2022. szeptember 1-jétől már néhány kattintással mobiltelefonról is befizethető a gépjárműadó.
A 2018. január 1-jén hatályba lépett adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény olyan alapelveket is tartalmaz, melyek szerint alapkövetelmény a hatékonyság, a tájékoztatási kötelezettség és a közérthetőség. Az adóhivatal az utóbbi években az új jogszabályi környezet keretein belül jelentősen fejlesztette a szolgáltató jellegét és a támogató hozzáállását. A szolgáltató jellegű működés a digitális szolgáltatásokkal jelentősen fejleszthető, az elektronikus eljárások száma minden szakterületen jelentős mértékben megnőtt. A folyamatot elősegítette a pandémiás időszak is, amikor a személyes megjelenés helyett sokan a digitális utat választották, ennek köszönhető, hogy az információtechnológia is rohamosan fejlődött. Az adóhivatal alapvető feladatai közé tartozik, hogy megkönnyítse az adófizetést és egyszerűbbé tegye a kötelezettségek teljesítését. A folyamatosan fejlődő digitalizáció következtében az emberek és a vállalkozások egyre jobban hozzászoknak, sőt igénylik is, hogy minél szélesebb körben egyszerűen, könnyen működtethető mobileszközökkel oldják meg napi igényeiket, feladataikat. A mobiltelefonok az utóbbi években olyan fejlődésen mentek keresztül, hogy az informatikai úton keletkezett adatok java része már telefonon is elérhető, tárolható és kezelhető is. A most felnövő generáció, vagyis a jövő adófizetői egyre jobban hozzászoknak ehhez az ügyintézési módhoz, ezért az adóhivatalnak is alkalmazkodnia kell az új igényekhez. A hivatal által nyújtott szolgáltatásokon belül kiemelten fontos, hogy olyan feltételeket biztosítsunk az adózóknak, amelyekkel megkönnyítjük a kötelezettségek teljesítését. Ez hatással van az emberek pénzügyi tudatosságára és a közteherviselési kötelezettségükkel kapcsolatos szokásaira.
Ezen célok megvalósításához az informatika folyamatos fejlesztésére van szükség, informatikai koncepció és támogatás nélkül ma már semmi nem működtethető és fejleszthető hatékonyan. Az adóhivatal az adatok tárolása, felhasználása és a rendelkezésre álló adatok közötti összefüggések elemzése területén eredményes fejlesztéseket hajtott végre, a következő lépcső, hogy az ügyfelek is fel tudják használni a rendelkezésre álló, rájuk vonatkozó adatokat.
A NAV MOBILAPPLIKÁCIÓ- FEJLESZTÉSÉNEK TERVEI
A mobil böngészőkben megjelenített internetes oldalakhoz képest az applikációk könnyebben kezelhetőek átláthatóbbak és gyorsabbak.
Ennek érdekében a már működő NAV Mobil Applikáció jelentős fejlesztését tervezzük az alábbi célokkal. Lényeges, hogy olyan mobilalkalmazást alakítsunk ki, mely segíti az adózókat abban, hogy kötelezettségeiket könnyen, gyorsan és legfőképpen egyszerűen teljesíteni tudják. Ezen új szolgáltatáson belül egyszerűsített, lényegre törő és közérthető kommunikáció szükséges. A fejlesztés első körben a magánszemélyeknek, az adószámmal rendelkező magánszemélyeknek és az egyéni vállalkozóknak szól, ezt követően kerül sor az adózói kör bővítésére. A fejlesztés célja, hogy az adózóknak ne kelljen az ügyfélszolgálatokon személyesen megjelenniük és felesleges sorban állással tölteniük idejüket a legegyszerűbb kötelezettségeik teljesítéséhez, mint például egy adóigazolás igényléséhez, a gépjárműadó befizetéséhez, az szja befizetéséhez vagy az adószámlájuk lekérdezéséhez. Ehelyett egyszerűen, néhány kattintással, akár számítógép használata nélkül el tudják majd intézni az adózással kapcsolatos ügyeiket.
Az applikációs felületnek két fő funkciója van, az egyik a tájékoztatás, a másik a konkrét ügyintézés. A tájékoztatás általánosan, bárki által elérhető felület, mely hasznos információkat tartalmaz, elérhetők például az információs füzetek és az üzemanyag normák. Az ügyintézési felülethez azonban azonosításra van szükség, mivel ezen a felületen konkrét ügyeket lehet majd elintézni, például a bejelentéseket vagy adatközléseket. Már most működik az applikáción az adószámla-lekérdezés, amelyen keresztül pár kattintással bárki meg tudja nézni, hogy van-e az adóhivatalnál nyilvántartott, könyvelt tartozása. Az applikáció fejlesztése során felmérjük az igényeket, és meghatározzuk, hogy melyek azok a kötelezettségek, amelyeknek a mobilalkalmazásba való beépítése szükséges és lehetséges. Ez komplex folyamat, tekintettel arra, hogy az adózói igényeket össze kell kötnünk a nyilvántartási rendszereinkkel, ehhez pedig az informatikai rendszerek és az adatkapcsolatok jelentős fejlesztése szükséges. Mindemellett meg kell felelni a jogszabályi környezetnek és az adatvédelmi szabályoknak is. Nyilvánvaló, hogy a legbonyolultabb funkciók egy ilyen felületen nem kezelhetők, de azokat a kötelezettségeket, amelyek az applikációs felületen keresztül teljesíthetők, be szeretnénk építeni a rendszerbe. Egy ilyen fejlesztésben össze kell hangolni a szakmai és informatikai szempontokat, ami nem egyszerű feladat.
A mobilfelületen látni fogják az adózók, hogy milyen adatokat tartunk róluk nyilván, illetve ha változnak az adataik, azt egyszerűen bejelenthetik. Ami újdonság, a push üzenet bevezetése, a gépjárműadónál ez már működik. A mobilalkalmazásban kiemelt szerepe van a push notification üzeneteknek, ezen rövid adatközlések közvetlenül segítik az adózókat. Beállítás esetén az adózó figyelmeztető üzenetet kap például arról, hogy fizetési határideje le fog járni, tartozása keletkezett, vagy ha változott a státusza.
Egy ilyen figyelmeztető üzenetből lehetőség lesz arra, hogy közvetlen fizetést kezdeményezzen, és bankkártyával kifizesse a tartozást vagy tisztázza az adóhivatalnál a helyzetet. A közvetlen fizetés lehetősége nagy segítség az adózóknak, és a költségvetésbe is gyorsan beérkezik a bevétel, így mindenki jól jár.
A GÉPJÁRMŰADÓ BEFIZETÉSE A NAV MOBILAPPLIKÁCIÓN KERESZTÜL
Az adószámláról való tájékoztatás után a második ilyen szolgáltatás a gépjárműadó fizetésének lehetővé tétele volt, melyet 2022. szeptember 1. napján vezetett be az adóhivatal. A NAV Mobilapplikáción belül van egy külön gépjárműadó nevű csempe, amely szeptembertől jelent meg ezen a felületen, és a gépjárműadó közvetlen befizetését biztosítja. Aki letöltötte vagy frissítette az appot, és azonosította magát, kapott a fizetési határidő előtt egy üzenetet, hogy gépjárműadó-fizetési kötelezettsége keletkezett, melynek fizetési határideje 2022. szeptember 15. Ezen üzeneten belül van egy fizetés rész, melyre kattintva közvetlen lehetőség van a gépjárműadó bankkártyával történő befizetésére, ugyanúgy, mint amikor a neten vásárolunk. Ez a kereskedelem világában évek óta használatos, ezért indokolt volt bevezetni az adófizetésnél is, hiszen miért kellene bonyolultabban befizetni az adót, mint egy terméket megrendelni. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a bevezetéskor a fizetési funkciók alkalmazásánál voltak fennakadások, előfordult olyan eset, amikor többször kellett próbálkozni a befizetéssel, azonban az applikáció létjogosultságát igazolja, hogy 2022. október 3. napjáig 39 528 adózó az applikációs felületet használta a gépjárműadó befizetéséhez.
A GAMIFIKÁCIÓ ALKALMAZÁSA
Az applikáció fejlesztésekor figyelembe vettük, hogy a digitális környezetben elengedhetetlen a gamifikáció alkalmazása. Az oktatásban és munkahelyi környezetben is alkalmazzák a gamifikációs felületeket, a felnövő generációk gondolkodásában ezeknek a rendszereknek kiemelt szerepe van, a módszer lényege a jutalmazás, vagyis a visszajelzés. Amikor valaki megfizeti a gépjárműadót, közvetlen üzenetet kap arról, hogy tényleg megfizette azt. Az adózók sok esetben hiányolják a visszajelzést, azt a választ, hogy rendben van, teljesítették kötelezettségüket, ezt megoldottuk ezzel a módszerrel, a fizetést követően megjelenik a sikeres fizetés üzenet. Ezzel kialakul egy oda-vissza közlés, ami a hatékony kommunikáció alapja.
A gépjárműadó appos fizetésének bevezetését követi, hogy felmérjük az egyes szakterületeket, így az adóügyeket (például bevallások, bejelentések, meghatalmazás, adóigazolás), ellenőrzést (például megbízólevél átvétele, fellebbezési jogról lemondás), végrehajtási feladatokat (például részletfizetési kérelem, tartozás rendezésének bejelentése), és minden beépíthető elemet ki fogunk alakítani a mobilplatformon.
Ez hatalmas feladat, de egy ésszerűen felépített, jól működő mobilapplikációs felület jelentősen könnyítené a közteherfizetési kötelezettség teljesítését, mondhatni, előbbre lépnénk az adózás kultúrájában, és az adózóknak is egyszerűbb lenne.