„Érthető ügyintézés, okosszolgáltatások – ezek a hívószavak jellemzik a 2020-as adóbevallási időszakot” – fogalmazott a NAV vezetőjének adószakmai ügyekért felelős szakmai helyettese.
– A Nemzeti Adó- és Vámhivatal februári sajtónyilvános és a társszervezetek vezetői előtt megtartott évértékelőjéből is kirajzolódott, hogy a NAV sikeresen zárta az elmúlt évet. Ez nem csupán abban nyilvánult meg, hogy az elvárt szint felett teljesültek az adó- és vámbevételek, hanem folytatódtak az adózók által is érzékelhető innovatív fejlesztések. Miben könnyíti meg az adóhivatal 2020-ban az adózók dolgát?
– Munkánk gerincét a szolgáltató jelleg erősítése, az adóadminisztrációs terhek csökkentése, a jogkövetés ösztönzése, valamint a jogsértések feltárása adja. Folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásainkat, hogy adóügyeiket minél gyorsabban, kényelmesebben és egyszerűbben intézhessék ügyfeleink. A bevallások és adatlapok fejlesztésekor két fő szempontot kell szem előtt tartanunk: egyrészről az online elérhetőséget, másrészről, hogy a NAV-nál lévő adatokkal minél több előre kitöltött tervezettel szolgálhassunk. A kormányzati törekvés az, hogy a folyamatosan csökkenő adófajták mellett a legtöbb bevallás tervezetét a NAV készítse el, segítve ezzel az adózókat. A bevallásokat érintő digitalizációs folyamatban az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) bevezetése jelentős egyszerűsítést tesz lehetővé. A webes felületen történő navigálás nem igényel különösebb szakértelmet, érthetően kezelhető, mint bármely jó online alkalmazás. Az új „e-form” egyik előnye, hogy a felhasználóknak nem kell a kitöltőprogramot és annak keretrendszerét frissítgetniük vagy az új verziókat nyomon követniük. A nyomtatványokat sem kell a saját számítógépükön tárolni. Az ONYA-rendszerben az egyes adatlapok és bevallások közvetlenül a webes felületen kitölthetők, menthetők, tárolhatók és véglegesítést követően benyújthatók. Mivel az alkalmazás a Központi Azonosítási Ügynökön keresztül, elektronikus azonosítást követően használható, a nyomtatványokon nincs szükség azonosító adatok megadására sem.
– Ez már nagyon 21. századinak hangzik. Milyen további digitalizációs fejlesztések járulnak hozzá az üzleti tevékenységet végzők és az állampolgárok adminisztrációs terheinek csökkentéséhez?
– A bejelentések, változásbejelentések, bevallások, beadványok, kérelmek elektronikus benyújtása jelentősen gyorsítja az ügyintézést. Az ONYA mobileszközökön is használható a nap 24 órájában, akár hétvégén is, így ügyfeleinknek a hivatali nyitvatartási időhöz sem kell alkalmazkodniuk. Az ONYA-val az adózók bármikor igényelhetnek adószámot, bejelentéseket tehetnek az adóazonosító jelükkel, adóigazolványukkal, vámazonosító számukkal, közösségi adószámukkal és levelezési címükkel, egészségügyi szolgáltatási járulékukkal kapcsolatosan.
– A bevallási kötelezettségeknek való megfelelés sok időt igényel a vállalkozásoktól. Ezen a téren milyen új megoldásokra lehet már az idén számítani?
– A legkisebb árbevételű vállalkozások, a katások dolgát jelentősen megkönnyítettük az online katabevallással, amelynek használatával pár kattintással eleget is tudtak tenni a kötelezettségüknek, nem kellett bajlódniuk az adatok kitöltésével. Az elmúlt évről 2020. február 25-ig benyújtandó 19KATA mellett már a 20KATA nyomtatványnak is van online verziója, így az év közben a kataalanyiság alól kikerülő adózónak a soron kívüli beadáskor, illetve a 2020-ról történő elszámoláskor minden érintettnek előnyt jelenthet az ONYA használata.
Egyébként itt érhető el a pénzügyi szervezetek, valamint a forgalmazók és a befektetési alapok különadójáról szóló bevallás is. Az alkalmazásban megtalálható a társasházak bevallása a 2019. évi személyi jövedelemadóról, valamint a távközlési szolgáltatást nyújtók bevallási űrlapja is a távközlési adóról.
Vannak olyan fejlesztéseink, melyek a hagyományos technológia használatával teszik egyszerűbbé a vállalkozások életét. A helyiiparűzésiadó-bevallásukat egyre többen nyújtják be a NAV-on keresztül: az elmúlt évben közel 700 ezer hipabevallás érkezett. A helyi iparűzési adóval kapcsolatban több változás is életbe lépett az év elején, fejlesztéseinkkel ezekhez igazodtunk. Egyik fejlesztésünk annak megoldására irányult, hogy a NAV-on keresztüli bevallásra csak akkor van mód, ha az adózó által beküldött bevallás helyes, azaz, ha a bevalláskitöltő rendszer által automatikusan jelzett esetleges hibákat az adózó javította. Idetartozik a sportvállalkozásokra vonatkozó fejlesztés is, ezeknek a vállalkozásoknak ugyanis az év eleje óta elektronikusan, a NAV-on ke resztül kell az adóbevallási kötelezettségüket teljesíteni. Fontos változás az is, hogy már a NAV-nál is bejelenthető a helyi iparűzési adó ügyében eljárni jogosult állandó meghatalmazott és a telephely is. Erre elektronikus űrlapot rendszeresítettünk, amelyet az adózók észrevételei alapján tovább fejlesztünk, hogy minél egyszerűbb legyen kitölteni.
– A NAV eSZJA szolgáltatása jelentősen leegyszerűsítette a magánszemélyek bevallási teendőit. Mi újat tudnak nyújtani a magánszemélyek számára ebben az évben?
– A lakosság számára kialakított új szolgáltatás az e-keresetkimutatás. Úgy vélem, bátran mondhatom, új korszakot nyitottunk az okosszolgáltatásaink sorában azzal, hogy a magánszemély nálunk lévő adatait nemcsak adózási célra használhatja, hanem meghatározott kör részére online továbbíthatja is. Mire is gondolok? Éles üzembe állt az elektronikus keresetkimutatás rendszere, amellyel az állampolgárok az eBEV portálon keresztül egyszerűen kezdeményezhetik a hiteligénylésükhöz szükséges kimutatás eljuttatását az adott pénzintézetnek. A banki hitelfelvételhez eddig elengedhetetlen volt a NAV által kiállított jövedelemigazolás. Februártól azonban a NAV új szolgáltatásával, az online keresetkimutatással jelentősen felgyorsul az igénylési folyamat. A keresetkimutatás pár kattintással letölthető, és meg lehet kérni a NAV-ot arra is, hogy a megjelölt banknak online továbbítsa. Nem kell hozzá semmilyen külön kitöltőprogramot vagy alkalmazást, nyomtatványt letölteni, az egész folyamat végigvihető online, akár okostelefonon is.
– Az adóadminisztráció csökkentésében előrelépés, hogy idén január 2-től a magánszemélyek az adóelőleg-nyilatkozatukat már az előzőekben említett webes alkalmazáson belül elektronikus formában is megtehetik. A kiválasztott nyomtatványokat a NAV a nyilvántartásokban szereplő adatokkal feltölti, és az elektronikus bizonylatokat automatikusan továbbítja a foglalkoztatónak.
– A magánszemélyek többsége számára véleményem szerint az a legnagyobb segítség, ha nem kell az adóbevallásukkal túl sokat foglalkozniuk. Az eSZJA-bevallások tervezetét – hasonlóan a múlt évhez – a teljes magánszemélyi körnek, mintegy 5,6 millió adózónak elkészítjük. Ezzel jelentős adminisztrációs terhet veszünk le az állampolgárok válláról, évről évre nő az elektronikusan teljesített bevallások száma és csökken a hagyományos papíralapúaké. Az adó 1 + 1 százalékának felajánlása is megtehető elektronikusan – függetlenül a bevallástól is.
– A vállalkozások számára mikor nyújt a NAV új e-bevallás jellegű vagy más szolgáltatást?
– A valós idejű, elemi szintű adatok az adóhatóság számára lehetőséget teremtenek egyre több adónem tekintetében az adózók terheinek csökkentésére. Úgy látom, hogy a vállalkozások számára mérföldkő lesz a 2021-es év, amikor is megvalósulhat az áfabevallás adóhatósági kitöltése, a tervezetek kiajánlása. Hogy a kiajánlás minél pontosabb adatokat tartalmazzon, szükséges az online számlaadat-szolgáltatás kibővítése, amely két lépcsőben történik meg: 2020. július 1-től, áfatartalomtól függetlenül, valamennyi belföldön nyilvántartásba vett áfaalany részére kibocsátott számlára kiterjed az adatszolgáltatási kötelezettség, 2021. január 1-től pedig az online adatszolgáltatás kiterjed valamennyi adóalany és nem adóalany vevő részére kibocsátott számlára is. Terveink szerint a rendszer a kiajánlott adatok felhasználásával elkészített áfabevallás NAV-hoz történő továbbításán túl alkalmas lenne a rendelkezésünkre álló forrásadatok alapján összeállított áfaanalitika lekérdezésére, módosítására is. Az eÁFA rendszerében kiajánlott bevallási tervezet adatai csak az adózók aktív közreműködésével válnak bevallási adatokká.
Az Online Számla rendszerrel már most is számos szolgáltatást nyújtunk az adózóknak, nemcsak az adatszolgáltatási kötelezettség megkönnyítésére, hanem a számlázási, könyvelési gyakorlat segítésére is. A legkisebb vállalkozások részére a kezdetektől ingyenesen használható a NAV Online Számlázó szolgáltatása.
– A valós idejű adatok hozzájárulnak a gazdaság kifehérítéséhez is, hamarabb feltárhatók a számlázási láncolatok. Hogyan lehetne azt elérni, hogy a legkiszolgáltatottabb szereplő, a munkavállaló is valós idejű kontrollt gyakorolhasson a munkaviszonya fölött?
– A Foglalkoztatási Információs Program (eFIP) célja, hogy online kapcsolat révén a foglalkoztatói adatok valós időben hozzáférhetők legyenek. A gazdaság fehérítése és a transzparencia érdekében erre egy olyan komplex megoldás születhet, amely hosszú távon alkalmas a foglalkoztatással kapcsolatos valamennyi adat nyilvántartására, fogadására, továbbítására. Továbbá lehetővé fogja tenni a munkavállalók számára az adataikhoz való – jelen idejű – hozzáférést.
– Az érdekképviseleti szervezetek részéről megfogalmazódott, hogy a vállalkozások könyvvezetését is segítse a NAV. Hogyan tudnak ennek eleget tenni? Nyilván az lenne a cél, hogy minél kevesebb hibát vétsenek a cégek, ne utólag jöjjön a büntetés.
– Az adózási célú Egységes Audit Állomány (SAF-T) az adózó könyvelési adatait rendezi ellenőrzési struktúrába, ezzel az üzletmenetét világítja át adózási szempontból egy már lezárult időszak tekintetében. Ezzel olyan „házi adóellenőrt” biztosíthatunk a jövőben az önként csatlakozó vállalkozásoknak, aki nem büntet, hanem segít. Ez lényegében a pénzügyi kormányzat korszerű viselkedési közgazdaságtani szemléletét is tükrözi, tehát nem kötelez, szankcionál, hanem ösztönzi a vállalkozásokat. Az adózó pontosan azt látja majd, amit a revizor is látna egy ellenőrzés során. Elkészítettük az állomány első változatát, amelyet számos adózó, képviselő szervezet bevonásával pilot projektként már tesztelünk.
– Milyen az említett fejlesztések „piaci” fogadtatása? Mire készülhetnek a könyvelők és az adótanácsadók?
– A visszajelzések szerint az elmúlt években a NAV megítélése jelentősen javult – ezt a külső, nemzetközi szervezetek egyre gyakrabban az éves jelentéseikben, szakmai rendezvényeken is megerősítik. Ma már nem az a kérdés, hogy az állampolgárok és az állami adó- és vámhatóság lehetnek-e partnerek, a hangsúly inkább azon van, hogy ezt a partneri viszonyt miként tudjuk még inkább szolgálni és elmélyíteni. Az adózó és a NAV kapcsolatrendszerének számos pontján – így többek között a bevallások területén is – ennek további kimunkálásán, a meglévők finomhangolásán dolgozunk.
A legjobb fejlesztés is csak annyit ér, amennyire azt használni tudják – ezért minden fórumot megragadunk, hogy megismertessük ügyfelekkel a szolgáltatásainkat, az ügyfélélményt. És ha már bevallási időszakról beszélünk, az is fontos, hogy a szabályok alkalmazásában érthető segítséget adjunk. Munkatársaink telefonon, e-mailben, de akár személyesen is segítenek, ha valaki elakad a kitöltésben vagy a jogszabályok értelmezésében.
– A NAV fejlesztései és innovációi alapvetően változtatják meg a szakmai folyamatokat a könyvviteli szolgáltatást nyújtóknál is. A NAV digitális szolgáltatásainak fejlesztésével lépést kell tartania a szakmának. Tudjuk, hogy mindez alkalmazkodást, fejlesztéseket kíván adózói oldalon is, azonban lássuk be, hogy a „papírkorszaknak” vége, nemcsak a bevallások esetében, hanem például a számlázásban is. Le kell zárni ezt az időszakot a környezetünk érdekében, de azért is, mert a korábban megszokottaknál hatékonyabbak szeretnénk lenni, egyszerűbben és gyorsabban szeretne mindenki ügyeket intézni.
– Véleményem szerint a munkánk eredményessége abban is mérhető, hogy mennyire tudjuk az ügyfeleink számára az adózást gyorsan és olcsón teljesíthetővé tenni, és ilyen módon is a gazdaság növekedését erősíteni. Én úgy látom, hogy a szolgáltatások iránya megfordul. Míg a korábbi években egyre több és több adatot kértünk a bevallásokban, egyre növekvő számú utólagos adatszolgáltatást írtunk elő, ma már az elemi szintű és a valós időhöz lehető legközelebb álló adatokon van a hangsúly. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a bevallások és adatszolgáltatások előre kitöltésével, az adatok lekérdezésének biztosításával egyre inkább a NAV szolgáltasson az adózónak.
Az ONYA elérhetősége: https://onya.nav.gov.hu