BEVALLÁSOK ÉS ADATSZOLGÁLTATÁSOK – KI SZOLGÁLTAT KINEK? - Interjú Tamásné Czinege Csillával

/ 2020. márciusi lapszám
BEVALLÁSOK ÉS ADATSZOLGÁLTATÁSOK – KI SZOLGÁLTAT KINEK? - Interjú Tamásné Czinege Csillával

„Érthető ügyintézés, okosszolgáltatások – ezek a hívószavak jellemzik a 2020-as adóbevallási időszakot” – fogalmazott a NAV vezetőjének adószakmai ügyekért felelős szakmai helyettese.

– A Nemzeti Adó- és Vámhivatal feb­ruári sajtónyilvános és a társszerveze­tek vezetői előtt megtartott évértékelő­jéből is kirajzolódott, hogy a NAV sike­resen zárta az elmúlt évet. Ez nem csu­pán abban nyilvánult meg, hogy az elvárt szint felett teljesültek az adó- és vámbe­vételek, hanem folytatódtak az adózók által is érzékelhető innovatív fejleszté­sek. Miben könnyíti meg az adóhivatal 2020-ban az adózók dolgát?

– Munkánk gerincét a szolgáltató jel­leg erősítése, az adóadminisztrációs ter­hek csökkentése, a jogkövetés ösztön­zése, valamint a jogsértések feltárása adja. Folyamatosan fejlesztjük szolgálta­tásainkat, hogy adóügyeiket minél gyor­sabban, kényelmesebben és egyszerűb­ben intézhessék ügyfeleink. A beval­lások és adatlapok fejlesztésekor két fő szempontot kell szem előtt tartanunk: egyrészről az online elérhetőséget, más­részről, hogy a NAV-nál lévő adatokkal minél több előre kitöltött tervezettel szol­gálhassunk. A kormányzati törekvés az, hogy a folyamatosan csökkenő adófaj­ták mellett a legtöbb bevallás tervezetét a NAV készítse el, segítve ezzel az adózó­kat. A bevallásokat érintő digitalizációs folyamatban az Online Nyomtatványki­töltő Alkalmazás (ONYA) bevezetése jelentős egyszerűsítést tesz lehetővé. A webes felületen történő navigálás nem igényel különösebb szakértelmet, érthe­tően kezelhető, mint bármely jó online alkalmazás. Az új „e-form” egyik elő­nye, hogy a felhasználóknak nem kell a kitöltőprogramot és annak keretrendsze­rét frissítgetniük vagy az új verziókat nyo­mon követniük. A nyomtatványokat sem kell a saját számítógépükön tárolni. Az ONYA-rendszerben az egyes adatlapok és bevallások közvetlenül a webes felü­leten kitölthetők, menthetők, tárolhatók és véglegesítést követően benyújthatók. Mivel az alkalmazás a Központi Azo­nosítási Ügynökön keresztül, elektroni­kus azonosítást követően használható, a nyomtatványokon nincs szükség azo­nosító adatok megadására sem.

– Ez már nagyon 21. századinak hang­zik. Milyen további digitalizációs fejlesz­tések járulnak hozzá az üzleti tevékeny­séget végzők és az állampolgárok admi­nisztrációs terheinek csökkentéséhez?

– A bejelentések, változásbejelentések, bevallások, beadványok, kérelmek elekt­ronikus benyújtása jelentősen gyorsítja az ügyintézést. Az ONYA mobileszkö­zökön is használható a nap 24 órájában, akár hétvégén is, így ügyfeleinknek a hi­vatali nyitvatartási időhöz sem kell alkal­mazkodniuk. Az ONYA-val az adózók bármikor igényelhetnek adószámot, be­jelentéseket tehetnek az adóazonosító je­lükkel, adóigazolványukkal, vámazono­sító számukkal, közösségi adószámuk­kal és levelezési címükkel, egészségügyi szolgáltatási járulékukkal kapcsolatosan.

A bevallási kötelezettségeknek való megfelelés sok időt igényel a vállalko­zásoktól. Ezen a téren milyen új meg­oldásokra lehet már az idén számítani?

– A legkisebb árbevételű vállalkozások, a katások dolgát jelentősen megkönnyítet­tük az online katabevallással, amelynek használatával pár kattintással eleget is tud­tak tenni a kötelezettségüknek, nem kel­lett bajlódniuk az adatok kitöltésével. Az elmúlt évről 2020. február 25-ig benyúj­tandó 19KATA mellett már a 20KATA nyomtatványnak is van online verziója, így az év közben a kataalanyiság alól ki­kerülő adózónak a soron kívüli beadás­kor, illetve a 2020-ról történő elszámo­láskor minden érintettnek előnyt jelent­het az ONYA használata.

Egyébként itt érhető el a pénzügyi szer­vezetek, valamint a forgalmazók és a be­fektetési alapok különadójáról szóló be­vallás is. Az alkalmazásban megtalálható a társasházak bevallása a 2019. évi sze­mélyi jövedelemadóról, valamint a táv­közlési szolgáltatást nyújtók bevallási űr­lapja is a távközlési adóról.

Vannak olyan fejlesztéseink, melyek a hagyományos technológia használatával teszik egyszerűbbé a vállalkozások életét. A helyiiparűzésiadó-bevallásukat egyre többen nyújtják be a NAV-on keresztül: az elmúlt évben közel 700 ezer hipabevallás érkezett. A helyi iparűzési adóval kapcso­latban több változás is életbe lépett az év elején, fejlesztéseinkkel ezekhez igazod­tunk. Egyik fejlesztésünk annak megol­dására irányult, hogy a NAV-on keresz­tüli bevallásra csak akkor van mód, ha az adózó által beküldött bevallás helyes, azaz, ha a bevalláskitöltő rendszer által automatikusan jelzett esetleges hibákat az adózó javította. Idetartozik a sport­vállalkozásokra vonatkozó fejlesztés is, ezeknek a vállalkozásoknak ugyanis az év eleje óta elektronikusan, a NAV-on ke­ resztül kell az adóbevallási kötelezettsé­güket teljesíteni. Fontos változás az is, hogy már a NAV-nál is bejelenthető a he­lyi iparűzési adó ügyében eljárni jogosult állandó meghatalmazott és a telephely is. Erre elektronikus űrlapot rendszeresítet­tünk, amelyet az adózók észrevételei alap­ján tovább fejlesztünk, hogy minél egy­szerűbb legyen kitölteni.

– A NAV eSZJA szolgáltatása jelen­tősen leegyszerűsítette a magánszemé­lyek bevallási teendőit. Mi újat tudnak nyújtani a magánszemélyek számára eb­ben az évben?

– A lakosság számára kialakított új szolgáltatás az e-keresetkimutatás. Úgy vélem, bátran mondhatom, új korszakot nyitottunk az okosszolgáltatásaink sorá­ban azzal, hogy a magánszemély nálunk lévő adatait nemcsak adózási célra hasz­nálhatja, hanem meghatározott kör ré­szére online továbbíthatja is. Mire is gon­dolok? Éles üzembe állt az elektronikus keresetkimutatás rendszere, amellyel az állampolgárok az eBEV portálon keresz­tül egyszerűen kezdeményezhetik a hitel­igénylésükhöz szükséges kimutatás eljut­tatását az adott pénzintézetnek. A banki hitelfelvételhez eddig elengedhetetlen volt a NAV által kiállított jövedelemigazolás. Februártól azonban a NAV új szolgálta­tásával, az online keresetkimutatással je­lentősen felgyorsul az igénylési folyamat. A keresetkimutatás pár kattintással letölt­hető, és meg lehet kérni a NAV-ot arra is, hogy a megjelölt banknak online to­vábbítsa. Nem kell hozzá semmilyen kü­lön kitöltőprogramot vagy alkalmazást, nyomtatványt letölteni, az egész folyamat végigvihető online, akár okostelefonon is.

– Az adóadminisztráció csökkentésé­ben előrelépés, hogy idén január 2-től a magánszemélyek az adóelőleg-nyilatko­zatukat már az előzőekben említett we­bes alkalmazáson belül elektronikus formában is megtehetik. A kiválasztott nyomtatványokat a NAV a nyilvántar­tásokban szereplő adatokkal feltölti, és az elektronikus bizonylatokat automa­tikusan továbbítja a foglalkoztatónak.

– A magánszemélyek többsége számára véleményem szerint az a legnagyobb se­gítség, ha nem kell az adóbevallásuk­kal túl sokat foglalkozniuk. Az eSZJA-bevallások tervezetét – hasonlóan a múlt évhez – a teljes magánszemélyi körnek, mintegy 5,6 millió adózónak elkészítjük. Ezzel jelentős adminisztrációs terhet ve­szünk le az állampolgárok válláról, évről évre nő az elektronikusan teljesített be­vallások száma és csökken a hagyomá­nyos papíralapúaké. Az adó 1 + 1 száza­lékának felajánlása is megtehető elekt­ronikusan – függetlenül a bevallástól is.

– A vállalkozások számára mikor nyújt a NAV új e-bevallás jellegű vagy más szolgáltatást?

– A valós idejű, elemi szintű adatok az adóhatóság számára lehetőséget te­remtenek egyre több adónem tekinteté­ben az adózók terheinek csökkentésére. Úgy látom, hogy a vállalkozások szá­mára mérföldkő lesz a 2021-es év, ami­kor is megvalósulhat az áfabevallás adó­hatósági kitöltése, a tervezetek kiaján­lása. Hogy a kiajánlás minél pontosabb adatokat tartalmazzon, szükséges az on­line számlaadat-szolgáltatás kibővítése, amely két lépcsőben történik meg: 2020. július 1-től, áfatartalomtól függetlenül, valamennyi belföldön nyilvántartásba vett áfaalany részére kibocsátott szám­lára kiterjed az adatszolgáltatási kötele­zettség, 2021. január 1-től pedig az on­line adatszolgáltatás kiterjed valamennyi adóalany és nem adóalany vevő részére kibocsátott számlára is. Terveink szerint a rendszer a kiajánlott adatok felhaszná­lásával elkészített áfabevallás NAV-hoz történő továbbításán túl alkalmas lenne a rendelkezésünkre álló forrásadatok alap­ján összeállított áfaanalitika lekérdezé­sére, módosítására is. Az eÁFA rendsze­rében kiajánlott bevallási tervezet adatai csak az adózók aktív közreműködésével válnak bevallási adatokká.

Az Online Számla rendszerrel már most is számos szolgáltatást nyújtunk az adózóknak, nemcsak az adatszolgáltatási kötelezettség megkönnyítésére, hanem a számlázási, könyvelési gyakorlat segíté­sére is. A legkisebb vállalkozások részére a kezdetektől ingyenesen használható a NAV Online Számlázó szolgáltatása.

– A valós idejű adatok hozzájárul­nak a gazdaság kifehérítéséhez is, ha­marabb feltárhatók a számlázási lánco­latok. Hogyan lehetne azt elérni, hogy a legkiszolgáltatottabb szereplő, a mun­kavállaló is valós idejű kontrollt gya­korolhasson a munkaviszonya fölött?

– A Foglalkoztatási Információs Prog­ram (eFIP) célja, hogy online kapcsolat révén a foglalkoztatói adatok valós idő­ben hozzáférhetők legyenek. A gazda­ság fehérítése és a transzparencia érde­kében erre egy olyan komplex megoldás születhet, amely hosszú távon alkalmas a foglalkoztatással kapcsolatos valamen­nyi adat nyilvántartására, fogadására, to­vábbítására. Továbbá lehetővé fogja tenni a munkavállalók számára az adataikhoz való – jelen idejű – hozzáférést.

– Az érdekképviseleti szervezetek ré­széről megfogalmazódott, hogy a vállal­kozások könyvvezetését is segítse a NAV. Hogyan tudnak ennek eleget tenni? Nyilván az lenne a cél, hogy minél ke­vesebb hibát vétsenek a cégek, ne utó­lag jöjjön a büntetés.

– Az adózási célú Egységes Audit Állo­mány (SAF-T) az adózó könyvelési ada­tait rendezi ellenőrzési struktúrába, ezzel az üzletmenetét világítja át adózási szem­pontból egy már lezárult időszak tekin­tetében. Ezzel olyan „házi adóellenőrt” biztosíthatunk a jövőben az önként csat­lakozó vállalkozásoknak, aki nem bün­tet, hanem segít. Ez lényegében a pénz­ügyi kormányzat korszerű viselkedési közgazdaságtani szemléletét is tükrözi, tehát nem kötelez, szankcionál, hanem ösztönzi a vállalkozásokat. Az adózó pontosan azt látja majd, amit a revizor is látna egy ellenőrzés során. Elkészítet­tük az állomány első változatát, amelyet számos adózó, képviselő szervezet bevo­násával pilot projektként már tesztelünk.

– Milyen az említett fejlesztések „piaci” fogadtatása? Mire készülhet­nek a könyvelők és az adótanácsadók?

– A visszajelzések szerint az elmúlt években a NAV megítélése jelentősen ja­vult – ezt a külső, nemzetközi szerveze­tek egyre gyakrabban az éves jelentéseik­ben, szakmai rendezvényeken is megerő­sítik. Ma már nem az a kérdés, hogy az állampolgárok és az állami adó- és vám­hatóság lehetnek-e partnerek, a hangsúly inkább azon van, hogy ezt a partneri vi­szonyt miként tudjuk még inkább szol­gálni és elmélyíteni. Az adózó és a NAV kapcsolatrendszerének számos pontján – így többek között a bevallások terüle­tén is – ennek további kimunkálásán, a meglévők finomhangolásán dolgozunk.

A legjobb fejlesztés is csak annyit ér, amennyire azt használni tudják – ezért minden fórumot megragadunk, hogy megismertessük ügyfelekkel a szolgálta­tásainkat, az ügyfélélményt. És ha már bevallási időszakról beszélünk, az is fon­tos, hogy a szabályok alkalmazásában érthető segítséget adjunk. Munkatársa­ink telefonon, e-mailben, de akár sze­mélyesen is segítenek, ha valaki elakad a kitöltésben vagy a jogszabályok értel­mezésében.

– A NAV fejlesztései és innovációi alap­vetően változtatják meg a szakmai folya­matokat a könyvviteli szolgáltatást nyúj­tóknál is. A NAV digitális szolgáltatá­sainak fejlesztésével lépést kell tartania a szakmának. Tudjuk, hogy mindez al­kalmazkodást, fejlesztéseket kíván adó­zói oldalon is, azonban lássuk be, hogy a „papírkorszaknak” vége, nemcsak a bevallások esetében, hanem például a számlázásban is. Le kell zárni ezt az időszakot a környezetünk érdekében, de azért is, mert a korábban megszo­kottaknál hatékonyabbak szeretnénk lenni, egyszerűbben és gyorsabban sze­retne mindenki ügyeket intézni.

– Véleményem szerint a munkánk ered­ményessége abban is mérhető, hogy men­nyire tudjuk az ügyfeleink számára az adózást gyorsan és olcsón teljesíthetővé tenni, és ilyen módon is a gazdaság nö­vekedését erősíteni. Én úgy látom, hogy a szolgáltatások iránya megfordul. Míg a korábbi években egyre több és több ada­tot kértünk a bevallásokban, egyre nö­vekvő számú utólagos adatszolgáltatást írtunk elő, ma már az elemi szintű és a valós időhöz lehető legközelebb álló ada­tokon van a hangsúly. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a bevallások és adatszolgál­tatások előre kitöltésével, az adatok le­kérdezésének biztosításával egyre inkább a NAV szolgáltasson az adózónak.

Az ONYA elérhetősége: https://onya.nav.gov.hu