Az Adózás Európában – XI. Nemzetközi Adókonferencia két célkitűzést kívánt elérni: egyrészt a környező országok adórendszerének megismerése mellett a nemzetközi kapcsolati háló kiépítését és ápolását, másrészt a szakma legidőszerűbb, jellemzően fehér foltnak számító kérdéseinek górcső alá vételét, nemzetközi kontextusba helyezését.
2017 júniusában a Penta Unió szervezésében a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete (MOKLASZ), a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a Magyar Könyvvizsgálói Kamara (MKVK), a Magyar Számviteli Szakemberek Egyesülete (MSZSZE) és a Pallas Athéné Domus Scientae Alapítvány (PADS) támogatásával 12 országból 35 előadó részvételével megrendezett konferencia következtetéseinek teljes körű bemutatása meghaladná jelen írás kereteit. Az alábbiakban így elsősorban a szakma és a döntéshozók figyelmébe ajánlott gondolatokból kívánunk felvillantani néhányat.
A konferencia fókuszában két olyan témakör – a digitális revolúció és a nemzetközi adótrendek – állt, melyek alapvetően befolyásolják a szakma jövőjét, és amelyekre fontos a mielőbbi felkészülés.
Amit digitalizálni lehet, az digitalizálva lesz
A mindennapokban is érezzük, hogy egy új világ kezdődött, a digitalizáció újrarendezi a gazdasági, politikai, társadalmi viszonyokat, az egyes országok, ágazatok, szakmák súlyát és szerepét. A konferencia plenáris előadói – prof. dr. Csath Magdolna, dr. Darák Péter – az általános gazdasági-társadalmi környezetbe helyezve mutatták be a digitalizáció következményeit és vázoltak fel jövőképet. A külföldi előadók (Miguel Silva Pinto, Joao Ferreira Da Silva, prof. dr. Hans Michale Korth, Dipl. Iur. Mathias Bild) az ellenőrzés és a tanácsadás területén folyó átalakulásba engedtek nemzetközi szinten betekintést nyerni. Megtudhattuk, hogy például Németországban az ügyfél online kapcsolatban lehet az adótanácsadójával oly módon, hogy az ügyfél is látja a tanácsadó vele kapcsolatos munkáját. Látja az ügyfél a könyveléssel kapcsolatos tevékenységet, az adóbevallásainak készenléti állapotát. Az ehhez való alkalmazkodáshoz változó munkafegyelemre is szükség van bizonyos területeken. Várhatóan a közeljövőben kettős irányú online kapcsolattal kell számolnunk: egyrészt az ügyfél, másrészt az adóhatóság oldaláról. A digitális környezet fizikai kialakítása gyorsan halad, kérdés, hogy az emberi tényező mennyire tud ezzel a fejlődéssel lépést tartani, és ebben a versenyben mekkora a pénzügyi-számviteli szakmát képviselő szakemberek esélye.
A digitalizáció egyrészt kockázat, másrészt lehetőség
A konferencia hazai előadói arra a kérdésre keresték a választ, hogyan hat ez az átalakulás a pénzügyi-számviteli szakma egyes területeire, kik lesznek a „nyertesek”, és mit kell tenni ahhoz, hogy a „túlélők”, esetleg a „nyertesek” közé tartozzunk. Mert itt a szakma és képviselőinek jövője a tét.
A digitalizáció nem áll meg a számviteli-pénzügyi szakma előtt, hanem magába szippantja azt. Úgy gondolom, hogy ebben az időszakban tőlünk nem várható el, hogy programozók legyünk, de elvárható, hogy jelentősen erősítsük informatikai felkészültségünket. Elvárható továbbá, hogy fellépjünk a digitális vonatra, és – mint ahogy eddig is – segítsük, irányítsuk ügyfeleinket. Csak így válhatunk továbbra is nélkülözhetetlenné és őrizhetjük meg presztízsünket, munkánkat.
Az adótanácsadói szakma minden területét érinti és átalakítja a digitalizáció, a képzéstől a gyakorlati munkáig. Az online könyvelés megkívánja az online ellenőrzést és az online könyvvizsgálatot. A pénzügyi-számviteli szakmában a digitalizáció fő motorja a rendkívül bonyolult jogszabályi környezetnek való megfelelés az adózó és képviselője oldaláról, míg az adóhatóság részéről az ellenőrzés elősegítése. A digitalizáció fő terhét (anyagi, humán) mindig a szakma viseli, amelynek hozadéka elsősorban a költségvetésben jelentkezik.
Az utóbbi időben az ellenőrzés centrikus fejlesztése volt a legnagyobb húzóerő a digitalizációban: online pénztárgép, tételes áfa, EKÁER. Tamásné Czinege Csilla, Domokos László, Czinege Attila előadásából nem csak a megváltozott szemléletű ellenőrzési tevékenységgel ismerkedhettünk meg, hanem – többek közt – a 200 ezer pénztárgép NAV-nál keletkező napi 10 millió adatával, az 56 000 EKÁER- használó bejelentésével, a nemzetközi információáramlással, folyamatosan bővülő big data adatfeldolgozási megoldások alkalmazásával és a továbbfejlesztés lehetséges irányaival is. Erre azért is szükség van, mert az adóhatóság egyre több szolgáltatási területről „szoríthatja ki” a szakmát, ami viszont a szakmai specializálódás irányának meghatározásában fontos tényező lehet. A NAV az ellenőrzésre való kiválasztástól, az ellenőrzés lefolytatásán át a zárásig, minden területen a szakma által digitálisan biztosított információkra építve teszi egyre hatékonyabbá tevékenységét.
Az adóhatóság az ellenőrzés mellett számos más tevékenységet is végez. A konferencián az adóhatóság és a képviselők digitalizált kapcsolatrendszerét és ennek továbbfejlesztési irányait dr. Tóth István előadásából ismertük meg. Az elektronikus adatszolgáltatás különböző szintjeinek (hozzáférés, szolgáltatás-igénybevétel, e-ügyintézés) ismertetése mellett a képviselők bővülő lehetőségeivel is megismerkedhettünk.
A NAV nemcsak a képviselőkön keresztül, hanem direkt úton is kapcsolatot tart az ügyfeleivel. Tánczos Zoltán a közigazgatási digitalizációs folyamatból kiindulva mutatta be a NAV és az ügyfelek digitalizált kapcsolatait, az e-ügyintézés szintjeit, a honlapfejlesztés irányait, az adatbázisok használatát, az eBEV portált, az eSZJA felületet és a továbbfejlesztés irányait.
Az adótanácsadói terület digitalizációs kihívásairól, lehetőségeiről, a mostani gyakorlatról és a közeljövő eszközeiről dr. Laki Gábor, Molnár Péter, dr. Zsignár Bernadette, dr. Tényi Géza és Rabb Andrea tartott előadást. Az előadások alapján az online tanácsadás egyes elemeivel ismerkedhettünk meg, mint virtuális adatszoba, titkosítások, webcastok, applikációk, big data használatok, digitális adóztatási szintek és trendek, digitális adatelemzések, digitális ügyfél és adóhatósági kapcsolatok, elemzési szoftverek, szakértői támogatások, adatbiztonsági elvárások és eljárások, speciális áfaösszefüggések. Az előadásokból egyértelműen kitűnt, hogy jelentős strukturális és szakmai változások várhatók a közeljövőben. Az automatikus és digitalizálható területek háttérbe fognak szorulni, és a kreativitást igénylő, a változó környezethez alkalmazkodni képes, az emberi tényezőket is beépíteni tudó területeken erősödhet az adótanácsadó terület. Az erre való felkészülést azonnal meg kell kezdeni az oktatástól a továbbképzésen át a napi gyakorlati munkákig.
A digitalizáció jelentős kihívás a könyvvizsgálói szakma számára is. Az online könyvvizsgálatra való felkészülést már megkezdte a Magyar Könyvvizsgáló Kamara. Prof. dr. Pál Tibor elnök megállíthatatlannak tartotta a digitalizációs folyamatot és szükségszerűnek a szakma alkalmazkodását. A sikeres akklimatizációhoz a szakmai szervezetek, a hatóságok és a szakmával érintett minden területnek a közös cél érdekében történő összefogására van szükség.
A digitalizáció jelentősen átalakítja az adótervezés területét is. Dr. Magyar Csaba előadásában kitért többek közt az adóhatóság munkáját nehezítő új virtuális térben keletkező jövedelmek ellenőrzésére, a garázs-offshore műhelyekre, a kriptopénzek világára, a sharing economy hatásaira, a robotok adóztatási dilemmáira, a digitális nomádok szerepére.
A digitalizáció nem csak lehetőséget, de kockázatot is jelent. Megjelennek a nagy adatbázisok. Ezek adatvédelmi, adatkezelési, okmánymásolási szabályairól dr. Péterfalvi Attila tartott előadást. Ez egy óriási lehetőség elemzésekre, kiválasztásokra. Ugyanakkor ott vannak a hackerek, a konkurencia is, akik éjjel-nappal azon gondolkodnak, hogy hogyan lehetne az adatbázisokhoz hozzájutni. A kiberbűnözés területeiről, a védekezés lehetőségeiről a Fővárosi Főügyészség tapasztalatai alapján dr. Szabó Imre tartott előadást, amelyben az ismert adatlopási, zárolási, megváltoztatási, megsemmisítési módszerekre is felhívta a figyelmet. Az EKÁER-ben ott van a teljes magyar gazdaság: minden vállalat szállítása, a termékek mozgása, ára, egyéb adatai. Nehéz elképzelni, hogy a külföldi hírszerzők ne első számú célként törekednének a hazai EKÁER-adatok megszerzésére, vagy az abba történő bekapcsolódásra. Az adótanácsadónál a saját és az ügyfelek adatbázisa is biztonsági kockázatot jelent mind az adattárolás, mind a hozzáférés vagy a továbbítás időszakában.
Dr. Kadrács Csaba az MNB pénzintézetek ellenőrzési módszertanának változásait, az integrált rendszerek ellenőrzési tapasztalatait osztotta meg a konferencia résztvevőivel.
Nemzetközi adótrendek változása
A nemzetközi adózás az egyre jelentősebb szerepet játszó nemzetközi munkamegosztás során keletkező adóbevételek egyes országok költségvetése közötti elosztásával foglalkozik.
A költségvetések közötti (újra) elosztás alapelveit az OECD-egyezmények, az ezek alapján készült kettős adóztatási egyezmények, a multilaterális megállapodások és a külső adójog szabályozzák.
Nem lehet nem észrevenni, hogy ezeknek a szabályozásoknak az átalakítását a legfejlettebb országok kezdeményezik. Vajon miért? Az európai uniós csatlakozásunkat követően úgy tűnt, hogy a nettó tőke exportőr országok forráselvonási lehetősége elérte a felső határt, és a közvetett adók harmonizációját követően a közvetlen adók területén az irányelvekkel történő forrásátcsoportosítás lehetőségei kimerültek. A fejlett országok ezt követően a konkrét esetekre vonatkozó európai uniós bírósági döntések általánosításával igyekeztek pozícióikat tovább erősíteni.
Ebben az elmúlt évtizedben kialakult „állóvízben” a G20 országok kezdeményezésére az OECD-országok támogatása mellett újabb cunamiszerű kezdeményezések indultak el látszólag a vállalkozások és a költségvetések közötti forráselosztás megváltoztatására, valójában azonban a nettó tőke exportőr országok költségvetési pozíciójának erősítésére. Ezek a törekvések, részben felülírva a nemzetközi jogot és a nemzetközi szerződéseket, igyekeznek a fejlett országok általános és gyorsan realizálható érdekérvényesítésére.
A konferencia előadói sorra vették azokat az elemeket, amelyekkel a fejlett országok újra szeretnék rajzolni a nemzetközi adóbevétel-elosztás térképét. A folyamat kiinduló mozzanata az adóalap-erózió és nyereségátcsoportosítás elleni uniós projekt (BEPS) 15 pontja. Ezek a törekvések multilaterális egyezményeken, irányelveken, belső adaptáción keresztül épülnek be a napi munkánkba. Változik többek közt az OECD Modellegyezmény kommentárja, hatályba lép az egyezményeket felülíró, az adótervezés elleni Multilaterális Egyezmény (MLI) (önmagában 1100 egyezmény felülírására lesz alkalmas), amely térben és időben differenciáltan felülírja a preambulomokat, fogalmakat, hibrid eszközöket, az egyezménnyel kapcsolatos visszaéléseket, a telephely rendelkezéseit, a vitarendezés módját, az arbitrációt stb. Ilyen mértékű nemzetközi adókörnyezet-változásra, ilyen rövid idő alatt még nem volt példa, hiszen nemcsak a változások volumene jelent kihívást, de térbeni és időbeni hatálybalépés eltérése, az egyes esetekben országonkénti eltérő érintett területek figyelése is tovább bonyolítja a helyzetet.
Nyugodtan elkezdhetjük a nemzetközi adózási ismereteink újratanulását. A témakör előadói, Nobilis Benedek Emánuel, dr. Gubacsi Bernadett, Beer Gábor, Szmicsek Sándor, Lakatos Szilárd sorra vették a folyamatot az ötletek kipattanásától a hazai adaptációig. Így a kettős adóztatási egyezmények módosulásait, a BEPS elszámoló árszabályozás következményeit, az adóalap-erózió elleni védekezés új megoldásait, valamint az ezekkel szoros kapcsolatba levő 4. pénzmosási irányelv hatásait. Ehhez a folyamathoz tartozik a hamvaiból újraélesztett közös társaságiadó-alap koncepciójának a felélesztése is. Ez utóbbival kapcsolatosan a Magyarországon végzett kutatások már korábban bizonyították, hogy a magyar társaságiadó-alap 53%-át csoportosítaná át a fejlett országok költségvetésébe. Bemutatásra kerültek a közös vállalati adóalap (CCTB) és a közös konszolidált vállalati adóalap (CCCTB) közötti különbségek, a megvalósítást akadályozó alapvető ellentmondások (pl. a számviteli elszámolási rendszer eltérései, az élőmunkaköltség és eszközérték arányában történő adóalap-elosztás abszurditása), valamint a tőkeexportőr országok elszántsága is.
A konferencia fontos üzenete, hogy ezeken a nemzetközi tárgyalásokon több teljes magyar ágazat nagyságú adóbevételt nyerhetünk vagy veszíthetünk el egy-egy tárgyalóasztalnál. Ezért rendkívül komoly nemzetgazdasági érdek fűződik ahhoz, hogy ezeken a nemzetközi tárgyalásokon megfelelően tudjuk képviselni a hazai érdekeket, hiszen e tárgyalások eredményei évtizedekre befolyásolhatják a magyar költségvetés bevételeit.