A kormány az uniós forrásokkal a jó gazda gondosságával mint befektetéssel bánik – mondta a SZAKmának adott interjúban Rákossy Balázs, a Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára. Az a cél, hogy a pénzek a legjobb helyekre és a legjobb célokra kerüljenek − hangsúlyozta, s összefoglalta az uniós forrásokból származó fejlesztési lehetőségeket.
Magyarországot az új uniós időszak nagy nyerteseként említik, mit jelent ez? Milyen szerep jut a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a források felhasználásánál?
A 2014 és 2020 közötti uniós fejlesztési időszakban 34 milliárd euró, több mint 12 000 milliárd forint áll Magyarország rendelkezésére, melyet hazánk 10 operatív program keretében használ fel. Az egy főre jutó összeg megközelítőleg 712 000 Ft, amellyel az uniós pénzek megszerzése tekintetében – komoly tárgyalások eredményeként – a második helyet értük el Európában. A kormány a rendelkezésre álló összeg 60%-át közvetlen gazdaságfejlesztési célokra kívánja felhasználni, szemben a korábbi időszak 16-18%-os ilyen célú ráfordításával.
Ezen gazdaságpolitikai célkitűzés megvalósításának fő eszközei a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása és felügyelete alatt álló három operatív program: a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP), a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP), valamint a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP). Ezek közül is kiemelkedik a GINOP, amely az egyik legnagyobb és legösszetettebb gazdaságfejlesztési operatív program az Európai Unióban, és melyet méltán nevezhetünk a magyar gazdaságfejlesztés „zászlóshajójának” is a maga 2700 milliárd forintos forráskeretével. Itt érdemes megjegyezni, hogy a 2007–2013 közötti időszak hasonló programja, a Gazdaságfejlesztési Operatív Program ennek az összegnek mindössze a harmadát, 900 milliárd forintot tartalmazott.
A magyar kormány az uniós fejlesztési forrásokkal a jó gazda gondosságával mint befektetéssel bánik. A 2014–2020-as ciklusban tehát arra törekszünk, hogy a lehető legjobban és leghatékonyabban használjuk fel ezeket. A cél az, hogy az uniós fejlesztési támogatások a legjobb célokra kerüljenek felhasználásra.
Átalakult az intézményrendszer is, mi jellemzi az új rendszert?
A korábbi, a 2007–2013 közötti uniós fejlesztési időszak fő problémája volt, hogy az operatív programok nem voltak stratégiailag és tartalmilag kellően megalapozottak, a ciklus tervezése és végrehajtása során nem a gazdaságfejlesztés követelményeit tartották elsődlegesen szem előtt a magyar fejlesztéspolitika irányítói. 2010-ben az új kormány úgy döntött, hogy megváltoztatja a teljes rendszert, az átalakítást folyamatában hajtja végre, és egy átláthatóbb, egyszerűbb, gyorsabb és jobban működő rendszert épít fel. 2011-ben ennek részeként meghirdettük az Új Széchenyi Tervet, amely 2000 milliárdos keretre hirdet közvetlen gazdaságfejlesztési programokat, amelyek középpontjában a gazdaságélénkítés, a munkahelyteremtés és a magyar ipar fejlesztése áll. Kialakítottunk mindemellett egy központi irányítású, decentralizált intézményrendszert, megszüntettük a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget, az operatív programok irányító hatóságait pedig a szaktárcákhoz telepítettük. A tartalmi változásokon túl a pályázati eljárási rendszert is nagymértékben egyszerűsítettük, gyorsabbá, átláthatóbbá és pályázóbaráttá tettük, mindezzel is elősegítve, hogy a vállalkozások lehetőség szerint külső segítség igénybevétele nélkül is sikerrel pályázhassanak.
Az idei év kettős kihívást jelent az intézményrendszer számára. Az idei valóban különleges év a magyar fejlesztéspolitika számára, hiszen nemcsak megkezdtük az új 2014–2020 közötti uniós fejlesztési időszak végrehajtását és új pályázatok ipari méretekben való kiírását, hanem egyúttal idén lezárjuk az előző, a 2007–2013 közötti európai uniós fejlesztési ciklust is. Ez igen nagy terhelést jelent az intézményrendszer számára, de a feladataink időarányos végrehajtásával jól haladunk. Célunk, hogy az előző fejlesztési ciklus lezárása forrásvesztés nélkül történjen meg, egyetlen eurócentet sem hagyunk Brüsszelben. A források lehívása jól halad, a terveinket teljesíteni fogjuk. Tavaly több mint 1840 milliárd forintot fizettünk ki pályázati támogatásokra. Az idén a céljaink még ambiciózusabbak: összesen 2263 milliárd forint kifizetését tervezzük. Az uniós fejlesztési források hatékony felhasználása nagymértékben járul hozzá a magyar gazdasági növekedéshez és a magyar versenyképesség növeléséhez.
Az NGM idén mennyi és milyen gazdaságfejlesztési pályázatot ír ki a GINOP keretében?
A GINOP keretében 2700 milliárd forint áll rendelkezésre mikro, kis- és középvállalkozások támogatására, munkahelyteremtésre, vállalati kutatás és fejlesztés ösztönzésére, a hazai ipari kapacitások további bővítésére, egyszóval a magyar gazdaság versenyképességének további növelésére kívánjuk felhasználni.
A GINOP-ból először tavaly októberben, még az operatív program hivatalos brüsszeli elfogadását megelőzően írtunk ki 5 pályázatot 78 milliárd forint értékben. Ezek a kiírások kis- és középvállalkozások ipari kapacitásbővítését és külpiaci megjelenését segítették, támogattuk a fiatalok vállalkozóvá válását, valamint két foglalkoztatás növekedését segítő pályázatunk is volt a rugalmas foglalkoztatás támogatására, valamint az Ifjúsági Garanciaprogram.
A kiszámíthatóság és a tervezhetőség céljából a kormány minden év elején a GINOP éves fejlesztési keret elfogadásával határozza meg, hogy az adott évben hány pályázatot és milyen összegben kíván kiírni. Az idén eredetileg 824 milliárd forintnyi pályázat kiírásával számoltunk, azonban a vállalkozói igényeket és a gazdaságélénkítési céljainkat figyelembe véve a kormány a javaslatomra a közeljövőben közel 100 milliárd forinttal fogja megemelni az idei GINOP pályázati keretet, így összesen 924 milliárd forint értékben lesznek 2015-ben pályázatok, megközelítőleg 60-féle.
Tavaly október óta összesen 12 pályázatot írtunk ki 224 milliárd forint értékben., ezek között van az a két pályázati felhívás – összesen 85 milliárd forint értékben –, melyekre már július 9. óta nyújthatják be igényeiket a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások. Ezeken túl a nyár folyamán további 15-18 pályázat kiírását tervezzük 430-460 milliárd forint értékben, melyek főleg a vállalkozások kutatási és fejlesztési tevékenységeit, energetikai beruházásait és foglalkozásbővítését támogatják. Ezekkel együtt, az ősz elejére megközelítőleg 680 milliárd forintnyi GINOP pályázati forrás áll a fejlesztésben, növekedésben érdekelt vállalkozások rendelkezésére.
A július elején induló pályázatokról mit érdemes tudni?
A „Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése” című felhívás 65 milliárd forint keretösszegig kínál támogatási forrást a vállalkozások feldolgozóipari fejlesztéseire. 50 és 500 millió Ft közötti vissza nem térítendő támogatást nyerhetnek el modern eszköz- és géppark vásárlására, illetve fejlett infrastruktúrával ellátott telephelyeket alakíthatnak ki, vagy akár információs technológia fejlesztésére is fordíthatják azt. A másik, a „Mikro-, kis- és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása” elnevezésű pályázaton 20 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre. A pályázók 5 és 50 millió Ft közötti vissza nem térítendő támogatást nyerhetnek el. Jelentős különbség az előbbi pályázathoz képest, hogy a szabad vállalkozási zónákban megvalósuló kapacitásbővítő fejlesztések esetén a feldolgozóiparon kívüli más ágazatok, így például szolgáltatóipari fejlesztésekre is felhasználhatóak a források. Úgy gondolom, ezek nagyon népszerű pályázatok lesznek, és minden érdekeltet bátorítok arra, hogy éljen a lehetőséggel.
Tervei szerint milyen eredménnyel zárul a Széchenyi 2020 pályázati rendszer?
Az elmúlt évben elért gazdasági eredményeink alapján Magyarország az unió leggyorsabb ütemben növekvő gazdasága lett. A következő években Közép-Európában lesz az európai gazdasági növekedés központja. Célunk, hogy Magyarország versenyképessége tovább növekedjen, az uniós források felhasználása során is a gazdaságfejlesztés szempontjait vesszük kiemelten figyelembe.
Fontos, hogy 2020-ig megvalósítsuk a teljes foglalkoztatottságot, elérjük, hogy aki dolgozni szeretne, az találjon magának munkát. A mikro-, kis- és középvállalkozások további támogatása azért is kiemelten fontos, mert ezek a vállalkozások adják a munkahelyek 70-80 százalékát. A következő hét évben nagy hangsúlyt helyezünk az iparfejlesztésre, melynek eredményeként szeretnénk elérni, hogy az ipar GDP-hez való hozzájárulása a jelenlegi 20-22 százalékról 30 százalék fölé emelkedjen.
Rákossy Balázs
európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár
VÉGZETTSÉG
1995− Janus Pannonius Tudományegyetem, Pécs, Állam- és Jogtudományi Kar, JD fokozat
1996− Maastricht University, LL.M. fokozat Európa- és összehasonlító jog területen
1997− University of Oxford, University College, Magister Juris (LL.M.) fokozat Európa- és összehasonlító jog területen
1999− jogi szakvizsga, a Magyar Ügyvédi Kamara tagja
SZAKMAI TAPASZTALAT
1995−1998 ügyvédjelölt
1998−2002 a Fidesz parlamenti képviselőcsoportja vezetőjének kabinetfőnöke
2002−2004 vezető jogtanácsos, Európai Unió Bizottsága Magyarországi Delegáció
2004−2006 jogi igazgató, Pfizer Magyarország
2006−2008 Közép- és kelet-európai regionális jogi igazgató, Pfizer Közép- és kelet-európai régióközpont, Brüsszel
2008 jogi igazgató, British American Tobacco Magyarország
2008−2010 magyarországi vezető jogtanácsos, Mol Nyrt.
2010−2012 a Miniszterelnökséget vezető államtitkár kabinetfőnöke
2012−2013 miniszteri kabinetfőnök, Egyes nemzetközi pénzügyi szervezetekkel való kapcsolattartásért felelős tárca nélküli miniszter
2013−2014 miniszteri kabinetfőnök, Nemzetgazdasági Minisztérium