Az IFRS alkalmazás szemléletmódváltást követel, amely hosszú és folyamatos tanulási folyamat lesz. A bankok különböző módon értelmezhetnek bizonyos kérdéseket, így kezdetekben a felügyeleti szerveknek nagyobb rugalmasságot kellene tanúsítaniuk – mondja a Magyar Bankszövetség főtitkára.
– Hol tart a bankszektor az e-ügyintézés, a digitális átállás területén?
– A digitalizáció kihívása és lehetőségei mára globálissá és meghatározóvá váltak. Megjelentek a fintech cégek mint pénzügyi innovátorok és az sem ritka, hogy ismert bankok válnak úttörőkké a modern irányzatokat integrálva. Ennek a piaci fejlődésnek a nemzetközi és a hazai szabályozói környezet is bővülő teret nyit, hiszen a PSD2- irányelvet a tagállamok 2018. január 13-ig voltak kötelesek átültetni belső jogrendjükbe, és a keretrendszer néhány eleme, például a panaszkezelési szabályok életbe is lépnek. A PSD2 alapján kialakuló új jogszabályi környezet legtöbb komponense 12–18 hónap múlva lép hatályba (nyílt banki interfész, fraud monitoring rendszer, erős ügyfél-hitelesítés). Az irányelv egyik legfontosabb jellemzője, hogy szabályozza a szektorban megjelent új típusú pénzforgalmi szolgáltatásokat és az azokat nyújtó társaságok tevékenységét. Bár a szabályozás alapvető célja a szolgáltatások szélesebb elérhetősége (akár harmadik feles, nem banki platformokon keresztül), a biztonsági szempontok jelentősen korlátozzák az ebben rejlő üzleti lehetőségeket, mert például információt kötelezően csak fizetési számlára, utolsó 90 napra és csak limitált információval lesznek kötelesek a bankok megosztani. EU-szinten látszólag ellentmondó szabályozások formálódnak: míg a PSD2 elvrendszere nyitást céloz, addig a GDPR adatvédelmi rendelet jelentős szigorítást eredményez az ügyféladatok kezelésében, felhasználásában és azok megoszthatóságában.
– A bankok szolgáltatásai hogyan digitalizálódnak? Hogyan gyorsul a fizetésforgalom?
– A modernizálódás mozgatórugója például az e-kereskedelem és a fizetési kártyák mobilfizetési környezetbe illesztése, emellett a szolgáltatások távoli eléréssel történő igénybevétele is dinamikusan fejlődik. A gyorsaságot pedig döntően befolyásolja, hogy az Azonnali Fizetési Rendszer a Magyar Nemzeti Bank irányításával, a GIRO vezetésével 2019 nyarától lesz bevezetve hazánkban: 10 millió forint értékhatárig a tranzakciók 5 másodpercen belül kerülnek teljesítésre a hazai fizetésforgalomban a hét minden napján, bármely napszakban és időpontban. Az e-személyi, valamint az e-aláírás megjelenése, elterjedése szintén hozzájárul az új, könnyebb, gyorsabb elérést és fizetési tranzakciókat biztosító pénzügyi termékek megjelenéséhez. Ugyanakkor a pénzügyi közvetítőrendszer stabil működésének lényeges kritériuma a biztonság. Hazánk az elektronikus lakossági fizetésforgalomban jelentős szerepet játszó bankkártyás fizetések terén az ECB (European Central Bank – Európai Központi Bank) statisztikái szerint most a legbiztonságosabb európai állam. Lényeges, hogy fenntartsuk ezt az állapotot.
– Az elmúlt éveket nehéz időszakként könyvelhették el a bankok. Milyenek most a szektor kormányzati kapcsolatai?
– A magyar bankszektor bizonyította válságállóságát. A régiós viszonylatban is jelentős banki többletterhek, a forint leértékelődése és ennek a banki eszközökre gyakorolt hatása, a jelentős nemfizető hitelállomány ellenére a szektor megbízhatóan szolgáltatott. A 2017-es év javuló eredményeket hozott, a piaci szereplők többsége a növekedés útjára lépett és javította profitabilitását. A szektorszintű javuló eredményekhez hozzájárult az ország gazdasági növekedése, a kiszámíthatóbb szabályozói környezet és a változatlanul kiegyensúlyozott kapcsolat a kormánnyal és a jegybankkal. Enyhült a szektorra nehezedő adózási nyomás és az idei évben nem szembesültünk új, jelentős terhet okozó kormányzati intézkedéssel. A korábbi években ezek a terhek erős nyomás alá helyezték a bankokat. Részben ezek hatásaként enyhült a gazdaság sérülékenysége és javulhatott markánsan a makrogazdasági környezet, aminek az eredményei áttételesen visszahatnak a bankszektor javuló teljesítményéhez. Azt még nem mondhatjuk el, hogy összességében az EU-ban tapasztalt átlagos szintre csökkentek volna a banki terhek, amely révén a régiós versenyképesség visszaszerezhető lenne. A bankadót jelentősen csökkentette a kormányzat, így a korábbi keleti blokkból csatlakozó 11 tagállamban már „csak” a 3. legmagasabb ilyen típusú adót fizeti a magyar hitelintézeti közösség. Jelentős erőforrásokat igényel az új európai jogi normák hazai alkalmazása: a befektetésszolgáltatási ágazatban, a pénzforgalomban és az európai számviteli sztenderdekre történő átállásban kell fejlesztenünk.
– Az IFRS-ek (a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok) egyedi beszámolási célokra történő kötelező alkalmazása mit jelent a bankok számára, mennyiben segíti a versenyképességüket?
– Az IFRS-ek sajátossága, hogy a részletes magyar szabályozás helyett tágabb körű interpretációs lehetőséget nyújtó standardok alapján történik a beszámolókészítés, amely egyben az adófizetési kötelezettség meghatározásának egyik alapjául szolgál. Ugyanakkor a bankok különböző módon értelmezhetnek bizonyos kérdéseket, így a kezdetekben a felügyeleti szerveknek (NAV, MNB) nagyobb rugalmasságot kellene tanúsítaniuk. A közvetlen hasznot nehéz mérni, azonban hosszú távon a nemzetközi szinten közös számviteli nyelv használata mindenképpen előnyt jelent például az összehasonlíthatóság terén. Az IFRS-ben jobban érvényesül „a tartalom elsődlegessége a formával szemben” logika, ezáltal sok esetben az adózás közelebb kerül a számvitelhez, mint a magyar számviteli szabályok alkalmazása alatt. Közvetlen előnyt jelenthet, hogy az IFRS több eszközcsoportnál ad lehetőséget az eszközök felfelé értékelésének, így szavatolótőke-számításnál a tőkeszükséglet inkább az eszközök valós értékén kerül megállapításra. Megnyílik a szektor mélyebb elemzésének a lehetősége is.
– Hogyan sikerült a felkészülés? Számítanak-e bármiben nehézségre?
– Az átmeneti időszak a legnehezebb. Ilyenkor még nincs elég tapasztalat a számviteli és adózási kérdések kezelésében, és a törvényalkotó is több adminisztratív jellegű elvárást támasztott szoros határidőkkel. Azoknak, akik már korábban is bocsátottak ki IFRS-ek szerinti egyedi beszámolót, néhány analitikus rendszerben kellett a megfelelő módosításokat elvégezniük, hogy az eddigi robusztus, adatminőségre kevésbé érzékeny számítási modellek pontosabbak legyenek. Itt elsősorban az effektív kamatláb módszertana volt fókuszban. A jelentős adattisztítás nélkülözhetetlen volt. Összességében az átállás ebben a körben is fejlesztési (IT, számviteli) erőforrások felhasználását igényelte. A legnehezebb helyzetben azok a bankok voltak, amelyek sem egyedi, sem konszolidált IFRS-ek szerinti beszámolót nem készítettek korábban. Úgy érzékeljük, hogy az MNB felé történő jelentésszolgálat IFRS alapokra történő átállítása kihívást jelent, de hasonló nehézségek vannak az adózás témakörében is. Utóbbi területen a társasági és az iparűzési adót érintette a változás. Ezek az adónemek szorosan kötődnek a számviteli elszámolásokhoz. Így a korábban alkalmazott, hosszú évek során kialakított – sok esetben hatósági állásfoglalásokkal, illetve az eddigi ellenőrzési gyakorlattal alátámasztott – folyamatokat mind felül kellett vizsgálni. Ezeket most abból a szempontból kellett átgondolni, hogy vajon az IFRS-ben elérik-e a céljukat, vagy más folyamatot, módszert kell helyettük bevezetni. A meglévő folyamatokon kívül pedig az IFRS-átálláshoz kapcsolódó egyszeri tételek (az adóalapot módosító áttérési különbözetek) pontos meghatározása jelentős feladat elé állította az adóalanyokat. Mindezt olyan környezetben, amelyben gyakorlatilag az összes szereplő számára teljesen újnak számít az IFRS: az adótörvényeket előkészítő NGM vagy az adókötelezettséget számon kérő NAV számára éppúgy, mint az adózók munkáját segítő külső tanácsadók számára.
– Ön szerint mi a legfontosabb változás az IFRS bevezetése nyomán?
– Az egyik meghatározó változás, hogy a számviteli szabályok innentől fogva nem statikusak lesznek, az IFRS-sztenderdek folyamatosan felülvizsgálatra kerülnek és változnak, ezért fontosnak tartjuk a párbeszédet a jogalkotók, a jogalkalmazók, az oktatók, valamint a gyakorlati oldalt képviselő üzleti szektor és a könyvvizsgálók között. Az IFRS alkalmazás szemléletmódváltást követel, amely hosszú és folyamatos tanulási folyamat lesz. Ebben egymás segítségére lehetünk, hogy a számviteli és az adózási előírásokat a lehető legjobban alkossuk meg és alkalmazzuk. Fontos, hogy az átmeneti években szoros és nyitott legyen az együttműködés a törvényelőkészítők (NGM), a törvényalkotók, az ellenőrző és a felügyelő szervek (NAV, MNB), az auditor cégek és az egyetemek, főiskolák oktatói, valamint az IFRSre átálló cégek között. Szükséges a folyamatos egyeztetés, iteráció, hogy a felmerült kérdések érdemben megválaszolásra kerüljenek, a gyakorlatban felmerült problémákra közösen megoldást találjunk.