A május a kertészkedésé. Persze csak ak¬kor, ha nincs valamilyen „viszonyunk” adóval, számvitellel, költségvetéssel, nem vagyunk könyvelők, könyvvizsgálók, adó¬szakértők, törvény-előkészítők, és nincs még csak közünk sem a szakmához.
A május a kertészkedésé. Persze csak akkor, ha nincs valamilyen „viszonyunk” adóval, számvitellel, költségvetéssel, nem vagyunk könyvelők, könyvvizsgálók, adószakértők, törvény-előkészítők, és nincs még csak közünk sem a szakmához.
Mert ha van, akkor a kertészkedés kissé háttérbe szorul.
Még alig száradt meg a tinta a parlamentnek benyújtott költségvetéshez kapcsolódó adó-, számviteli és könyvvizsgálati törvényeket módosító javaslatokon, azon melegében tálaljuk. Méghozzá tavasszal. A vállalkozói környezet kiszámíthatóbbá tétele érdekében ugyanis az Országgyűlés idén már a tavaszi ülésszakban dönt ezekről.
Csökken a személyi jövedelemadó kulcsa: 16 százalékról 15 százalékra, így tovább csökken az élőmunka terhelése, az adóterhek egyre inkább a fogyasztásra helyeződnek át − hogy csak egyet említsünk a mini adócsomag-javaslatból. És még egy új kedvezményt szóba hoznék, a növekedési adóhitelt, ami annyit jelent, hogy az adóév adónövekményét csak a következő két adóév során kell megfizetni, ha az adózás előtti eredmény legalább az ötszörösére nőtt. A többit olvassák el a cikkben.
A számviteli törvény sok tekintetben megfelel az új uniós irányelv rendelkezéseinek, ezért „csak” módosítani kell azt, de azért lesznek jelentős változások. Például jócskán bővül a közérdeklődésre számot tartó vállalkozások köre, változnak az egyes beszámolótípusokhoz kapcsolódó alkalmazási értékhatárok, módosul a fizetendő osztalék elszámolásának szabálya. Van más is, a legfontosabb elemeket összefoglaltuk olvasóink számára a cikkben.
És akkor még nem beszéltünk a könyvvizsgálókat érintő szabályok szigorításáról. A brókerbotrányok kirobbanását követően a kormány törvényjavaslatot terjesztett elő a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszer fejlesztésének előmozdítása érdekében, ennek része a könyvvizsgálói törvény módosítása. Elég csak egy szankciót említeni, hogy „megjöjjön a kedvünk” az olvasáshoz: ha a közfelügyeleti hatóság a minőség-ellenőrzést „nem felelt meg” minősítésű határozattal zárja le, a könyvvizsgálót 100 ezer forinttól 100 millió forintig terjedő, a könyvvizsgáló céget 100 ezer forinttól 500 millió forintig terjedő pénzbírság megfizetésére kötelezheti.
A számvitelt, adót és könyvvizsgálatot érintő legfontosabb módosító javaslatok mellett a többi cikket sem érdemes hanyagolni.
Itt van mindjárt az elején az immár 20 éves Magyar Számviteli Szakemberek Egyesületének elnökével, dr. Nagy Gáborral készült interjú. A szakma doyenje ötven éve kötelezte el magát a számvitellel, 36 évig dolgozott a Pénzügyminisztériumban és 12 évig folyóiratunk főszerkesztője is volt. Keveseknek adatik meg, hogy elmondhassa, ha újra lehetne kezdeni, akkor sem csinálná másként.
És most javaslom: nézzenek el balra, a tartalomjegyzékre, hogy ne kelljen felsorolnom az összes cikket. Mert mindegyiket ajánlom, no jó, talán a kulturális és sportszervezetek tao-kedvezményét, a könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság minőség-ellenőrzési tapasztalatait, az államháztartás könyvvizsgálatának megújuló módszereit egy picit jobban.
És ha már elegük van a SZAKmából, sétáljanak egyet a kertben vagy a parkban. Valaki csak lenyírta a füvet.