Az adóhatóság ellenőrzési munkájának igen jelentős részét teszi ki a különböző polgári jogi ügyletek, szerződések minősítése, valamint az azokhoz kapcsolódó adókötelezettségek megállapítása. Nem könnyű feladat ez, mivel – ahogy az alábbiakban részletezett jogeset is rámutat – a kontraktust kötő felek a közöttük teljesedésbe ment ügyletet utólag néha még az írott szöveggel is ellentétesen értelmezik.
Egy gyógyszer-kiskereskedelmi tevékenységet végző bt.- nél az adóhatóság a bevallások utólagos vizsgálata során megállapította, hogy 2005. és 2006. évben egy tőle független magánszemélynek összesen 147,5 millió Ft kölcsönt nyújtott. A felek közötti keretszerződés szerint a kölcsönnyújtás célja a kölcsönvevő számára szükséges fedezet biztosítása az általa lehetséges legmagasabb, minimum 2 százalékos részesedés megszerzése egy zrt.-ben akár magánbefektetőként, akár a kölcsönvevő tulajdonát képező kft. útján. A kölcsönadó célja a zrt.-ben való részesedés megszerzése, ezért elfogadja a megállapodás azon kockázatát, mely szerint a nyújtott kölcsön kamatmentes. A kölcsönvevő magánszemély vállalta, hogy az egyes kölcsönösszegeket legkésőbb azok rendelkezésre bocsátásának naptári napja szerint 2010- ben egy összegben visszafizeti, valamint tudomásul veszi, hogy amennyiben ennek a kötelezettségének nem tud eleget tenni, úgy a kölcsönadó megszerzi a kft.-nek a kölcsönösszegekhez mért arányos részét, így a zrt.-ben való részesedést is. Az adóhatóság a magánszemélyt, mint szerződéses felet az eljárás során meghallgatta, aki azonban a kölcsönügyletről – az írásbeli szerződésben rögzítettekre hivatkozáson túl – az ügy eldöntése szempontjából érdemi információt nem szolgáltatott, a folyósított összeg felhasználásáról pedig nem kívánt nyilatkozni. A nyilatkozat, valamint a rendelkezésre álló iratok alapján megállapításra került, hogy a nyújtott kölcsönből törlesztés nem történt, 2010. évben folyamatosan fennálló összege 147,5 millió Ft.
A magánszemélynek nyújtott kamatmentes kölcsönök a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 72. § (1) bekezdése alapján kamatkedvezményből származó jövedelmet vonnak maguk után. A bt. a kamatkedvezmény utáni jövedelemadót nem vallotta be és nem fizette meg. A revízió a fennálló kölcsönösszeg és a mindenkori jegybanki alapkamat +5% kamattal számolva állapította meg a kamatkedvezményből származó jövedelmet, és a bt. terhére 15,6 millió Ft jövedelem után közel 8,5 millió Ft kifizetői személyi jövedelemadó adóelőleget, mint adókülönbözetet állapított meg.
A bt.-nek a kamatkedvezményből származó jövedelem után az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (Eho tv.) 3. § (1) bekezdés bb) pontja alapján százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettsége is keletkezett, mellyel összefüggésben a revízió a bt. terhére adókülönbözetként 15,6 millió Ft adóalap után 4,2 millió Ft egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséget állapított meg.
Az adóhatóság a bt. által a magánszemélynek nyújtott kamatmentes kölcsön utáni költségeket (a kifizetőt terhelő személyi jövedelemadó és százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás összegeit) nem ismerte el a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült kiadásoknak, különös tekintettel arra, hogy a kölcsönszerződésekben meghatározott cél, vagyis a részesedés megszerzése egy adott vállalkozásban nem valósult meg, továbbá a kölcsön nyújtása a gazdasági társaságnak semmiféle közvetlen vagy közvetett bevételt nem eredményezett. Megállapítható, hogy a kamatmentes kölcsön nyújtása, így az azzal kapcsolatosan felmerült költségek nem szolgálták a vállalkozás bevételszerző tevékenységét. Mindezek alapján a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao tv.) 8. § (1) bekezdés d) pontja szerint az ellenőrzés a kamatkedvezmény miatt jelentkező kifizetői személyi jövedelemadó és százalékos egészségügyi hozzájárulás összegével megnövelte a bt. társasági adóalapját.
A bt. fellebbezése utánn eljárt másodfokú adóhatóság az elsőfokú döntés helybenhagyásáról rendelkezett, mely döntés ellen a bt., mint felperes kereseti kérelmet terjesztett elő. A felperes sérelmezte annak elmulasztott vizsgálatát, hogy a szerződés szerinti cél érdekében átadott pénzösszeg végső soron a magánszemély kft.-jénél, vagy pedig a magánszemélynél került-e felhasználásra, azaz a jövedelem ténylegesen kinél realizálódott, mert anélkül az Szja tv. 72. § (1) bekezdés alkalmazása fel sem merülhet. Álláspontja szerint a kft.-nél kapcsolódó vizsgálatot kellett volna lefolytatni, mert végső soron a cég vállalta, hogy átadja a zrt.-ben fennálló részvénycsomagját, így az átadott pénzösszeg akár vételárként is értelmezhető.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletével a másodfokú határozatot hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárásra kötelezte, megállapítva, hogy a polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (régi Ptk.) alapján a felek ténylegesen egy kölcsönelemekkel vegyes megbízási szerződést kötöttek. A lefolytatott bizonyítás eredményeként, így különösen a magánszemély tanúvallomása, a felperesi törvényes képviselő nyilatkozata alapján az elsőfokú bíróság megállapította, hogy az alapvető cél az volt, hogy a magánszemély a bt. részére részesedést szerezzen a zrt.-ben, ugyanakkor abban az esetben, ha a megbízott magánszemély magának is részvényt tud szerezni és megtartani, akkor e részében az átvett összegek visszafizetései a kölcsönszerződésből eredő kötelezettségeknek megfelelően történtek volna. Az adóhatóság a tényállást tehát helytelenül állapította meg. Az elsőfokú bíróság szerint a felperes által indítványozott kapcsolódó vizsgálat indokolatlan, mivel a magánszemély az ügyletkötések során „magánszemélyként” járt el. A kft. vonatkozásában azért nem indokolt a kapcsolódó vizsgálat lefolytatása, mert a társaság az ügyletkötésben, mint szerződő fél nem vett részt, a részvényei mintegy biztosítékként kerültek kikötésre. Az elsőfokú bíróság ítéletében rögzítette, hogy az adóhatóságnak az új eljárása során a bt. és a magánszemély között létrejött ügylet vonatkozásában tett megállapításait mellőzve kell új határozatot hoznia.
Az adóhatóság felülvizsgálati kérelmében az ítélet hatályon kívül helyezését és a kereset teljes körű elutasítását kérte, mivel álláspontja szerint a kereset arra irányult, hogy az adóhatóság bizonyítási kötelezettségének nem tett eleget abban a körben, hogy kinél realizálódott a bevétel, továbbá csak és kizárólag kölcsön adása és nyújtása volt a magánszemély és a bt. közötti jogügylet, így azt az adóhatóság sem értékelhette másként.
A Kúria az elsőfokú bíróság döntésének a felülvizsgálati kérelemmel támadott részét hatályon kívül helyezte és a keresetet teljes körűen elutasította, megállapítva, hogy a felperes keresetét a törvényes határidőn belül csak és kizárólag eljárási jogszabálysértésre alapítottan terjesztette elő, így az anyagi jogszabályok alapján az elsőfokú bíróság a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (Pp.) rendelkezései értelmében a szerződéseket már nem értékelhette, a tiltott kereset-kiterjesztést érdemben nem vizsgálhatta volna.
A Kúria ítéletében többek között kifejtette, hogy a bíróság a polgári ügyek körében a felmerült jogvitát erre irányuló kérelem esetén bírálja el. A bíróság a felek által előterjesztett kérelmekhez és jognyilatkozatokhoz kötve van. A pert keresetlevéllel kell megindítani, melyben fel kell tüntetni az érvényesíteni kívánt jogot, az annak alapjául szolgáló tényeknek és azok bizonyítékainak előadásával. A közigazgatási perben a bíróság a felülvizsgálni kért határozatok jogszerűségéről dönt a keresetlevélben foglaltak alapján. A felperes a keresetét legkésőbb az első tárgyaláson változtathatja meg, azt azonban a közigazgatási határozatnak a keresetlevéllel nem támadott önálló rendelkezésére csak perindításra nyitva álló határidőn belül lehet kiterjeszteni. Ha a felperes kereseti kérelmében csak eljárásjogi jogszabálysértés miatt támadja az alperesi határozatot, az első tárgyaláson az anyagi jogszabálysértés tekintetében előterjesztett kereseti kérelme elkésett, az tiltott kereset-kiterjesztésnek minősül.
A Kúria kifejtette továbbá, hogy a rendelkezésre álló keret- és kölcsönszerződések egyértelműen tartalmazzák – amely tényt a felperes nem cáfolt meg –, hogy a felperes a magánszeméllyel megkötött kölcsönszerződéseiben egyrészt a magánszemélynek, másrészt kamatmentesen nyújtotta a kölcsönt. A kölcsönszerződésekben a két fél, a kölcsönbe adó és a kölcsönvevő szerepelt. Az Szja tv. 72. § (1)-(2) bekezdéseinek nem tényállási eleme, hogy a kölcsönvevő mit kezd a kölcsön összegével, így ezen vonatkozásban az adóhatóságot további bizonyítási kötelezettség nem terhelte. Az adóhatóság azt, hogy a felperes a magánszemélynek kamatmentesen nyújtott kölcsönt, megfelelően tisztázta, helytálló jogszabályt és jogkövetkezményeket alkalmazott, ezért a felperes eljárási jogszabálysértésre alapított keresete nem alapos.