A magyar egyedi beszámolókban nem kezelt halasztott adó elméleti hátterét és gyakorlatát mutatja be az IAS 12 Nyereségadók standard és a hazai törvények tükrében a tanulmány szerzője. Ismerteti a jelenlegi magyar szabályok és az IFRS-ek közötti lényeges eltéréseket is.
A gazdasági élet szereplői megbízható forrásból, megbízható számviteli információkat várnak el a helyes döntések megalapozásához, amelyekkel csökkenthetik döntéseik kockázatát. Ehhez egyrészt megfelelő szabályozásra, másrészt az előírásokat pontosan ismerő és betartó szakemberekre van szükség.
A globalizáció hatására a számviteli adatok nemzetközi megbízhatósága iránti igénnyel párhuzamosan a számvitel nemzetközi összehangolására való törekvés is megjelent. Magyarország az Európai Unió tagjaként nemzeti számvitelébe az EU által preferált IFRS-szabályozás elemeit kívánja – egyelőre csak részben és fokozatosan – beépíteni az információk nemzetközi cseréjének biztosítása céljából. Ez a folyamat egy jelentős állomáshoz érkezett. Rövid időn belül bevezetésre kerülhet az egyedi beszámolók IFRS-szabályok szerinti elkészítésének lehetősége, illetve kötelezettsége. Ez a döntés komoly feladat elé állítja a számviteli-könyvvizsgálói szakmát és a jogalkotót is egyaránt, mivel sem a számviteli eredményből kiinduló adórendszerünk, sem pedig maga a számviteli szabályozás nem kellően összehangolt egyelőre ezzel a céllal. Az átállás nehézségei közül tanulmányomban a hazai és a nemzetközi szabályozás közötti, egyik legnagyobb eltérést mutató halasztott adó kezelése és a számviteli szakemberek felkészültségének vizsgálata kap hangsúlyos szerepet.
A magyar számviteli szabályozás ezt a területet külön nem kezeli az egyedi beszámolók szintjén. Pedig vannak olyan esetek, amikor a számvitel „adószennyezettsége” kapcsán sérülhet a megbízható, valós összkép, s ezáltal az érdekhordozók sem rendelkeznek megbízható információkkal döntéseik megalapozottságához. A vállalkozások döntései esetenként csupán pillanatnyi célokat szolgálnak: elvárt jövedelem teljesítése, hitelfelvételnek való megfelelés. Ha a halasztott adókat is a folyamat részeként tekintenék, akkor a nyújtott információk minősége lényegesen javulhatna.
A halasztott adó keletkezésének oka a számvitel és az adórendszer eltéréseiben keresendő. Az állam – aki részesedni kíván a vállalkozások jövedelméből – bizonyos esetekben máskor és mást ismer el a jövedelem javára vagy terhére, mint ami a számviteli elvekben a megbízható, valós kép biztosítását szolgálná. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény nem fogadja el egy az egyben a számviteli adózás előtti eredményt az adóztatás alapjául, hanem különböző módosító tételekkel korrigálja azt. Ha ez az eltérés átmeneti jellegű, vagyis a jövőben visszafordul, akkor erre a különbségre halasztott adókövetelés vagy adókötelezettség képzendő. Ezen különbségek azonosításához azonban elengedhetetlen más jogszabályoknak és a gazdálkodó tevékenységének az átfogó ismerete is. Külön problémát jelenthet még az a tény is, hogy a magyar számvitel és az IFRS-ek szerint összeállított beszámoló között jelenleg lényeges különbségek találhatók. A mérleg szerinti kötelezettség módszer segítségével a halasztott adó alapjának megállapítása nem lehetetlen feladat, de alapos munkát igényel.
Szakmai helyzetkép
A beszámoló − mint számviteli információforrás − megbízhatóságában nemcsak a beszámoló összeállítására vonatkozó szabályozás egységesítése, hanem a beszámolót összeállító szakemberek munkájának minősége is szerepet játszik. Ezért fontos a magyar számviteli szakemberek felkészültségének vizsgálata. 2014. január 1-jétől az IFRS-ek szerinti beszámolók összeállítását és auditálását csak IFRS-minősítéssel rendelkező szakember végezheti. Bár a jövőbeni változások még nem indokolják a minősítés megszerzésének nagyarányú igényét, de az adatok így sem kedvezőek. Kevés az IFRS-minősítéssel rendelkező szakember, és nagy a teljesítményrés. Van még különbség abban, amit elvárnak tőlük, és amit ténylegesen teljesítenek, ésaz elkövetett hibák szankciójának sincs visszatartó ereje. Akár a könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság 2014-ben folytatott ellenőrzései, akár a közzétett beszámolók alapján a könyvviteli szolgáltatást végzők körében folytatott vizsgálatok azt mutatják, hogy van még javítanivaló ezen a területen. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek kellő szaktudással, a szakmához kellő alázattal viszonyuló szakemberek, csupán azt, hogy egyelőre kevesen vannak ilyenek. Hozzájuk kell felnőni, tőlük kell tanulni, munkájuk minőségétől függ ugyanis a számviteli szakma megbecsülése.
A tanulmány teljes terjedelmében elérhető - a szerző által leadott formában - az alábbi linken:
Ven_Krisztina_Az_IFRS_bevezetese_az_egyedi_beszamolokban_Magyarorszagon.pdf