Az Európai Bizottság 2021 áprilisában átfogó intézkedéscsomagot fogadott el annak érdekében, hogy uniószerte ösztönözze a pénzügyi forrásoknak a fenntartható tevékenységek felé irányuló áramlását. Az intézkedéscsomag részét képezi többek között a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelvjavaslat is, amely olyan közös európai jelentéstételi szabályokat állapítana meg, amelyek növelik az átláthatóságot és megkövetelik a vállalatoktól, hogy következetes és összehasonlítható módon tegyenek jelentést fenntarthatóságra vonatkozó információkról. Cikkünkben az irányelvjavaslat főbb rendelkezéseit ismertetjük.
Az Európai Bizottság elkötelezett amellett, hogy az uniós szabályozás általános jelleggel a rövid távú pénzügyi eredményesség helyett a vállalatok hosszú távú tevékenységére és működésük fenntarthatóságára helyezze a hangsúlyt. E célok eléréséhez járulhat hozzá a nem pénzügyi információk közzétételéről szóló irányelv1(NFRD) rendelkezéseinek újragondolása is.
A fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelvre2(corporate sustainability reporting directive, CSRD) irányuló bizottsági javaslat felülvizsgálná a nem pénzügyi információk közzétételéről szóló irányelv által bevezetett, jelenleg érvényes jelentéstételi szabályokat. A nem pénzügyi információk közzétételéről szóló irányelv hazai jogbatörténő átültetésével a bizonyos értékhatár feletti, közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók számára kötelezővé vált a nem pénzügyi információk bemutatása az üzleti jelentésükben. A jelenlegi szabályozás szerint ebben a nem pénzügyi információkat tartalmazó jelentésben a gazdálkodóknak be kell számolniuk a gazdasági mutatókhoz kapcsolódó egyéb, fenntarthatósági témakörökről, a környezettel, a társadalommal, a munkavállalókkal, az emberi jogokkal és a korrupcióellenességgel kapcsolatos szabályzataikról, célkitűzéseikről és eredményeikről.
A nem pénzügyi információk közzétételéről szóló irányelv végrehajtásáról megközelítőleg 1000 érintett vállalat bevonásával készített, 2020 februárjában publikált jelentés értékelése szerint az irányelv nem elég részletes, ami a jelentéstétel tartalmát illeti, továbbá nem tartalmaz jelentős hozzáadott értéket sem, tekintettel arra, hogy nem áll rendelkezésre elegendő nyilvánosan elérhető információ arról, hogy a nem pénzügyi kérdések, és különösen a fenntarthatósági kérdések hogyan hatnak a vállalatokra, valamint arról, hogy maguk a vállalatok hogyan hatnak a társadalomra és a környezetre.
Az irányelvjavaslat alapvető célja egy olyan szabályrendszer létrehozása, amely idővel a fenntarthatósági beszámolás jelentőségét a pénzügyi beszámolással egyenértékű szintre emeli.
Jelenleg számos vállalatra nyomás nehezedik amiatt, hogy különböző fenntarthatósági jelentéstételi standardok és keretek sokaságának kell megfelelniük, továbbá megállapítható, hogy a befektetők és más érdekelt felek részéről a vállalati fenntarthatósággal kapcsolatos információkra irányuló, nem összehangolt kérések érkeznek, amelyek azt eredményezik, hogy a legtöbb vállalat növekvő költségekkel szembesül. Bár a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelvjavaslat további jelentéstételi költséggel járna a vállalatok számára, célja, hogy közép-, hosszú távon csökkentse ezeket a költségeket azáltal, hogy konszenzust alakít ki a vállalatok által közzéteendő alapvető információkról.
Az irányelvjavaslat a számviteli irányelv, a könyvvizsgálói irányelv, az átláthatósági irányelv és a könyvvizsgálói rendelet rendelkezéseit javasolja módosítani.
A nem pénzügyi információk közzétételéről szóló irányelv által bevezetett fenntarthatósági jelentési követelményekhez képest az irányelvjavaslat szerint a jelentéstétel sokkal részletesebb lesz, és ki kell terjednie arra, hogy a vállalatok hogyan térnek át fenntartható működésre.
Az irányelvjavaslat a következő főbb módosításokat tartalmazza.
ALANYI HATÁLY, JELENTÉS TARTALMA
Az irányelvjavaslat meghatározza a jelentéstételi követelmények alanyi hatályát, kiterjesztve azok alkalmazását valamennyi nagyvállalatnak minősülő közérdeklődésre számot tartó gazdákoldóegységre, minden nagyvállalatra, és azokra a kis-és középvállalkozásokra, amelyek értékpapírjaival szabályozott piacokon kereskednek. Ez azt jelenti, hogy az Európai Unióban körülbelül 49 000 vállalatnak kell majd részletes uniós fenntarthatósági jelentéstételi szabványokat követnie, ami jelentős növekedés a jelenlegi 11 600 vállalathoz képest, amelyek a meglévő követelmények hatálya alá tartoznak.
Az irányelvjavaslat részletesebben meghatározza azokat az információkat, amelyeket a vállalkozásoknak közzé kell tenniük. A hatályos rendelkezésekhez képest új jelentésbeli követelményeket vezet be a vállalkozások számára, amelyek többek között az alábbiakat tartalmazzák:
KÖNYVVIZSGÁLAT
Az irányelvjavaslat első ízben vezet be általánosan, az egész unióra kiterjedő könyvvizsgálati követelményt a fenntarthatósági információkra vonatkozóan annak érdekében, hogy a jelentett fenntarthatósági információk megbízhatók legyenek. Bár a cél az, hogy a pénzügyi és a fenntarthatósági jelentések esetében hasonló szintű bizonyosságot kapjanak, az irányelvjavaslat progresszív megközelítést javasol, kezdve azzal, hogy a vállalatoknak korlátozott szintű bizonyosságot kell szerezniük a fenntarthatóságra vonatkozó jelentett információikról.
Továbbá a fenntarthatósági jelentések könyvvizsgálatával kapcsolatosan az irányelvjavaslat kiterjeszti a könyvvizsgálói irányelv rendelkezéseit a könyvvizsgálók számára előírt szakmai etika, függetlenség, objektivitás, titoktartás, szakmai kompetencia tekintetében is.
Tekintettel arra, hogy a fenntarthatósági jelentés tartalmának ellenőrzése korlátozott keretek között a könyvvizsgálók és észszerűségi keretek között – amennyiben a Bizottság ilyen szabványokat fogadna el – független minőségbiztosítók feladata lenne, megállapítható, hogy ez jelentős többletterhet ró a könyvvizsgáló szakmára egy újonnan kialakulóban lévő területen.
EGYSÉGES ELEKTRONIKUS BESZÁMOLÁSI FORMÁTUM
A fenntarthatósági információk felhasználói részéről egyre inkább elvárás, hogy az ilyen információk digitális formátumokban is megtalálhatóak és géppel olvashatók legyenek. Ebből kifolyólag az irányelvjavaslat új rendelkezést vezet be a számviteli irányelvbe az egységes elektronikus beszámolási formátumról (ESEF). Az irányelvjavaslat előírja, hogy a vállalkozásoknak a 2019/815 felhatalmazáson alapuló bizottsági rrendelettel3 összhangban XHTML formátumban kell elkészíteniük a pénzügyi kimutatásaikat és az üzleti jelentésüket, valamint a fenntarthatósági információkat az említett rendeletben meghatározott digitális kategorizálási rendszer szerint „címkézzék”. Mindezt annak érdekében, hogy megkönnyítsék a fenntarthatósági információknak a tőkepiaci unió cselekvési tervében előirányzott Európai Egységes Hozzáférési Pontba (ESAP) való beépítését, amelyre vonatkozóan a Bizottság várhatóan az év folyamán javaslatot terjeszt elő.
FENNTARTHATÓSÁGI JELENTÉSTÉTELI SZABVÁNYOK
Az irányelvjavaslat előírja a nagyvállalkozások számára a kötelező uniós fenntarthatósági jelentéstételi szabványok szerinti jelentéstételt. Egyebekben a javaslat a tőzsdén jegyzett kis-és középvállalkozások esetében arányos (kevésbé részletes) szabványok bevezetését irányozza elő, amit önkéntes alapon a nem jegyzett kis-és középvállalkozások is alkalmazhatnak. Az uniós fenntarthatósági jelentéstételi szabványok tartalmazzák majd többek között a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tényezőkre vonatkozó információkat. A szabványok kidolgozása az Európai Pénzügyi Beszámolási Tanácsadó Csoport (EFRAG) feladata lesz, a tagállamok és az érintett uniós intézmények bevonásával. Az irányelvjavaslat 2022 októberéig és 2023 októberéig javasolja e szabványok kidolgozását. Első körben a nagyvállalkozásokra, majd a kis-és középvállalkozásokra vonatkozó, valamint az ágazatspecifikus előírásokat dolgozzák ki.
A TERVEZET TÁRGYALÁSÁNAK MENETE, HATÁLYBALÉPÉSE
Az Európai Bizottság 2021. április 21-én hozta nyilvánosságra javaslatát. Az irányelv terjedelmére való tekintettel a tárgyalási folyamat viszonylag gyors lezárására lehet számítani. Előreláthatóan az irányelv végleges szövegjavaslatát 2022 elején fogadja el az Európai Parlament és Tanács, ezt követően az Európai Unió tagállamainak 2022. december 1-jéig kell végrehajtaniuk az irányelvjavaslat rendelkezéseinek hazai jogba történő átültetését. Az irányelvjavaslat hatálya alá tartozó nagyvállalkozásoknak a 2023. január 1-jén vagy azt követően kezdődő üzleti évekre kell alkalmazni a rendelkezéseket, míg a tőzsdén jegyzett kis-és középvállalkozásoknak 2026. január 1-jétől kell megfelelniük az irányelvi előírásoknak.
Összességében a javaslat annak biztosítására irányul, hogy a vállalkozások a befektetők és más érdekelt felek igényeinek megfelelő, megbízható és összehasonlítható fenntarthatósági információkat szolgáltassanak, amelyeket biztosítani fogják a fenntarthatósággal kapcsolatos következetes információáramlást a pénzügyi rendszeren keresztül.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0189