Az adómódosító csomag legfőbb értéke, hogy nincsenek benne nagy, drámai módosítások, ezáltal erősödik a magyar adórendszer kiszámíthatósága – hangsúlyozta dr. Kövesdy Attila, a Deloitte Magyarország adó- és jogi tanácsadással foglalkozó részlegét vezető partnere. Cáfolta, hogy az adóhatóság elnézőbb lenne a multinacionális cégekkel, sőt: állítása szerint sokszor vannak indokolatlannak tűnő megállapítások.
Sokszor emlegeti a gazdasági szaksajtó a becsléseket a nemzetközi és a magyar gazdaság várható növekedési üteméről. A jövő évi költségvetési törvény 2%-kal számol. Ön mire számít?
Ez egy nehéz kérdés. Az ügyfeleinkkel – akár a nagyobb magyar cégek, akár a Magyarországon jelen lévő külföldi vállalkozások képviselőivel – folytatott beszélgetések alapján elmondhatom: nagyobb növekedéssel számolnak a két évvel ezelőtti állapotokhoz képest. Nyilván a különböző szektorok várakozásai eltérőek, de akik gyártanak, termelnek, foglalkoztatottságot akarnak növelni, szolgáltatóközpontot üzemeltetnek vagy akarnak Magyarországra hozni, ők pozitívabban látják az országot, mint mondjuk két évvel ezelőtt. Nagyobb ütemű gazdasági növekedésre számítok, mint korábban, de hogy ez pontosan mennyi lesz, azt hadd ne én mondjam meg, hiszen nem az én szakterületem.
Mi támasztja alá a gyártó, termelő, szolgáltató szektor optimizmusát?
A tradicionális előnyök továbbra is megvannak Magyarországon. Van egy viszonylag jól képzett, viszonylag olcsó munkaerő – és itt a bérről és nem a járulékteherről beszélek, arra még majd visszatérhetünk. A másik fontos szempont, hogy a termelésben, a foglalkoztatás növelésében, a szolgáltatásban érdekelt vállalkozások irányában a kormányzat pozitív hozzáállást tanúsít, ami az ilyen típusú beruházásokat ösztönzi, akár az adó- vagy támogatási rendszeren keresztül is.
Mit tart az őszi adómódosítások legfőbb érdemének, és mit hiányol?
A mostani adómódosító csomag legnagyobb értéke, hogy nincs benne nagy, szignifikáns, a vállalkozásokat masszívan érintő változás. Az ügyfeleinkkel folytatott beszélgetésekben nagyon konzekvensen előjön, hogy kiszámíthatóságot szeretnének. Azt nem tudja jól kezelni egy vállalkozás sem, ha egyik nap ez van, a másikon meg egy másik rendszer. Az elmúlt három évben nagyon sok, egyik napról a másikra bekövetkező adóintézkedés volt, ami nagymértékben érintette a vállalkozásokat és adókiadásaikat. Holott számukra a kiszámíthatóság a legfontosabb. Ez még annál is fontosabb, mint hogy csökken néhány százalékkal egy-egy adókulcs vagy sem. Ha ugyanis előre tudják, milyen adókörnyezet lesz, akkor azzal tudnak számolni, akkor tudják tervezni a jövőt. Ha viszont félévente változnak a szabályozók, akkor nem tudják, mit csináljanak. Még egyszer hangsúlyozom: most semmi váratlan, semmi olyan változás nincs, ami a vállalkozások életét lényegesen megnehezítené, ezt mindenki örömmel nyugtázza. Elmondhatok egy ehhez kapcsolódó véleményt?
Természetesen.
Sokat dolgozom amerikai cégekkel. Egy kolléga egyszer elmondta: az adórendszer szempontjából azt az időszakot tartja a leghasznosabbnak, amikor más párt van többségben a Kongresszusban és más párt adja az elnököt. Ilyenkor nehezen megy a megegyezés, gyakran nem is sikerül, nem tudnak egyről a kettőre jutni, ami időnként nyilván hátrányokkal jár, de az adórendszer szempontjából kimondottan előnyös. Minden piaci szereplő tudja ugyanis: négy évig nem lesznek nagy változások, vagyis az adórendszer abszolút kiszámíthatóvá válik.
A kérdés másik fele, hogy mit hiányol az őszi adómódosításokból?
Az adórendszerünkben két fontos dolog van, ami az alacsony társaságiadó- és személyi jövedelemadó terhelést kicsit lerontja. A helyi iparűzési adó – az árbevételre vetített két százalék jelentős adóteher –, a másik pedig az élőmunkát terhelő járulék. A 16 százalékos személyi jövedelemadóval már jók vagyunk, de a nyugdíj- és az egészségügyi járulék még mindig nagyon magas. Itt bármiféle csökkentést vagy felső járulékfizetési plafon bevezetését nagyon üdvözölnének a vállalkozások. Ha ez megvalósulna, pénz maradna náluk, amit például beruházásokra fordíthatnának. Abban fundamentálisan hiszek, hogy megfelelő vállalkozási környezetben, bizonyos esetekben egy vállalkozás jobban el tudja költeni a pénzt, mint az állam, nyilván itt a kulcs a megfelelő arány megtalálása.
Már szó volt a kiszámíthatóságról. Sokak szerint a kedvező adókörnyezet másik jellemzője az egyszerűség. A jövő évi adóváltozások ebbe az irányba hatnak?
Van törekvés az adórendszer egyszerűsítésére. Ám ha belegondolunk abba, milyen szociálpolitikai célokat akar a kormányzat az adórendszeren keresztül elérni – gyermeknevelés-, családtámogatás –, akkor kijelenthető: nem lehet egyszerű adórendszert csinálni. Az élet bonyolultsága miatt az adórendszer is egyre bonyolultabbá válik. Van törekvés az egyszerűsítésre, a Nemzetgazdasági Minisztérium számára tettünk is javaslatokat, melyek egy részét meg is fogadták. Az egyén oldaláról nézve egyszerűsödött például az szja, de ha megnézzük egy vállalkozás oldaláról, hányfajta bevallást kell készítenie, hányféle jelentést kell készíteni, akkor nem beszélhetünk olyan nagy egyszerűsítésről.
Várjunk csak! Az informatika fejlődésével nem válthatók ki a nagy munkaerő-ráfordítást igénylő adminisztratív munkafolyamatok?
Ez egy nagyon aktuális kérdés. Bár az informatika fejlődésével nagy lehetőségek adódnak, ám nálunk még nem nagyon terjedtek el az adóbevallást segítő informatikai megoldások. Vannak vállalati pénzügyi rendszerek, ám ezek önmagukban nem elegendők ahhoz, hogy az adóbevallásokat elkészítsék. Az ügyfelek részéről egyébként van igény a fejlettebb informatikai megoldásokra, és mint tanácsadó cég mi is igyekszünk megfelelni ennek az elvárásnak. Törekszünk rá, hogy fejlettebb informatikai rendszerekkel támogassuk annak a nagyon sokféle bevallásnak, kalkulációnak az elvégzését, amelyek a vállalkozásokat terhelik. Ebbe az irányba azonban még nem ment el nagyon a piac. Pedig ebben valóban nagy lehetőségek vannak. Ez a jövő. Ma azonban még csak a vágyak szintjén létezik.
A vállalkozók számára rendkívül fontos a versenyképesség megőrzése. Vajon versenyképesebbek lesznek januártól a hazai vállalkozók?
Ha megnézzük, hogy egy vállalkozás versenyképességét mi befolyásolja, akkor az adó csak az ötödik, hatodik, hetedik szempont. Tud-e tőkéhez vagy hitelhez jutni, van-e piaca, ahová termelhet, van-e képzett munkaerő, mennyi a foglalkoztatás költsége adók nélkül, tudja-e rugalmasan, a piac igényeihez igazítani a foglalkoztatást, barátságos-e a munka törvénykönyve? Ezek az alapkérdések. Mindig azt mondom: ahhoz, hogy az adórendszeren keresztül az eredményt meg tudjuk adóztatni, először eredmény kell. Összességében: a kedvező adórendszer tudja támogatni a versenyképességet, de annak nem a fő eleme.
Nem csak a vállalkozások, a nemzeti adórendszerek is „versenyeznek” egymással. Hogyan látja Magyarország esélyeit ebben a versenyben?
Viszonylag versenyképes adórendszer a magyar. Összehasonlítva térségünk országaival, nem vagyunk hátrányban, igaz, masszív előnyt sem látok. Mindenhol viszonylag alacsony a társasági adó és a személyi jövedelemadó. Tehát az egyéb tényezők alapján jönnek vagy nem jönnek Magyarországra a befektetők.
Sokszor hallottuk a sajtóban azt a vádat, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnézőbb egyes multinacionális cégekkel szemben. Önnek is ez a tapasztalata?
Hogy a NAV elnézőbb lenne? Ilyen tapasztalatunk nincs, pedig a mi ügyfélkörünkben sok nagy magyar és külföldi cég van. Sőt, inkább azt tapasztaljuk, hogy sok a gyakran indokolatlannak tűnő megállapítás, és az a törekvés, hogy sok adót szedjenek be. Ahogy én látom, itt a kiválasztási szempont nem a vállalkozás jellege vagy tulajdonosi köre. Például transzferárban nagyon sok ellenőrzést és megállapítást látunk, úgy a multi, mint a magyar vállalkozásnál. Hangsúlyozom: nem látom a NAV adatait, tehát csak a mi ügyfeleinkről beszélhetek.
Mennyiben igazolódnak a NAV-os megállapítások?
Egyrészt hosszas folyamatról van szó, másrészt 4-5 év, mire a bíróságon köt ki az ügy. Ha a statisztikát nézzük, a NAV nagy arányban, 70-80 százalékban nyeri a pereket, amiben persze benne vannak a magánszemélyek is. Ha megnézzük a vállalati kört, a nagyobb ügyeket, akkor 50- 50 százalékos az arány.
Dr. Kövesdy Attila
vezető partner, társasági és nemzetközi adózás, Deloitte Zrt.
VÉGZETTSÉG:
1992 University of Wollongong, Sydney, Ausztrália, Faculty of Law and Economics
1997 Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Budapest, az állam- és jogtudományok doktora (az Egyesült Államokban használt J.D. fokozattal egyenértékű) cum laude minősítéssel
2000 ügyvédi bejegyzés, felvétel a Magyar Ügyvédi Kamarába
SZAKMAI TAPASZTALAT:
Deloitte Zrt.
1994−1999 tanácsadó
1999−2001 manager
2001−2002 kiküldetés a Deloitte washingtoni irodájában
2001−2004 senior manager
2004−2006 igazgató
2006−2009 partner
2009 óta vezető partner
FŐBB PUBLIKÁCIÓK:
1995 Az Alkotmánybíróság szerepe az adójogszabályok kialakításában − tanulmány
1996 A Legfőbb Ügyészség szerepe az adóperekben − tanulmány
1996 Transzferárképzés a helyi és a nemzetközi adójogban − szakdolgozat
1999 A Janus Pannonius Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara által kiadott adójogi jegyzet transzferárképzésről szóló fejezetének szerzője
2003 Adótörvény-változások Magyarországon 2003-ban – Tax Analysts