Az adózói érdekvédelemben éppoly erős a minisztérium, mint a tanácsadók – mondja a Pénzügyminisztérium adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára.
– Az Adókonzultáción egy kerekasztal-beszélgetésen már képviselte a Pénzügyminisztériumot. Tíz nap elég volt a minisztériumi akklimatizációra?
– A kinevezésem másnapján már részt vettem az első Adó-Tanácskozáson, ahol nemcsak a legnagyobb ügyfélkörrel és tapasztalattal bíró adótanácsadó cégeknek, szervezeteknek mutattak be, hanem a közvetlen munkatársaimnak is. Azt gondoltam, így, minden átmenet nélkül furcsa lesz a szigorú szabályozó oldalán ülni, de hamar kiderült, hogy itt nincsenek oldalak, és az adózói érdekvédelemben éppoly erős a minisztérium, mint a tanácsadók. Első hallásra inkább illett a Black Mirror sorozat egy részébe az a tanácsadóktól érkezett kérés, mely szerint gyakrabban ellenőrizzen a NAV.
– A NAV gyakoribb ellenőrző tevékenységét a tanácsadó cégek kérnék?
– Több szervezet szerint az adózók ellenőrzéssel való fenyegetettsége drasztikusan csökkent az elmúlt két-három évben. Viszont ebből a – talán első hallásra legmeglepőbbnek tűnő – felvetésből is látszik, hogy érdemes leülni és egyeztetni az adószakemberekkel. Az ellenőrizhetőség erős motiváló erővel bír az adófizetési hajlandóság szempontjából, az adómorált, az önkéntes jogkövetést a NAV segítő, támogató szemlélete összességében jelentősen javítja. Adózóként jogos és igazságos elvárás, hogy a NAV azoktól a lehető legnagyobb szigorral hajtsa be a közterheket, akik notóriusan és szándékosan elcsalják azt. Ez a Pénzügyminisztérium célja is. Azt szeretnénk, hogy a NAV a szúrópróbaszerű ellenőrzések helyett inkább ott ellenőrizzen, ahol felmerül az adóeltitkolás, adókijátszás, esetlegesen az adócsalás lehetősége. Erre a NAV-nak több eszköze is van.
– Az Adó-Tanácskozás fő célja az adóadminisztráció drasztikus csökkentése volt.
– Az adóelőleg-feltöltési kötelezettség volt a legtöbbek által kifogásolt jogintézmények egyike. A szabály eltörlésére jelenleg költségvetési szempontok miatt nincs lehetőség, mégis enyhítettünk a december 20-ig elvégzendő adófeltöltési kötelezettség szabályain. Az itt mulasztó cégek esetében a maximális mulasztási bírság mértéke a felére csökken. Jövőre a befizetett előleg és az adóévi adó kilencven százalékának különbözete után maximum tíz százalék lehet a bírság. A begyűjtött tapasztalatok alapján számomra talán az volt a legmeglepőbb, hogy mennyire értékelik az adózók az adminisztrációmérséklő intézkedéseket. Korábban azt feltételeztem, hogy a papírmunka csökkenéséért elsősorban az adószakma hálás, a piac többi szereplőjét inkább csak az adómérséklés érdekli. Kiderült, hogy a magáncélra is használt céges személygépkocsik esetében az ötvenszázalékos magánhasználat vélelmének bevezetését számtalan piaci szereplő és szervezet üdvözölte. Hasonló könnyítés, hogy például jövőre már nem kell bejelenteni a dolgozók végzettségére, szakképesítésére vonatkozó adatokat. Nagy figyelem kísérte a csoportos társaságiadó-alanyiságot is.
– Mit jelent ez a kifejezés, és milyen előnyökkel jár?
– A csoportos társaságiadó-alanyiság a legtöbb európai ország adórendszerében ismert és alkalmazott technika. Magyarországon a most elfogadott szabályok szerint a csoportos adóalanyiság létrehozásának feltétele a NAV engedélye és egyéb kritériumok teljesítése mellett az, hogy az adózók között legalább 75 százalékos arányú szavazati jogon alapuló kapcsolt vállalkozási viszony álljon fenn. Természetesen egy adózó egyidejűleg csak egy csoportos társaságiadó-alanyiság tagja lehet.
Azon túl, hogy az érintett cégeknek könnyebbséget jelent a jövőre hatályba lépő módosítás, még az ország versenyképességének további növelését és befektetési célponttá válását is segítheti, hiszen számításaink szerint az érintettek összességében akár 15 milliárd forintot is megtakaríthatnak jövőre. Természetesen ez a szám függ attól, hogy az első évben hányan élnek a lehetőséggel. Számítunk arra, hogy számos kérdés lesz az év folyamán az új szabályozással kapcsolatban, és sokat fogunk a kollégákkal is egyeztetni.
– Legkésőbb idén kellett átültetnünk azokat az uniós szabályokat, melyek az agresszív adótervezéssel szemben biztosíthatnak hatékony fellépést a tagállamok adóhatóságainak. Ez megtörtént?
– Az agresszív adótervezési gyakorlat megakadályozásáról szóló uniós irányelv hazai jogrendbe történő átültetését úgy kellett megtennünk, hogy az a lehető legkevesebb adminisztrációs teherrel járjon. A másik szempont hazánk verseny- és befektetésösztönző képességének megtartása és további növelése volt. Az új szabályok így többek között – az irányelv engedte – legszélesebb körű választási lehetőségeket biztosítják az érintetteknek. Magyarország egyébként az elsők között, már tavaly bevezette az agresszív adótervezési gyakorlatok elleni szabályok egy részét, a napokban elfogadott törvénymódosítás pedig e szabályokat módosítja, csiszolja és egészíti ki.
– Jövőre éri el utolsó, negyedik ütemét a kétgyermekesek adókedvezményének duplázása. Ezenkívül még milyen adócsökkentésekkel, kedvezményekkel számolhatunk?
– Az UHT és az ESL tej áfája a legalacsonyabb mértékű – ötszázalékos – lesz, amely a kétgyermekesek családi adókedvezményének duplázásával 40 milliárd forintot hagy az érintetteknél. Számításaink szerint várhatóan 2019. július 1-től pedig két százalékponttal csökken a szociális hozzájárulási adó mértéke. Az öregségi nyugdíj mellett dolgozók adóterhe mindössze a 15 százalékos személyi jövedelemadó lesz. Az EBRD-megállapodás értelmében még a bankadó felső kulcsa is csökken: 0,21 százalékról 0,2-re. Tehát elég széles a jövő évi „adócsökkentési repertoár”: többek között családok, nyugdíjasok, munkáltatók is bekerültek ebbe a kedvezményezetti körbe.
– És a vállalkozók?
– Mint az eredményhirdetésnél az aranyérmest, őket hagytam volna a felsorolás végére: 2019 legnagyobb nyertesei épp a kisvállalkozók lesznek. Jövőre nyolcmillió forintról tizenkétmillióra nő a legkisebb vállalkozások áfamentessége. Az érintettek összességében mintegy 10 milliárd forintot spórolnak, és sokkal egyszerűbbé válik az adózásuk. Nem kell áfát felszámítaniuk, fizetniük, és áfabevallást sem kell benyújtaniuk. Jelenleg több mint 650 ezer alanyi mentes vállalkozást tart nyilván az adóhivatal, ez a szám januártól még tovább nőhet.
Az összeg megegyezik a kisadózó vállalkozások (kata) bevételi határával, hiszen a kedvezményes adózás határa ott is évi tizenkétmillió forint. A jelenleg több mint 300 ezer katás vállalkozásnak érdemes megfontolni az alanyi mentességet az áfában, hiszen így már ténylegesen minimálisra csökken az adminisztráció: 2019-ben nem kell az adatlapok, a bevallások kitöltésével bíbelődniük, mindössze egyetlenegy nyilatkozatot kell benyújtaniuk, de azt is csak 2020. május 20-án.
Az adminisztrációs terhek drasztikus lefaragása a célunk: az adónemek számát és az adózásra fordított időt néhány éven belül a felére csökkentenénk. A jövőben a vállalkozásoknak a meglévő adatok alapján bevallási tervezetet ajánlana ki a NAV.
– Hogyan lesz egy tanácsadóból jogszabályalkotó? Mennyiben más ez a munka?
– Semmiképpen sem egyik napról a másikra. Varga Mihály miniszter úr meg is kérdezte tőlem az interjú során, hogy miért akarom a nyugodt tanácsadói munkámat feladni? Biztosítottam, hogy az sem annyira nyugodt, de most már belátom, hogy igaza volt. A közigazgatás, a közhiedelemmel ellentétben, elképesztően gyors válaszokat és rendkívüli munkatempót igényel.
Természetesen már a kinevezésem előtt tudatosan készültem erre a feladatra. Jó volt látni belülről ennek a munkának az összetettségét és bonyolultságát. Különösen kellett figyelnünk arra, hogy 2019-re elfogadott költségvetése van Magyarországnak, ezt a változások során végig szem előtt kellett tartanunk. Kívülállók számára szerintem nehezen hihető, hány egyeztetés, megbeszélés és mennyi munkaóra eredménye ez. Ehhez a munkához járultam hozzá jómagam, igyekeztem egy kicsit más szemmel ránézni a javaslatokra, és remélem, segítettem abban, hogy a változásokat összességében sikeresnek ítélje mind a szakma, mind az adózók.