Gion Gábor, a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója szerint el kell fogadni a könyvvizsgálat szabályozói környezetét. Szerinte a 9 százalékra csökkentett hazai társasági adókulcs felkeltette a külföldi cégek érdeklődését.
Hogyan értékeli a legutóbbi adópolitikai változásokat?
Nekünk nem feladatunk, hogy értékeljük a kormányzati döntéseket. Ugyanakkor azt kell mondanom, hogy például a társasági adó 9 százalékra mérséklése egyértelműen felkeltette a külföldi cégek figyelmét – az elmúlt hetekben külföldi tárgyalásaink során legalábbis ezt tapasztaltuk. Ami ebből a szempontból nagyon fontos, hogy a kormányzatnak biztosítania kell a potenciális befektetőket arról, hogy az adóterületen meghozott döntések hosszú távon érvényesek lesznek, hiszen csak így lehet megalapozott döntéseket hozni beruházásokról, amelyek az új adószabályok mellett megvalósulnak. Ezen a téren ugyanakkor optimista lehetek, hiszen a kormányzat már többször tanújelét adta annak, hogy érti és akceptálja ezeket az elvárásokat. Persze az sem zárható ki, hogy nemcsak érdemi beruházások indulnak, hanem egyes vállalatok adóstrukturálást hajtanak végre az új adókondíciók miatt.
Az EU-ban és az OECD-országokban manapság pont az agresszív adótervezés elleni fellépés az egyik fő napirendi téma. Nem gond-e, hogy Magyarország most egyfajta kiskaput nyit az alacsony adókulccsal?
Látni kell, hogy az országok világszerte egyre kritikusabbak a felállított adóstruktúrákkal szemben. Egyre szigorúbb szabályozást követelnek, s bizonyosak lehetünk benne, hogy egyes adóstruktúrák változni is fognak, hiszen ezek kikényszerítésére épp azok a nagy országok képesek, amelyek az adóoptimalizálás tekintetében sokszor hátrányba kerülnek a kisebb államokkal szemben. Azt azonban ma még nem lehet kijelenteni, hogy pontosan hol fog meghúzódni majd az új adóstruktúrák határa. Épp ezért az egyes államok adópolitikájában szinte kivétel nélkül megtalálhatók bizonyos kedvezménystruktúrák.
Az elmúlt évet és valószínűleg a következő időszakot is az IFRS-áttérés kérdésköre határozza meg leginkább. Sokan úgy vélik, a szabályozás, de főleg az ellenőrzés terén sok még a nyitott kérdés, ezért állt át eddig viszonylag kevés olyan cég a nemzetközi számvitelre, amely számára nem kötelező, hanem választható az áttérés. Mi erről a véleménye?
Ennek kapcsán korai még ítéletet alkotni. Az egyértelmű – mindig is így gondoltam –, hogy a mindenki számára egyformán értelmezhető IFRS-beszámoló alkalmazása a nemzetközi színtéren versenyelőnyt jelent minden hazai vállalkozás számára, amely az áttérést választja. Az, hogy a potenciális üzleti partner vagy vevő az általa ismert metodika szerinti adatokat látja, komoly hitelességemelő tényező. Az is vitatható, hogy a vártnál lassabb-e az átállás, de azért azt ne hallgassuk el, hogy nem könnyű feladat az IFRS előnyeit egyből átlátni. Hogy példát mondjak: az IFRS-áttéréshez adórendelkezések is társulnak, s korántsem biztos, hogy a cégeknek megéri egy kiugróan jó év után nekifutni az áttérésnek, mivel annak hatására a bázis hosszú ideig magas lesz. Meglehet, van félelem és bizonytalanság a számviteli és könyvvizsgálói szakmában az áttérés technikai kérdéseiben is, de azt kell mondanom, hogy az IFRS-áttérésnél sokkal radikálisabb volt az új magyar számvitel 1992-es bevezetése, és azt is sikerrel oldottuk meg.
A Big 4 cégeinek van a legnagyobb tapasztalatuk az IFRS tekintetében. Mennyire tartanak igényt az önök tudására a jogalkotók?
Már az előkészítés során is számos egyeztetés volt, és jelenleg is rendszeresen egyeztetünk. Ezek alapján remélhetem, hogy ez a kapcsolat a jövőben is így folytatódik majd. Ugyanakkor nem szeretném a nagy könyvvizsgáló cégek sajátjaként bemutatni az IFRS-áttérést, hiszen ezt az új metodikát minden könyvvizsgálónak meg kell tanulnia. Úgy gondolom, hogy nem okoz majd komolyabb gondot, hogy a tudásanyag beépüljön az okleveles könyvvizsgálói képzésbe, illetve, hogy a Magyar Könyvvizsgálói Kamara külön oktatási kereteket szabjon neki.
Ha már könyvvizsgálat, mit gondol az új könyvvizsgálói szabályozásról?
Egyrészt értem a szabályozói oldalt, és azt is elfogadhatónak látom, hogy a könyvvizsgálat esetében a korábbi önszabályozás helyét egyfajta regulált piacnak kell átvennie. Ugyanakkor az eddigi nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a szabályozói akarat nem feltétlenül éri el a célját. Hogy konkrét példát is mondjak: a kötelező rotáció nem biztos, hogy javítja majd a könyvvizsgálat minőségét. A legnagyobb cégek esetében például előfordulhat olyan eset, amikor a kötelező könyvvizsgáló váltás okán nagyon leszűkül a választás lehetősége, hiszen ezeket a vállalatokat sok esetben csak Big4 cégek vizsgálhatják. Amennyiben egy másik könyvvizsgáló cég olyan tanácsadási tevékenységet végez, amely összeférhetetlen a könyvvizsgálattal, akkor a kötelező könyvvizsgáló váltásnál a választás lehetősége csak két cégre korlátozódik. További gondot okozhat, hogy egy több országban jelen lévő társaságnál tagállamonként eltérő rotációs periódusok lesznek, amely megnehezíti, hogy csoportszinten azonos könyvvizsgáló auditálja a cégeket. Ha egy cégcsoportot akár országonként eltérő könyvvizsgáló ellenőriz, akkor az csökkentheti a hatékonyságot és növeli a hibázás kockázatát.
Azért a jogalkotó inkább a másik oldalon látja a bajt. Hogy mást ne mondjak, az elmúlt évek nagy pénzügyi csalásai esetében pont az derült ki, hogy „nevenincs” könyvvizsgálók auditálták hosszú éveken keresztül a láthatóan hamis adatokat…
De ezek a visszaélések a fennálló szabályok mellett is feltárhatók, szankcionálhatók lettek volna. Felesleges a generális szigorítás akkor, amikor az egyedi visszaélések esetében a kezünkben lévő eszköztárt nem tudjuk megfelelően használni. Félreértés ne essék, itt nem magyar szabályozási sajátosságról van szó, EU szinten vannak problémák a túlszabályozással.
Mire gondol?
Egyre több szabályozói előírás határozza meg ma már a könyvvizsgálói piacot, noha például a bankokhoz képest kifejezetten alulszabályozottnak tűnünk. De már itt is olyan érzése van az embernek, hogy a munka jelentős részét a szabályozóknak való megfelelés tölti ki, miközben az ügyfél, a felhasználók érdeke a háttérbe szorul. Egyre fokozottabb szabályozói elvárásoknak kell megfelelni a historikus beszámolók könyvvizsgálatakor, miközben a historikus beszámolók jelentősége az üzleti és befektetői döntésekben egyre inkább csökken. Hogy kicsit dicsérjem a hazai szakpolitikai irányítást, számos esetben tapasztaljuk azt, hogy az EU irányelveken belül maximálisan engedékeny, felhasználóbarát a magyar szabályozás. De azért beszéljünk a könyvvizsgálók felelősségéről is: a szakmában is oldódnia kell a nagyfokú „sértettségnek”, hogy az eddigi szabadságukat most korlátozzák. Ahogy említettem, a bankszakmához képest mi még sehol nem tartunk a szabályozottság területén, és lám ők megpróbálnak együtt élni a rendszerrel, amely a korábbi évekhez képest nagyságrendekkel több adminisztrációs feladatot ró rájuk. Egy bankban dolgozó vezető barátom mondta: az együttműködés alapja az, hogy tudomásul vették azt, hogy őket a jövőben sokkal jobban fogják szabályozni. Ne csapjuk be magunkat: maga a szabályozó is frusztrálttá válik akkor, ha folyamatos ellenállást lát a regulációval szemben. Ez a kétoldali feszültség pedig meggátolja a szükséges együttműködést, együttgondolkodást, amire pedig nagyon nagy szükség lenne ahhoz, hogy a szabályozói célokat elérő, ugyanakkor ésszerű előírások tereljék új mederbe a könyvvizsgálói szakmát.
***
Bejegyzett könyvvizsgáló
Korábban számos vállalatfelvásárlási, due diligence és tőzsdei kibocsátási projekt irányításában vett részt
Az energia- és termelőipar nemzetközi szakértőjének számít
A matematikus végzettségű szakember 2007 és 2009 között a Deloitte Zrt. könyv-vizsgálói üzletág vezetője volt
2009-től a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója, vezető partnere
A Deloitte Európa, Közel-Kelet és Afrika régió Chinese Services Groupjának vezetője
2016 óta az SOS Gyermekfalvak kuratóriumának elnöke