A technológia fejlődése a könyvvizsgálati munkát, módszertanokat is új irányba tereli, előtérbe helyezve az adatelemzési technikákat, digitális eszközöket – interjú dr. Makai Dániellel, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara főtitkárával.
Ön a Magyar Könyvvizsgálói Kamara főtitkára. Milyen feladatai vannak kamarai főtitkárként?
– A főtitkári feladatok igen sokrétűek. A kamara főtitkáraként szervezem és irányítom a főtitkári hivatal tevékenységét, a kamara valamely tisztségviselőjének kizárólagos hatáskörébe nem tartozó feladatok ellátását, gyakorlom a munkáltatói jogokat a kamara ügyintéző szerveinél foglalkoztatott több mint 40 munkavállaló felett (a területi szervezetek ügyintézői esetében a területi szervezetek elnökeivel megosztva), valamint igazgatási ügyekben képviselem a kamarát, koordinálom a hatósági-igazgatási feladatok elvégzését, segítem a kamarai testületek munkáját. Szerencsére mind a gazdasági jellegű tennivalók ellátása – így az üzemgazdasági terv összeállítása és végrehajtása – során, mind a hatósági-igazgatási ügyek intézésében jól összeszokott csapatra, jelentős tapasztalatot szerzett munkatársakra támaszkodhatom, a kamara gazdálkodása évek óta stabilnak mondható, a hatósági határozatok döntően megalapozottnak bizonyulnak. Egyébként a főtitkári munkakör mellett kamarai jogtanácsosként is igyekszem támogatni a szervezet tevékenységét, többek között a peres képviseletek ellátásával, okiratszerkesztéssel.
Milyen feladatok állnak ön és a kamara előtt?
– A kamara jelenleg a szakmai kamarák mezőnyében erősnek minősíthető, jelentős és összetett hatósági hatás- és feladatkörökkel felruházva, melyeket a szakmai köztestületi önkormányzatiság és autonómia keretében – a közfelügyeleti hatóság végső felelőssége mellett – lát el. Ahhoz, hogy ez így is maradjon, professzionális szakmai szervezetre van szükség, amely kizárólag a szakemberekkel kiegészült főtitkári hivatal döntés-előkészítő és végrehajtó tevékenységének, valamint a választott döntéshozó kamarai testületek munkájának maximális összhangja mellett működtethető megfelelően.
Megítélésem szerint a kamara – a többi közigazgatási szervvel és kamarával összehasonlítva – kifejezetten jól áll a digitális megoldások alkalmazásában. Az elmúlt időszakban befejeződött az új kamarai honlap és az új integrált informatikai rendszer lefejlesztése és rendszerbe állítása. Évek óta biztosított az elektronikus ügyintézés és e-közigazgatás, a kamarai hatósági eljárásokban az egyes eljárási cselekményekhez elektronikus nyomtatványok állnak rendelkezésre, bevezettük az online minőség-ellenőrzési rendszert. Ezzel párhuzamosan a kamara testületei/döntéshozó szervei egyre gyakrabban online formában tartják meg üléseiket, a szervezet választási eljárásainak is egyre több elemét elektronikus úton lehet megvalósítani, sőt: a legutóbbi választási küldöttgyűlésen a központi választásokat a veszélyhelyzet miatt teljes egészében elektronikusan bonyolítottuk le. A szakmai továbbképzésben folyamatos az e-learning térnyerése, a kamarai adatszolgáltatást elektronikus útra tereltük, és egyre több könnyítő funkciót, automatizmust igyekszünk beépíteni. Az informatikai fejlesztésekkel természetesen a jövőben sem szabad leállni.
E körben említhető meg az is, hogy a kamara egyrészről a tagok nevével való visszaélések feltárása és a tényleges ügyfélkör felmérése érdekében évente egybeveti a kamarai adatszolgáltatás adatait az IM Céginformációs Szolgálattól kapott adatbázissal, másrészről utóbbi adatbázis felhasználásával évente felméri, melyek azok cégek, amelyek ténylegesen nem tesznek eleget a könyvvizsgálati kötelezettségüknek, és független könyvvizsgálói jelentést nem helyeznek a pénzügyi kimutatásaikkal együtt letétbe. A 2021. évi pénzügyi kimutatások kötelező könyvvizsgálatának elmulasztása miatt mindösszesen 1730 gazdasági társaság kapott kamarai tájékoztató levelet. Ennek kapcsán sajnos elmondható, hogy egyelőre a legtöbb esetben sem a könyvvizsgálók nevével való visszaéléseknek és a hamisított könyvvizsgálói jelentések közzétételének, sem a könyvvizsgálati kötelezettség figyelmen kívül hagyásának nincsenek különösebb jogkövetkezményei. Ennek megváltoztatása és e káros jelenségek megszüntetése érdekében szabályozási és informatikai fejlesztési javaslatokat tettünk, és egyeztetéseket folytatunk az érintett állami szervekkel és hatóságokkal.
A könyvvizsgálati kötelezettséget elmulasztó cégek nagy száma is rámutat arra, hogy ismeretterjesztő anyagok elkészítése válhat szükségessé, melyben a könyvvizsgálat intézményével, annak hasznosságával kapcsolatos alapvető ismereteket adhatnánk át, csökkentve egyúttal a gyakran tapasztalható elvárási rést is.
A kamara előzőekben részletezett hatósági alapfeladatainak magas színvonalú ellátása mellett fontosnak tartom az érdekképviseleti, tagságot segítő kamarai funkciók erősítését, a köztestület szolgáltató jellegének kidomborítását. A kamarai tagok állandó szakmai (módszertani) segítése, a konzultációs és az informatikai tanácsadási szolgálat működtetése mellett többek között cégtár- és jogtár-előfizetés, valamint elektronikus aláírást lehetővé tevő elektronikus tanúsítvány biztosításával törekszünk támogatni a könyvvizsgálók munkáját. A kamara a digitalizáció ugrásszerű fejlődését és előretörését érzékelve elkötelezett abban, hogy elősegítse a könyvvizsgáló szolgáltatóknak a digitális világban való eligazodását, a kamarai tagok digitális kompetenciaszintjének növelését. Folyamatosan vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy miként tudjuk még segíteni a könyvvizsgáló szolgáltatókat, a közeljövőben így felmerülhet az elektronikus archiválási csomagok előfizetése is.
Ahogyan arra korábban már utaltam, a kamara kiegyensúlyozottan gazdálkodik, az elmúlt években pozitív üzemgazdasági eredményt mutat fel (a 2016–2022. évek összesített üzemgazdasági eredménye mindösszesen közel 436 millió forint), a nyereségek nagy részét fejlesztésekre, szakmai kiadványokra, a kamarai tagoknak nyújtandó többletszolgáltatásokra fordítja. A kamara aktuális középtávú programjának megfelelően támogatni szükséges a könyvvizsgálók integrációját, az egyedül dolgozó könyvvizsgálók – a szakmai követelmények teljesítését jobban elősegítő, több könyvvizsgálót foglalkoztató – társaságokba, szakmai, üzleti közösségekbe szerveződését annak érdekében, hogy a minőségi munkavégzés feltételeinek – például informatikai háttér biztosítása, asszisztensek foglalkoztatása, dokumentációs követelményeknek történő megfelelés – könnyebben eleget tudjanak tenni. Erre vonatkozóan a szükséges háttéranyagok jelenleg is kidolgozás alatt állnak.
Milyen változásokra számít a kamara életében a következő években?
– Inkább előbb, mint utóbb jelentős problémát jelenthet a kamarai tagság létszámának folyamatos csökkenése. A statisztikákból megállapíthatóan a kamarai taglétszám a négy évvel ezelőtti 4400-ról 2023 májusára 3809 főre csökkent, a kamarai tagok átlagéletkora jelenleg 61 év. Már most is vannak olyan területi szervezetek, amelyek 30 fő körüli aktív, és 25 fő körüli szüneteltető tagsági jogállású kamarai taggal működnek; felmerül a kérdés, hogy meddig érdemes a teljes helyi infrastruktúrát változatlan formában fenntartani.
Összességében hogyan látja a könyvvizsgálat jövőjét?
– A könyvvizsgálat jövőjére több tényező is hatással van. Először is látni kell, hogy a könyvvizsgálói szakma változásának irányát elsősorban globális, nemzetközi szinten zajló folyamatok és a pénzügyi beszámolás hitelességében, részletességében és összehasonlíthatóságában érdekelt piaci érdekcsoportok folyamatosan változó igényei határozzák meg. Ezek az igények az utóbbi években egyre növekedtek, így a könyvvizsgálók nemzetközi szervezetei azon dolgoztak, hogy ezeket a bővülő elvárásokat beépítsék a nemzetközi könyvvizsgálati standardokba. A világ azon részein, ahol ezeket a standardokat alkalmazzák, a könyvvizsgálók így egységesen magas színvonalú szolgáltatást képesek nyújtani. Magyarországon a könyvvizsgálói tevékenység során kötelező a magyar nemzeti standardok alkalmazása, melyek az átvett nemzetközi standardoknak köszönhetően azokkal egyenértékű követelményeket támasztanak a könyvvizsgálók szakmai munkavégzésével szemben. Az is látható, hogy az említett globális érdekcsoportok célkeresztjében az ún. közérdeklődésre számot tartó, a tőzsdén jegyzett nyilvános társaságok, valamint a globális nagyvállalatok, cégcsoportok állnak. A könyvvizsgálattal szemben megfogalmazott egyre bővülő igények tehát főleg a kiemelt figyelemmel kísért nagyvállalati körre vonatkoznak, miközben a méret és a közfigyelem szempontjából jelentősen kisebb kis- és középvállalkozások könyvvizsgálatát ugyanazon szakmai standardok alapján kell elvégezni. Ez egyre érzékelhetőbb feszültséget okoz, különösen nálunk, ahol a vállalkozások kb. 90 százaléka a könyvvizsgálat szempontjából a kis- és középvállalkozási kategóriába esik.
A kérdésre válaszolva: azt gondolom, hogy a könyvvizsgálat jövőképét a következő tényezők fogják alakítani:
Mit gondol, az elkövetkezendő években hogyan változhat meg a könyvvizsgálók munkája?
– A változás már jelenleg is zajlik. A technológia fejlődése a könyvvizsgálati munkát, módszertanokat is új irányba tereli, előtérbe helyezve az adatelemzési technikákat, digitális eszközöket. Szintén ebbe az irányba mutatnak a nemzetközi standardok közelmúltbeli felülvizsgálatai, amelyekben mind jelentősebb hangsúlyt kapott a vizsgált gazdálkodók IT-rendszereinek megismerése, a technológiából eredő kockázatok beazonosítása. Mindezek hatására a könyvvizsgálóknak is el kell szakadniuk a hagyományos „papíralapú” könyvvizsgálati eljárásoktól, és megfelelő választ kell adniuk ezekre a technológiai kockázatokra.
Másrészt, mint azt az előzőekben említettem, a nem pénzügyi információkkal kapcsolatos bizonyosságnyújtás iránt felmerült és várhatóan tovább növekvő igények a könyvvizsgálók részéről szintén új készségek, képességek elsajátítását és kifejlesztését igénylik.
Mit gondol a fiatalokról és az utánpótlásról?
– Jelentős – és a jelek szerint nehezen megoldható – feladat az utánpótlás biztosítása, a fiatalok érdeklődésének felkeltése, a könyvvizsgálat mint választható hivatás népszerűsítése. Az elmúlt években a jogi szabályozás – döntően kamarai indítványra – akként módosult, hogy az okleveles könyvvizsgálói képzés bemeneti feltételei egyszerűsödtek, a képzés megújult és gyakorlatorientáltabb lett, a mentori időszak az oklevél megszerzése előtt gyűjtott szakmai gyakorlattal bizonyos feltételek mellett lerövidíthető. Mindezen intézkedéseknek is köszönhetően a könyvvizsgálói képzésbe felvett hallgatók száma a 2018. évi 86- ról 2022-re 135 főre nőtt, ám e növekedés nyilvánvalóan nem ellensúlyozza a kamarai tagságukat megszüntető könyvvizsgálók magasabb számát.
Most volt a küldöttgyűlés. Mennyire voltak eredményesek?
– A küldöttgyűlés a kamara legfőbb testületi szerve; a korábbi évekhez hasonlóan az idei küldöttgyűlés is bőven határozatképes volt, az auditidőszak ellenére a 87 küldöttből 63 megjelent, ami a kollégák elhivatottságát támasztja alá. A küldöttgyűlés a legtöbb esetben egyhangúlag vagy jelentős szótöbbséggel elfogadta a kamara gazdálkodásával, testületeinek és tisztségviselőinek működésével kapcsolatos előterjesztéseket, valamint az aktuális szabályzatmódosításokat. Utóbbiak közül kiemelendő az új szakmai továbbképzési szabályzat elfogadása, amely a központi szervezési kötelező továbbképzést e-learning-alapra helyezi át, átmeneti időszak biztosítása mellett kiegészítve a tudásellenőrző teszt intézményével.
NÉVJEGY
Három gyermek édesapja
1996 -ban érettségizett a Móricz Zsigmond Gimnáziumban, Szentendrén
2001 -ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán államvizsgázott
2005 -ben tette le a szakvizsgát
2003 óta foglalkozik a Magyar Könyvvizsgálói Kamara jogi támogatásával
2017 -től főtitkár