Egy Balaton-parti vitorláskikötőt üzemeltető társas vállalkozásnál általános forgalmi adóra vonatkozó adóellenőrzést folytatott a NAV. A vizsgálattal egy időben az adózó székhelyén adatgyűjtés is folyt. Bizonyossá vált, hogy a bevételeltitkolás ötféle módon valósult meg, váltakozva, teljesen esetlegesen.
A helyszíni vizsgálat keretében az ott és akkor kikötött hajókról az operatív adóellenőrök olyan fényképeket készítettek, melyeken jól láthatóak voltak a hajók lajstromjelei. Az ügyvezető kikötői nyilvántartást nem tudott a revízió részére átadni, azt később sem pótolta. A felvételeken látható lajstromszámok alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatalától belföldi jogsegély keretében megkérte és megkapta a revízió a hajók tulajdonosainak adatait, nevét, lakcímét/székhelyét.
Az általános forgalmi adó vizsgálata során a hajótulajdonosokat végzésben nyilatkozatra kérte fel az ellenőrzés arra vonatkozóan, hogy az ellenőrzéssel érintett időszakban a kikötőt igénybe vették-e, kötöttek-e kikötőhasználati vagy egyéb szerződést, továbbá milyen fizetési feltételekben állapodtak meg, hogyan történt a fizetés, készült-e az ügyletekről bizonylat (számla, szerződés).
A nyilatkozatok alapján körvonalazódott, hogy egyes személyek befizetéseit − akik elmondásuk szerint 2011. és/vagy 2012. évre igénybe vették a kikötőt és hajótárolási díjat fizettek − a vizsgált társaság bevételei között nem szerepeltette.
A revízió további vizsgálódása során már bizonyossá vált, hogy a bevételeltitkolás ötféle módon valósult meg váltakozva, teljesen esetlegesen.
Adózó szabályos általános forgalmi adóval növelt számlát állított ki, a vevő átutalta annak ellenértékét a vállalkozás bankszámlájára, de adózó a könyvelésben, bevallásaiban ezen bevételeket és a fizetendő áfát nem szerepeltette.
Adózó bankszámlájára 2011. és 2012. évben több olyan utalás is érkezett, amelyekről számlát nem állított ki, bevételei között nem szerepeltette, általános forgalmi adó fizetési kötelezettségének nem tett eleget.
A nyilatkozatok alapján egyes személyek 2011. és/vagy 2012. évre igénybe vették a kikötőt, hajótárolási díjat fizettek, a fizetés tényét igazolni tudták átvételi elismervénnyel vagy bankszámlakivonattal. Ezeket az összegeket adózó a bevételei között nem szerepeltette, az áfát nem vallotta be, nem fizette meg.
Egyes a kft. tevékenységével kapcsolatos bevételek a vállalkozás ügyvezetőjének magánbankszámlájára érkeztek, de ezeket és áfatartalmukat az adózó nem szerepeltette könyvelésében, bevallásaiban.
Ezenkívül az ügyvezető baráti alapon, ingyenesen is engedett be hajókat a kikötőbe. A vállalkozás az ügyvezető ismerőseinek, barátainak ingyenesen nyújtotta a szolgáltatását, a hajókat térítési díj fizetése nélkül tárolták a kikötőben.
A nyilatkozatokból kiderült, hogy írásbeli szerződést csak igény esetén kötöttek, ebből a kft.-nek nem maradt példánya, mert ezek is egy példányban készültek.
Az első négy esetben az eltitkolt bevételek és áfatartalmuk tételesen összesíthetőek voltak. Az utolsó esetben az Art. 108. § (1) bekezdése alapján becsléssel került meghatározásra az ingyenesen nyújtott szolgáltatás ellenértéke, mivel az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: áfatörvény) 14. § (2) bekezdése alapján ellenérték fejében teljesített szolgáltatásnyújtás, ha az adóalany saját vagy alkalmazottai magánszükségletének kielégítésére, vagy általában vállalkozásától idegen célok elérésére másnak ingyenesen nyújt szolgáltatást.
Az ellenőrzés során az ingyenes szolgáltatás értékének meghatározásához az ügyvezető nyilatkozatában előadott hajótárolási díjat használták fel. A hajótulajdonosok nyilatkozataiban és a kiszámlázott díjak esetében a számlákon is hasonló összegek szerepeltek, a becslési eljárás alkalmazásakor ezeket az adatokat tekintette a revízió kiindulópontnak a számítások során.
Az ingyenesen tárolt hajókról nem tudta az ellenőrzés – erre vonatkozó nyilvántartás hiányában –, hogy milyen nagyságúak, ezért az alsó értékként meghatározott díjtételt vette figyelembe, az adóalap ennek alapján került valószínűsítésre.
Mindezek alapján adózó terhére összességében több millió forint általános forgalmi adó különbözet került megállapításra, mely adóhiánynak minősült. Adózó az I. fokú határozat megállapításaival szemben fellebbezéssel élt. Az ügy a másodfokú adóhatóságra felterjesztésre került, a másodfokú adóhatóság az I. fokú határozatot helybenhagyta, így a megállapítás jogerőre emelkedett. Az adózó ezek után bírósági keresettel élt, a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletében az adózó keresetét elutasította, a II. fokú határozatot helybenhagyta.