A Magyarországon működő cégek alapvetően kedvező gazdasági és befektetői környezetben dolgoznak, tevékenységüket az államigazgatás régiós összevetésben erősnek mondható elektronizáltsága segíti – mondta a Joint Venture Szövetség elnöke. A szakember szerint a nemzetközi cégeknek nagy segítség az IFRS-átállás, az ellenőrző szerveknek pedig sokat könnyít a határon átnyúló vizsgálatokban.
Milyennek ítélik meg a hazai vállalatok gazdálkodási környezetét?
A Joint Venture Szövetség több száz vállalkozást számlál tagjai között, épp ezért teljesen egységes véleményt természetesen nem tudok adni. Azt gondolom ugyanakkor, hogy a magyarországi gazdálkodási környezet jó, az adminisztrációs terhek egy részében számottevően előrébb tartunk, mint a régió több országa. Nálunk sokkal jobban kiépült az adminisztrációs feladatok elektronikus ügyintézésének lehetősége – pár évvel ezelőtti tapasztalatom, hogy Lengyelországban például 4–6 hetet kellett várni egy cég bejegyzésére a cégbíróságon, míg nálunk ez már akkor is néhány órát, legfeljebb 1-2 napot vett igénybe. Bár a jogszabályok szerint itt is, ott is az alapításától jogképes egy-egy vállalkozás, ott egy be nem jegyzett céggel senki nem akar üzletelni. Márpedig egy-egy vállalkozás azért jön létre, mert konkrét tervei, elképzelései vannak – ilyenkor a többhetes helyben járás aligha jó hívószó.
Persze, a Joint Venture Szövetség nem elsősorban az induló cégeket képviseli, de az elektronizáltság nagyfokú elterjedése nagyban megkönnyíti tagjaink életét is. Hogy másik példát hozzak: bár a vámigazgatás terén egységes EU-vámkódex működik, de átvétele a tagállami jogrendekben különböző. Azzal, hogy Magyarország a vámfelügyelet melletti feldolgozást és a belépésünk első napjától kezdve konzekvensen az EU-s szabályozásnak megfelelő szakigazgatást tart fenn, a hazai vámszervek sokkal tapasztaltabbak, nagyobb szakértelemmel rendelkeznek, mint a környező országok némelyikében. Ennek előnyeiből a cégek is részesednek: a tapasztalati tudás miatt a hazai vámtisztviselők sokkal jobban képben vannak, s ezért számottevően rugalmasabbak is az uniós megoldásokat jóval később átültető külföldi kollégáiknál.
A kormányzat által meghirdetett további bürokráciacsökkentés szintén üdvözlendő, hiszen a cégek életében ez – bár tisztában vagyunk jelentőségével az állam számára – árbevételt nem termelő tevékenység, minél kisebb tehát az erre a célra fordítandó idő és energia, annál kedvezőbbé válik a gazdálkodási környezet.
Sokak szerint egy ország sikerét a befektetői környezet szabja meg: mennyire vonzóak a hazai adószabályok? Ezen a téren hogy állunk ön szerint?
A befektetői környezet nem rossz. A társasági adókulcs még régiós összevetésben sem magas, az áfa pedig egy cég esetében normális esetben csak finanszírozási kérdésnek minősül. Bár mind a fogyasztás, mind a vagyon, mind pedig a jövedelem adóztatásával kapcsolatban vannak pró és kontra érvek, én személyesen azt gondolom, helyes az a kormányzati irány, amely a fogyasztást terhelő adókra helyezi a hangsúlyt. A jövedelemadók esetében azon persze lehet vitatkozni, hogy az egykulcsos vagy épp a progresszív többkulcsos adózás a jobb, ám ennek eldöntéséhez az adott ország helyzetét is figyelembe kell venni. Véleményem szerint hazánkban még mindig inkább a tőkefelhalmozás támogatására van/lenne szükség – erre pedig az egykulcsos rendszer alkalmasabb.
Az adóterhelés harmadik útja a vagyon adóztatása lenne, ám itt komoly veszélyt jelent a kasztosodás. Vagyonalapú adóztatást alkalmazó országok esetében előfordul, hogy akár a lakóközösségeken is meglátszik az, hogy az ott lakók épp melyik kereseti körhöz tartoznak – ezekben az országokban elképzelhetetlen, hogy egy nyugdíjas ott tudjon maradni abban a lakásban, amiben korábban évtizedekig élt a családjával, hiszen pl. az ingatlanadót nem tudja az alacsony jövedelméből finanszírozni, így az évek alatt felmorzsolja a tartalékait.
Szerintem fontos, hogy a különböző társadalmi rétegek tagjai ne különüljenek el egymástól – személyes élményem, hogy a Johnson & Johnson egyik eurómilliárdos főrészvényese hétvégéken maga is Stockholm egyik elővárosának a lakosság körében népszerű bevásárlóközpontjában vásárol be saját maga, pont úgy, mint bármelyik – a környéken lakó – középosztálybeli polgár.
Visszatérve a szövetség tagságára: miután döntően külföldi cégeket képviselnek, jelent-e könnyebbséget tagságuknak, hogy az idei évtől hazánkban is elterjed az IFRS számviteli szabvány használata?
Természetesen a tagság döntő részének érdemi könnyebbséget jelent ez a hír, hiszen az anyacégnek az esetek döntő részében IFRS szerinti jelentést is kellett készíteni. Maga az átállás ugyanakkor meglátásom szerint nem jár majd egetverő változásokkal azok esetében sem, akik eddig a magyar számviteli szabvány (MMSZ) szerinti kimutatásokat alkalmaztak, hiszen a pénzügyi kormányzat évek óta közelíti a két jelentéstípus adattartalmát. Ez a munka még az egykori pénzügyminisztériumban, a SZAKma jelenlegi szerkesztőbizottsági tagja, Nagy Gábor idejében kezdődött – szóval jó ideje zajlik a folyamat.
Tartalmi kérdésekre térve: ahogy az IFRS, úgy az MMSZ is alkalmas volt a rejtett kockázatok kimutatására, azonban természetes, hogy az immár egységes elvek miatt a jövőben az ellenőrzések összehangolása is sokkal könnyebb lesz, hiszen nem kell majd egy-egy cég esetében az eltérő gyakorlatból eredő különbségek miatt külön értékelni az adatokat. Az illetékesek nem is csináltak titkot abból, hogy a cél legalább az unión belüli ellenőrzések egységesítése. Persze, a világban továbbra is több a fehér folt, hiszen egyelőre nem a várt ütemben halad az IFRS és az amerikai standard, a US GAAP összehangolása, hogy a világ többi országának rengeteg eltérő gyakorlatáról már ne is szóljunk.
Márpedig az EU-ban hangsúlyos cél lesz a közös Európát meghatározó alapelvekkel, mint a vállalkozás szabadságának jelszavával visszaélő cégekkel, az adóelkerülőkkel szembeni fellépés. Ezért a nemzetközi cégek kiemelt figyelemre számíthatnak.
Nem is baj ez. Az a véleményem, hogy adjuk meg a királynak azt, ami a királyé. Nemzetközi cégeknél az adóelkerülés problémája leginkább a transzferárazás kapcsán kerülhet napirendre. A nemzetközi adózási alapelvek szerint minden országban, ahol az adott cég állandó üzleti tevékenységet folytat, ott az adott ország adóhatósága kapja meg azt az összeget, ami neki az ott végzett tevékenység alapján jár. Természetesen minden vállalatnak joga, sőt elemi érdeke is az adóoptimalizálás – ennek elmulasztása versenyhátrányt okozhat –, de a folyamatnak a jogszabályok jóhiszemű alkalmazásán kell alapulnia.
A másik oldalt az adókedvezmények képviselik. Ennek kapcsán sokan azt vetik Magyarország szemére, hogy a befektetések magunkhoz vonzása érdekében talán túlzottan is élünk ezzel a módszerrel. Mit gondol erről?
Az euró az egyetlen általam ismert valuta, amely mögött a közös monetáris politika mellett hangsúlyosan nemzeti hatáskörben van a fiskális politika, így az adórendszer jelentős része is. Mivel az uniós joganyag szerint – Nagy-Britannia és Dánia kivételével – minden tagállamnak idővel be kell vezetnie az eurót (nagy és tisztázatlan kérdés, hogy mikor), az uniós fenntartások ránk is vonatkoznak annak ellenére, hogy pillanatnyilag Magyarország nem az euróövezet része. Önmagában jogos felvetés, hogy a rendszer stabilitásához a nemzetállami fiskális politikák közelítésére van szükség, ám azt is tolerálni kell, hogy számottevően eltérő fejlettségű tagállamokról beszélünk. Az előbb már említettem, hogy a kedvező befektetői környezet egyik alapvető ismérve a megfelelő, támogató adórendszer, épp ezért érthető, hogy az egyelőre lemaradásban lévő tagállamok, így Magyarország is igyekszik kihasználni az adózás terén meglévő szabadságát azért, hogy új befektetésekkel segítse elő a felzárkózást. Az is érthető szándék, hogy az eltérések csökkenésével párhuzamosan egyre jobban egységesülhetnek a szabályok, de azt gondolom, soha nem fognak 100 százalékban egyezni az EU tagországainak eljárásai. Jó példa erre az Egyesült Államok: egyrészt bizonyos kérdésekben rendkívül szigorú központi fiskális szabályozás érvényesül, ugyanakkor tagállamonként ott is számos eltérést tapasztalunk. Valamilyen, konszenzuson nyugvó hibrid megoldás és az ehhez vezető út világos kijelölése kell – ez szolgálja a cégek érdekét is, hogy tervezhető legyen számukra a jövő.
Tálos Péter
1971-ben született, tanulmányait a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán végezte.
Korábban a finn Ensto, majd Eimo vállalatcsoport magyar leányvállalatának kontrollere, majd utóbbi vállalat ázsiai adminisztrációjáért (pénzügy, HR, IT stb.) felelős igazgatója volt.
2003 óta dolgozik a Foxconn csoportnál, előbb a Foxconn WLBG Americas regionális business kontrollere és vezérigazgató-helyettese volt, majd 2004 óta a magyar cégnél dolgozik.
2007 decembere óta ügyvezetője a cégcsoporthoz tartozó PCE Paragon Solutions Kft.-nek, 2013-tól pedig az FIH Europe Kft.-nek is.
2011–2014 között ellátta a lengyelországi leányvállalat – a PCE Paragon Invest Sp. z o. o. ügyvezetői feladatait is.
2015 májusa óta a Joint Venture Szövetség elnöke, a Menedzserek Országos Szövetsége elnökségi tagja.