Manapság egy versenyképes vállalat számára elkerülhetetlen a jól tervezett és strukturált automatizálási fejlesztések elindítása. A termékfejlesztés, a költséghatékony működés, a szervezetfejlesztés, a munkaerő toborzása és megtartása mind olyan terület, ahol megmutatkoznak a technológia előnyei – mutatnak rá az EY szakértői.
Ha digitális átállást vagy robottechnológiát említünk, sokaknak még mindig egy jövőbeli kép, vagy még inkább az autógyártás, a nehézipar jut eszébe. Pedig az automatizáció ma már a gazdaság szinte valamennyi területén jelen van, és egyre jobban terjed. Nem véletlenül. Manapság egy versenyképes vállalat számára elkerülhetetlen a jól tervezett és strukturált automatizálási fejlesztések elindítása. Fontos ez több szempontból: a termékfejlesztés, a költséghatékony működés, de a szervezetfejlesztés, sőt, a munkaerő-toborzás és -megtartás miatt is. Specifikusan számszerűsíthető is a várt eredmény: a számviteli és az adminisztratív feladatok esetében is komoly előnyöket eredményez az automatizálás. Akár 50 százalékos megtakarítást is elérhetnek ezzel a vállalatok.
A munkaerőpiacra újonnan belépő Y és Z generációval felerősödik az a trend, hogy a munkavállaló már nemcsak versenyképes kompenzációt vár el a munkáltatójától, hanem kreatív, kihívást jelentő és változatos feladatokat is. Valamint azt is, hogy a munkakörében lehetősége legyen az önmegvalósításra.
„A munkavállalókat már most is azok a vállalatok tudják nagyobb hatékonysággal megtartani, akik automatizálták a repetitív, az ilyen típusú fejlesztésre alkalmas feladatokat. Ezek köre egyre szélesebb, lehet szó például a könyvek zárásával kapcsolatos analitikáról ugyanúgy, mint a panaszos e-mailek értékeléséről és továbbításáról. Ha szoftverek végzik el ezeket a munkafázisokat, akkor a munkatársak nagyobb szellemi kihívást jelentő feladatokon tudnak dolgozni. Ez nemcsak a lojalitásukat erősíti, de a vállalat számára is nagyobb értéket tud teremteni” – érvel Kónya Zsolt, az EY pénzügyi és számviteli szolgáltatásokért felelős associate partnere.
Adatok, precizitás, versenyképesség
Az automatizálás bevezetése a folyamatosan növekvő hatalmas adatmennyiség miatt is elengedhetetlen. Kézenfekvő, hogy olyan megoldást alkalmazzanak a vállalatok, amely a nap 24 órájában „dolgozik”, és amely még egy többféle alaprendszerből összeállított – sokszor elavult programokra épülő – vállalati folyamat esetében is pillanatok alatt megszerzi és feldolgozza az adatot. Ezzel az irammal még akkor is nehéz lenne lépést tartani, ha három műszakban alkalmazna az adott cég adminisztrátorokat.
Vannak olyan szektorok, ahol az egyre szigorodó felügyeleti követelmények miatt a munkaerő megtartásánál is fontosabb szempont a pontosság. Egy szoftver mindig sokkal kevesebbet hibázik, mint az ember. A munkafázisok naplózása pedig nem igényel külön beavatkozást. Így a vállalat védettebb lesz a hibákkal és az abból származó költségekkel szemben.
Ha egy vállalat a digitalizációs fejlesztéseknek köszönhetően kevesebb emberrel gyorsabban végez az adminisztrációs teendőkkel, mint versenytársai, az jelentős piaci előnyre tehet szert. A pontos üzleti mutatók ismeretében a menedzsment ugyanis sokkal jobban célzott döntéseket hozhat. Ha a vezetők időben látják például, hogy bizonyos termékek a vártnál sokkal kevésbé keresettek, akkor még azelőtt visszafoghatják a termelést, hogy eladhatatlan készletek halmozódnának fel. Az automatizálást szintén jól lehet használni az ellátási lánc megszervezésénél, de ugyanígy hasznát vehetik a karbantartás megtervezésénél és az energiamenedzsmentben is.
Költségcsökkentés, költségcsökkentés, költségcsökkentés
Persze ne legyenek illúzióink afelől, hogy az esetek döntő többségében a legfontosabb motiváció a kiadások lefaragása, a hatékonyság növelése. „A jól vezetett vállalatoknál mára elfogytak a költségcsökkentés klasszikus eszközei. A válság időszakával ellentétben a vezetők nem tehetik meg, hogy még egy évig nem emelnek fizetést. Már arra sincs tér, hogy az üzleti volumen visszaesése nélkül embereket bocsássanak el. A jó, nyereséges cégek már túl vannak ezeken a lépéseken nemcsak a pénzügyi, hanem lényegében az összes szektorban” – véli Kónya Zsolt. A béreket az erős verseny miatt muszáj emelni, az automatizálás ilyen körülmények között kézenfekvő költségcsökkentési lehetőség.
Minél magasabb egy országban a bérszínvonal, annál inkább igaz ez az összefüggés. Hasonló folyamat zajlik le, mint amikor az Egyesült Államokból és Nyugat-Európából a vállalatok feladatok tömegét szervezték ki olyan országokban működő szolgáltató központokba, ahol jóval kevesebb költséget jelent a foglalkoztatás. Csak most nem emberek, hanem szoftverek veszik át a munkát, így nincs szükség a költöztetésre – mondja Komjáthy Csaba, az EY informatikai tanácsadási associate partnere. További előny, hogy így nem kell megküzdeni az időeltolódással és a nyelvi problémákkal.
Jelentős eltérések
Az elérhető megtakarítás nagyságát természetesen sok minden befolyásolja. Ezzel kapcsolatban irányadók lehetnek az EY robotic process automation (robottal végzett folyamatautomatizálás, a továbbiakban RPA) névre keresztelt szoftverével kapcsolatos tapasztalatok. Egy globális banknál sűrűn ismétlődő feladatoknál 50–70 százalékos megtakarítást értek el a segítségével. Harmadával kevesebbe került így a munkavégzés, mintha külföldi szolgáltató központokban végezték volna ugyanezt, a cégközpont költségszintjéhez képest pedig tízszeres volt a különbség. Kónya Zsolt szerint az akár 50 százalékos megtakarítás általánosnak mondható, de ez rengeteg dologtól függ, az adott ország bérszínvonalától kezdve a vállalat méretéig. Hatékonyságnövekedésre példa, hogy az RPA bevezetésével egy nemzetközi biztosítótársaság esetében egy riport elkészítésének átlagideje 90-ről 12 perce csökkent, miközben megszűntek a félregépelésekből és a formátumok közötti eltérésekből származó problémák.
A gyorsítás mértéke ebben az esetben is függ a körülményektől, például a kiinduló állapottól. Automatizáló szoftver használata nélkül is van olyan vállalat idehaza, amely öt emberrel elvégzi az éves zárását öt nap alatt, és olyan is, amelynél 30 alkalmazott 30 napon keresztül zár. Ez attól függ, hogy hány rendszerből milyen képzett emberekkel milyen folyamatok mentén kell a szükséges információkat összeszedni. Az előbbi cégnél nyilván sokkal kisebb a gyorsítási lehetőség, mert automatizálás nélkül is magas fokon szervezettek a folyamatok. Az utóbbinál pedig nagyon nagy a manuális munkavégzés aránya. Egészen biztos, hogy a megfelelő szoftverekkel itt is el lehet érni az „öt nap alatt öt emberrel” szintet, sőt akár annál jobbat is.
A siker feltételei
A robotizálás nagy előnye, hogy a szoftvereket fel lehet használni a már meglévő informatikai rendszereknél, nincs szükség külön fejlesztésre, integrációra. Ez nemcsak a költségek miatt lényeges, hanem azért is, mert sok iparágban egyébként jellemzően a már elavult alapinfrastruktúra lecserélése gyakran két-három évig tart. Ráadásul az ilyen nagy projektek közel fele egész egyszerűen elbukik – említ egy meglepő statisztikát Komjáthy Csaba. Érthető tehát, hogy csak az automatizálás miatt senki sem szeretne belevágni egy ilyen kockázatos kalandba, még akkor sem, ha az új alaprendszer önmagában el tudná végezni azoknak a feladatoknak a jó részét, ami ellenkező esetben a célszoftverek dolga. Az utóbbiak működésbe állítása nemcsak egyszerűbb és olcsóbb, hanem gyorsabb is, jellemzően néhány hónapos feladatot jelent. Ennyi időre azért van szükség, mert nem pusztán arról van szó, hogy egy munkamenetből kivesznek egy vagy több embert és szoftvert állítanak a helyére. Teljesen újragondolják a meglévő, sokszor régi, rossz hatékonyságú folyamatot: hogyan lehet az egészet másféleképpen végezni, és egyes csomópontokba emberek helyett robotokat állítani. Mivel ez általában egyszeri költséget jelent, a megtérülés gyors: az EY tapasztalatai szerint 4–12 hónap kell hozzá.
Külső nézőpont
Komjáthy Csaba szerint több oka is lehet annak, hogy vállalaton belül időnként miért nem látják azokat a változtatási lehetőségeket, amelyek egy külső szakértőnek hamar feltűnnek. Van példa arra, hogy nem megfelelő az együttműködés a különböző szakmai területek között, ezért jobban hajlandók elfogadni a megállapításokat, ha azt egy külső fél írja le. Emellett előfordulnak olyan IT-rendszeri függőségek, amelyek kizárnak bizonyos lehetőségeket, máskor pedig annyi szervezeti egység érintett, hogy túl sok jóváhagyás kell. Mindennek ellenére, ha megvan a diagnózis és az elszántság, akkor változtatni már viszonylag egyszerű.
A szoftver kiválasztását érdemes alaposan átgondolni, mert jelenleg globális léptékben sokszereplős a piac. A versengő vállalatok között vannak nem túl erős likviditásúak is, amelyeket már egy kisebb gazdasági megingás – vagy egyszerűen a természetes piaci szelekció – is eltüntethet a színről. Ez pedig kellemetlenül érintheti az ügyfeleket, akik terméktámogatás nélkül maradhatnak. Ugyan „dobozos” szoftverekről beszélünk – mivel a fejlesztő cégek keretrendszert biztosítanak –, de azt be is kell tanítani, programozni.
A technológia határai
Hogy ezek milyen összetettek lehetnek, az a szoftver tudásszintjétől függ. Ma már ott tart a technológia, hogy a robotokon belül is meg lehet különböztetni a csak betanított jellegű feladatokra alkalmasakat azoktól, amelyek képesek valamilyen szinten döntéseket hozni. Persze a mesterséges intelligenciától még az utóbbiak is igen messze állnak, de már bizonyos logika, szabályrendszer-alapú döntési mechanizmus követésére képesek. Ez utóbbiak jobban boldogulnak például a papíralapú, strukturálatlan adatokkal, de ilyen esetekben azért érdemes emberi kontrollpontokat beépíteni a folyamatba. Legalábbis addig, amíg már biztosra vehető, hogy hiba nélkül boldogul bonyolultabb adattípus feldolgozásával az algoritmus.
A zárási folyamat egyébként azért különösen alkalmas az automatizálás szempontjából, mert nagyon erős a sorrendiség, így be lehet programozni, hogy melyik lépésnek mi után kell következnie. A keretrendszer nem engedi, hogy az algoritmus ettől eltérjen. „Ezen a téren nincs különbség ember és szoftver munkavégzése között. Ha eddig a munkatárs valamit lekérdezett, majd átmásolta egy másik rendszerbe, aztán küldött róla egy levelet, akkor a robot pontosan ugyanígy csinálja végig a lépéseket” – fogalmaz Kónya Zsolt.
Mindemellett továbbra is bőven vannak olyan feladatok, amelyeket – legalábbis a technológia mai szintje mellett – nem lehet vagy nem érdemes automatizálni. Komjáthy Csaba szerint például az új felügyeleti szabályozásokat mindig egyedileg kell megvizsgálni, hogy jó válasz-e a követelményekre az automatizálás. Ez például riportok elkészítésénél lehet alkalmas eszköz, ha a hatóságnak elküldendő jelentéshez több rendszerből kell adatokat összegyűjteni. Máskor viszont inkább a jogosultsági beállításokon kell változtatni.
Az éves beszámoló készítése során is vannak olyan lépések, amelyeknél komoly hasznot hajthat az automatizálás és olyanok, ahol nincs szükség rá. A beszámoló véglegesítése során ugyanis már egyedi döntésekről és kevés tranzakciószámú feladatról van szó, így a robotoknak itt kevés szerepe lehet. Önmagában ebből is látszik, mennyire túlzók azok a jóslatok, amelyek azzal riogatnak, hogy belátható időn belül munka nélkül maradnak a számviteli szakemberek.