A TRANSZFERÁRAZÁS KIFEJEZETTEN TARTALMI SZEMLÉLETET KÖVETEL - Interjú Tóth Hedviggel, a Deloitte adó- és jogi tanácsadási osztályának igazgatójával.

/ 2021. novemberi lapszám
A TRANSZFERÁRAZÁS KIFEJEZETTEN TARTALMI SZEMLÉLETET KÖVETEL - Interjú Tóth Hedviggel, a Deloitte adó- és jogi tanácsadási osztályának igazgatójával.

„A vállalatcsoportokban egyre inkább hangsúlyos, hogy az értékteremtési folyamatokat áttekintsék, a transzferármodelleket újragondolják, és a mai kor gazdasági kihívásaihoz hozzáigazítsák a működést”– mondta a Deloitte adó- és jogi tanácsadási osztályának igazgatója.

– Hogy látja, a magyar vállalkozások mennyire ismerik a kapcsolt vállalko­zásokkal kötött ügyletekre vonatkozó szabályokat?

– A transzferárazás az elmúlt 20 év­ben a társaságiadó-törvényekben valami­lyen módon szabályozva volt, de a terü­letre igazán 2005-ben terelődött a figye­lem. Magyarországon ekkor vezették be a gyakorlatban is a transzferár-nyilván­tartási kötelezettséget, bár a jogszabály már 2003-tól élt, de 2005-től lett álta­lános kötelezettség és azóta figyel erre igazából az adószakma. Ennek megfe­lelően a vállalkozások már 15 éve rend­szeresen találkoznak a témával, egyre jobban ismerik a vonatkozó szabályo­kat, évről évre foglalkoznak a törvényi megfeleléssel. Viszont továbbra is el­mondható, hogy ez egy rendkívül szűk és speciális tudást igénylő terület. Egy olyan vállalkozásnál is, ahol adózásban jártas, felkészült kollégák dolgoznak, napi szinten felmerülnek olyan transz­ferárazási kérdések, amelyek megoldá­sához tanácsadó segítségét kérik. El­sősorban a transzferár-nyilvántartási kötelezettséggel kapcsolatos szabályo­kat ismerik, ezek azok, amiket az év­ről évre ismétlődő jogszabályi kötele­zettség miatt szorosabban nyomon kö­vetnek. Egy stabil, változásoktól, át­szervezésektől mentes működés ese­tén ezeket a feladatokat napjainkban már a legtöbb cég rutinszerűen, önál­lóan vagy akár tanácsadó bevonásával megoldja. Ami viszont nagyobb kihí­vást jelent, ha valamilyen újabb tranz­akció merül fel a vállalat működésében, vagy átszervezésre kerül sor a vállalat­csoportban. Ezeknek a speciális vagy egyedi eseteknek a transzferárkezelése már sokkal inkább kihívások elé állít­hatja a cégeket. Az utóbbi években az OECD BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) törekvései további változáso­kat hoztak a transzferárazásban, ami megerősíti, hogy a transzferárazás egy eléggé komplex terület, ami folyamatos fejlődést és nyomon követést igényel.

– Milyen tapasztalatai vannak a je­lenlegi transzferár-ellenőrzésekkel, szokásospiaciár-megállapító eljárá­sokkal?

– Ahogy a szabályozás fejlődött, úgy látható az evolúciója az ellenőrzési gya­korlatnak is. Míg a kezdetekben a transz­ferár-ellenőrzések főleg a formai meg­felelőséget vizsgálták; a legkorábbi el­lenőrzéseknél sokszor csak azt vizsgálta a hatóság, hogy van-e transzferár-nyil­vántartás vagy nincs, a későbbiekben már szigorúbban nézték azt is, hogy az formailag megfelel-e a jogszabályi elő­írásoknak. Napjainkban pedig már az a tapasztalat, hogy elsősorban tartalmi transzferárvizsgálatok vannak. Az adó­ellenőrök egyre inkább felkészültek, az adóhatóságon belül speciális transzfer­árazási csapatok is működnek ellenőr­zési, illetve módszertani területen is. Ez is mutatja, hogy az adóhatóság is kiemelt területként foglalkozik a témával, illetve, hogy egyre inkább tartalmi és részle­tekbe menő ellenőrzésekkel találkoznak a társaságok is. Itt kell megemlítenem a tartalmi szemlélettel kapcsolatban a szo­kásos piaci ár megállapítására irányuló eljárásoknak a kérdéskörét. A tartalmi szemlélet előtérbe helyeződését mutatja az is, hogy 2007-től elérhető Magyar­országon a szokásos piaci ár megállapí­tására irányuló eljárás, ami azóta évről évre egyre népszerűbb a vállalkozások körében. Ez az eljárás, amit a magyar szaknyelv is APA-eljárásnak (Advance Pricing Arrangement – szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás) ne­vezett el, idén októbertől a Pénzügymi­nisztérium feladatai közé került át. Az APA-eljárások segítségével a vállalko­zások megnyugtatóan tudják rendezni a komplex vagy nagy értékű tranzakci­óik transzferárkérdéseit, és akár 8 évre transzferár-nyilvántartási kötelezettsé­geiket is kiválthatják az adóhatósági transzferár-ellenőrzések kockázatának a minimalizálásán felül. Érdemes meg­említeni, hogy nemzetközi összehason­lításban is jól szerepel a magyar APA-eljárási gyakorlat. A régióban úgy lát­juk, hogy nálunk az APA-eljárások – komplexitástól függően – 6–12 hóna­pon belül lezárulnak, míg külföldön akár évekig is elhúzódnak a hasonló ügyek. A magyar rendszer ebből a szempont­ból vállalkozásbarátabb. Másrészről az APA-csapattal való együttműködés is gördülékeny, jól felkészültek a kollé­gák, és a szolgáltatói megközelítés is nagyon jól működik az eljárások során.

– Hogyan csökkenthető a hatóságok­kal szemben kialakuló viták esélye?

– Egyrészt, mivel az adóhatóság az ellenőrzés során abból dolgozik, amit a vállalkozások a rendelkezésére bo­csátanak, a kialakuló jogviták meg­előzésének az elsődleges eszköze az, hogy rendelkezzen a társaság egy jól kidolgozott, szakmailag korrekt transz­ferár-nyilvántartással. Ebből dolgozik az adóhatóság az ellenőrzések során. Az Art. legutóbbi változása óta még inkább fontos, hogy még az ellenőrzés során be legyenek nyújtva a bizonyí­tékok és a transzferár kérdésében az a legfontosabb, hogy legyen egy jó nyil­vántartása a cégnek. A másik lehető­ség, ami a leghatékonyabb módja egy adott tranzakció vonatkozásában a jog­viták elkerülésének, az maga az APA-eljárás. Ha sikeresen lezárul egy adott tranzakcióra az APA-eljárás és szüle­tik egy APA-határozat, ami kezeli egy adott tranzakció transzferárazását, ak­kor az 3-5 évre, de ha meghosszabbít­ják, akkor akár 8 évre is elejét veheti az adóhatósági ellenőrzéseknek. Mivel az APA-határozat úgy működik, hogy a határozattal lefedett ügylet tekinteté­ben az adóhatóság csak azt vizsgálhatja, hogy a tranzakció az APA-határozatban leírtak mentén került-e megvalósításra. Hogy ha ez igazolt, akkor a határozat köti az adóhatóságot, és a tranzakció transzferárazása az APA-határozat ha­tálya alatt nem vizsgálható. Egy APA-eljárás gyakorlatilag nullázza a jogviták kockázatát. APA-eljárást két- vagy több­oldalúan is lehet kezdeményezni, ez azt jelenti, hogy nemcsak a magyar hatóság ad megerősítést a transzferárkérdésben, hanem ha egy másik ország is érintett a tranzakcióban, akkor a másik ország hatósága és a magyar hatóság között történik egy megállapodás az ügylet­nek a transzferárazásával kapcsolato­san, ami egy nemzetközi megerősítést is ad, mindkét ország számára kocká­zatkezelési eszköz. Így a másik ország­ban sem lehet transzferár szempontjá­ból kifogásolni az adott tranzakciót.

Hogyan látja a transzferárazási szakma jövőjét?

– Magyarországon a transzferárazás egy viszonylag fiatal terület, ahhoz ké­pest, hogy nemzetközi viszonylatban évtizedek óta fontos területe a nemzet­közi adózásnak. A magyar szabályozás is az OECD-irányelvekre épül, amelyet az OECD folyamatosan fejleszt. 2017- ben adtak ki egy komolyabban átdol­gozott verziót, de azóta is több témá­ban születtek kiegészítések, például a pénzügyi tranzakciókkal kapcsolatban új fejezet került be az irányelvekbe, de a Covid kapcsán is fogalmazott meg az OECD transzferárajánlásokat. Nap­jaink adózásának egyik legizgalma­sabb területe a transzferárazás, nem­csak a BEPS-akciótervek és a Covid-helyzet kezelése miatt, de a digitális gazdaság és a globális minimumadó kérdéseinek előtérbe kerülése is biz­tosan új kihívások elé fogja állítani a transzferárszakembereket. A vállalat­csoportokban egyre inkább hangsúlyos, hogy az értékteremtési folyamatokat átte­kintsék, a transzferármodelleket újragon­dolják és a mai kor gazdasági kihívásai­hoz napi szinten hozzáigazítsák a műkö­dést. Ez is mutatja, hogy a transzferára­zás egy folyamatosan fejlődő terület, amit nemcsak a transzferárszakembereknek, de az adóhatóságoknak és a vállalko­zásoknak is nyomon kell követni. A transzferárszakma fejlődését tovább ár­nyalja a külföldi irodáinknál már pár éve látható tendencia, hogy a transz­ferár-nyilvántartással kapcsolatos fel­adatokat technológiai megoldások se­gítségével oldják meg. Ez egyelőre fő­leg a nagyobb vállalatcsoportok szá­mára jelent gazdaságilag is racionális megoldást, de várható, hogy a megol­dások fejlődésével a technológiai esz­közök szélesebb körben elterjednek a transzferár-nyilvántartási feladatok ke­zelésében is. Ez óhatatlanul a szakma átalakulását hozza magával, várhatóan még inkább eltolva a fókuszt a transz­ferár-tanácsadás felé.

Véleménye szerint a globális mini­mumadó milyen hatással lesz a magyar vállalkozásokra?

– Ilyen jellegű átfogó reformra még nem volt példa, így nehéz megjósolni, hogy milyen hatással lesz az egyes orszá­gokra, az ott működő vállalkozásokra. Az lesz a kritikus, hogy az új megkö­zelítés mennyiben fogja befolyásolni a hazai vállalkozások versenyképességét, illetve, hogy mennyi új feladatot jelent majd az új szabályoknak való megfele­lés. Azt gondolom, hogy ezek a szabá­lyok a transzferárazás területét sem fog­ják elkerülni. A vállalatcsoportokon be­lüli funkciók és kockázatok megosztása a globális minimumadóval kapcsolatos új szabályoknak való megfelelés fényé­ben még inkább hangsúlyossá válhat.

Véleménye szerint melyek azok az irányok, amelyek felé a vonatkozó ma­gyar jogi szabályozást érdemes lenne fejleszteni?

– A magyar szabályozás az elmúlt évek fejleményeit, például amit a BEPS hozott, szorosan lekövette. Ugyanak­kor a nemzetközi tapasztalatok alap­ján azt láthatjuk, hogy jelentős eltérést mutathat, hogy egy-egy szabályt melyik ország hogyan implementálja. Például a transzferár-nyilvántartási kötelezett­ség vagy az országonkénti jelentéstételi kötelezettség teljesítésének részletszabá­lyaiban is egész széles skálán mozog­nak az eltérések országonként. A nem­zetközi adózás fejleményeinek leköve­tése továbbra sem elkerülhető, arra szá­mítok, hogy ebben továbbra is hasonló hozzáállás lesz a jogalkotásban, ugyan­akkor fontos megtalálni azt az imple­mentációs megoldást, amivel a legke­vésbé veszítünk abból a versenyelőny­ből, ami például az alacsony társasági­adó-kulcsból származik Magyarorszá­gon – ez a globális minimumadó beve­zetése kapcsán lesz kifejezetten érdekes kérdés. Vagy ha csak a transzferárazás adminisztrációját nézzük régión belüli összehasonlításban, nálunk sokkal in­kább vállalkozásbarátnak mondható a régió néhány országához képest. Fon­tosnak tartom azoknak a jogintézmé­nyeknek a megerősítését is, amelyek a vállalkozásoknak nyújtanak segítsé­get például az adókockázatok mérsék­lésében.


NÉVJEGY

47 éves, családos.

1992-ben érettségizett Kazincbarcikán, a Miskolci Egyetem Gazda­ságtudományi Karán diplomázott 1997-ben, majd 1999-ben szerzett adótanácsadói végzettséget.

1997 óta a BIG4 környezetben dolgozik, adózási területen.

2013-ban csatlakozott a Deloitte-hoz, 2017 óta igazgató, 2019-től a transzferárcsapatot vezeti.