Az előző rész megírása óta eltelt egy hónap alatt, ami egyben az új könyvvizsgálói jelentés alkalmazásának az első hónapja is volt, máris felmerült néhány izgalmas gyakorlati alkalmazási kérdés az új könyvvizsgálói jelentéssel kapcsolatban.
A vállalkozás folytathatósága (folytatás)
A vállalkozás folytatása elv érvényesülésével kapcsolatos vezetői, illetve könyvvizsgálói felelősségeknek a könyvvizsgálói jelentésben való megjelenítéséről és ennek gyakorlati jelentőségéről volt szó az előző részben. Ezzel azonban még nem értünk a végére a vállalkozás folytatásával kapcsolatos kérdéseknek a könyvvizsgálói jelentésben való megjelenítése miatti „megpróbáltatásoknak”, mivel van itt még néhány újdonság, amit e téma kapcsán szintén nem lehet figyelmen kívül hagyni, amit először értelmeznünk és tanulnunk kell, majd megfelelőképpen a gyakorlatba ültetni. Az egyik ilyen változás az, hogy az új 570. témaszámú „A vállalkozás folytatása” standard alapján, amikor a könyvvizsgáló a jelentésében a vállalkozás folytatásával kapcsolatos lényeges bizonytalanságra hívja fel a beszámoló felhasználóinak a figyelmét, akkor azt az általános figyelemfelhívó bekezdéstől elkülönülten, egy másik bekezdésben, „A vállalkozás folytatására vonatkozó lényeges bizonytalanság” alcím alatt kell szerepeltetnie a könyvvizsgálói jelentésben. Ezzel kapcsolatban, tőzsdei cégek esetén, ahol a könyvvizsgálatra az új 701. témaszámú „Kulcsfontosságú könyvvizsgálati kérdések kommunikálása a független könyvvizsgálói jelentésben” standard is vonatkozik, még arra is figyelni kell, hogy a vállalkozás folytatásával kapcsolatos lényeges bizonytalanságot, a jellegénél fogva kulcsfontosságú könyvvizsgálati kérdésként (KAM) indokolt kezelni. A könyvvizsgálói jelentésben ezt a témát ilyenkor nem kell mindkét helyen leírni, de a KAM szakaszban egy áthivatkozással utalni kell arra, hogy a vállalkozás folytatásához kapcsolódó lényeges bizonytalanság szakaszban leírt kérdéseket is KAM-nak tekinti a könyvvizsgáló. Ennek a kijelentésnek a KAM szakaszban való megfogalmazására az 570-es standard függelékében szemléltető példákat lehet találni.
A vállalkozás folytatásával kapcsolatban az a követelmény nem változott, hogy a figyelemfelhívás a lényeges bizonytalanságra csak akkor helyénvaló, ha a vállalkozás folytathatóságát illetően fennálló lényeges bizonytalanságot a gazdálkodó megfelelően közzétette az éves beszámolóban és a könyvvizsgáló egyébként arra a következtetésre jutott, hogy helyénvaló a vezetés részéről a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel alkalmazása.
Fontos ismételten hangsúlyozni, hogy a standard értelmében a könyvvizsgáló minden esetben felelős azért, hogy értékelje, vajon a vezetés helyesen járt-e el akkor, amikor a beszámolót a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel alkalmazásával állította össze. Akkor is feladata ez a könyvvizsgálónak, ha az adott beszámolási keretelvek konkrétan nem teszik a vezetés feladatává, hogy ő maga elvégezzen egy felmérést és értékelést a vállalkozás folytathatóságra vonatkozóan. (Például a magyar számviteli törvényben nincs ilyen konkrét követelmény megfogalmazva a gazdálkodó vezetésével szemben, hanem a vállalkozás folytatásának elvét mint a beszámolókészítés egyik fontos, az alapfeltételezés szintjén kezelt számviteli alapelvét nevezi meg a mi számviteli törvényünk.) Figyelmesen olvasgatva az 570-es standardot, abban egy ésszerű és kötelező érvényű követelmény fogalmazódik meg a könyvvizsgáló előzőleg említett értékelési feladatához, illetve az annak alapján levont következtetéséhez kapcsolódóan. Eszerint, ha a pénzügyi kimutatásokat a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel alkalmazásával készítették, de a könyvvizsgáló megítélése szerint a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel vezetés általi alkalmazása nem helyénvaló, akkor a könyvvizsgálónak ellenvéleményt kell kiadnia a szóban forgó pénzügyi kimutatásokra. Így van ez még abban az esetben is, ha egyébként a pénzügyi kimutatásokban vannak megfelelő közzétételek arról, hogy az adott körülmények között nem helyénvaló a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel vezetés általi alkalmazása. Vagyis a nem megfelelő számvitel alkalmazásának a gazdálkodó általi beismerése, „önbevallása” (például az éves beszámoló kiegészítő mellékletében), nem jelenti azt, hogy a gazdálkodó mentesülhetne attól, hogy a könyvvizsgáló a pénzügyi kimutatásokra (éves beszámolóra) ellenvéleményt tartalmazó könyvvizsgálói jelentést adjon olyan esetben, amikor a könyvvizsgáló megítélése szerint egyébként nem volt helytálló a vállalkozás folytatása elvén alapuló számvitel alkalmazása a pénzügyi kimutatások (éves beszámoló) elkészítése során. A standardnak ez az előírása teljesen logikus és érthető, ha a pénzügyi kimutatásokat olyan beszámolási keretelvek alapján készítik, amelyek kifejezetten előírják, hogy a vezetésnek vizsgálnia kell, fennállnak-e a feltételei a vállalkozás folytatása elvén alapuló számvitel alkalmazásának vagy nem, és amennyiben nem állnak fenn ezek a feltételek, akkor nem szabad a pénzügyi kimutatásokat ennek az alapelvnek az alapján összeállítani. Ilyen szabályozás érvényesül például az IAS 1-ben. Nálunk azért ez nem így van, hiszen a számviteli törvény testesíti meg a fő és általános érvényű beszámolási keretrendszert (kiegészülve a felhatalmazása alapján kiadott ágazati számviteli és beszámolási kormányrendeletekkel), amit minden, a hatálya alá tartozó gazdálkodónak kötelező betartani a beszámoló készítése során. A számviteli törvény azonban valójában nem ad választ, illetve nem nyújt alternatívát arra, hogy hogyan kell eljárni olyankor, amikor nem alátámasztható a vállalkozás elvén alapuló számvitel alkalmazásának a helytállósága, vagyis amikor az az alapfeltételezés, hogy a vállalkozás a belátható jövőben is fenn tudja tartani működését és folytatni tudja tevékenységét, már nem állja meg a helyét. A végelszámolás esetét a számviteli törvény felhatalmazása alapján kiadott, a végelszámolással érintett gazdálkodók számviteli feladatairól szóló 72/2006. (IV. 3.) kormányrendelet rendezi. E jogszabály alapján az a gazdálkodó, amelynél a végelszámolási eljárást megindították, a számviteli törvény előírásai szerint összeállított tevékenységet lezáró beszámolót köteles készíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ezt a tevékenységet lezáró beszámolót a számviteli törvényben foglaltak, így a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel szabályai szerint kell elkészíteni, függetlenül attól a ténytől, hogy a társaság megszüntetéséről már döntés született, és már el is indult a végelszámolási eljárás. Kérdésként vetődik fel tehát, hogy az ilyen, a tevékenységet lezáró beszámoló vonatkozásában miként kell értelmezni a vonatkozó könyvvizsgálati standard előzőleg említett ellenvélemény adási követelményét. Mit kell ilyen esetben mondani a könyvvizsgálói jelentésben a vállalkozás folytatásával kapcsolatos kijelentéseknél, gondolva itt elsősorban a vezetés, valamint a könyvvizsgáló vonatkozó felelősségére. Maradhat-e ugyanaz a szövege ezeknek a bekezdéseknek, mint amit egy folyamatosan működő cég esetében írunk/kell beleírnunk a könyvvizsgálói jelentésbe? Véleményem szerint az 570-es standard erre is megadja a választ, ha jól olvasunk a „sorok között”.
Egyrészt, ha visszakanyarodunk oda, hogy a könyvvizsgálónak azt kell megítélnie és értékelnie, hogy helyénvaló-e a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel alkalmazása, akkor a végelszámolás alatt álló cég esetében valójában azt kell megítélnünk, hogy az adott esetben helyénvaló-e a vállalkozás/gazdálkodó részéről a 72/2006. (IV. 3.) kormányrendelet alkalmazása és ennek alapján a tevékenységet lezáró beszámoló elkészítése a számviteli törvényben és a kormányrendeletben foglaltakkal összhangban. Erről kell tehát megbizonyosodnunk, erről kell bizonyítékot szereznünk és következtetést levonnunk. Ez persze nyilvánvalóan helyénvaló lesz egy jogszerűen megindított végelszámolás esetén, így a könyvvizsgáló arra a következtetésre juthat, hogy a vezetés megfelelően járt el akkor, amikor a tevékenységet lezáró beszámolót a hivatkozott kormányrendelet előírása alapján a számviteli törvénnyel összhangban elkészítette. Ennél fogva nem állhat elő az a helyzet, ami miatt ellenvéleményt kellene adni a tevékenységet lezáró beszámolóra. Ilyen esetben tehát indokolt a sajátos helyi jogi szabályozáshoz igazítani a könyvvizsgálói jelentésben a vállalkozás folytatásával kapcsolatos felelősségekre vonatkozó kijelentéseket. Amennyiben a könyvvizsgálói jelentésben ezek a korrekciók megfelelően megtörténnek, akkor nem lesz az 570- es standarddal ellentétes az, hogy nem ellenvéleményt adott a könyvvizsgáló a tevékenységet lezáró beszámolóra, annak ellenére, hogy a beszámoló készítésének időpontjában a gazdálkodóról már ismert volt az a tény vagy az arra irányuló szándék, hogy a tulajdonosok döntése alapján vagy szándéka szerint a társaság belátható időn belül megszüntetésre kerül.
A végelszámolást lezáró beszámoló esetében is hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy erre a beszámolóra a 72/2006. (IV. 3.) kormányrendelet a számviteli törvényben foglaltaktól jelentősen eltérő szabályokat, így az eszközök és kötelezettségek piaci értéken való értékelését írja elő. Ez a beszámoló a végelszámolás befejezésének az időpontjára készül, amikor a vállalkozás megszűnése már egészen bizonyosan bekövetkezett, ezért erre a záró beszámolóra vonatkozó könyvvizsgálói jelentésben szintén indokolt a vállalkozás folytatására vonatkozó kijelentések átgondolása és az adott helyzetet megfelelően tükröző átfogalmazása. Erre az 570-es standard A26-os bekezdése alapján van lehetőség, amely utal arra, hogy amikor már nem érvényesül a társaságra a vállalkozás folytatása, de a vezetés számára előírás, hogy más alapon készítse el a pénzügyi kimutatásokat, akkor is lehet minősítés nélküli véleményt adni a pénzügyi kimutatásokra, feltéve hogy azok megfelelő közzétételt tartalmaznak a pénzügyi kimutatások elkészítése során alkalmazott számvitel alapjáról. Továbbá a könyvvizsgáló ilyen esetben helyénvalónak vagy szükségesnek tarthatja figyelemfelhívó bekezdés belefoglalását a könyvvizsgálói jelentésbe a 706. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standarddal összhangban, hogy felhívja a felhasználók figyelmét a számvitel alternatív alapjára és használatának okaira.
Az 570-es standard egy másik helyen (az A29-es bekezdésben) foglalkozik azzal is, hogy a standard függelékében bemutatott, azon kijelentésekre vonatkozó szemléltető példák, amelyeknek a pénzügyi kimutatásokról szóló könyvvizsgálói jelentésbe való belefoglalása követelmény, csak azokra az esetekre vonatkoznak, amikor a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok a vonatkozó pénzügyi beszámolási keretelvek. Amennyiben viszont a pénzügyi kimutatások elkészítése során a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardoktól eltérő vonatkozó pénzügyi beszámolási keretelveket alkalmaznak, szükséges lehet a standard függelékében bemutatott szemléltető kijelentések módosítása annak érdekében, hogy azok tükrözzék az adott körülmények között az egyéb pénzügyi beszámolási keretelvek alkalmazását. Ez is azt mondja tehát, hogy amikor a mi számviteli törvényünk, vagy más, az adott beszámoló készítése szempontjából alkalmazandó beszámolási szabályrendszer (pl. az előzőekben említett kormányrendelet előírásai) szerint készül a beszámoló, akkor szükség lehet a standardban bemutatott szemléltető példákban lévő kijelentések olyan módosítására, amely megfelelően tükrözi az alkalmazott beszámolási keretelvek szerinti követelményeket.
A vállalkozás folytatásával kapcsolatos kijelentéseknek a sajátos helyi szabályozás miatti átfogalmazása a könyvvizsgálói jelentésekben nem feltétlenül csak úgy valósítható meg, hogy minden egyes típusra más-más szövegezés kerül kidolgozásra, hiszen egyrészt nem cél, másrészt nem is praktikus, ha tovább növeljük a könyvvizsgálói jelentés fajták számát. Keresni kell inkább azt a megoldást, amely általánosan alkalmazható lesz minden, a számviteli törvény szerint készülő beszámolóra, de a vonatkozó számviteli törvényi előírásokkal összhangban tartalmazza a vállalkozás folytatásához kapcsolódó, kötelezően előírt kijelentéseket a könyvvizsgálói jelentésben.
A Szakértői Bizottság már foglalkozik ezekkel a kérdésekkel. Bízom benne, hogy hamarosan a könyvvizsgálók is látni fogják és használni tudják majd ennek a munkának az eredményét.