Gondolatok az új könyvvizsgálói jelentésről – II. rész

/ szakma 2017. februári lapszám
Gondolatok az új könyvvizsgálói jelentésről – II. rész

Az előző rész megírása óta eltelt egy hónap alatt, ami egyben az új könyvvizsgálói jelentés alkalmazásának az első hónapja is volt, máris felmerült néhány izgalmas gyakorlati alkalmazási kérdés az új könyvvizsgálói jelentéssel kapcsolatban.

A vállalkozás folytathatósága (folytatás)

A vállalkozás folytatása elv érvényesülé­sével kapcsolatos vezetői, illetve könyv­vizsgálói felelősségeknek a könyvvizsgá­lói jelentésben való megjelenítéséről és ennek gyakorlati jelentőségéről volt szó az előző részben. Ezzel azonban még nem értünk a végére a vállalkozás folyta­tásával kapcsolatos kérdéseknek a könyv­vizsgálói jelentésben való megjelenítése miatti „megpróbáltatásoknak”, mivel van itt még néhány újdonság, amit e téma kapcsán szintén nem lehet figyelmen kí­vül hagyni, amit először értelmeznünk és tanulnunk kell, majd megfelelőkép­pen a gyakorlatba ültetni. Az egyik ilyen változás az, hogy az új 570. témaszámú „A vállalkozás folytatása” standard alap­ján, amikor a könyvvizsgáló a jelentésé­ben a vállalkozás folytatásával kapcsola­tos lényeges bizonytalanságra hívja fel a beszámoló felhasználóinak a figyelmét, akkor azt az általános figyelemfelhívó be­kezdéstől elkülönülten, egy másik bekez­désben, „A vállalkozás folytatására vo­natkozó lényeges bizonytalanság” alcím alatt kell szerepeltetnie a könyvvizsgálói jelentésben. Ezzel kapcsolatban, tőzsdei cégek esetén, ahol a könyvvizsgálatra az új 701. témaszámú „Kulcsfontosságú könyvvizsgálati kérdések kommunikálása a független könyvvizsgálói jelentésben” standard is vonatkozik, még arra is figyel­ni kell, hogy a vállalkozás folytatásával kapcsolatos lényeges bizonytalanságot, a jellegénél fogva kulcsfontosságú könyv­vizsgálati kérdésként (KAM) indokolt ke­zelni. A könyvvizsgálói jelentésben ezt a témát ilyenkor nem kell mindkét helyen leírni, de a KAM szakaszban egy áthivat­kozással utalni kell arra, hogy a vállalko­zás folytatásához kapcsolódó lényeges bizonytalanság szakaszban leírt kérdése­ket is KAM-nak tekinti a könyvvizsgáló. Ennek a kijelentésnek a KAM szakaszban való megfogalmazására az 570-es stan­dard függelékében szemléltető példákat lehet találni.

A vállalkozás folytatásával kapcsolat­ban az a követelmény nem változott, hogy a figyelemfelhívás a lényeges bizonytalan­ságra csak akkor helyénvaló, ha a vállal­kozás folytathatóságát illetően fennálló lényeges bizonytalanságot a gazdálkodó megfelelően közzétette az éves beszámo­lóban és a könyvvizsgáló egyébként arra a következtetésre jutott, hogy helyénvaló a vezetés részéről a vállalkozás folytatásá­nak elvén alapuló számvitel alkalmazása.

Fontos ismételten hangsúlyozni, hogy a standard értelmében a könyvvizsgáló minden esetben felelős azért, hogy érté­kelje, vajon a vezetés helyesen járt-e el akkor, amikor a beszámolót a vállalko­zás folytatásának elvén alapuló számvi­tel alkalmazásával állította össze. Akkor is feladata ez a könyvvizsgálónak, ha az adott beszámolási keretelvek konkrétan nem teszik a vezetés feladatává, hogy ő maga elvégezzen egy felmérést és értéke­lést a vállalkozás folytathatóságra vonat­kozóan. (Például a magyar számviteli tör­vényben nincs ilyen konkrét követelmény megfogalmazva a gazdálkodó vezetésé­vel szemben, hanem a vállalkozás foly­tatásának elvét mint a beszámolókészítés egyik fontos, az alapfeltételezés szintjén kezelt számviteli alapelvét nevezi meg a mi számviteli törvényünk.) Figyelmesen olvasgatva az 570-es standardot, abban egy ésszerű és kötelező érvényű követel­mény fogalmazódik meg a könyvvizsgáló előzőleg említett értékelési feladatához, illetve az annak alapján levont következ­tetéséhez kapcsolódóan. Eszerint, ha a pénzügyi kimutatásokat a vállalkozás folytatásának elvén alapuló számvitel al­kalmazásával készítették, de a könyvvizs­gáló megítélése szerint a vállalkozás foly­tatásának elvén alapuló számvitel vezetés általi alkalmazása nem helyénvaló, akkor a könyvvizsgálónak ellenvéleményt kell kiadnia a szóban forgó pénzügyi kimuta­tásokra. Így van ez még abban az eset­ben is, ha egyébként a pénzügyi kimuta­tásokban vannak megfelelő közzétételek arról, hogy az adott körülmények között nem helyénvaló a vállalkozás folytatásá­nak elvén alapuló számvitel vezetés általi alkalmazása. Vagyis a nem megfelelő számvitel alkalmazásának a gazdálkodó általi beismerése, „önbevallása” (például az éves beszámoló kiegészítő mellékleté­ben), nem jelenti azt, hogy a gazdálko­dó mentesülhetne attól, hogy a könyv­vizsgáló a pénzügyi kimutatásokra (éves beszámolóra) ellenvéleményt tartalma­zó könyvvizsgálói jelentést adjon olyan esetben, amikor a könyvvizsgáló meg­ítélése szerint egyébként nem volt helyt­álló a vállalkozás folytatása elvén alapu­ló számvitel alkalmazása a pénzügyi ki­mutatások (éves beszámoló) elkészítése során. A standardnak ez az előírása tel­jesen logikus és érthető, ha a pénzügyi kimutatásokat olyan beszámolási keret­elvek alapján készítik, amelyek kifejezet­ten előírják, hogy a vezetésnek vizsgál­nia kell, fennállnak-e a feltételei a vállal­kozás folytatása elvén alapuló számvitel alkalmazásának vagy nem, és amennyi­ben nem állnak fenn ezek a feltételek, ak­kor nem szabad a pénzügyi kimutatáso­kat ennek az alapelvnek az alapján összeállítani. Ilyen szabályozás érvényesül például az IAS 1-ben. Nálunk azért ez nem így van, hiszen a számviteli törvény testesíti meg a fő és általános érvényű beszámolási keretrendszert (kiegészül­ve a felhatalmazása alapján kiadott ága­zati számviteli és beszámolási kormány­rendeletekkel), amit minden, a hatálya alá tartozó gazdálkodónak kötelező betarta­ni a beszámoló készítése során. A szám­viteli törvény azonban valójában nem ad választ, illetve nem nyújt alternatívát arra, hogy hogyan kell eljárni olyankor, ami­kor nem alátámasztható a vállalkozás el­vén alapuló számvitel alkalmazásának a helytállósága, vagyis amikor az az alap­feltételezés, hogy a vállalkozás a belátha­tó jövőben is fenn tudja tartani működé­sét és folytatni tudja tevékenységét, már nem állja meg a helyét. A végelszámo­lás esetét a számviteli törvény felhatalma­zása alapján kiadott, a végelszámolással érintett gazdálkodók számviteli feladatai­ról szóló 72/2006. (IV. 3.) kormányrende­let rendezi. E jogszabály alapján az a gaz­dálkodó, amelynél a végelszámolási eljá­rást megindították, a számviteli törvény előírásai szerint összeállított tevékenysé­get lezáró beszámolót köteles készíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ezt a te­vékenységet lezáró beszámolót a számvi­teli törvényben foglaltak, így a vállalko­zás folytatásának elvén alapuló számvitel szabályai szerint kell elkészíteni, függetle­nül attól a ténytől, hogy a társaság meg­szüntetéséről már döntés született, és már el is indult a végelszámolási eljárás. Kér­désként vetődik fel tehát, hogy az ilyen, a tevékenységet lezáró beszámoló vonat­kozásában miként kell értelmezni a vo­natkozó könyvvizsgálati standard előző­leg említett ellenvélemény adási követel­ményét. Mit kell ilyen esetben mondani a könyvvizsgálói jelentésben a vállalko­zás folytatásával kapcsolatos kijelenté­seknél, gondolva itt elsősorban a vezetés, valamint a könyvvizsgáló vonatkozó fele­lősségére. Maradhat-e ugyanaz a szöve­ge ezeknek a bekezdéseknek, mint amit egy folyamatosan működő cég esetében írunk/kell beleírnunk a könyvvizsgálói je­lentésbe? Véleményem szerint az 570-es standard erre is megadja a választ, ha jól olvasunk a „sorok között”.

Egyrészt, ha visszakanyarodunk oda, hogy a könyvvizsgálónak azt kell meg­ítélnie és értékelnie, hogy helyénvaló-e a vállalkozás folytatásának elvén alapu­ló számvitel alkalmazása, akkor a végel­számolás alatt álló cég esetében valójá­ban azt kell megítélnünk, hogy az adott esetben helyénvaló-e a vállalkozás/gaz­dálkodó részéről a 72/2006. (IV. 3.) kor­mányrendelet alkalmazása és ennek alap­ján a tevékenységet lezáró beszámoló el­készítése a számviteli törvényben és a kormányrendeletben foglaltakkal össz­hangban. Erről kell tehát megbizonyosod­nunk, erről kell bizonyítékot szereznünk és következtetést levonnunk. Ez persze nyilvánvalóan helyénvaló lesz egy jog­szerűen megindított végelszámolás ese­tén, így a könyvvizsgáló arra a következ­tetésre juthat, hogy a vezetés megfelelően járt el akkor, amikor a tevékenységet lezá­ró beszámolót a hivatkozott kormányren­delet előírása alapján a számviteli törvénnyel összhangban elkészítette. Ennél fog­va nem állhat elő az a helyzet, ami miatt ellenvéleményt kellene adni a tevékeny­séget lezáró beszámolóra. Ilyen esetben tehát indokolt a sajátos helyi jogi szabá­lyozáshoz igazítani a könyvvizsgálói je­lentésben a vállalkozás folytatásával kap­csolatos felelősségekre vonatkozó kije­lentéseket. Amennyiben a könyvvizsgálói jelentésben ezek a korrekciók megfelelő­en megtörténnek, akkor nem lesz az 570- es standarddal ellentétes az, hogy nem el­lenvéleményt adott a könyvvizsgáló a te­vékenységet lezáró beszámolóra, annak ellenére, hogy a beszámoló készítésének időpontjában a gazdálkodóról már ismert volt az a tény vagy az arra irányuló szán­dék, hogy a tulajdonosok döntése alapján vagy szándéka szerint a társaság belátható időn belül megszüntetésre kerül.

A végelszámolást lezáró beszámo­ló esetében is hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy erre a beszámoló­ra a 72/2006. (IV. 3.) kormányrendelet a számviteli törvényben foglaltaktól jelen­tősen eltérő szabályokat, így az eszközök és kötelezettségek piaci értéken való ér­tékelését írja elő. Ez a beszámoló a vég­elszámolás befejezésének az időpontjára készül, amikor a vállalkozás megszűnése már egészen bizonyosan bekövetkezett, ezért erre a záró beszámolóra vonatkozó könyvvizsgálói jelentésben szintén in­dokolt a vállalkozás folytatására vonatko­zó kijelentések átgondolása és az adott helyzetet megfelelően tükröző átfogal­mazása. Erre az 570-es standard A26-os bekezdése alapján van lehetőség, amely utal arra, hogy amikor már nem érvénye­sül a társaságra a vállalkozás folytatása, de a vezetés számára előírás, hogy más alapon készítse el a pénzügyi kimutatá­sokat, akkor is lehet minősítés nélküli vé­leményt adni a pénzügyi kimutatások­ra, feltéve hogy azok megfelelő közzété­telt tartalmaznak a pénzügyi kimutatások elkészítése során alkalmazott számvitel alapjáról. Továbbá a könyvvizsgáló ilyen esetben helyénvalónak vagy szükséges­nek tarthatja figyelemfelhívó bekezdés belefoglalását a könyvvizsgálói jelentés­be a 706. témaszámú (felülvizsgált) nem­zetközi könyvvizsgálati standarddal össz­hangban, hogy felhívja a felhasználók fi­gyelmét a számvitel alternatív alapjára és használatának okaira.

Az 570-es standard egy másik helyen (az A29-es bekezdésben) foglalkozik az­zal is, hogy a standard függelékében be­mutatott, azon kijelentésekre vonatkozó szemléltető példák, amelyeknek a pénz­ügyi kimutatásokról szóló könyvvizsgá­lói jelentésbe való belefoglalása köve­telmény, csak azokra az esetekre vonat­koznak, amikor a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok a vonatkozó pénzügyi beszámolási keretelvek. Amennyiben viszont a pénzügyi kimutatások el­készítése során a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardoktól eltérő vonat­kozó pénzügyi beszámolási keretelveket alkalmaznak, szükséges lehet a standard függelékében bemutatott szemléltető ki­jelentések módosítása annak érdekében, hogy azok tükrözzék az adott körülmé­nyek között az egyéb pénzügyi beszá­molási keretelvek alkalmazását. Ez is azt mondja tehát, hogy amikor a mi számvi­teli törvényünk, vagy más, az adott beszá­moló készítése szempontjából alkalma­zandó beszámolási szabályrendszer (pl. az előzőekben említett kormányrendelet előírásai) szerint készül a beszámoló, ak­kor szükség lehet a standardban bemuta­tott szemléltető példákban lévő kijelenté­sek olyan módosítására, amely megfele­lően tükrözi az alkalmazott beszámolási keretelvek szerinti követelményeket.

A vállalkozás folytatásával kapcsola­tos kijelentéseknek a sajátos helyi szabá­lyozás miatti átfogalmazása a könyvvizs­gálói jelentésekben nem feltétlenül csak úgy valósítható meg, hogy minden egyes típusra más-más szövegezés kerül kidol­gozásra, hiszen egyrészt nem cél, más­részt nem is praktikus, ha tovább növel­jük a könyvvizsgálói jelentés fajták szá­mát. Keresni kell inkább azt a megoldást, amely általánosan alkalmazható lesz min­den, a számviteli törvény szerint készülő beszámolóra, de a vonatkozó számviteli törvényi előírásokkal összhangban tartal­mazza a vállalkozás folytatásához kap­csolódó, kötelezően előírt kijelentéseket a könyvvizsgálói jelentésben.

A Szakértői Bizottság már foglalko­zik ezekkel a kérdésekkel. Bízom benne, hogy hamarosan a könyvvizsgálók is lát­ni fogják és használni tudják majd ennek a munkának az eredményét.