Jelen írásunkban összefoglaljuk a végelszámolással érintett társas vállalkozások magánszemély tagjainak a végelszámolással összefüggésben felmerülő személyijövedelemadó-kötelezettségét. Végigvesszük a legfontosabb tudnivalókat, a vállalkozásból kivont jövedelem meghatározásától annak megítéléséig az adóegyezmények alkalmazásában.
A gazdasági társaság jogutód nélkül történő megszűnése esetén – ha a gazdasági társaság nem fizetésképtelen, és a gazdasági társaságra vonatkozó jogszabály eltérő rendelkezést nem tartalmaz – végelszámolásnak van helye a gazdasági társaság legfőbb szervének elhatározása alapján.
A végelszámolás lezárása során az esetlegesen fennálló kötelezettségek rendezését követően megmaradt vagyont, vagyontárgyakat a gazdasági társaság tagjai között kell felosztani a társasági szerződésben foglaltaknak megfelelően. A vagyontárgyak lehetnek tárgyi eszközök (ingatlanok, személygépkocsik, berendezések), forgóeszközök (készletek, követelések), de a záró beszámolóban legtöbbször már csak pénzeszköz kerül kimutatásra.
Vállalkozásból kivont jövedelem
A gazdasági társaság vagyonának tulajdonosok közötti felosztása kapcsán a magánszemélyeknél felmerülő személyijövedelemadó-kötelezettség vonatkozásában a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: szja-törvény) a tőkejövedelmek között egy önálló, külön adózó jövedelemnek minősülő jövedelemkategóriát, a vállalkozásból kivont jövedelmet nevesíti.
A jövedelem meghatározása
Az szja-törvény 68. § (1) bekezdése alapján a társas vállalkozás (kivéve az MRP-szervezetet) jogutód nélküli megszűnése következtében a magánszemély tag (részvényes, üzletrész-tulajdonos) által e jogviszonyára tekintettel a társas vállalkozás vagyonából megszerzett bevételből az a rész, amely meghaladja az értékpapír megszerzésére fordított érték és a társas vállalkozás kötelezettségeiből a magánszemélyre jutó kötelezettségek együttes összegét, a magánszemély jövedelmének minősül. A bevételt és a magánszemélyre jutó kötelezettségek értékét a vagyonfelosztási javaslat (ennek hiányában az annak megfelelő megállapodás) szerint kell megállapítani. A kötelezettségek alapján teljesített kiadást a későbbiekben a jövedelem megállapításánál költségként nem lehet elszámolni.
Megjegyezzük, hogy az szja-törvény 68. § (1) bekezdésének alkalmazása során az szja-törvény 3. §-a 33. pontjában nevesített társas vállalkozások [gazdasági társaság, európai részvénytársaság (ideértve az európai holding részvénytársaságot is), európai szövetkezet, egyesülés, szövetkezet, lakásszövetkezet, egyéni cég, ügyvédi iroda, végrehajtói iroda, közjegyzői iroda, szabadalmi ügyvivői iroda, erdőbirtokossági társulat] mellett társas vállalkozásnak minősül az a külföldi székhelyű jogi személy és egyéb szervezet is, amely a székhelye szerinti államban [kivéve az alacsony adókulcsú államot (szja-törvény 3. § 5. pont)] a társasági adónak megfelelő adó alanya [szja-törvény 68. § (9) bekezdés].
A bevétel meghatározására vonatkozó speciális szabály
A vállalkozásból kivont jövedelem szabályainál speciális rendelkezés rögzíti, hogy amennyiben a bevétel megállapításánál irányadó érték nem éri el az alapjául szolgáló eszköznek a jövedelemszerzés időpontjára vonatkozó szokásos piaci értékét, a jövedelem meghatározásakor a szokásos piaci értéket kell bevételnek tekinteni [szja-törvény 68. § (7) bekezdés]. Ha például a bevétel tárgya ingatlan, és a társaság az ingatlan társaság könyveiben nyilvántartott értékét kívánná bevételnek tekinteni (feltéve, hogy ezen érték alacsonyabb az ingatlan szokásos piaci értékénél), akkor a vállalkozásból kivont jövedelem megállapítása során az idézett szabály alapján az ingatlan szokásos piaci értéke minősülne bevételnek.
Az értékpapír megszerzésére fordított érték
A vállalkozásból kivont jövedelem előzőek szerinti számítása során az értékpapír megszerzésére fordított értéket az árfolyamnyereségből származó jövedelemre vonatkozó rendelkezések (szja-törvény 67. §) szerint kell meghatározni [szja-törvény 68. § (4) bekezdés]. Az árfolyamnyereségből származó jövedelem szabályai részletesen meghatározzák, hogy milyen értéket lehet értékpapír megszerzésére fordított értékként figyelembe venni a magánszemély által különböző módokon megszerzett értékpapírok esetén (értékpapírt nem csupán vásárlással, hanem új társaság alapításával, örökléssel vagy akár valamilyen tevékenység ellenértékeként is lehet szerezni). Amennyiben az értékpapír megszerzése társaság alapítása révén történt, úgy az szja-törvény 67. § (9) bekezdés a) pont ac) alpont alapján a tag vagyoni hozzájárulásának a létesítő okiratban meghatározott értéke minősül megszerzésre fordított értéknek, még abban az esetben is, ha a vagyoni betét szokásos piaci értéke esetlegesen ettől eltérne. Tehát abban az esetben, amikor egy magánszemély egy társaságba részesedés fejében apportál, akkor az apport fejében szerzett értékpapír megszerzésére fordított összegként az apport társasági szerződésben meghatározott értékét veheti figyelembe.
Származékos tulajdonszerzéskor, így például az értékpapír megvásárlása esetén tőzsdei ügylet során az ügylet szerinti, igazolt ellenérték [szja-törvény 67. § (9) bekezdés a) pont aa) alpont], míg egyéb visszterhes szerződés esetén az ellenértékből az értékpapír átruházásáig a magánszemély által teljesített, igazolt rész minősül megszerzésre fordított értéknek [szja-törvény 67. § (9) bekezdés a) pont ab) alpont]. Az értékpapír megszerzésére fordított értékként vehető figyelembe a jövedelem összege, növelve a magánszemély által az értékpapír átruházásáig teljesített, igazolt ellenértékkel abban az esetben, ha az értékpapír megszerzése jövedelemnek minősül [szja-törvény 67. § (9) bekezdés a) pont af) alpont]. Az olyan értékpapír esetében, amelynek szerzési értékét az szja-törvény 67. § (9) bekezdés aa)-aj) pontjai alapján nem lehet megállapítani, valamint az örökléssel, ajándékozással megszerzett értékpapír esetén a szerzési értéknek (főszabály szerint) az illeték megállapításánál figyelembe vett érték minősülhet.
A társas vállalkozás kötelezettségeiből a magánszemélyre jutó rész
A 68. § (1) bekezdése értelmében a vállalkozásból kivont jövedelem meghatározása során a magánszemély bevételét csökkenti (az értékpapír megszerzésére fordított értéke mellett) a társas vállalkozás kötelezettségeiből a magánszemélyre jutó kötelezettségek összege. Tehát, ha a vagyonfelosztási megállapodás alapján a magánszemély a megszűnő vállalkozás kötelezettségét (részben vagy egészben) átvállalja, akkor a vállalkozás megszűnése révén megszerzett bevételét a kötelezettségnek a megállapodásban rögzített értékével csökkentheti.
Az szja-törvény ugyanakkor (a kétszeres költségelszámolás tilalma érdekében) azt is rögzíti, hogy a vállalkozásból kivont jövedelem megállapításánál csökkentő tételként figyelembe vett kötelezettség alapján teljesített kiadást a későbbiekben – a jövedelem megállapítása során – költségként nem lehet elszámolni.
A vállalkozásból kivont jövedelem megszerzésének időpontja
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámnolásról szóló 2006. évi V. törvény 112. § (3) bekezdése alapján a vagyon kiadására nem kerülhet sor a cég törlésére vonatkozó végzés meghozatalát megelőzően. Amennyiben ez az időpont volna az szja-törvény alkalmazásában a jövedelemszerzés időpontja, úgy a gazdasági társaság már nem tudná teljesíteni az adókötelezettségét. Ezért az szja-törvény 68. § (8) bekezdésének a) pontja – a társas vállalkozás jogutód nélküli megszűnésének esetére – egy önálló jövedelemszerzési időpontot határoz meg a vállalkozásból kivont jövedelem vonatkozásában, miszerint ebben az esetben a jövedelemszerzés időpontja a társas vállalkozás utolsó üzleti évéről készített mérleg, zárómérleg mérlegfordulónapja.
A vállalkozásból kivont jövedelem utáni személyi jövedelemadó megállapítása, bevallása és megfizetése
A belföldi székhelyű társas vállalkozás jogutód nélküli megszűnése esetén a vállalkozásból kivont jövedelem utáni 16 százalékos személyi jövedelemadót a társas vállalkozás állapítja meg a jövedelemszerzés időpontjára, ezt követően pedig azt az Art. előírásai szerint bevallja és – akkor is, ha az adó levonására bármely okból nem kerülhet sor (például, ha a végelszámolás keretében megszerzett bevétel ingatlan, vagy személygépkocsi) – megfizeti.
A kifizető a magánszemély helyett megfizetett és bevallott adót beszámíthatja a magánszeméllyel szembeni kötelezettségébe [szja-törvény 68. § (10) bekezdés].
A vállalkozásból kivont jövedelmet terhelő egészségügyi hozzájárulás
A belföldi magánszemélyt az szja-törvény 68. §-a szerint adózó vállalkozásból kivont jövedelem után az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: eho-törvény) 3. § (3) bekezdésének a) pontja alapján (a személyi jövedelemadó mellett) 14 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás is terheli, mindaddig, amíg a magánszemély után a biztosítási jogviszonyában a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 19. § (3) bekezdése alapján megfizetett természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási járulék, az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény 9. § (1) bekezdése alapján megfizetett egészségbiztosítási járulék, a Tbj. 36-37. §-a és 39. § (2) bekezdése alapján megfizetett egészségügyi szolgáltatási járulék, valamint az eho-törvény 3. § (3) bekezdés a)-e) pontjaiban meghatározott jövedelmek után megfizetett százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás együttes összege a tárgyévben el nem éri a négyszázötvenezer forintot (hozzájárulás-fizetési felső határ).
Az ellenőrzött külföldi adózó végelszámolása
Nem adózhat az szja-törvény 68. §-a szerint, hanem egyéb jövedelem jogcímen adóköteles az ellenőrzött külföldi adózó jogutód nélküli megszűnése (végelszámolása) következtében a magánszemély által – tagi (részvényesi, üzletrész-tulajdonosi) jogviszonya alapján – ellenőrzött külföldi adózó vagyonából megszerzett bevételnek az ellenőrzött külföldi adózó által kibocsátott részvény, üzletrész, más hasonló értékpapír vagy jog megszerzésére fordított értéket meghaladó része [szja-törvény 28. § (13) bekezdés].
A szerzési érték megállapítására ez esetben is az árfolyamnyereségből származó jövedelemre vonatkozó szabályok (szja-törvény 67. §) érvényesek, míg a jövedelemszerzés időpontját a vállalkozásból kivont jövedelemre vonatkozó rendelkezések (szja-törvény 68. §) megfelelő alkalmazásával kell megállapítani.
Megjegyezzük, hogy a hivatkozott rendelkezés alkalmazásában ellenőrzött külföldi adózónak az alacsony adókulcsú államban székhellyel rendelkező jogi személy, egyéb szervezet és az ellenőrzött külföldi társaság minősül. Ellenőrzött külföldi társaság alatt a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerinti ellenőrzött külföldi társaságot kell érteni [szja-törvény 3. § 85. pont].
A vállalkozásból kivont jövedelem megítélése az adóegyezmények alkalmazásában
Az szja-törvényben található vállalkozásból kivont jövedelemkategória a magyar joganyag speciális tőkejövedelem-típusa, azt sem az OECD Modellegyezmény, sem az adóegyezmények nem nevesítik külön.
A külföldről származó jövedelem adókötelezettségének vizsgálata során az érintett két ország (a vállalkozás székhelye szerinti állam és Magyarország) között érvényben lévő kettős adóztatást kizáró egyezmény rendelkezéseit kell elsődlegesen figyelembe venni, melyek tartalma a legtöbb esetben követi az OECD Modellegyezmény szövegét. A cikk írójának álláspontja szerint a (magyar fogalmak szerinti) vállalkozásból kivont jövedelem a kettős adóztatást kizáró egyezmények alkalmazásában egyéb jövedelemként, illetve osztalék címen válhat adókötelessé.
A Modellegyezmény alkalmazásában egyéb jövedelemnek minősül az olyan jövedelem, amelyről az Egyezmény egyéb jövedelmet megelőző cikkei nem rendelkeznek. Ez tehát nem csupán egy konkrét jövedelemkategóriát érint, hanem az olyan forrásokból származó jövedelmeket is, amelyekre az Egyezményben nem történt konkrét utalás. Tekintettel arra, hogy a vállalkozásból kivont jövedelem, mint jövedelemkategória nincs szabályozva az Egyezményben, ezért az egyéb jövedelemnek minősülhet.
A Modellegyezmény 10. cikke rendelkezik az osztalékjövedelemről, mely cikk kimondja, hogy „Az osztaléknak tekintett kifizetések nemcsak a tulajdonosok éves közgyűlése által elfogadott nyereségfelosztást foglalhatják magukban, hanem az olyan pénzbeli vagy pénzzel egyenértékű juttatásokat is, mint az ingyenrészvény, a jutalom, a felszámolás során realizált nyereség és a burkolt nyereségfelosztás” (a 10. cikkre vonatkozó magyarázat 28. pontja). Ezen magyarázat szerint felmerülhet a Modellegyezmény osztalékról szóló 10. cikkének alkalmazása is.
Megjegyezzük, hogy abban az esetben, ha a belföldi illetőségű magánszemély olyan államból szerez a törvény szerint vállalkozásból kivont jövedelemnek minősülő jövedelmet, mellyel hazánk kötött kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményt, és e jövedelem után a vállalkozás székhelye szerinti államban adót fizetett, a magyarországi adót csökkenti a jövedelem után külföldön megfizetett adó. Egyezmény hiányában a külföldön megfizetett adó beszámítása miatt a fizetendő adó nem lehet kevesebb a jövedelem 5 százalékánál [szja-törvény 8. § (2) bekezdés].