Az elmúlt években a kormány legfőbb gazdaságpolitikai célkitűzése az államadósság csökkentése, a költségvetési hiány 3 százalék alatt tartása, a foglalkoztatás bővítése, a versenyképesség javítása és a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés biztosítása volt. Ezek megvalósulásáról, fenntarthatóságáról és a jövő évi költségvetésről kérdeztük Banai Péter Benőt, az NGM költségvetésért felelős helyettes államtitkárát.
Az elmúlt években jelentős strukturális átalakítás zajlott többek között a munkaerőpiac, a nyugdíjrendszer, az adórendszer, az oktatás és a közigazgatás területén. Ha a költségvetést nézzük, ön szerint milyen eredményt hozott az elmúlt 3 és fél év gazdaságpolitikája?
Az eredményeket tekintve úgy látom, hogy a költségvetési és pénzügyi egyensúly helyreállítására, az államadósság csökkentésére, valamint a munkaerőpiac keresleti és kínálati alkalmazkodására, a gazdasági növekedés újraindítására irányuló kormányzati törekvések meghozták az elvárt pozitív fordulatot.
A kormány költségvetési hiányt visszaszorító erőfeszítéseinek eredményeképp az államháztartás GDP-arányos egyenlege európai összehasonlításban is kedvezően alakult az elmúlt években. Az elért eredmények jelentőségét bizonyítja leginkább, hogy Magyarország 2013 júniusában kikerült a 2004 óta fennálló túlzottdeficit-eljárás alól.
A pénzügyminiszterek tanácsának akkori döntését követően az ön tárcájának vezetője hangsúlyozta, a kormány azon lesz, hogy az ország a következő hónapokban se csússzon vissza a deficiteljárásba. Az EU a jövő hónapban újra megvizsgálja a magyar költségvetést. Továbbra is biztonságban van a korábban vállalt 3 százalék alatti hiánycél?
Úgy látom, az eddigi intézkedések, valamint a magyar gazdaság növekvő teljesítménye együttesen lehetővé teszik, hogy az államháztartás uniós módszertan szerinti hiánya a következő években is tartósan 3 százalék alatt maradjon. Kiemelném, hogy a kormány fenntartható költségvetési pályát biztosító gazdaságpolitikáját a pénzügyi piacok is elismerik. Ennek kézzelfogható jele, hogy az államadósság finanszírozási költsége számottevően csökkent, és az állampapírhozamok is rekord alacsony szintre süllyedtek az elmúlt időszakban.
Egy sikeres gazdasághoz azonban nemcsak az állam adósságának leépítésére van szükség, hanem a magánszektor adósságát is egészséges szintre kell csökkenteni. Ennek érdekében megkezdődött a magánszektor jelentős mértékűre duzzadt adósságának leépítése is.
A fizetési mérlegünk egyenlege is tartósan pozitív tartományba került, azaz több árut és szolgáltatást exportálunk, mint amennyit behozunk az országba.
Tehát a magyar gazdaság egy fenntartható növekedési pályára állt, amely elősegíti hazánk pénzügyi stabilitását.
Szeptember utolsó napjával benyújtották az Országgyűlésnek a 2014-es költségvetési törvényjavaslatot. A jövő évi büdzsé 2 százalékos gazdasági növekedéssel, 2,9 százalékos GDP-arányos hiánnyal és 2,4 százalékos inflációval számol. Egyes szakértők szerint azonban túl optimista a kormány a növekedési kilátásokat illetően. Ön hogyan vélekedik erről?
Szerintem az országgyűlés elé terjesztett költségvetés elfogadható és teljesíthető gazdasági pályát rajzol ki. A tárca várakozásait a napokban számos neves közgazdász is megerősítette. A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni elemzőrészlege szerint a magyar gazdaság teljesítménye 2014-ben 2,6 százalékkal növekedhet, míg a Barclays és a HSBC londoni elemzői 2 százalékos növekedést várnak.
Mindezek számomra azt jelentik, hogy a magyar gazdaságban – nemzetközileg is elismerten – bekövetkezett a növekedési fordulat. A kormányzati intézkedéseknek köszönhetően a lakosság rendelkezésre álló jövedelme emelkedik, ami élénkíti a fogyasztást. A lakosság keresletnövekedését segíti a rezsicsökkentés, a devizahitelesek terheinek csökkentése, a reálbérek és a reáljövedelmek emelkedése, továbbá a foglalkoztatás fokozatos növekedése is. E kedvező hatások az év hátralevő részében tovább erősödhetnek, támogatva ezzel a háztartások fogyasztásának bővülését.
A beruházások is növekedésnek indultak. Ugyanakkor a külpiaci kereslet élénkülése, a feldolgozóipari termelés és kivitel fokozódása is várható még az év második felében. A nettó export is pozitívan járulhat hozzá a gazdasági növekedéshez, így jelenleg a GDP valamennyi felhasználási komponense növekedést mutat.
2014-től kezdve az idei évben beindult kedvező folyamatok tovább erősödhetnek, és várakozásaim szerint a gazdasági növekedés szerkezete egyre kiegyensúlyozottabbá válik. Ezek alapján a jövő év egészében 2 százalékos GDP-növekedés biztonsággal prognosztizálható.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a jövő évi büdzsét a rezsicsökkentés költségvetésének nevezte el. Ön hogyan jellemezné az Országgyűlés elé terjesztett javaslatot? Melyek voltak a fő szempontok a 2014. év bevételi és kiadási számainak meghatározásakor?
Miniszter úr jellemzése találó volt, mivel a tervezéskor főként olyan intézkedéseket vezettünk át, amelyek könnyebbé teszik az emberek mindennapi megélhetését. Tehát a jövő évi költségvetés egyik lényeges eleme a családok terheinek csökkentése volt, a pénzügyi stabilitás megőrzése mellett.
Ha egy kicsit távolabbról tekintjük a tervezési folyamatot, a költségvetési politikánk sarokköveként elsősorban az előző időszakból örökölt államháztartási hiány alacsony szintre szorítását és ezzel együtt a magas államadósság csökkentését emelném ki. Ezek elengedhetetlen szempontok ahhoz, hogy hazánk gazdasági fejlettsége, illetve foglalkoztatási rátája folyamatosan növekedjen.
A jövő évi költségvetési törvényjavaslat fedezetet nyújt a kormányzat legfőbb célkitűzéseihez, így az új népesedéspolitikai program végrehajtásához és a családi adózás kiterjesztéséhez, a foglalkoztatás élénkítéséhez, valamint a közszolgáltatások minőségének javításához.
Pár számot kiragadva, jövőre a családi adókedvezmény kiterjesztésével az ideihez képest 53 milliárd forinttal marad több a családok zsebében, 260 ezer háztartás számára teszi lehetővé a kormány, hogy a korábban felhasználatlan családi kedvezményt igénybe vehessék az egészségbiztosítási vagy a nyugdíjjárulék terhére.
A jövő évi költségvetés tartalmazza a közoktatásban részt vevők illetményalapjának növelését is, ami 160 ezer pedagógusnál mintegy 153 milliárd forintos plusztámogatást jelent. A büdzsébe beépítettük a közfoglalkoztatás keretében a Start-programban részt vevők kedvezményét, továbbá 30 milliárd forintot irányzunk elő a téli közmunkaprogramra.
A jövő évi számokat elnézve felmerül a kérdés: az egyes tárcák között milyen szempontok alapján osztják el a költségvetési pénzeket? Mely minisztériumok járnak jobban, melyek rosszabbul jövőre?
Kiemelendő, hogy a jövő évi költségvetésben nincs olyan terület, amely kisebb összegből gazdálkodhatna jövőre, mint az idén. 2014-ben a tárca javaslata szerint például több jutna gazdaságfejlesztésre, közbiztonságra, egészségügyre, oktatásra és felzárkóztatásra. A helyi önkormányzatok támogatása is emelkedik.
A számokból úgy tűnik, elég bőkezű javaslatot terjesztett a tárca a parlament elé. Hogyan teremtik meg mindehhez a fedezetet? A jövő évre előirányzott 2,9 százalékos hiánycélt tekintve a 2014. évi költségvetés eléggé „ki lett centizve”. Milyen biztosítékokkal vértezte fel magát a kormány a váratlan élethelyzetekkel szemben?
Ahogy azt már említettem, a 2014-es költségvetés egy „növekedésbarátabb” évet vizionál. A nagyobb ütemű növekedésnek köszönhetően a jövő évi forrásaink is nőnek az idei évhez képest. Biztonságosabban tudunk tervezni az adóbevételekkel is, adósságszolgálatra viszont például kevesebbet kell fordítanunk. Az esetleges kockázatokra pedig jövőre is egy jelentős tartalék nyújt fedezetet. 2014-ben a 120 milliárd forintos „normál” tartalék mellett a 100 milliárd forintos, rendkívül szigorú feltételekkel felhasználható Országvédelmi Alap szolgálja hazánk pénzügyi stabilitását.
Banai Péter Benő
költségvetésért felelős helyettes államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztérium
VÉGZETTSÉG:
1992–1998 közgazdász, Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
1998–2001 jogi szakokleveles közgazda, Eötvös Loránd Tudományegyetem, JTI
SZAKMAI TAPASZTALAT:
1998–2001 fogalmazó, Pénzügyminisztérium
2002–2010 osztályvezető/ főosztályvezető-helyettes/ megbízott főosztályvezető, Pénzügyminisztérium/ Nemzetgazdasági Minisztérium, EU költségvetési kapcsolatok tervezésének és végrehajtásának felügyelete
2010– Költségvetésért felelős helyettes államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztérium