2016 közepétől Magyarországnak is meg kell felelnie az EU könyvvizsgálati rendeletében lefektetett szabályoknak. Az új szabályozás egyik legkomolyabb kihívása a könyvvizsgálók kötelező rotációja. A kötelező rotációs szabály legfontosabb elemeit, az eddigi nemzetközi tapasztalatokat és eredményeket Bartha Zsuzsanna, az EY könyvvizsgálati szolgáltatások partnere foglalta össze.
A 2014-ben elfogadott uniós rendeletnek megfelelően valamennyi, az EU-ban működő, közérdeklődésnek kitett társaságnál meghatározott időszakonként kötelező a könyvvizsgálóváltás. A szabályozás célja a transzparencia növelése, és a szakma minden olyan kezdeményezést támogat, amely a könyvvizsgálattal kapcsolatos bizalmat erősíti. A változástól a szabályozás alkotói piacélénkítő hatást is várnak. A rendelet előírásai ugyanakkor nemcsak komoly felkészülést igényelnek mind vállalati, mind könyvvizsgálói részről, de számos esetben tovább nehezítik a nemzetközi cégcsoportok könyvvizsgálatát. Mivel a rendelkezés – a könyvvizsgálói függetlenség erősítése érdekében – megakadályozza, hogy a nagyvállalatok hosszabb ideig ugyanazzal a könyvvizsgálóval dolgozzanak, ezért a korábbi gyakorlatnál rendszeresebbek lesznek a vállalatok által kiírt tenderek.
Magyarországon jelenleg egy átmeneti helyzet látható, ahol a legtöbb vállalat kivár a rotációs kötelezettségének érvényesítésével, ezért egyelőre alig néhány esetben került sor váltásra. A következő években ugyanakkor itthon is megszaporodhatnak a könyvvizsgálatra vonatkozó tenderkiírások, amire mindkét oldalon fel kell készülnie a szakértőknek. Vállalati oldalon komoly erőforrást követelhet meg a váltás mind idő, mind költségek tekintetében, ezért felértékelődik az a tapasztalat, amit egy átadás-átvétel során a könyvvizsgáló cég fel tud mutatni.
Eltérő rotációs időszakok
Az új szabályozás lehetőséget ad a tagországoknak, hogy a rendeletben rögzített, eredetileg tízéves rotációs időszaknál rövidebb maximális megbízási periódust írjanak elő. (Ez a tízéves időszakra vonatkozó előírás egyszerűsített értelmezése, a rendelet lehetőséget ad ugyanis a megbízási ciklus kiterjesztésére vagy arra is, hogy az adott könyvvizsgáló újrainduljon a tenderen.) Multinacionális vállalatok esetében – ahol egynél több közérdeklődésnek kitett társaság van a csoportban – mindez komoly kihívást jelent. Előfordulhat ugyanis, hogy az új szabályozás értelmében eltérő rotációs periódusok alakulnak ki, ami megnehezíti csoportszinten azonos könyvvizsgáló kijelölését. A jelenlegi gyakorlat szerint a könyvvizsgálati munka során számos előny származott abból, ha a cégcsoport több vállalatát ugyanaz a könyvvizsgáló auditálta, illetve ha több év óta dolgoztak együtt. Ha ugyanis a cégcsoport vállalatait különböző könyvvizsgálók auditálják, a konszolidált beszámoló vizsgálatának összehangolása növeli a vizsgálat komplexitását és ebből adódóan a költségét is. Nem beszélve arról, hogy a leányvállalatot vizsgáló auditornak kisebb a rálátása a csoportszintű információkra, ami a könyvvizsgálat kockázatát is növelheti. A jelenlegi változás kapcsán ezért joggal tartanak a hatékonyság csökkenésétől az érintettek, hiszen a többszereplős együttműködés lassíthatja, bonyolíthatja a folyamatokat, ami szélsőséges esetben a beszámolók minőségén is meglátszódhat.
Különösen nehéz helyzetben vannak a pénzügyi szektorban működő társaságok vagy azok a csoportok, amelyeknek a pénzügyi szektor szabályai alapján működő tagvállalatai vannak. Uniós szinten ugyanis kilenc különböző rotációs időszakot állapítottak meg. (Magyarországon ez nyolc év az általánosan használt tízéves maximum megbízási időszak helyett.) Az eltérő rotációs időszakok miatt itt különösen nehéz egyetlen könyvvizsgáló-hálózat megválasztása az egész csoport számára.
Bonyolult összeférhetetlenségi feltételek
A könyvvizsgáló kötelező rotációját egy négyéves türelmi időszaknak kell követnie, amelynek során sem az érintett könyvvizsgáló cég, sem a céghálózat tagja nem láthat el könyvvizsgálói feladatokat az adott cégcsoportnál. Mindez még komplexebbé teszi a rotáció tervezéséért felelős auditbizottságok munkáját. Az EY tapasztalatai szerint sok múlik azon, hogy már a rotációra való pályázati felhívás elkészítése előtt az auditbizottság tekintettel tud-e lenni a 12 hónapos türelmi időszakra a szükséges bevezetési időnél. Előfordulhat ugyanis, hogy nem a rotációs szabály, hanem a türelmi időszak zár ki bizonyos könyvvizsgálókat a pályázatból. (Egy példa erre, hogy ha egy vállalatnál belső ellenőrzési folyamat kialakításában vesz részt egy tanácsadó cég, és megjelenik a vállalat rotációra való pályázati kiírása, akkor előfordulhat, hogy a türelmi idő miatt – azaz, hogy a megbízott tanácsadó cég 12 hónapon belül nem végezheti ugyanannak a vállalatnak a könyvvizsgálatát – hiába tudna és akarna, a tanácsadó nem tud elindulni a tenderen.)
A versenyeztetés fenntartása
A nemzetközi gyakorlatban egyre sűrűbben fordul elő az is, hogy a törvényben előírtnál hamarabb kerül sor új könyvvizsgáló megválasztására – előfordult akár három évvel korábbi megválasztás is – annak érdekében, hogy a könyvvizsgálati szolgáltatásokat és az egyéb tanácsadói feladatokat függetlenségi szempontból összehangolják, továbbá biztosítsák a megfelelő versenyt az egyes szolgáltatók között. Erre szintén az összeférhetetlenségi szabályok szigorodása, valamint a türelmi idők bevezetése miatt lehet szükség.
Olyan esetekben pedig, amikor a társaság valamilyen előre nem látható okból kifolyólag haladéktalanul könyvvizsgálót kénytelen váltani, a türelmi időszak hossza és az elmúlt időszakban végzett munka értékeléséhez szükséges idő számos potenciális pályázót előre kizár a tender folyamatból – éppen az ellenkező hatást gyakorolva ezzel, mint amit a könyvvizsgálók kötelező rotációjára vonatkozó rendelet célként kitűzött.
A fenti példák és említett jelenségek tükrözik, hogy milyen komplex folyamatot kell megtervezniük és lebonyolítaniuk egyes auditbizottságoknak. Az EY nemzetközi tapasztalata azt mutatja, hogy ez akár új szervezeti egységek létrejöttét vagy komoly feladatátstrukturálódást is eredményezhet.
A fentiek alapján az átmeneti időszak és az első hónapok tanulságai a következőkben összegezhetőek:
Felértékelődik az auditbizottságok szerepe a könyvvizsgáló-választás folyamatában. A bizottság feladata biztosítani, hogy a kiválasztásban – tekintetbe véve az összeférhetetlenségre és türelmi időkre vonatkozó elvárásokat – ne csak az ár, hanem a minőségi követelmények és a valós transzparencia is szerepet kapjon.
A gyakorlati tapasztalatok azt támasztják alá, hogy a multinacionális cégcsoportok esetében különösen fontos az egyes tagországok szabályozásainak harmonizálása.
Mindezeket egybevetve látható, hogy sokszor indokolatlan feladatok elé állítja a szabályozás a nagy – elsősorban multinacionális – vállalatokat. Ennek költség-és erőforrásigényét a cégek azzal tudják enyhíteni, ha felkészülten tervezik a rotációs periódusokat és a váltásra tudatosan készülnek.