Az első körben a nemzetközi cégek leányvállalatai állnak át az IFRS-ek alkalmazására azon cégek közül, amelyek számára nem kötelező az áttérés – mondja az EY partnere. Bartha Zsuzsanna szerint az egyik legfontosabb pozitívum, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium kezdeményezése versenyelőnyhöz juttathatja a magyarországi cégeket a nemzetközi piacon. A szakember úgy véli, a hazai vállalkozások jelentős része felismerte, hogy az IFRS számos üzleti funkcióra hatással lehet – beleértve a számviteli, adózási, IT-és üzleti folyamatokat is –, valamint hogy a sikeres átállás gondos és alapos tervezést igényel.
Az idei év az IFRS-ekre való felkészülésről szól. Mit látnak, kik azok, akik a lehetőség megnyílása után átállnak az IFRS-ek használatára?
Természetesen elsősorban azok a cégek kezdték el a felkészülést, amelyeknek törvény írja elő a kötelező áttérést. A tőzsdei társaságoknak 2017-től, a pénzintézeti szektornak pedig 2018-tól kell alkalmaznia az IFRS-eket. Nagyon fontos tényezőnek látom ebben a folyamatban, hogy a jogalkotó nyitott volt arra, hogy valóban szektorszinten történjen meg az átállás, hiszen csak így van mód valamennyi pénzügyi szereplő teljesítményét azonos számviteli elvek alapján értékelni. Rajtuk kívül azok a cégek élnek először a lehetőséggel, amelyek korábban már készítettek IFRS-beszámolókat, például azért, mert az anyacégük konszolidált jelentése miatt erre szükség volt. Tapasztalataink szerint egyelőre az önkéntes átállás még szektorsemlegesnek mondható. Talán a telekommunikációs szektor, illetve a járműipari vállalatok mutatnak komolyabb érdeklődést, hiszen az ezeken a területeken működő cég legtöbbször valamely külföldi társaság leányvállalata.
Milyennek tartja jelenleg azoknak a felkészültségét, akik már döntöttek az átállásról?
Meglehetősen változó a kép, azt gondolom, még azoknak a társaságoknak is legalább 4–8 hónapot kell szánniuk az átállásra, amelyek korábban már készítettek IFRS-beszámolót az anyacégük számára, vagy egyébként IFRS-konszolidált beszámolót készítettek és publikáltak. Ennek elsősorban az az oka, hogy már az analitikus nyilvántartási rendszerek szintjén meg kell változtatni az adatgyűjtés folyamatát. Az elsődleges nyilvántartásaikat eddig ők is a magyar számviteli rendszer szerint építették fel, és jellemzően csak a jelentősnek minősülő tételeket vették figyelembe az IFRS-jelentés elkészítésekor.
Az átállás után viszont valamennyi tételre alkalmazniuk kell az IFRS-ek szabályait, tekintve, hogy az egyedi jelentések szolgálnak mind a közzétételre, mind az adózás alapjául.
Mennyire készült fel a hatóság az IFRS-ek bevezetésére?
Az NGM a kezdetektől fogva világossá tette, hogy csak akkor van értelme az IFRS-ek szerinti egyedi beszámolók bevezetésének, ha azok a jövőben az adózás alapját is képezhetik. A minisztériumban úgy ítélték meg, hogy lépéskényszerben vagyunk, hiszen egy előzetes tanulmány kimutatta, hogy az IFRS-ek alkalmazásában a magyar vállalatok még a környező országokhoz képest is lemaradtak. Ez pedig egyre nagyobb versenyhátrányt okoz a magyar cégeknek akkor, ha külpiacon akarnak megjelenni, hitelt vennének fel vagy kötvényt bocsátanának ki a nemzetközi pénzpiacokon, ahol általános az IFRS-ek használata. A minisztérium számára ugyanakkor további feladat volt, hogy ezt a lehetőséget úgy biztosítsa a társaságok számára, hogy az a költségvetésnek ne okozzon számottevő kiesést. Ezt célozza az a szabály, amely szerint az IFRS-ek szerinti beszámolókra átálló társaságoknak az áttérés üzleti évében és az azt követő üzleti évben az áttérést megelőző teljes üzleti évnek megfelelő összegű adót minimumadóként akkor is be kell fizetniük, ha az IFRS-ek alapján számított adófizetési kötelezettségük annál jelentősen alacsonyabb lenne, és nem tudják bizonyítani, hogy a fizetendő adó, illetve az adóalap csökkenését a tevékenység volumenének csökkenése indokolja.
Mely területeken okozhat nagymértékű kiesést hozó változást az IFRS-ek használata?
Ilyen eltérés lehet például a kétféle számviteli rendszer között az árbevétel-elszámolásnál, egyes kereskedőcégek bemutatott árbevétele akár 30–50 százalékkal is változhat az alkalmazott számviteli előírások következtében. De komoly eltérés jelentkezhet az IFRS-ek és a számviteli törvény előírásait alkalmazva például a tárgyi eszközök bekerülési költsége, a céltartalék, a határidős pénzügyi ügyletek és a halasztott adófizetés elszámolása között.
Sokan úgy vélik, hogy a két számviteli szabályrendszer koncepcionális különbsége megnehezíti majd az átállást. Erről mit gondol?
Való igaz, hogy az IFRS egy keretelvű számviteli szabályozás, míg a számviteli törvény az alapelveken túl bizonyos esetekben explicit szabályokat fogalmaz meg. Ilyen egyértelmű szabályozás például a már korábban említett árbevételként elszámolható tételek meghatározása. Fel kell készülni arra is, hogy más szintre kerül a számviteli beszámolókészítés szabályainak értelmezése. Mindeddig a törvényalkotás és annak értelmezése a minisztérium hatáskörében volt, így a cégek közvetlenül a törvény előkészítőihez fordulhattak. Az IFRS-standard alkotásáért és annak értelmezéséért nem egy magyar intézmény, hanem egy nemzetközi szervezet, az IASB felel. Az IFRS-ek tekintetében pedig a felmerülő jogértelmezéseket az IASB időszakosan publikált, kérdéseket és feleleteket tartalmazó kiadványa foglalja össze.
Mennyire tudja majd átvenni az újfajta gondolkodást például a NAV?
Sok vállalkozás számára komoly kérdés ez. Több céget feltételezhetően ez a bizonytalanság tart vissza az IFRS-ek alkalmazásától. Az elmúlt időszakban ugyanakkor komoly szemléletváltásra került sor, amely, azt gondolom, megkönnyítheti a keretjellegű szabályozás alkalmazását.
A kérdés már csak az, hogy lesz-e elég szakember, aki elkészíti az új beszámolókat. Hogy állunk az IFRS-ekhez értő szakemberek terén?
Magyarországon egyelőre még kevés a képzett és tapasztalattal is rendelkező IFRS-szakember. Márpedig ez megkerülhetetlen feltétele annak, hogy egy vállalkozás a nemzetközi standardek alapján készíthesse el a beszámolóját. Az áttérés előtt 90 nappal ugyanis a NAV és a KSH felé is jeleznie kell a váltást tervező társaságnak, hogy szakmailag felkészült az IFRS-ek bevezetésére. Tehát, aki a jövő év elején kíván áttérni, annak idén szeptember végéig be kell szereznie az IFRS-ekre történő áttérésre való felkészültséget igazoló könyvvizsgálói igazolást. Ezt az igazolást olyan könyvvizsgáló vagy könyvvizsgáló cég adhatja ki, aki, illetve amely IFRS-minősítéssel rendelkezik. Ehhez az igazoláshoz a cégeknek be kell mutatniuk, hogy van IFRS-eknek megfelelő számviteli politikájuk, rendelkeznek IFRS-alapú nyitómérleggel, illetve alkalmaznak vagy megbízással foglalkoztatnak IFRS-szakértőt, szakértőket. Visszatérve a személyi kérdésekre, első körben szinte bizonyos, hogy a fent említett megbízásos jelleg fog dominálni, ám látható, hogy a képzések az egyetemeken és a Magyar Könyvvizsgálói Kamarában is elindultak, így folyamatosan növekedni fog a cégeknek segíteni tudó, jól képzett szakemberek köre.
Bartha Zsuzsanna
A Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerzett diplomát, rendszerszervező szakon
1993-ban csatlakozott az Ernst & Young Könyvvizsgáló Kft.-hez; 2009 óta partner
2015. július 1. óta a Könyvvizsgálati Igazgatóság vezetője
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara bejegyzett könyvvizsgálója; az ACCA tagja; okleveles adótanácsadó
Széles körű tapasztalattal rendelkezik multinacionális és hazai cégek könyvvizsgálatában, mind a magyar, mind az IFRS-standardoknak megfelelő jelentések készítésében