A TÁRSASÁGI JOGI ÉS A CÉGJOGI TERÜLETEN A JOGALKOTÁSNAK MINDIG AZ ELSŐDLEGES SZEMPONTJA A VERSENYKÉPESSÉG NÖVELÉSE - Interjú Dr. Gyimesi Tamás Ferenccel

/ 2021. októberi lapszám
A TÁRSASÁGI JOGI ÉS A CÉGJOGI TERÜLETEN A JOGALKOTÁSNAK MINDIG AZ ELSŐDLEGES SZEMPONTJA A VERSENYKÉPESSÉG NÖVELÉSE - Interjú Dr. Gyimesi Tamás Ferenccel

„Nagyon jó érzés, hogy a visszajelzések alapján jól megfogalmazott szabályokat és működőképes szabályrendszert sikerült alkotnunk” – mondta az igazságügyi és magánjogi jogalkotásért felelős helyettes államtitkár.

– Az elmúlt időszakban számos társa­sági jogi, cégjogi szabályváltozásra ke­rült sor. Melyek ezek közül a legfon­tosabbak?

– Az elmúlt másfél év különleges idő­szak volt a jogalkotásban is, hiszen az úgy­nevezett normál jogrendi jogalkotás mel­lett párhuzamosan folyt a különleges jog­rendi, a veszélyhelyzeti jogalkotás is. A Covid–19-világjárvány nemcsak a min­dennapi életünkre nyomta rá a bélyegét, hanem gyakorlatilag minden jogterüle­ten felmerültek intézkedést kívánó prob­lémák. Az igazságügyi és magánjogi jog­alkotás területén is komoly feladatot vé­geztünk el, számos veszélyhelyzeti kor­mányrendeletet készítettünk elő. Bizto­sítani kellett a polgári bíróságok műkö­dését, a hivatásrendek – ügyvédek, köz­jegyzők, végrehajtók – köztestületi mű­ködésének szabályait. A magánjogi jogi személyek – különösen a civil szerveze­tek, a gazdasági társaságok – és a társas­házak működését is pár hét alatt új ala­pokra kellett helyezni. Ezek a szabályok a 2020 tavaszi első hullámban és a 2021 őszi hullámban is biztosították a bírósá­gok, köztestületek és a jogi személyek sta­bilitását. Nagyon jó érzés, hogy a vissza­jelzések alapján jól megfogalmazott sza­bályokat és működőképes szabályrend­szert sikerült alkotnunk.

A veszélyhelyzeti szabályozáshoz szo­rosan kapcsolódik, hogy idén nyáron mó­dosításra került a számviteli beszámolók közzétételére vonatkozó IM-rendelet.1 A veszélyhelyzeti szabályok ugyanis lehe­tővé tették 2021. június 1-ig, hogy ha a legfőbb szerv nem volt képes online mó­don vagy írásban határozni, akkor a jogi személy, a cég ügyvezetése döntsön a számviteli beszámolóról. Ebben az eset­ben ezt a beszámolót kellett közzétenni. A jogi személy legfőbb szerve ugyanak­kor a veszélyhelyzet utáni első ülésén erről a beszámolóról külön is dönthetett 2020 őszén, illetve 2021 júniusa után. A mó­dosítás biztosítja, hogy ha a jogi személy, a cég legfőbb szerve az ügyvezetés által elfogadott számviteli beszámolót megvál­toztatva vagy teljesen új tartalommal fo­gadja el, akkor lehetőség legyen a koráb­ban közzétett számviteli beszámoló „le­cserélésére”. Ebben az esetben a Céginfor­mációs Szolgálat által működtetett Elekt­ronikus Beszámoló Rendszerben passzív státuszba kerül a korábban közzétett, az ügyvezetés által elfogadott számviteli be­számoló. Fontos jelezni, hogy egy évben akkor is csak egyszer kerülhet sor a már közzétett beszámoló cseréjére.

A veszélyhelyzeti jogalkotás mellett vé­geztük a feladatkörünkbe tartozó normál jogalkotási feladatokat is. Idén tavasszal fogadta el a parlament a Polgári törvény­könyv harmadik könyvének módosítását, amely a Ptk. hatálybalépése óta felgyűlt legfontosabb kérdéseket rendezi. Elfoga­dásra került egy új nyilvántartási kódex, a jogi személyek nyilvántartásáról és a nyil­vántartási eljárásról szóló törvény, amely 2023 júliusától új alapokra helyezi a ma­gánjogi jogi személyek bírósági nyilván­tartási eljárását.

A fizetésképtelenségi területhez kap­csolódóan hosszas szakmai egyezteté­sek után konszenzusos megoldás szüle­tett 2021 tavaszára a kényszertörlési eljá­rás jövője tekintetében is, amelyről szóló cégtörvény-módosítást az Országgyűlés 2021 júniusában fogadta el.

– Milyen módosítások alkalmasak arra, hogy a társasági jog stabilitását és versenyképességét erősítsék?

– Elmondható, hogy a társasági jogi te­rületen és a cégjogi területen a jogalko­tásnak mindig az elsődleges szempontja a versenyképesség növelése.

A Ptk. olyan kiemelt jelentőségű törvé­nyünk, amellyel kapcsolatban én is osztom azt a véleményt, hogy a módosítására csak fontos okból kerülhet sor. A Ptk. harma­dik könyvének szabályozási technikája, a diszpozitív, vagyis eltérést engedő szabá­lyokkal való építkezés módszere bevált, és a jogi személyeknek a Ptk. hatálya alá rendeződése sikeresen megtörtént. A Ptk. hatálybalépése óta ugyanakkor eltelt las­san egy évtized, így teljesen természetes, hogy felmerülnek beavatkozási pontok. A Ptk. módosítását olyan szakmai mun­kacsoport alapozta meg, amelyben részt vettek bírák, ügyvédek és egyetemi ki­válóságok is.

A Ptk.-módosítás rendelkezései kö­zül kifejezetten versenyképességi elem az, hogy a pótbefizetés intézménye im­már – a nyilvánosan működő részvény­társaságot leszámítva – minden társasági forma számára biztosított. Így elkerülhe­tővé válik, hogy tagi kölcsönök útján biz­tosítsák a társaságok a pénzügyi stabilitá­sukat. De ilyen rendelkezésnek tekinthető az is, hogy a Ptk. tételesen rögzíti, hogy a korlátolt felelősségű társaságban egy tagnak több üzletrésze is lehet. Ez azért nagyon fontos, mert így a tag rugalma­san tudja alakítani az üzleti döntéseit, és a záloghitelezés kérdéseit is tisztázni le­het a gyakorlatban. Biztosítható lesz így ugyanis, hogy az új üzletrész tehermentes tud maradni. Fontos jelezni, hogy a gaz­dasági társaságok döntő hányada korlá­tolt felelősségű társasági formában mű­ködik, így ennek nagy jelentősége van a gazdasági életben.

A jogi személyek nyilvántartásáról és a nyilvántartási eljárásról szóló törvény (Jszny. törvény) egészének a célja a ver­senyképesség növelése. Az új informati­kai és eljárási rendszer képes lesz arra, hogy az állam által nyújtott szolgáltatá­sok színvonalát növelje, értve ezalatt az információhoz jutás módját, formáját, gyorsaságát is. Létrejön egy új interne­tes felület, a jogi személyek nyilvántar­tási portálja, amelyen keresztül nemcsak ügyet lehet indítani, hanem ezen keresztül tájékoztató anyagokat lehet majd elérni, és a nyilvántartásban szereplő szerveze­tekről gyors, pontos, online információ­hoz lehet jutni. A jövőben a Cégközlöny is erről a felületről érhető el.

Az új bírósági nyilvántartási eljárásban bevezetésre kerül az automatikus döntés­hozatal, amelynek eredményeként percek alatt megszülethetnek a bejegyző végzé­sek. Ehhez azonban komoly informatikai fejlesztések elvégzése és a bírósági olda­lon működő rendszerek jogi-informati­kai felkészítése szükséges. Automatikus bejegyzést a jól sematizálható, dömping­ügyekben lehet majd bevezetni.

A Jszny. törvény 2023-ban lép hatályba. Jelenleg az informatikai tervkészítés fá­zisa zajlik. A végrehajtási rendeleteket 2023 júliusáig kell megalkotni.

– A változások hogyan érintik a legki­sebb vállalkozásokat, a kkv-kat?

– A Ptk. módosítása feloldja azt az igen szigorú szabályt, hogy a közkereseti tár­saság és a betéti társaság a törvény ere­jénél fogva megszűnik, ha 6 hónapon túl a tagjainak száma egy főre csökken, vagy nem marad beltagja vagy kültagja. Sok esetben ez a szabály a családi vál­lalkozásokat érinti, ahol a tag, család­tag elhalálozása vezet a megszűnéshez, mert a társaságban maradó tag abban a hiszemben van, hogy a hagyatékátadás fogja rendezni a társaság helyzetét is. Ez azonban nincs így: kkt. és bt. esetében a tagsági jogviszony a tag halálával meg­szűnik, és nem képezi a hagyaték részét. Ezen most a Ptk. változtat. Megmarad az a szabály, hogy 6 hónapon belül új tag belépéséről kell gondoskodni, azonban a határidő elmulasztása esetén nem szűnik meg a társaság, hanem törvényességi fel­ügyeleti eljárás indul a társasággal szem­ben. Ebben az eljárásban tudja a társaság pótolni a mulasztását.

Fontos változás lesz kkt.-k, bt.-k ese­tében a pótbefizetés lehetősége, mert je­lenleg főleg ez a társasági forma él a tagi kölcsön intézményével, amely később – elszámolás hiányában és főleg a végel­számoláskor – komoly nehézséget szo­kott okozni.

Kiemelhető, hogy a módosítást köve­tően a Ptk. 3:156. §-a ahelyett, hogy ahogy most szól, vagyis, hogy a kültag nem lehet a társaság vezető tisztségviselője, a jövő­ben azt rögzíti, hogy a kültag nem automa­tikusan, hanem kijelöléssel vagy válasz­tással válik a társaság vezető tisztségvi­selőjévé. A korábbi mondat ugyanis egy rosszul sikerült diszpozitív rendelkezés volt, mert attól el lehetett térni, hiába fo­galmaz úgy a törvény, hogy „nem lehet”.

– Milyen további változásokra lehet számítani?

– Jelenleg két fontos jogharmonizációs feladatot készítünk elő. Az irányelvek át­ültetését biztosító törvényt reményeink szerint az Országgyűlés még idén ős­szel elfogadhatja.

Az egyik a 2019/1151 (EU) irányelv részleges átültetése, amely a cégeljárásban alkalmazandó digitális eszközöket és fo­lyamatokat határozza meg, ezt hívjuk Di­gitális irányelvnek. A másik a 2019/2121 (EU) irányelv, amely a tőkeegyesítő társa­ságok határokon átnyúló műveleteit sza­bályozza, és amelyet Mobilitási irányelv­nek hívunk.

A Digitális irányelv határozza meg, illetve szabályozza az online cégalapí­tás folyamatát, a Mobilitási irányelv pe­dig az Európai Unióban alapított korlá­tolt felelősségű társaságok, részvénytár­saságok unión belüli határokon átnyúló átalakulását, egyesülését és szétválását szabályozza. Jelenleg is van uniós sza­bályrendszer, azonban az csak a hatá­rokon átnyúló egyesülésre terjed ki. Az irányelveket átültető törvényi rendelke­zések 2022-ben fognak hatályba lépni. A Digitális irányelv néhány rendelkezé­sét 2023-ban kell átültetni, így ezek még nem szerepelnek a törvénytervezetekben, a kidolgozásuk megalapozása most zajlik.

– A cégalapítás mellett fontos kér­dés a működő vállalkozások átmeneti pénzügyi nehézségeit kezelni hivatott lehetőségek megteremtése. Milyen új megoldások szabályozására került sor?

– A veszélyhelyzet önmagában is ma­gával hozta annak kérdését, hogy ho­gyan lehet az átmeneti pénzügyi gon­dokkal rendelkező vállalkozókon segí­teni. E kérdésben az elmúlt időszakban normál és különleges jogrendi jogalko­tás is történt.

Egyrészt a veszélyhelyzeti kormányren­delet kimondta és jelenleg is kimondja, hogy 400 ezer forint az a minimális kö­vetelés – a csődtörvény szerinti 200 ezer forint helyett –, amely miatt felszámolási eljárást lehet kezdeményezni az adóssal szemben. Szakmai szinten ennél maga­sabb értéket támogattunk volna, azonban végül 400 ezer forint került elfogadásra.

Ezen túlmenően 2020 tavaszán egy csődtörvény-módosítást is elfogadott az Országgyűlés, amelynek a fő célja az volt, hogy egyszerűsítse, könnyítse a csőd­egyezségek létrejöttét. Már ekkor körvo­nalazódott egy a csődeljárásnál egysze­rűbb restrukturálási eljárás megalkotá­sának igénye, amely végül csak 2021 ta­vaszán született meg reorganizációs el­járásként (a 179/2021. (IV. 16.) Korm.- rendelettel, amelyet később pontosított a 345/2021. (VI.18.) Korm.-rendelet).

A reorganizációs eljárás a még nem fi­zetésképtelen, de már fizetésképtelenség­gel fenyegető helyzetben lévő vállalkozá­sokra vonatkozóan a jogszabályi eljárás­rendben rögzített bírósági restrukturálási eljárás. Az eljárás közvetlen célja, hogy az adós és hitelezői elfogadják és a bíró­ság által jóváhagyassák azt a reorganizá­ciós tervet, amely az adós pénzügyi hely­zetének helyreállítását lehetővé teszi, és ezzel elkerülhetővé váljon a fizetéskép­telenség bekövetkezése. A reorganizá­ciós eljárás egyelőre 2022. év végéig ke­rült bevezetésre. A felmerülő tapasztala­tok alapján lehet majd dönteni az eljárás további sorsáról. Figyelembe kell venni ugyanis, hogy 2022 júliusában hatályba fog lépni a szerkezetátalakításról és egyes törvények jogharmonizációs célú módo­sításáról szóló LXIV. törvény, amely jog­harmonizációs törvényként egy teljesen új eljárást fog bevezetni a magyar jogban.

A szerkezetátalakítási eljárás hatályba­lépésével a reorganizációs eljárás további fenntartása kérdéses lehet majd, mert a szerkezetátalakítási eljárás is ún. fizetés­képtelenséget megelőző eljárás. Ugyan­akkor azt is el kell ismerni, hogy részben az irányelv bonyolultsága, részben a tör­vény előkészítése során lefolytatott, a hi­telezővédelmi szempontokat előtérbe he­lyező szakmai egyeztetésekre is tekintet­tel a szerkezetátalakítási eljárás egy ös­szetett, nagy körültekintést igénylő eljá­rássá vált, amelynek lefolytatására ki­sebb erőforrással rendelkező vállalko­zások nem biztos, hogy képesek lesznek. A reorganizációs eljárás és a szerkezetát­alakítási eljárás kölcsönhatását vizsgálni kell majd, és az alapján dönteni a reor­ganizációs eljárás kivezetéséről a jog­rendszerből, vagy annak fenntartásáról.

– A Covid–19-járvány okozta gazda­sági hatások miatt egyes vállalkozások végleg kénytelenek beszüntetni tevékeny­ségüket. Számukra milyen változásokra érdemes különösen figyelni a csődeljá­rásban és felszámolási eljárásban?

– E kérdés összetett, ugyanis, ha a vál­lalkozás megszünteti a tevékenységét, ak­kor a hatályos jogszabályok alapján végel­számolást kell lefolytatnia. Ezen a Covid– 19-világjárvány sem változtatott. Ha a vál­lalkozás fizetésképtelenné válik vagy a fi­zetésképtelenséghez közeli helyzetbe ke­rül, akkor az előzőekben már ismertetett körülményeket kell figyelembe vennie.

Itt érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy 2021 júniusában az Országgyűlés elfogadta a kényszertörlési eljárás felül­vizsgálatát biztosító törvényt. A kény­szertörlési eljárásra és a felszámolási el­járásra vonatkozó és kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2021. évi LXX. törvény novelláris módon érinti a kényszertörlési eljárást, és a szabályo­zás elsődleges célja, hogy megszüntesse azokat a hiányosságokat, amelyek mi­att ma sajnos sok cégtulajdonos és cég­vezető inkább hagyja kényszertörlésbe csúszni a magára hagyott vagy veszte­séges vállalkozását, mint hogy felelős módon járjon el.

2021 júliusától léptek hatályba az új el­járási szabályok. Fontos újdonság, hogy a nagy tartozást felhalmozó, azonban va­gyontalan cégek a jövőben nem kerülhetik el a felszámolási eljárást. Ha a kényszer­törlés alatt álló céggel szemben 400 ezer forintot elérő tartozást jelentenek be a hi­telezők, a cégbíróság felszámolást kezde­ményez. Ha a cég fellelhető vagyona el­éri a 400 ezer forintot, és vele szemben jelentettek be a kényszertörlési eljárásban követelést, akkor is felszámolásként foly­tatódik az eljárás. Utóbbi szabály egyéb­ként gyakorlati tartalmában azonos a ko­rábbi szabályozással. Ezekben az esetek­ben tehát a cégvezetőknek és tulajdono­soknak szembe kell nézniük azzal, hogy a felszámoló a felszámolási vagyonból ki­vont vagyon visszaszerzése érdekében pert fog indítani, vagy a csődtörvény 33/A. §-a szerinti felelősségáttörési pert fog kezde­ményezni. A kényszertörlési ügyszakban maradó kis értékű ügyeknél is a jövőben a cégbíróság alaposabban megvizsgálja a követeléseket, és azt, hogy a kényszertör­lés alatt álló cég tagjai, vezető tisztségvise­lői mennyiben hatottak közre a kényszer­törlés elrendelését szükségessé tevő hely­zet kialakulásában. Vizsgálni fogja a cég­bíróság azt is, hogy megfelelően együtt­működnek-e ezen személyek az eljárást lefolytató cégbírósággal. Ha mulasztást állapít meg, eltiltást fog alkalmazni. Ha a közrehatás bizonyított, akkor az eltiltás mellett a kielégítetlenül maradt hitelezői követelésekért, tehát gyakorlatilag legfel­jebb 400 ezer forintig terjedő összegért az eltiltott tagok és a vezető tisztségvise­lők egyetemlegesen felelnek.

A kényszertörlés ráadásul magas ille­tékhez kötött eljárás lesz, tehát a jövő­ben a cégbíróság nem végzi el kvázi in­gyen a jogutód nélküli megszüntetéshez szükséges eljárást. Az eljárás illetéke 250 ezer forint, amelyet az eljárás végén ró ki a cégbíróság.

A szabályozás a fenti szigor mellett ugyanakkor lehetővé teszi, hogy ha a cég a törvényes működését helyre tudja állí­tani, és a hitelezőit ki tudja fizetni, akkor tovább működhessen.

– Ma már lehetőség van rá, hogy a cégalapításhoz szükséges minden lépés elektronikusan is megvalósítható legyen. Milyen arányban veszik igénybe a telje­sen digitális cégalapítást?

– Jelenleg nincs adatunk erről, mert a cégalapításnak a cégbíróság előtti szaka­szát nem monitoringozzuk. A Digitális irányelv átültetésével kerül bevezetésre olyan cégjogi szabályrendszer, amely ke­retet ad az ún. online alapításnak. A cég­alapításnak ugyanis van egy előkészítő szakasza, amely az eljáró jogi képviselő, ügyvéd vagy közjegyző előtt zajlik. És van egy második szakasza, amely a cég­bíróság előtt zajlik. Ezen utóbbi szakasz már 2008 óta elektronikus.

Az első szakaszban felmerülő felada­tokra az ügyvédi, közjegyzői tevékeny­ségre vonatkozó jogszabályok állapíta­nak meg rendelkezéseket. Az elektroni­kus úton alapított cég esetén nemcsak az okiratokat kell elektronikusan aláírni, ha­nem minden más cselekményt is elektro­nikusan kell végezni. Az eljáró jogi kép­viselőnek ügyfél-azonosítási, a pénzmo­sás elleni küzdelemmel összefüggő el­lenőrzési feladatai is vannak. Ezeknek az azonosítási módoknak, informatikai megoldásoknak a kulcsa jelentős rész­ben a Belügyminisztérium kezében van, így a Belügyminisztériummal ezekben a kérdésekben mindig egyeztetünk. A pénzmosás területéhez kapcsolódóan a távazonosításról van érvényben ügyvédi kamarai elnöki határozat.

Teljesen tiszta képet várhatóan a Digi­tális irányelv átültetése ad majd.

– A cégekre vonatkozó szabályok rend­szere ma már alapos jogszabályi isme­reteket igényel. Egy ma induló vállalko­zás leendő tulajdonosának milyen kér­déseket érdemes megfontolni a cégala­pítást megelőzően?

– Az új Polgári törvénykönyv hatály­balépésével a kódex professzionális sze­replőként tekint a vagyoni forgalomban, cégalapításban nemcsak a szerződni kí­vánó felekre, hanem a jogi személyeket létrehozó, alapítani szándékozó szemé­lyekre, jogalkalmazókra is, akikkel szem­ben egy jogi személy megalapításának első lépésétől annak működése alatt és a jogi személy létezésének utolsó lépéseinél is a felelős gazdálkodás követelményét tá­masztja. Ezt a követelményt nagyban erő­síti a Ptk. III. könyvének diszpozitív sza­bályozási technikája is, ugyanakkor már mind a Ptk., mind a jogi személyek jog­rendszerből való kivezetését szabályozó jogszabályok a felelős gazdálkodást és a jogi személyek felelős „működtetését” várják el a jogalkalmazóktól, amely kö­vetelményre és elvárásra ráerősítenek a közelmúlt jogszabályváltozásai is.

Az elmondottakra is tekintettel ezért is van garanciális szerepe a cégalapí­tásnál a jogi képviselőnek, ügyvédnek, mert az alapvető jogi-működési kérdé­sekben is tájékoztatást tud adni, így kü­lönösen, hogy az adott társasági forma milyen előnyökkel vagy hátrányokkal jár, milyen egyéb eljárások kapcsolód­nak a cégbejegyzéshez.

1 A számviteli törvény szerinti beszámoló elektronikus úton történő letétbe helyezéséről és közzétételéről szóló 11/2009. (IV. 28.) IRM– MeHVM–PM együttes rendelet módosításáról szóló 5/2021. (VII. 30.) IM-rendelet.

 

NÉVJEGY

34 éves, nős, egy gyermek édesapja.

2006-ban érettségizett Budapesten, a Szent Margit Gimnáziumban. 2012 júniusában szerezte meg jogász szakon a diplomáját a Páz­mány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán. Az egyetem Munkajogi Tanszékén demonstrátori feladatokat látott el, szakmai gyakorlatát a Budai Központi Kerületi Bíróságon töltötte.

A 2011/2012-es tanévben egy szemeszteren keresztül a németországi Göttingenben a Georg-August-Universität hallgatója volt. 2012 szeptemberétől a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Állam­tudományi Doktori Iskola hallgatója, a Polgári Eljárásjogi Tanszék doktorandusza.

2015-ben szerzett abszolutóriumot a Doktori Iskolában. Kutatási témája: „A jogerő kérdése a polgári perben”. 2014 szeptemberétől megbízott előadóként vesz részt a Polgári Eljárásjogi Tanszék mun­kájában.

2012 augusztusától az Igazságügyi Minisztérium (korábban KIM) magánjogi és igazságügyi kodifikációs főosztály polgári perjogi ko­difikációs osztályának jogi szakreferense.

2015 júniusától a polgári jogi és nemperes eljárásjogi kodifikációs osztály osztályvezetője, majd 2015 decemberétől az Igazságügyi Mi­nisztérium civilisztikai és igazságügyi kodifikációs főosztályának főosztályvezetője.

2015 és 2016 között az Igazságügyi Szakértői Vizsgabizottság tagja.

2018 júliusa óta az Igazságügyi Minisztérium igazságügyi és ma­gánjogi jogalkotásért felelős helyettes államtitkára.