gondoljunk csak a készpénzhasz­nálatra, amely egyre inkább háttérbe szorul, sokan élnek már a különböző digitalizáció adta lehetőségekkel. Itt­hon még mindig a kelleténél jóval több készpénz van forgalomban, ezért folya­matosan állítunk fel a készpénzmentes fizetési opciók felé terelő ösztönzőket.

– Milyen eredmények említhetők meg a készpénzforgalom csökkentésében?

– A készpénzhasználat visszaszorítását az azonnali fizetési rendszer bevezetése is segíti majd március 2-ától. Minden­esetre jó jel, hogy a Sziget Fesztivál volt az első, amely a teljes készpénzmentes­séget megvalósította, és azóta több ilyen rendezvényt is szerveztek már – jelezve, hogy készpénz nélkül is lehet. Folytat­juk a készpénzmentes iskola programot is, amely a 2018/2019-es tanévben na­gyon sikeres volt.

– Pontosan mi a pénzügyi tudatos­ság stratégia célja, és hogyan lehet le­mérni az eredményeket?

– A vízió egy bátran vállalkozó társa­dalom, ahol a lakosság is tudatosan és hosszú távon tervez a pénzügyeivel. Köz­vetlenebbül az, hogy minden magyar ál­lampolgár rendelkezzen pénzügyi isme­retekkel. Legalább annyira, ahogyan a földrajzot, a történelmet vagy bármely más, iskolában elsajátítható tudást ma­gáévá teszi. Kiemelem most is: a fiata­lokat célozzuk elsősorban, és épp emiatt például felsőoktatási intézmények pénz­ügy szakos másodéveseivel is tárgyalás­ban vagyunk, hogy a pénzügyi ismere­tek oktatásában ők is részt vehessenek önkéntesként.

Persze nem kell bonyolult ügyleteket tudni ehhez, de a megtakarítási formá­kat vagy a hitelfelvétel feltételrendsze­reit ismerni kell ahhoz, hogy tudatosan, hosszú távra (és ez fontos) megtervez­hesse valaki a saját pénzügyeit.

Nehéz az eredményeket visszamérni, mert az, hogy a programokon sokan vannak, csak azt jelzi, a társadalom és a fiatalok számára is fontos ez a kérdés. Az oktatási rendszerben az a kihívás, hogy a pedagógusok is jól elsajátítsák és jól tudják közvetíteni ezeket az ismereteket.

– Egy éve ön a pénzügyekért felelős államtitkár. Hogy látja az elmúlt évet, és milyen témák foglalkoztatják legin­kább mostanában?

– Jól érzem itt magam, változatosak a feladatok. Az elmúlt időszakban az EU-jogharmonizációval foglalkoztunk sokat, ezen belül is főként például, ami leginkább a könyvelőket, könyvvizsgá­lókat is érinti, a pénzmosás elleni tör­vénykezéssel.

Most készülünk fel a legújabb gazda­ságvédelmi csomagra, azzal töltünk sok időt.