A korszerű szakmai megoldások általában mindig az adózó és az adóhatóság közötti kölcsönös bizalmon és átláthatóságon alapuló rendszerek – mondja a NAV vezetőjének adószakmai ügyekért felelős szakmai helyettese.
– Az elmúlt két évben gyakran hallhattunk, és olvasóinkat is többször tájékoztattuk arról, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szemlélete új irányt vett. Az adószakmai területen mi jelentette a legnagyobb kihívást ennek megvalósításakor?
– Az ügyfélközpontú adóhatóság iránti elvárás átalakítja mind a szolgáltató, mind pedig a hatósági típusú ügyintézést. A NAV 2.0 Megújulás Stratégiai Programjában rögzített középtávú adószakmai elképzelések kialakításakor arra kerestük a választ, hogy ügyfeleink mikor érzik leginkább azt, hogy az állami adóhatóság értük van. Az adózás rendjének újraszabályozásával előtérbe került a jogkövető adózók támogatása. Az informatikai, technológiai fejlesztések a rendelkezésre álló adatokon alapuló feldolgozással, elemzéssel olyan új lehetőségeket teremtünk meg, amelyek a korábbi adóztatási filozófiában ha nem is elképzelhetetlenek, de megvalósíthatatlanok voltak. Míg a korábbi adóztatási szemlélet mellett a rendelkezésre álló kontrolladatokat ellenőrzésre használta fel a hatóság, most kitöltjük a bevallást a NAV által ismert adatokkal, azaz szolgáltatunk. Az ellenőrzési erőforrásokat pedig hatékonyabban, a real-time adatokon alapuló kockázatelemzés és célzott kiválasztás eszközeire alapozva tudjuk felhasználni.
– Nagyon népszerű az új online alkalmazásuk, az eSZJA. A bevezetés tavalyi sikerét követően tudnak-e még tovább újítani?
– Az eSZJA rendszert érintő egyik legjelentősebb adóbürokrácia-csökkentő változás a munkáltatói adómegállapítás megszüntetése. Az intézkedés az elmúlt évi adatok alapján közel 14 ezer munkáltatót érint. A változás a munkavállalók oldaláról sem jár az adminisztrációs terhek növekedésével, hiszen a NAV kérés nélkül azoknak is elkészíti az adóbevallási tervezetet, akik tavaly még a munkáltatójukra bízták az elszámolást. Ez a 2017. évi adatok alapján mintegy 670 ezer magánszemélyre vonatkozik. A könyvelők számára kialakítottuk a webes kitöltőprogram könyvelői nézetét és elkészült az egyéni vállalkozók bevallási felülete is. Nem titkolt szándékunk, hogy az ÁNYK-kitöltő helyett a kön�nyebben kezelhető webes kitöltőprogram használatára „szoktassunk át” mindenkit, és az a jövőben általánossá váljon. Célunk, hogy a magánszemélyek körében is minél jobban elterjedjen az elektronikus benyújtás, hiszen míg tavaly többségük a bevallások elkészítéséhez felhasználta az elektronikus kitöltőprogramokat, ügyfélkapun keresztül azonban még csak 38 százalékuk küldte be a bevallást.
– Hogyan tudják támogatni a vállalkozásokat? A NAV jóindulatára talán leginkább a kezdő vállalkozásoknak van szüksége. Tudnak részükre személyre szabott tanácsokat adni?
– A tevékenységüket kezdő vállalkozások, szervezetek számára könnyíti meg az adózói életút megkezdését új szolgáltatásunk, a mentorálás. Az újonnan alakult vállalkozásokat üdvözlő levélben keressük meg, és az adókötelezettségekről szóló tájékoztatás mellett felkínáljuk számukra a mentorprogramban való önkéntes részvétel lehetőségét. A segítés, támogatás időszaka hat hónapig tart, a regisztrációra ezen időszak alatt bármikor módjuk van. Januárban 9382 vállalkozást értesítettünk és közülük már több mint 300 kezdő vállalkozás jelezte részvételi szándékát a programban. Örvendetes, hogy az adózási-pénzügyi apparátussal nem rendelkező egyéni vállalkozókat is sikerült megszólítani, hiszen a regisztráltak többsége ebből a körből került ki. Ügyfeleinknek a kezdő vállalkozásokat leginkább érintő kérdésekkel foglalkozó fórumokkal és személyes kapcsolatfelvétellel nyújtunk segítséget kötelezettségeik teljesítéséhez. A 1819-es számon hívható Általános Tájékoztató Rendszerünkben (TCC-ben) külön menüpontot alakítottunk ki kifejezetten a kezdő vállalkozásoktól érkező kérdések személyre szabott megválaszolása érdekében, és – beazonosítást követően – szintén külön menüpont alatt intézhetik konkrét adóügyeiket az Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerünkben. A programhoz való csatlakozás persze nem jelenthet megkülönböztetett elbírálást mulasztás esetén, segít azonban megelőzni, elkerülni azokat. A mentorprogramra és a fórumra történő regisztrációra az Ügyfélkapu bejelentkezési oldalán, és az eBEV portálon keresztül, a Mentorálás főmenüben van lehetőség.
– Az idei év a bevallások beadását megkönnyítő további intézkedéseket is hozott. Melyeket emelné ki?
– A több telephelyen is tevékenységet folytatók bürokratikus terheinek csökkentése érdekében 2017. január 1-jétől a helyi iparűzésiadó-bevallást, november 1-jétől pedig már az adóelőleg-kiegészítésről szóló bevallást is be lehet nyújtani elektronikusan a NAV-hoz. A szolgáltatást az idei évtől kibővítettük az egyes önkormányzatok által alkalmazott adókulcsokkal, így ezt már nem kell a vállalkozásoknak keresgélniük. Az önkormányzatok feladatait egyszerűsíti, hogy ez évtől az újonnan alakuló cégek adatait elektronikus úton megküldjük a cég székhelye szerinti, hatályos HIPA-rendelettel rendelkező önkormányzatnak. Az adózói minősítés jelentős továbblépéseként a NAV honlapján közzétesszük a megbízható adózók nevét és adószámát. Ez az intézkedés a gazdasági élet szereplői számára lehetővé teszi, hogy többletinformációt szerezzenek potenciális szerződő partnereikről. A kiutalási határidő tovább rövidül, 30 napon belül hozzájutnak a visszaigényelt áfa összegéhez a megbízható adózók. Ez a lehetőség 2018-tól a csoportos adóalanyokra is vonatkozik, hiszen kibővült a minősítéssel érintett adózói kör.
– Az adózás rendjéről szóló törvény garanciális szabályként vezette be a jogkövetkezmények alóli mentesülés intézményét. Hogyan tudják ezt biztosítani, mit kell erről tudni?
– Az új eljárási szabály szerint az adózó terhére semmilyen jogkövetkezmény (bírság, pótlék) nem állapítható meg, ha az adóhatóság honlapján erre a célra létrehozott felületen közzétett tájékoztató szerint jár el. Az adózással kapcsolatos szakmai tájékoztatóink honlapunkon az „Adó” rovatban érhetők el. Az adóellenőrzések során tapasztalt gyakoribb hibákra hívjuk fel a figyelmet „Tudjon róla! Segíthet!” rovatunkkal, amelyet folyamatosan bővíteni szeretnénk.
– Július 1-jétől elindul a gazdaságfehérítés újabb eleme, az online számlázás. Jelenleg hol tart a bevezetés folyamata?
– Az NGM január 17-én közzétette az online számlarendelet tervezetét, a számlázóprogramok adatszolgáltatásához szükséges technikai specifikációt, műszaki leírásokat (interfészleírást, xsd-sémát), amelyek elsősorban a fejlesztőknek nyújtanak segítséget. A kötelező három hónapos notifikációs eljárás időtartama a vállalkozók számára egyben felkészülési időt is jelent. A NAV honlapjáról január 25-től elérhető az új online számla oldal, amelyen regisztrációt követően tesztelni lehet az adatszolgáltatás működését. A július 1-jétől kötelező online számlázást egy olyan összetett informatikai rendszeregyüttes biztosítja, amely képes az elektronikusan küldött számlaadatok fogadására, ellenőrzésére és a küldés visszaigazolására, webes felületen a számlaadatok manuális rögzítésének támogatására. Cél az is, hogy az azonnal elérhető számlaadatok révén biztosítsa a gazdasági tevékenységek és folyamatok nyomon követését.
A program a számla kiállítójánál automatikusan végzi az adatszolgáltatást, az a vállalkozóknak semmilyen pluszmunkát nem jelenthet. Az online számla adatszolgáltatás jelentősége egyrészt a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentésében, másrészt abban áll, hogy hozzájárul a NAV kockázatkezelési hatékonyságának növeléséhez. Ezáltal a kiválasztás és az ellenőrzés célzottabb, pontosabb működését teremti meg. Ugyanakkor arra is lehetőséget biztosít, hogy a NAV a jövőben részlegesen kitöltse a vállalkozások áfabevallását, tulajdonképpen áfabevallás-tervezetet készítsen.
– Nemzetközi viszonylatban hol tart a magyar adóigazgatás?
– A nemzetközi trendekben is megjelenik a kétirányúság: a „jó adózókkal” való egyre átláthatóbb együttműködés és a „rossz adózókkal” szembeni célzott és egyre hatékonyabb fellépés. Fókuszban áll a szolgáltató szemléletű és minél inkább automatizált, személyre szabott ügyfélkezelés. Az előre kitöltött bevallások elkészítésével még több szolgáltatás nyújtása szinte minden adóigazgatást foglalkoztat, ebben nagyot léptünk előre az eSZJA-val, a továbblépés lehetőségét pedig az online számlaadat-szolgáltatás teremti meg. Az idei változások is azt célozzák, hogy az adóhatóság az adózók megbízható és természetes partnerévé váljon