Interjú dr. Lőcsei Tamással, a PwC Magyarország Adó- és Jogi Üzletágának partnerével
Hiánypótló, jó kezdeményezésnek tartja a Nemzeti Adókonzultációt Lőcsei Tamás, hiszen a pozitív környezetben az adózók nagy része jobban fogja teljesíteni kötelezettségeit. A PwC adópartnere kedvezőnek tartja, hogy a főbb adónemek jogi környezete már stabil.
A közelmúltban került megrendezésre a Nemzeti Adókonzultáció a NAV és a négy nagy könyvvizsgáló és adótanácsadó cég együttműködésével. Mit szólt a kezdeményezéshez?
Minden olyan kezdeményezés, mely a jogalkotó, az adóhatóság és az adózók közötti párbeszédet elősegíti, szívből üdvözlendő. Az adóhatóság előző vezetése ezt a párbeszédet nem részesítette előnyben, pedig egy modern adóhatóság nem létezhet pusztán írásbeli kommunikációval. Hiánypótló ez a kezdeményezés, és bízom benne, hogy nem pusztán egy fellángolásról van szó, hanem egy új időszak kezdetéről. A kölcsönös tiszteleten alapuló párbeszéd fenntartása és fejlesztése számos előnnyel jár mind az állam, mind pedig a gazdálkodók oldalán.
Melyek ezek?
Nézzük először az adóhatósági előnyöket. Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy az adóhatóság bevételeinek túlnyomó többségét önkéntes jogkövetőktől kapja, akik a szabályok betartásával nyújtják be adóbevallásaikat és fizetik be adóikat, akkor könnyen kikövetkeztethető, hogy az adóhatóság jól jár, ha ügyfeleit megbecsüli. Egyszerűen azért, mert egy pozitív környezetben az adózók nagy része jobban fogja teljesíteni kötelezettségeit. Az esetleges értelmezésbeli véleménykülönbségek gyorsabban felszínre jönnek, gyorsabban születnek megoldások, egységesebb lesz az adózási gyakorlat, megspórolható rengeteg munkaóra és költséges eljárás. Az adózói visszajelzésekből az adóhatóság és a jogalkotó is sokat tanulhat, még akkor is, ha azok első hallásra alaptalannak tűnnek.
Ha megenged egy személyes példát, akkor elmondom egyik legmeghatározóbb élményemet egy kritikus visszajelzéssel kapcsolatban: a visszajelzés azt állította, hogy csapatjátékosként nem tudok együttműködni másokkal. Az én első reakcióm felháborodás volt, 20 év vízilabdával és sok év csapatmunkával a hátam mögött. Azután elgondolkodtam, hogy mi is lehet ennek a visszajelzésnek az alapja és rájöttem, hogy a csapat fogalmát túl szűken értelmeztem és valóban volt feladatom a tágabb értelemben vett csapat jobb működésében. Játsszunk el a gondolattal és tágítsuk a csapat fogalmát! Miért ne tartozhatnának ebbe a kategóriába az adóhatóság és a megbízható adózók képviselői egyaránt.
Az adózói oldalon is hosszan lehetne sorolni a folyamatos párbeszéd előnyeit. Már az is önmagáért beszél, hogy a KAVIG által szervezett Adózói Klub rendezvények igen népszerűek. Az adózóknál csökken az értelmezési bizonytalanság, nő a bizalom az adóhatóság iránt, csökkenhet az ellenőrzések ideje, stb.
Nemzetközi szinten milyen példákat lát egy adótanácsadó? Melyik ország szolgálhatna jó példaként Magyarország számára?
Nehéz azt megmondani, hogy melyik ország lenne számunkra a legjobb minta, hiszen a nálunk gazdaságilag és adókultúra szempontjából is fejlettebb országokban kell körülnéznünk. Lehet, hogy nem is egy országot kellene követnünk, hanem mindenkitől a legjobban működő, illetve hazánkba hatékonyabban átültethető gyakorlatot lesnénk el. Az OECD különféle ajánlásokat dolgozott ki, melyeket számos nyugat-európai ország már sikeresen alkalmaz. Itt van rögtön a Belső Adózási Kézikönyv (Tax Code of Conduct), melyben az adózó lefekteti azokat a szabályokat, melyeket követ például bizonytalan adójogi helyzetben, vagy szabálytalanság feltárása esetén. Rendelkezhet arról is, hogy mi a teendő pénzmosás, korrupció vagy jogellenes magatartást tanúsító üzleti partner felfedezésekor.
Ennél is hatékonyabb eszköz a nagy adózók számára a Belső Adóellenőrzési Rendszer (Tax Control Framework) bevezetése, mely az adóhatóság és az adózó legszorosabb, bizalmi együttműködésén alapul. Ez azt jelenti, hogy az adózó teljes transzparenciával minden releváns információt és adózási kockázatot közöl az adóhatósággal, így az ellenőrzésre fordított idő jelentősen csökken. Érdemes megvizsgálni Németország, Hollandia, az Egyesült Királyság, Olaszország vagy Ausztrália és Kína példáját.
Ez működhet a megbízható adózókkal, de azért van adóelkerülés is a világon. Számos nemzetközi kezdeményezés pont ezt szeretné visszaszorítani. Ezen a területen merre haladunk?
Az adóelkerülés elleni küzdelem mind a nemzetközi, mind a magyar színtéren egyre nagyobb hangsúlyt kap az utóbbi időszakban, és ez tükröződik a hazai jogalkotásban is. Ez helyes, hiszen az adórendszerrel szemben elvárás a méltányosság, amely megköveteli, hogy mindenki vegye ki a részét a közterhekhez való hozzájárulásból, függetlenül a körülményeitől, anyagi lehetőségeitől vagy tanácsadói erőforrásokhoz való hozzáférésétől. Ugyanakkor az adórendszerrel szemben az is elvárás, hogy hatékony és kiszámítható legyen, különben az okozott addicionális adminisztrációs teher és a bizonytalanság a jó irányba tett lépések pozitív hozadékait akár teljes mértékben semlegesítheti. Ami az adóelkerülés megakadályozását célzó szabályokat illeti, a problémakör jellegéből fakadóan ezek tipikusan többféle értelmezésnek adnak teret és így a bizonytalanságot növelik, amely könnyen belátható, hogy a gazdasági növekedés ellen hat. Ezért az ország versenyképessége szempontjából kiemelten fontos, hogy a jogalkotó és a jogalkalmazó hatóság, lehetőség szerint az adózói szakmai szervezetek bevonásával, minél több konkrét iránymutatást dolgozzon ki e szabályok gyakorlati alkalmazására, oly módon, hogy az adóelkerülés megakadályozása, mint cél ne kerüljön veszélybe, de a szabályokhoz kapcsolódó értelmezésbeli bizonytalanságok a lehető legkisebb mértékűre csökkenjenek. E körben jótékony hatással bírhat az adóhatóság személyi állományának képzése is a nyugati-európai példák alapján, hiszen régiónkban e szabályok gyakorlati alkalmazása lényegesen kisebb múltra tekint vissza, mint a tőlünk nyugatabbra eső területeken.
Mit gondol, mire koncentráljon a jogalkotó és az adóhatóság a jövőben?
A klasszikus adónemek tekintetében a jogszabályi környezet az elmúlt években relatíve stabil, ami kedvező a gazdaság számára, mert kiszámítható környezetet teremt. Ugyanakkor még ezeken a területeken is több olyan jogszabályi rendelkezés ismert, amelyek az adózók számára régóta problémát jelentenek a mindennapi működés során, mert az értelmezésük vagy ellentmondásos (akár az adóhatóság és/vagy a bíróságok berkein belül is), vagy a jogalkalmazás során a hatóság a vélt jogalkotói szándéknál szigorúbb tartalommal töltötte fel őket. Példaként említhető e körben a helyi iparűzési adózásban a közvetített szolgáltatás fogalma, vagy a sikeres szakmai vizsgát tett szakképző iskolai tanulók továbbfoglalkoztatásához fűződő társasági adóalap-kedvezmény, vagy éppen az értékesítési láncokban felderített áfa-visszaélések problematikája. A Nemzeti Adókonzultáció csak akkor lehet hatékony, ha igazi adópárbeszéddé válik, amelynek elősegítése érdekében e hiányosságok – akár jogszabály módosítás keretében történő – orvoslása lehet a következő lépés.
Az adóhatóság és a cégek egyre szorosabb együttműködését és egyúttal az adózók fokozottabb kontrollját jelzi a jövőre bevezetendő rendszer a számlázó programok online bekötéséről. Itt arról van szó, hogy a tervek szerint a jövő év folyamán először teszt jelleggel, majd pedig kötelezően kell az adózóknak számlázó programjukból kiállított számlák adatait prompt jelleggel, elektronikusan megosztani az adóhatósággal is. A kulcskérdés az, hogy milyen határidővel és milyen technikával kerül bevezetésre a rendszer. A jogalkotó a NAV-val közösen az elkövetkezendő hetekben, hónapokban fejezi be a szabályozás részleteinek kidolgozását és határozzák meg a szükséges technikai követelmény rendszert, melyek várhatóan ez év november-decemberben lesznek először publikusak.
Az új szabály bevezetésétől az adóhatóság az áfacsalások és a fiktív számlázás visszaszorítását, illetve az áfabevételek pontosabb előrejelzését várhatja el, míg az adózók számára előnyös lehet, hogy a tervek szerint a számlák adatainak online közlésével mentesülhetnek egyes adminisztrációs kötelezettségek alól, így például a belföldi összesítő nyilatkozat kitöltése alól. Fontos látni azonban azt, hogy minden vállalkozás számára bizonyosan fejlesztést igényel majd a rendszer bevezetése és működtetése, amire a lehető legkorábban meg kell kezdeni a felkészülést.
Lőcsei Tamás
A PwC Magyarország Adótanácsadási és Jogi Üzletágát 2012. július 1-jétől vezeti. Két éve már a visegrádi és a balti országokért is felel.
1997-ben csatlakozott jogászként a PwC adózási és jogi osztályához, először a vámügyek és a nemzetközi kereskedelmi jog területén dolgozott.
Nevéhez fűződik a közvetett adók osztályának, amely 2002-ben kezdte meg működését a tanácsadó cég magyar irodájánál.
Ezt követően Hollandiában, Németországban és Svájcban is dolgozott kiküldetésben.
2005-ben nevezték ki cégtársnak.