Az IFRS-ek bevezetésével párhuzamosan szükséges a nyilvántartásokat az IFRS-ek szerint vezető adózók számára speciális adóalap-megállapítási szabályokat alkotni. Az új kiegészítő szabályrendszer célja, hogy a vállalkozók adópozíciója ne változzék attól függően, hogy egyedi beszámolójukat a magyar számviteli szabályok vagy az IFRS-ek szerint készítik el, azaz az IFRS-ekre való áttérés a helyi iparűzési adó szempontjából is semleges maradjon.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben (a továbbiakban: Htv.) szabályozott helyi iparűzési adó fogalmi rendszere szoros kapcsolatban van a számviteli elszámolási szabályokkal, sőt a számviteli bizonylatok, az analitikus nyilvántartások, a főkönyvi számlák valójában a helyi iparűzési adó alap nyilvántartásának tekinthetők. Ezért az IFRS-ek bevezetésével párhuzamosan szükséges a nyilvántartásokat az IFRS-ek szerint vezető adózók számára speciális adóalap-megállapítási szabályokat alkotni.
A szabályozás szerkezete
A törvényjavaslat azon szabályokat helyezi el – új 40/B-40/M. §-ok beiktatásával – a Htv. helyi iparűzési adót szabályozó fejezetében, melyek az IFRS-eket alkalmazó vállalkozásokra vonatkozó speciális rendelkezéseket rögzítik. Azon kérdésekben, melyekben ilyen speciális szabály nincs (például az adó alanyára, az adókötelezettség keletkezésére vonatkozó rendelkezések), az IFRS-t alkalmazó vállalkozásoknak is a helyi iparűzési adó általános, jelenleg is hatályos szabályait kell alkalmazniuk.
Az adó alapja
A szabályozási koncepció – hasonlóan a könyveiket a magyar számviteli törvény alapján vezető vállalkozókra vonatkozó, hatályos szabályozáshoz – külön rendelkezik az általános szabályok szerinti nettó árbevétel fogalmáról, mely vonatkozik valamennyi, nem a pénzügyi szektorban tevékenykedő vállalkozásra. Ettől eltérő nettó árbevétel-fogalom lesz irányadó a pénzügyi szektorba tartozó vállalkozásokra (a hitelintézetekre, a pénzügyi vállalkozásokra, a befektetési vállalkozásokra, illetőleg a biztosítókra).
A törvényjavaslat értelmében az általános szabályok szerinti nettó árbevétel fogalma (a Htv. új 40/C. §-a) alapvetően az IAS 18 Bevételek című standard szerint bevételként elszámolt bevételből indul ki, azaz áru értékesítése, szolgáltatás nyújtása, jogdíjra való jogosultság alapján elszámolt bevétel (árbevétel) tartozik az iparűzési adóköteles bevételbe. A Htv. 40/C. §-a (1) bekezdésében rögzített bevétel részét képezi az IAS 11 Beruházási szerződések című standard szerinti beruházási szerződés alapján elszámolt árbevétel is. Rögzíti e bekezdés azt is, hogy adóköteles bevétel a folytatódó vagy megszűnt tevékenységből eredő bevétel és az az IFRS-ek által elszámolt árbevétel is, amely a nem szokásos tevékenység eredőjeként áll elő.
A Htv. 40/C. §-a (1) bekezdése szerinti bevételfogalom azonban szűkebb tartalmú, mint a magyar számviteli szabályozás szerinti nettó árbevétel. Többek között nem foglalja magában ugyanis a nem szokásos tevékenység keretében eladott termékek, nyújtott szolgáltatások árbevételét. Emellett az IFRS-ek szerint bizonyos ügyletek kapcsán bevételt nem kell (nem lehet) elszámolni (pl.: a csere egyes eseteinél), illetve a bevételt csökkenteni kell (pl.: kötbér, vevőknek adott engedmények összegével). A fenti különbségek eltüntetése érdekében a Htv. – a törvényjavaslat által beiktatott – 40/C. §-ának (2) bekezdése szerint a főszabály szerinti nettó árbevétel növelendő a magyar szabályozástól eltérően kezelt, az árbevételben automatikusan nem jelentkező tételekkel.
Mindezeken túlmenően a törvényjavaslat a főszabály szerinti nettó árbevételt csökkentő tényezőket is rögzít a Htv. 40/C. §-ának (3) bekezdésében. Ezek egy része (például jogdíj és felszolgálási díj) a hatályos szabályozást követi le. A csökkentő tételek másik csoportja az IFRS-ek sajátos szabályaiból következik. Ilyen például a vállalkozónak az IFRS-ek alkalmazásával a saját célú és használatú ingatlan eladása esetén vagy állami támogatás folyósítása esetén elszámolt adóköteles bevétel. Ezen bevételek ugyanis a hatályos szabályok szerint sem tartoznak a nettó árbevételbe, míg az IFRS-ek szerint ide sorolhatóak.
Szembetűnő lehet, hogy az IFRS-t alkalmazókra vonatkozó szabályozás – a hatályos szabályozástól eltérően – nem rendelkezik a jövedéki adó, regisztrációs adó összegével való csökkentéséről. Ennek oka az, hogy az IFRS-ek szerint ezen adókat a bevétel (árbevétel) nem tartalmazhatja.
A nettó árbevételt csökkentő tényezők
A hatályos szabályozás szerint a helyi iparűzési adó alapjának meghatározása során a nettó árbevétel összege csökkenthető az anyagköltséggel, az eladott áruk beszerzési értékével, az alvállalkozói teljesítések értékével és a közvetített szolgáltatások értékével, továbbá a K+F tevékenység közvetlen költségével. Bár e fogalmak magyar számviteli törvény szerinti és IFRS-ek által rögzített tartalma között kevesebb eltérés fedezhető fel, mint az árbevétel szabályozása kapcsán fent bemutatottak, néhány korrekció – a K+F közvetlen költsége fogalom kivételével – e pontokon is szükséges, melyeket a törvényjavaslat a Htv.-be illesztendő 40/F-40/H. §-ok beiktatásával valósít meg. Ezen korrekciók részben nem számlázott kapott kereskedelmi engedmények, rabattok és hasonló tételek eltérő kezelésére vezethetőek vissza, melyre tekintettel ezek összegével növelhető az anyagköltség és az eladott áruk beszerzési értéke. A Htv. új 40/G. §-ának (3) bekezdése – azonos elvi alapon a hatályos, számviteli szabályokra támaszkodó előírással – csökkenteni rendeli az anyagköltséget az IAS 2 Készletek című standard 35. bekezdésében említettek szerint saját előállítású ingatlanok, gépek, berendezések alkotórészeként felhasznált anyagok értékével, ha azok könyv szerinti értékét a saját előállítású ingatlanok, gépek, berendezések bekerülési értékében már figyelembe vették.
Speciális szabályok az áttérés évében
Abból kiindulva, hogy egyes tranzakciókat a magyar számvitel és az IFRS-ek eltérő időpontokban sorolnak a bevételek közé, a törvényjavaslat – a Htv. új 40/J. §-ában – speciális szabályokat rögzít az áttérés évére. Ezek célja annak biztosítása, hogy az IFRS-ek alkalmazására való áttérés miatt ne álljon elő olyan helyzet, hogy valamely, egyébként az áttérés évét megelőző adóévben adóköteles bevétel ne tartozzék az iparűzési adó alapjába, illetve ne álljon elő ugyanazon bevétel kétszeres (áttérés évét megelőző és az áttérés évére vonatkozó) adóztatása sem. Hasonló megfontolások miatt – ellenkező előjellel – a nettó árbevétel-csökkentő tételekre vonatkozó korrekciót is tartalmaz a törvényjavaslattal beiktatandó új §.
Az adóbevételek folytonosságát biztosító garanciális szabályok
A Htv.-be illesztendő új alcímet záró rendelkezések (a Htv. új 40/K-40/M. §-ai) garanciális szabályokat fogalmaznak meg annak érdekében, hogy a költségvetési bevételekben ne okozzon visszaesést az IFRS-ek alkalmazására történő átállás.
Ennek fontos eleme, hogy az áttérés adóévének adóalapja és az áttérés adóévét követő adóév adóalapja nem lehet kisebb, mint az áttérés évét megelőző adóév adóalapja. Tekintettel azonban a vállalkozási tevékenységet befolyásoló, a vállalkozó döntésétől függetlenül előforduló esetleges külső körülményekre, a szabályozás tartalmaz egy kimentési lehetőséget is a vállalkozó számára a kvázi minimum-adóalap alkalmazása alól. A vállalkozóknak ugyanis – erre irányuló kérelem előterjesztése esetén – lehetőségük lesz bizonyítani, hogy az IFRS-ek figyelmen kívül hagyásával, vagyis a magyar számviteli szabályok alapján kiszámított adóévi adóalap kevesebb lenne, mint az áttérés évét megelőző évben bevallott helyi iparűzési adó összegének megfelelő minimum-adóalap. Ez esetben az adóhatóság köteles elfogadni a tárgyévre vonatkozó magyar számviteli szabályok szerint megállapított adóalapot a tárgyév helyi iparűzési adójának alapjaként.
További garanciát jelent az önkormányzatok likviditásának megőrzése szempontjából, hogy az áttérés adóévét követő évben kezdődő előlegfizetési időszakban fizetendő adóelőleg sem lehet kisebb, mint az áttérés évében kezdődő előleg-fizetési időszak adóelőlege.
Mindezeken túl – szintén a költségvetési bevételek biztosítása érdekében – egy többlet adatszolgáltatási kötelezettséggel is terheli a törvényjavaslat az áttérni szándékozó vállalkozásokat, az áttérés adóévét megelőző adóévről szóló társasági adóbevallás-benyújtással egyidejűleg ugyanis (elektronikus úton, az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon) adatot kell szolgáltatniuk az állami adóhatósághoz. Az adatszolgáltatást az áttérés adóévét megelőző adóévben bevallott vállalkozási szintű nettó árbevétel összetevőinek összegéről és a nettó árbevételt csökkentő költségek és ráfordítások jogcímenkénti összegéről, valamint az áttérés adóévét megelőző adóév adatai alapján a Htv. IFRS-eket alkalmazó vállalkozókra vonatkozó speciális szabályaival kiszámított nettó árbevétel összetevőinek összegéről és a nettó árbevétel-csökkentő költségek, ráfordítások összegéről kell teljesíteni.