A környezet terhelése nemcsak a jövőnket, hanem a jelenünket is befolyásolja, ezért a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos adókötelezettségek teljesítése nemcsak költségvetési bevételként fontos, hanem az egészséges környezet megőrzését is elősegíti.
A termékdíj adóhatósági ellenőrzéseinek tapasztalatai
Adózóknál egyes adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzésére irányuló vizsgálat lefolytatására került sor, melynek keretében a nyilvántartások vezetésének helyességét ellenőrizte a revízió. Gyakori tapasztalat, hogy az adózók nyilvántartásai nem vagy csak részben felelnek meg a Környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény (továbbiakban: Ktdtv.) és a végrehajtásáról szóló 343/2011. (XII. 29.) kormányrendelet (továbbiakban: Vhr.) 5. számú mellékletében előírt részletezésnek.
A Ktdtv. 14. § (1) és (2) bekezdése szerint a termékdíj-kötelezettség számla vagy szerződés alapján átvállalható. A termékdíj-kötelezettséget átvállalóra a kötelezettre vonatkozó szabályok alkalmazandók. Az ismertetésre kerülő ellenőrzés során a szerződés alapján történő termékdíj-kötelezettség átvállalásával kapcsolatban tett megállapítást az ellenőrzés.
A Ktdtv. és a Vhr. előírásai szerint szerződés alapján a termékdíj-kötelezettséget – maximum 3 évre – a kötelezettől csomagolószer esetében az azt változatlan formában és állapotban vagy más kiszerelésben továbbértékesítő első belföldi vevő átvállalhatja. Átvállalás esetén a termékdíj-kötelezettség az átvállaló általi belföldi forgalomba hozatalkor vagy saját célú felhasználáskor keletkezik. Az átvállalási szerződés érvényességéhez – ideértve annak módosítását is – a szerződésnek az átvállaló által az állami adóhatósághoz történő bejelentése szükséges, amit a szerződés kezdő vagy módosítási időpontjától, megszűnés esetén a megszűnés időpontjától számított 15 napon belül kell megtennie. A termékdíj-kötelezettség a szerződés érvényességének időszaka alatt, a Ktdtv. 5. § (1). bekezdésében meghatározott időpontban száll át az átvállalóra, amennyiben a bejelentés megvalósult, és a számlán „a termékdíj-kötelezettség a Ktdtv. 14. § (5) bekezdés ...) pontja ...) alpontja alapján a vevőt terheli” záradékszöveg feltüntetésre került.
Átvállalási szerződéses ügyletek ellenőrzési tapasztalatai
Az „A” Kft. a 2013. I. negyedévre vonatkozó 13KTBEV bevallását benyújtotta, melyben műanyag, papír, karton, színtelen és zöld üveg után vallott be kötelezettséget. Az adózó képviselője a bevallást alátámasztó összesítő adatokat tartalmazó nyilvántartását átadta, ami nem tartalmazott az alapbizonylatokra vonatkozóan adatokat, ezért az ellenőrzés elvégzésére alkalmatlan volt. A bekért részletező nyilvántartásokat az alapbizonylatok alátámasztották, azonban a nyilvántartásokból néhány tétel kimaradt. Az „A” Kft.-nél gyakorlat, hogy vevői nyilatkozat, illetve szerződés alapján átvállalják a környezetvédelmi termékdíjat. Az adóhatóság nyilvántartásából az átvállalási szerződések lekérdezhetők. Az adózó a „G” Kft.-vel is kötött átvállalási szerződést, amit a „G” Kft.-nek 2013. január 29-ig be kellett volna jelentenie. A szerződés tartalmazza, hogy az átvállalás bejelentését és elfogadását igazoló dokumentum másolatát az átvállaló az adózónak megküldi. Az adózó képviselője elismerte, hogy a „G” Kft. az átvállalási szerződés adóhatósághoz történt bejelentését és elfogadását igazoló dokumentum másolatát nem küldte meg részükre, ezért nem rendelkeznek ilyen bizonylattal. Az átvállalási szerződés bejelentése az ellenőrzés alatt utólag történt meg. Az átvállalási szerződés bejelentése viszont az adóhatósághoz nem visszamenőleges hatályú, nem teszi jogszerűvé a bejelentés előtti ügyleteket és így a számlakibocsátó mentesülését a számlán feltüntetett termékdíjjal kapcsolatos bevallási, befizetési kötelezettség alól. Az adózó az átvállalási szerződésben kérte az átvállalási szerződés bejelentésének visszaigazolását, ezzel az igazolással a vizsgált időszakban kibocsátott számlákon rögzített teljesítési időpontokban nem rendelkezett, tehát az adózó nem volt kellően körültekintő. Az adózó nem szerepeltette bevallásában a „G” Kft.-nek értékesített termékek utáni termékdíj-kötelezettségét. A „G” Kft. nem nyújtott be 13KTBEV bevallást, ami arra enged következtetni, hogy nem is állt szándékában a termékdíjat átvállalni, bevallani, megfizetni. A „G” Kft. és az „A” Kft. közötti átvállalási szerződés nem tekinthető érvényesnek. A számlák szerint a társaság milliós nagyságrendben értékesített üvegeket a „G” Kft.-nek. Az érvénytelen átvállalási szerződés miatt az ellenőrzés 24,5 millió Ft adózót terhelő adókülönbözetet állapított meg.
Más tagállamokból behozott csomagolóanyagok utáni termékdíj-kötelezettség ellenőrzési tapasztalatai
Az „A” Kft. a ROM S.A., a DE GmbH és a CZ S.R.O. vállalkozásoktól a partnerek által kiállított számlák és szállítólevelek alapján üvegeket szerzett be, amit raklapokon, köztes műanyag vagy papírtálcákkal, illetve műanyag fóliával becsomagolva szállítottak. A beérkező szállítmányokhoz tartozó raklapok, közteslapok mennyiségét kigyűjtöttük, a kapott adatokat összehasonlítottuk az „A” Kft. analitikus nyilvántartásában szereplő adatokkal. Az adózó a ROM S.A. társaságnak visszaszállított közteslapok mennyiségét és a DE GmbH társaságnak visszaküldött raklapokat és közteslapokat CMR-rel igazolta. Az „A” Kft. a ROM S.A. társaságtól beérkezett raklapok egy részét belföldön értékesítette az üvegekkel együtt. Az adózó az értékesített, és az eladónak vissza nem küldött raklapok után nem vallott be és nem fizetett környezetvédelmi termékdíjat. Az „A” Kft. képviselőjének tájékoztatása szerint a Romániából beérkező termékek esetén, a paletták a számlán nem szerepelnek. Elmondása szerint az ellenőrzés során tudta meg, hogy a környezetvédelmi termékdíj-kötelezettség keletkezését nem befolyásolja, hogy a számlán értékkel vagy anélkül szerepel a raklap, közteslap, fólia. Az iratok alapján az ellenőrzés megállapította, hogy a ROM S.A. társaságtól vásárolt üvegek szállításához használt műanyag közteslapok mennyiségének több mint a felét az „A” Kft. nem szállította vissza, ezért az adózónak ezen mennyiség után termékdíj-fizetési kötelezettsége keletkezett. Az adózó a ROM S.A. román társaságtól és a CZ S.R.O. cseh társaságtól beszerzett raklapok után nem vallotta be és nem fizette meg a környezetvédelmi termékdíjat, melynek következtében a külföldről behozott raklapok és műanyag közteslapok után az ellenőrzés összesen közel 3 millió Ft adókülönbözetet állapított meg.
A tapasztalatok összegzése
A környezetvédelmi termékdíjat érintő vizsgálatok alapját képezi a nyilvántartások előírásoknak megfelelő vezetésének ellenőrzése. A környezetvédelmi termékdíj-nyilvántartásokból gyakran kimarad a termékdíj megfizetésének napja és a Vhr. 5. számú mellékletében szereplő kód. Ez a hiány a nyilvántartások előírásoktól eltérő vezetése miatt mulasztási bírság kiszabását teszi lehetővé és egyben szükségessé. A jól kialakított, átgondolt nyilvántartás hasznos ellenőrzési eszköz az adóhatóságnak és az adózónak is, mivel ellenőrizhető, hogy a gazdasági esemény a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt-e. Az átvállalási szerződés csak akkor tekinthető érvényesnek, ha az átvállaló azt bejelenti az adóhatóságnál. Ha az átvállaló a bejelentést tévedésből, a jogszabály nem ismerete miatt, vagy egyéb okból elmulasztja, akkor a termékdíj-kötelezettség a számla kibocsátóját terheli. Emiatt nagy kockázatot vállal az, aki nem győződik meg arról, hogy üzleti partnere eleget tett-e bejelentési kötelezettségének. A Ktdtv. 31. § (2) bekezdés a) pontja szerint a termékdíjbírság mértéke a termékdíj hiányos megfizetése, illetve megfizetésének elmulasztása esetében a hiány 100 százaléka. A Ktdtv.-ben és a Vhr.-ben 2014. július 1-jétől több változás történt. Az átvállalási szerződést a 16TKORNY – kizárólag elektronikusan benyújtható – nyomtatványon lehet bejelenteni.