INTERJÚ BÁRSONY FARKASSAL
Az amerikai cégek fontosnak tartják az EU-beli és a magyarországi jelenlétet is – véli a GE ügyvezető igazgatója, az AmCham elnöke. Bársony Farkas szerint fontos lenne a nagyobb adóharmonizáció, de például a társasági adóban fennmaradhatna a verseny – egyértelmű feltételek mentén.
A GE adóügyekért is felelős igazgatójaként talán nem meglepő, ha a növekedési adóhitelről kérdezem. Sokan úgy vélték, ezt a megoldást Önökre szabták...
Kétségtelen, hogy azok között lehetünk, akik a legnagyobb összegben éltek a fizetési halasztási lehetőséggel. De az mindenképpen jó irányú és befektetőbarát intézkedés, hogy egyik évről a másikra legalább megötszöröződő adózás előtti eredmény esetén ne kelljen a teljes adó összegét azonnal befizetni, hanem két év alatt lehessen teljesíteni. Hangsúlyozom, hogy a GE nem vett igénybe adókedvezményt a növekedési adóhitel keretében, adója nem csökkent, csupán nem egy összegben fizette azt be. Rajtunk kívül az első évben több mint 70 cégnek segített a megoldás abban, hogy adott esetben további fejlesztéseket hajtson végre, és természetesen nem tudhatjuk, hogy még hány cég tud élni ezzel a jövőben. Ez tehát egy jogszabályon alapuló, minden piaci szereplő számára nyitott lehetőség. Ami a GE történetét illeti: az Alstom megvásárlása következtében történő GE–Alstom integráció keretében voltak jelentős értékkel bíró eszközök és jogok, amelyeket az Alstom érintett üzletágának székhelyére, Svájcba adtunk el üzleti szempontok alapján. Az természetes, hogy a magyar tulajdonban lévő jogok és eszközök eladása által keletkezett – esetünkben jelentős – jövedelem után Magyarországon adózunk.
Abban a furcsa helyzetben vagyunk, hogy Magyarország igyekszik megvédeni az önálló adópolitikát, miközben az Európai Unióval együtt lép fel az agresszív adótervezés ellen. Sokan ezt kettős játéknak tartják. Mit gondol erről?
Itt már azt gondolom, az AmCham tagvállalatainak a véleményét is képviselhetem: üdvözlendőnek tartanánk egy nagyobb fokú harmonizációt és a szabályok egyértelműsítését az unión belül, hiszen átláthatóbbá és egyszerűbbé tenné az adózást, adótervezést. Ugyanakkor ez nem feltétlenül jelenti pl. a társasági adó mértékének a harmonizálását is. Úgy véljük, egy egészséges verseny az adózás területén is fontos maradhat. Így ez nem kettős játék, hanem egyensúlyra törekvés. De ennek van egy másik fontos vetülete is: a jogszabályok módosításával, pontosításával egy sor olyan kiskapu bezáródhatna, amely kapcsán nagyon sok vita alakult ki a nemzetközi adózás területén. Nemcsak az adózó és állami költségvetések viszonylatában, hanem bizonyos adózói – egyébként jogszerű – magatartás társadalmi megítélésében. Én mindig nehezen értelmeztem az „etikus adózás” terminológiát, ezért szerintem érthető, értelmezési viták nélkül alkalmazható jogszabályokra van szükség. Így nem kellene azon elmélkedni, hogy a jogszerű adózói magatartás etikus-e, hiszen utóbbi nagyon szubjektív.
Az Egyesült Államok új elnöke, Donald Trump a kampányban komoly fellépést ígért azon amerikai cégekkel szemben, akik nem hazájukban adóznak. Azóta napvilágot látott a tervezet, amely azért enyhébbnek tűnik. Miként vélekednek erről?
A GE az első perctől elkötelezte magát a Donald Trump által tervezett amerikai adóreform mellett, még akkor is, ha az adott esetben magasabb terhet róna majd a vállalatcsoportra. A hangsúly azon van, hogy az amerikai adózási elvek, szabályok közelítsenek a világ nagyobb részén alkalmazotthoz (pl. az európaihoz), hogy ezáltal az amerikai vállalatokat az USA-ban se érje versenyhátrány. A mai, reform előtti adópolitika tulajdonképpen előnyösebb helyzetbe hozza az Amerikában működő külföldi cégeket, mint magukat az amerikaiakat, amelyek az USA-n kívül folytatnak gazdasági tevékenységet. Sőt továbbmegyek, előnyben részesíti azokat az amerikai cégeket, amelyek az USA-n kívül gyártott termékeket importálnak az USA-ba, azokkal szemben, amelyek az USA-ban gyártanak és exportálnak onnan. Ez nyilván nem egészséges. Egyre valószínűbb, hogy a reform keretében a társasági adó mértékét a korábbi 35 százalékról 15-re szorítanák, és ez ésszerű lépésnek tűnik. A nem titkolt várakozás az, hogy a külföldön keletkezett nyereséget hazaviszik az amerikai vállalkozások, és az USA-ban fordítják további beruházásokra, amelyek persze növelik a foglalkoztatást is. A jelenlegi amerikai adórendszer inkább azt ösztönzi, hogy a külföldön megtermelt nyereséget külföldön fektessék be újra, mivel hazavinni nagyon költséges. Ez természetesen nem zárta ki az osztalékfizetést az amerikai anyacégeknek, ugyanakkor a kapcsolódó adóterhek nem ösztönözték ezt.
Térjünk vissza a magyar gazdasághoz. Mik az AmCham céljai?
Azt szeretnénk elérni, hogy a szervezetünket a súlyának megfelelő figyelem övezze a gazdaságpolitika irányítói körében. Az AmCham-nek 365 tagvállalata van, ennek harmada csak amerikai, a másik harmad nemzetközi cég, tagságunk fennmaradó részét magyar cégek adják. Cégeink nettó árbevétele 18 000 milliárd forint, a magyar export 35 százalékát adják és több mint 220 ezer főnek biztosítanak munkalehetőséget. Egyértelmű cél, hogy javaslatainkkal segítsük hazánk versenyképességének javulását a gazdaságpolitika irányítóival folytatott szakmai egyeztetések mentén.
Mik a tapasztalatok?
Egyértelműen pozitív eredményekről tudok beszámolni. Az AmCham volt az első kereskedelmi kamara, amellyel 2011- ben stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormány, amely azóta is nyitott a kezdeményezéseinkre, javaslatainkra. Két éve egy 19 pontos, idén 17 pontra aktualizált, a versenyképesség növelését célzó javaslatcsomagot állítottunk össze, amely négy fejezetben határozta meg a fejlődés szükségességét. Az általános üzleti, befektetői környezet környezet javítását célzó javaslatok mellett helyett kaptak a munkaerőre és a képzésre vonatkozó, valamint az innováció és a digitalizáció fontosságát hangsúlyozó fejezetek. A csomagot bevittem a Versenyképességi Tanács ülésére is. Évek óta nagy sikerrel rendezzük a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel, a HIPA-val a „Business Meets Goverment” rendezvényeinket, ahol tagjaink személyesen is feltehetik a kérdéseiket az NGM vagy a Külgazdasági Minisztérium képviselőinek. A nemzetgazdasági tárcával negyedévenként ülünk asztalhoz. A felelősségünk a másik irányban is fennáll: anyacégeinknél és – mivel globális vállalatok vannak zömmel az AmCham tagságában – szerte a világban is be kell mutatnunk, hogy Magyarországon igenis érdemes és lehet is jó befektetéseket eszközölni, jó üzleteket hozni. A magyar kormányzatnak pedig folyamatosan készen kell állnia és közben számokkal és gesztusokkal bizonyítani a potenciális befektetők számára, hogy Magyarország minden szempontból az egyik legversenyképesebb beruházási terület. Ebben nekünk is segítenünk kell. Hogy nem állunk rosszul, azt mutatja, hogy tavaly a 16 német beruházás mögött 15 amerikai befektetés történt, s a működőtőke-behozatal tekintetében 18 százalékkal szintén a második helyen áll az USA Németország mögött.
Általános vélekedés, hogy onnan számíthatunk huzamosabb ideig komolyabb működőtőke-beruházásra, ahonnan nemcsak cégek, hanem bankjaik is jönnek. E tekintetben az USA most nem áll jól: a Budapest Bankot épp eladta a GE pénzügyi vállalata, míg a Citibank év elejétől csak visszafogottabb üzleti tevékenységet végez.
A nagyobb amerikai cégek zöme globális szereplő, s mint ilyen, a világ minden táján talál magának finanszírozó partnert. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a magyar Eximbank nagyon jól dolgozik és minden piaci lehetőségre ráérez: miután az Egyesült Államok Eximbankjának közel egy évig nem újították meg a jogosítványait, a magyar Exim azonnal kopogtatott az érdekelt cégek ajtaján saját konstrukcióival. Nem véletlen, hogy a magyar finanszírozót Európa egyik leghatékonyabb exporthitel-intézetei között tartották nyilván – például a francia és a brit Eximbank mellett – ebben az időszakban.
Ha már Nagy-Britannia. A Brexit hogyan hathat az amerikai cégekre?
Való igaz, az angolszász gyökerek miatt az EU-t Amerikából mindig is kicsit Londonon keresztül látták, tesztelték, így e tekintetben a Brexit valóban hoz bizonytalanságot. De azt gondolom, hogy az Egyesült Államok valóban közös piacnak tekinti az európai kereskedelmet, így ezután is keresi majd az együttműködési lehetőségeket. Várható, hogy globálisan is nagyobb hangsúly lesz a kétoldalú megállapodásokon, így nem féltem az amerikai–angol gazdasági kapcsolatokat sem. S bár az USA-ban meghirdették, hogy „America first”, azt is pontosan tudják az amerikai globális cégek, hogy a helyi kapcsolatok is nagyon lényegesek. Ezért fontos marad a nagy amerikai cégeknek, hogy lokális befektetéseket eszközöljenek, működjenek és kapcsolatokat építsenek ott, ahol a gazdasági tevékenységüket gyakorolják. Ez Magyarországnak is jó hír.
***
NÉVJEGY
DR. BÁRSONY FARKAS
1992-ben végzett a Pécsi Tudományegyetem jogi karán, később közgazdász-MBA és nemzetközi adójogi diplomát is szerzett
1996 óta a GE alkalmazottja, dolgozott az Egyesült Királyságban és az USA-ban is
1999 óta több magyarországi GE cég vezető tisztségviselője, regionális (GE Consumer & Industrial) és globális (GE Industrial Solutions) vezetői pozíciókat is betöltött
Jelenleg Magyarországon a pénzügyi jogi adójogi stratégiáért is felelős ügyvezető igazgató
2016 decemberétől az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham Hungary) elnöke
2017-től a kormány által felállított Nemzeti Versenyképességi Tanács tagja