Az IFRS-standardot úgy alkották meg, hogy számos kérdésben szubjektív mérlegelés döntsön az alkalmazandó megoldásról. A tényleges bevételeket ötlépéses modell segítségével lehet meghatározni.
Az IASB és a FASB által már 2014. május 28-án kibocsátott összehangolt, közös standardnak eredetileg már 2017-től hatályba kellett volna lépnie, de számolva az átállás nehézségeivel, a standard kötelező alkalmazásának bevezetése átkerült 2018. január 1-jére. Egy olyan közös, átfogó és összehasonlíthatóságot biztosító standardról van szó, amely kiváltja a jelenlegi IAS 18 Árbevétel és az IAS 11 Beruházási szerződések standardokat. Az átállás legfőképpen azokban a szektorokban okoz majd nehézségeket, ahol termékcsomagokkal kereskednek, áruk és szolgáltatások kombinációit értékesítik. Ilyenek például a szoftvergyártók és a telekommunikációs cégek, mivel esetükben gyakran előfordulnak hűségakciók és térítés nélküli termékátadások. A standard új elemei a tranzakciós ár allokálása, a teljesítéskori bevétel elszámolása és a változó ellenérték kezelése. A standard készítői számos kérdésben jelentős teret hagytak a saját, szubjektív megítélésre, becslésre, mérlegelésre, amivel egyben megnő a becslésekben rejlő bizonytalanságok mértéke is.
A standard alapelve, hogy csak annyi bevétel kerüljön elszámolásra, amennyit az eladó a várakozásai szerint jogosnak tart. A bevétel pontos meghatározásában a gazdálkodóegységet az alábbi ötlépéses modell követése segítheti.
1. Vevőkkel kötött szerződések azonosítása
Egy szerződés akkor tekinthető vevőkkel kötött szerződésnek, ha a standardban meghatározott feltételek maradéktalanul teljesülnek:
a szerződő felek szóban vagy írásban jóváhagyták a szerződést, illetve a szokásos üzleti gyakorlatuk támasztja azt alá;
hajlandók eleget tenni a teljesítési kötelezettségeiknek;
azonosítani lehet mindkét fél jogait;
valószínűsíthető az ellenérték befolyása, beszedhetősége.
2. A szerződésben foglalt teljesítési kötelezettség azonosítása
A gazdálkodóegységnek azonosítania kell a vevővel kötött szerződésben foglalt áruk és szolgáltatások teljesítési kötelezettségének minden egyes elkülöníthető elemét. Egy termék vagy szolgáltatás akkor elkülöníthető, ha a vevő profitál belőle önmagában vagy más erőforrásokkal kiegészítve.
3. A tranzakciós ár meghatározása
A tranzakciós ár az az ellenérték, amire a gazdálkodóegység jogosult az átadott áruk vagy szolgáltatások ellentételezéseképpen. A változó ellenérték becsült összegét a várható érték vagy a legvalószínűbb összeg módszere közül azzal kell meghatározni, amelyik megbízhatóbban jelzi előre azt az ellenértéket, amelyre a vállalkozás jogosult lesz. A becslését az ellenérték jellege, a pénzügyi teljesítés várható ideje és nagysága befolyásolhatja. Változó ellenértékkel engedmények, jóváírások, árkoncessziók és teljesítési bónuszok esetében kell számolni, és mindig a bevételek egyenletes elszámolására kell törekedni.
4. A tranzakciós ár allokálása a teljesítési kötelezettséghez
Az allokálás célja az, hogy minden külön azonosítható teljesítési kötelezettséghez arányos tranzakciós ár kerüljön hozzárendelésre.
Minden értékesített árura, úgy kell tekinteni tehát, mintha azt önállóan értékesítették volna. Ha ez az önálló eladási ár nem határozható meg, akkor becslésekre van szükség. A bevételek felülértékelésének megakadályozása érdekében meg kell becsülni az árbevételek későbbi időszakban történő jelentős visszavezetésének mértékét.
5. A bevétel elszámolása
Az IAS 18 szerint akkor lehetett elszámolni a bevételt, amikor a kockázatok és hasznok átkerültek a vevőhöz. Az új standard a kontrollok – vagyis az áru és szolgáltatás fölötti irányítási jogok – átadásához köti ugyanezt. A kontroll akkor tekinthető átadottnak, ha a teljesítési kötelezettségeknek eleget tettek. A bevétel elszámolása jellemzően egy adott időponthoz kötődik, és csak akkor számolható el egy adott időszak alatt, ha a következőkben felsorolt kritériumokból legalább az egyiknek megfelel.
A vevő a teljesítés alatt folyamatosan élvezi a hasznokat. Ilyenek például az olyan ismétlődő szolgáltatások, mint a takarítás vagy rendszeres karbantartási munkálatok.
A gazdálkodóegység olyan eszközt hoz létre, amelyet a vevő folyamatosan kontroll alatt tart. Például, amikor a vevő birtokában lévő telken folyik egy építkezés vagy felújítás.
A gazdálkodóegység nem egy olyan eszközt hoz létre, amely rendelkezik alternatív felhasználással és jogosult az elvégzett munka ellenértékére.
A tanulmány teljes terjedelemben az alábbi linken érhető el:
Streitmann_Laura_tanulmanya.docx