ADÓFIZETÉS A 21. SZÁZADBAN: GÉPJÁRMŰADÓ- MOBILAPPLIKÁCIÓ

/ 2022. októberi lapszám

2022. szeptember 1-jétől már néhány kattintással mobiltelefonról is befizethető a gépjárműadó.

A 2018. január 1-jén hatályba lépett adó­igazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény olyan alapelveket is tartal­maz, melyek szerint alapkövetelmény a hatékonyság, a tájékoztatási kötelezett­ség és a közérthetőség. Az adóhivatal az utóbbi években az új jogszabályi kör­nyezet keretein belül jelentősen fejlesz­tette a szolgáltató jellegét és a támogató hozzáállását. A szolgáltató jellegű mű­ködés a digitális szolgáltatásokkal jelen­tősen fejleszthető, az elektronikus eljá­rások száma minden szakterületen je­lentős mértékben megnőtt. A folyama­tot elősegítette a pandémiás időszak is, amikor a személyes megjelenés helyett sokan a digitális utat választották, en­nek köszönhető, hogy az információ­technológia is rohamosan fejlődött. Az adóhivatal alapvető feladatai közé tar­tozik, hogy megkönnyítse az adófize­tést és egyszerűbbé tegye a kötelezett­ségek teljesítését. A folyamatosan fej­lődő digitalizáció következtében az em­berek és a vállalkozások egyre jobban hozzászoknak, sőt igénylik is, hogy mi­nél szélesebb körben egyszerűen, kön­nyen működtethető mobileszközökkel oldják meg napi igényeiket, feladatai­kat. A mobiltelefonok az utóbbi évek­ben olyan fejlődésen mentek keresztül, hogy az informatikai úton keletkezett adatok java része már telefonon is elér­hető, tárolható és kezelhető is. A most felnövő generáció, vagyis a jövő adófi­zetői egyre jobban hozzászoknak ehhez az ügyintézési módhoz, ezért az adó­hivatalnak is alkalmazkodnia kell az új igényekhez. A hivatal által nyújtott szolgáltatásokon belül kiemelten fontos, hogy olyan feltételeket biztosítsunk az adózóknak, amelyekkel megkönnyítjük a kötelezettségek teljesítését. Ez hatás­sal van az emberek pénzügyi tudatossá­gára és a közteherviselési kötelezettsé­gükkel kapcsolatos szokásaira.

Ezen célok megvalósításához az in­formatika folyamatos fejlesztésére van szükség, informatikai koncepció és tá­mogatás nélkül ma már semmi nem működtethető és fejleszthető hatéko­nyan. Az adóhivatal az adatok tárolása, felhasználása és a rendelkezésre álló adatok közötti összefüggések elem­zése területén eredményes fejlesztése­ket hajtott végre, a következő lépcső, hogy az ügyfelek is fel tudják hasz­nálni a rendelkezésre álló, rájuk vo­natkozó adatokat.

A NAV MOBILAPPLIKÁCIÓ- FEJLESZTÉSÉNEK TERVEI

A mobil böngészőkben megjelenített in­ternetes oldalakhoz képest az appliká­ciók könnyebben kezelhetőek átlátha­tóbbak és gyorsabbak.

Ennek érdekében a már működő NAV Mobil Applikáció jelentős fejlesztését tervezzük az alábbi célokkal. Lényeges, hogy olyan mobilalkalmazást alakítsunk ki, mely segíti az adózókat abban, hogy kötelezettségeiket könnyen, gyorsan és legfőképpen egyszerűen teljesíteni tud­ják. Ezen új szolgáltatáson belül egy­szerűsített, lényegre törő és közérthető kommunikáció szükséges. A fejlesztés első körben a magánszemélyeknek, az adószámmal rendelkező magánszemé­lyeknek és az egyéni vállalkozóknak szól, ezt követően kerül sor az adózói kör bővítésére. A fejlesztés célja, hogy az adózóknak ne kelljen az ügyfélszol­gálatokon személyesen megjelenniük és felesleges sorban állással tölteniük ide­jüket a legegyszerűbb kötelezettségeik teljesítéséhez, mint például egy adóiga­zolás igényléséhez, a gépjárműadó befi­zetéséhez, az szja befizetéséhez vagy az adószámlájuk lekérdezéséhez. Ehe­lyett egyszerűen, néhány kattintással, akár számítógép használata nélkül el tudják majd intézni az adózással kap­csolatos ügyeiket.

 

Az applikációs felületnek két fő funk­ciója van, az egyik a tájékoztatás, a má­sik a konkrét ügyintézés. A tájékozta­tás általánosan, bárki által elérhető fe­lület, mely hasznos információkat tar­talmaz, elérhetők például az informá­ciós füzetek és az üzemanyag normák. Az ügyintézési felülethez azonban azo­nosításra van szükség, mivel ezen a fe­lületen konkrét ügyeket lehet majd el­intézni, például a bejelentéseket vagy adatközléseket. Már most működik az applikáción az adószámla-lekérdezés, amelyen keresztül pár kattintással bárki meg tudja nézni, hogy van-e az adóhi­vatalnál nyilvántartott, könyvelt tarto­zása. Az applikáció fejlesztése során felmérjük az igényeket, és meghatároz­zuk, hogy melyek azok a kötelezettsé­gek, amelyeknek a mobilalkalmazásba való beépítése szükséges és lehetséges. Ez komplex folyamat, tekintettel arra, hogy az adózói igényeket össze kell köt­nünk a nyilvántartási rendszereinkkel, ehhez pedig az informatikai rendszerek és az adatkapcsolatok jelentős fejlesz­tése szükséges. Mindemellett meg kell felelni a jogszabályi környezetnek és az adatvédelmi szabályoknak is. Nyilván­való, hogy a legbonyolultabb funkciók egy ilyen felületen nem kezelhetők, de azokat a kötelezettségeket, amelyek az applikációs felületen keresztül teljesíthe­tők, be szeretnénk építeni a rendszerbe. Egy ilyen fejlesztésben össze kell han­golni a szakmai és informatikai szem­pontokat, ami nem egyszerű feladat.

A mobilfelületen látni fogják az adó­zók, hogy milyen adatokat tartunk róluk nyilván, illetve ha változnak az adataik, azt egyszerűen bejelenthetik. Ami újdon­ság, a push üzenet bevezetése, a gépjár­műadónál ez már működik. A mobilal­kalmazásban kiemelt szerepe van a push notification üzeneteknek, ezen rövid adat­közlések közvetlenül segítik az adózókat. Beállítás esetén az adózó figyelmeztető üzenetet kap például arról, hogy fizetési határideje le fog járni, tartozása keletke­zett, vagy ha változott a státusza.

Egy ilyen figyelmeztető üzenetből le­hetőség lesz arra, hogy közvetlen fize­tést kezdeményezzen, és bankkártyával kifizesse a tartozást vagy tisztázza az adóhivatalnál a helyzetet. A közvetlen fizetés lehetősége nagy segítség az adó­zóknak, és a költségvetésbe is gyorsan beérkezik a bevétel, így mindenki jól jár.

A GÉPJÁRMŰADÓ BEFIZETÉSE A NAV MOBILAPPLIKÁCIÓN KERESZTÜL

Az adószámláról való tájékoztatás után a második ilyen szolgáltatás a gépjár­műadó fizetésének lehetővé tétele volt, melyet 2022. szeptember 1. napján ve­zetett be az adóhivatal. A NAV Mobi­lapplikáción belül van egy külön gép­járműadó nevű csempe, amely szep­tembertől jelent meg ezen a felületen, és a gépjárműadó közvetlen befizeté­sét biztosítja. Aki letöltötte vagy fris­sítette az appot, és azonosította magát, kapott a fizetési hatá­ridő előtt egy üzenetet, hogy gépjárműadó-fizetési kötele­zettsége keletkezett, melynek fizetési határideje 2022. szep­tember 15. Ezen üzeneten be­lül van egy fizetés rész, melyre kattintva közvetlen lehetőség van a gépjárműadó bankkártyá­val történő befizetésére, ugyan­úgy, mint amikor a neten vásá­rolunk. Ez a kereskedelem vi­lágában évek óta használatos, ezért indokolt volt bevezetni az adófizetésnél is, hiszen mi­ért kellene bonyolultabban befi­zetni az adót, mint egy termé­ket megrendelni. A teljes kép­hez hozzátartozik, hogy a beve­zetéskor a fizetési funkciók al­kalmazásánál voltak fennakadá­sok, előfordult olyan eset, ami­kor többször kellett próbálkozni a befizetéssel, azonban az app­likáció létjogosultságát igazolja, hogy 2022. október 3. napjáig 39 528 adózó az applikációs fe­lületet használta a gépjárműadó befizetéséhez.

A GAMIFIKÁCIÓ ALKALMAZÁSA

Az applikáció fejlesztésekor figyelembe vettük, hogy a digitális környezetben elengedhetetlen a gamifikáció alkal­mazása. Az oktatásban és munkahelyi környezetben is alkalmazzák a gamifi­kációs felületeket, a felnövő generációk gondolkodásában ezeknek a rendszerek­nek kiemelt szerepe van, a módszer lé­nyege a jutalmazás, vagyis a visszajel­zés. Amikor valaki megfizeti a gépjár­műadót, közvetlen üzenetet kap arról, hogy tényleg megfizette azt. Az adózók sok esetben hiányolják a visszajelzést, azt a választ, hogy rendben van, teljesí­tették kötelezettségüket, ezt megoldot­tuk ezzel a módszerrel, a fizetést köve­tően megjelenik a sikeres fizetés üzenet. Ezzel kialakul egy oda-vissza közlés, ami a hatékony kommunikáció alapja.

A gépjárműadó appos fizetésének be­vezetését követi, hogy felmérjük az egyes szakterületeket, így az adóügyeket (pél­dául bevallások, bejelentések, meghatal­mazás, adóigazolás), ellenőrzést (például megbízólevél átvétele, fellebbezési jog­ról lemondás), végrehajtási feladatokat (például részletfizetési kérelem, tarto­zás rendezésének bejelentése), és min­den beépíthető elemet ki fogunk alakí­tani a mobilplatformon.

Ez hatalmas feladat, de egy éssze­rűen felépített, jól működő mobilapp­likációs felület jelentősen könnyítené a közteherfizetési kötelezettség teljesítését, mondhatni, előbbre lépnénk az adózás kultúrájában, és az adózóknak is egy­szerűbb lenne.