A jelenlegi prioritásokat, jövőbeli kilátásokat, valamint a magyar álláspontot is ismerteti a folyóiratunknak adott interjúban Hornung Ágnes, az EU mellett működő magyar Állandó Képviselet Gazdasági és Pénzügyi (ECOFIN) csoportjának vezetője. Segítségével az új könyvvizsgálati szabályozás kialakulásának hátterét is megismerhetjük.
Az ECOFIN az Európai Unió 10 tanácsi formációjának egyike, az európai gazdaságpolitikai színtér központja. Milyen területek tartoznak ide, és jelenleg mik a prioritások?
A tagállamok gazdasági és pénzügyminisztereit tömörítő ECOFIN tanács kiemelt feladata a tagállamok gazdaságpolitikáinak összehangolása, ezen belül a makrogazdaság, a költségvetés, az adózás, a vám és a pénzügyi szolgáltatás jelentik a fő területeket. A tárgyalt témák fókusza a gazdaság dinamikájával folyamatosan változik, azt alapvetően mindig az aktuális események határozzák meg. A jelenlegi legnagyobb kihívás az unió, de különösen az euróövezet stagnáló növekedése, amely előtt Európa értetlenül áll: kérdés ugyanis, hogy a gazdaságot stabilizáló intézkedések − például az európai gazdaságpolitikai koordináció bevezetése, a Bankunió kiépítése − ellenére miért nem indult be a növekedés. Az elkövetkező félév leghangsúlyosabb témája tehát várhatóan a növekedés és a foglalkoztatás ösztönzése lesz. E cél eléréséhez számos elképzelés látott napvilágot az elmúlt hetekben, legkiemelkedőbb a Bizottság megválasztott elnöke, Jean-Claude Juncker által bejelentett 300 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag, amelyek részleteinek kidolgozása hamarosan megkezdődik majd. E mellett természetesen folynak az évben ilyenkor esedékes kérdésekkel kapcsolatos egyeztetések: az év végéhez közeledve el kell fogadni a jövő évi költségvetést, a Bizottság hamarosan kiadja őszi makrogazdasági előrejelzését, amelyek mind kihívásokat rejthetnek.
Említette, hogy a figyelem folyton változik, pénzügyi/hitelválság idején a pénzügyi szolgáltatási kérdések, gazdasági válság esetén a makrogazdasági kérdések kerülnek jobban előtérbe. Az adózás hogyan illeszkedik bele az európai gazdaság körforgásába? Jelenleg mi a legnagyobb kihívás?
Az adózás minden tagállam számára kiemelt terület, hiszen az adóbevételek jelentik a tagállami költségvetések bevételi oldalának legfőbb elemét. Az adópolitika tehát a pénzügyi szuverenitás legfontosabb eszköze, következésképpen az adóterületek nagy része továbbra is nemzeti hatáskörben van, így a harmonizáció korlátozott, és csak lassan halad előre az egységes szabályozás kiépítése. Hosszú ideje ez jelenti a legnagyobb kihívást ezen a területen.
Milyen kiemelt adózási témák tárgyalása folyik jelenleg? Megítélése szerint milyen változás várható mindebben a Juncker-bizottsággal?
A szerződés rendelkezéseiből következően a harmonizáció a közvetett és közvetlen adóterületek határán húzódik. A közvetett adóterületen folyó tárgyalások célja a harmonizált jogszabályok pontosítása: az áfával összefüggésben jelenleg tárgyalt legfontosabb témák az egységes áfabevallás kialakítása és az utalványok áfakezelése, míg a terület másik kiemelt témája az energiaadó-irányelv felülvizsgálata. A közvetlen adók esetén legfontosabb célkitűzés az adócsalás és adóelkerülés visszaszorítása, így ezen terület jelen prioritásai az automatikus információcsere bevezetéséhez kapcsolódó jogszabályok − megtakarítási irányelv, közigazgatási együttműködésről szóló irányelv − felülvizsgálata és hozzáigazítása a nemzetközi trendekhez, az adóelkerülést másik oldalról célzó anya-leányvállalati irányelv és a kamat-jogdíj irányelv felülvizsgálata, illetve a legnagyobb vitákat kiváltó közös konszolidált társaságiadó-alapról, röviden a CCCTB-ről szóló javaslat. Lényeges téma továbbá a pénzügyi tranzakciós adó, másként az FTT, amely alapvetően indirekt adóként kezelendő, de nem harmonizált jogterület, amelyet az adózás területén elsőként úgynevezett megerősített együttműködés keretében kíván majd bevezetni 11 tagállam.
Az új Bizottság megalakulásával a szakmai célok tekintetében alapvetően nem várható változás: az adózásért is felelős új biztos, Pierre Moscovici meghirdetett programja szerint a fő cél továbbra is az adócsalás és adóelkerülés visszaszorítása. Emellett a digitális világ térhódításával egyre inkább figyelmet nyer és szükségessé válik a digitális gazdaság adózási kérdéseinek kezelése, amely mindenképpen kiemelt terület lesz a jövőben. Az ezzel kapcsolatos kérdéseket eddig is Franciaország hangoztatta, így ez a francia biztosnak várhatóan fontos téma lesz. Az új Bizottság struktúrájának módosítása az eljárási kérdésekben hozhat esetlegesen változást azzal, hogy az eddig különálló adó- és vámügyi főigazgatóság beolvad a gazdasági és pénzügyi területbe, annak jelentőségét azonban ez vélhetően nem érinti.
Hogyan viszonyul a magyar álláspont az ismertetett célokhoz? Mely kérdéseket tekintünk kiemeltnek, és mely területek szabályozását szeretnénk megtartani nemzeti hatáskörben?
Magyar szempontból egyetértünk a Bizottság fő célkitűzéseivel, és támogatjuk az adócsalás elleni harcot, élen járunk az automatikus információcsere bevezetése terén. Az indirekt adóterületen továbbá magyar szempontból alapvetően egyetértünk a szabályok és gyakorlatok pontosításával, a tárgyalt javaslatokat a magyar specifikumokat kezelő technikai módosításokkal összességében el tudjuk fogadni. Nem támogatjuk azonban a társaságiadóterületen lévő harmonizációt, tekintettel az európai szinten versenyképes társaságiadó-szabályainkra, következésképpen nem értünk egyet a CCCTB kialakításával. Továbbá nem értünk egyet az európai szintű pénzügyi tranzakciós adó bevezetésével, azt nemzeti szinten szeretnénk szabályozni, ezért nem veszünk részt az ezzel kapcsolatos megerősített együttműködésben.
Nagy visszhangja volt az új könyvvizsgálói szabályozásra vonatkozó javaslatok tárgyalásának Brüsszelben és idehaza is. Hogyan látja, mi lehetett az oka annak, hogy a javaslatok tárgyalása ilyen hosszan elhúzódott?
A Bizottság hosszas előkészítést követően egy meglehetősen vitatott csomagot készített, alapvetően ez volt a tárgyalások elhúzódásának legfőbb oka. A Bizottság elképzelései − kötelező cégrotáció, csak könyvvizsgálattal foglalkozó nagy cégek engedélyezése, másoknál egyes, kapcsolódó szolgáltatások tiltása, illetve jelentős korlátozása − nem mindenki szerint vezettek volna a könyvvizsgálói függetlenség és egyben a minőségi munkavégzés növeléséhez. Ebből következően hosszas tárgyalások és viták során alakult ki a kompromisszum a Tanácson belül, és szintén idő kellett a tanácsi és az Európai Parlament álláspontjának közelítéséhez. A végső szöveg a Bizottság eredeti javaslatához képest jelentős módosításokon ment keresztül. Ugyanakkor nagy nyomás volt az intézményrendszeren, hogy a döntés meghozatalára még az előző Európai Parlament mandátuma alatt sor kerüljön. A javaslatot végül nagy harcok árán, 2014. április 16-án, az utolsó pillanatban fogadták el.
Az új könyvvizsgálói szabályok átültetése kapcsán érezhetők-e már Brüsszelben mozgolódások, akár a piaci oldalon, akár a tagállami szabályozók részéről?
A hangsúly mostanra egyértelműen a végrehajtásra terelődött. Ez a tagállami hatóságok számára a módosító irányelv átültetését, valamint a közérdeklődésre számot tartó jogalanyok könyvvizsgálatára vonatkozó feltételeket előíró új rendelet alkalmazásához szükséges nemzeti keretek megteremtését jelenti. Az átültetési eljárásokat elősegítendő, 2014 októberétől kezdődően a tagállamok és az Európai Bizottság illetékes tisztségviselői úgynevezett átültetési workshopok keretében tisztázzák a szükséges lépéseket és értelmezési bizonytalanságokat − például definíciók, kötelező rotáció egységes értelmezése −, megkönnyítve és biztosítva ezzel az egységes végrehajtást Európában. A piaci szereplők természetesen kiemelt figyelemmel kísérik az átültetési folyamatot, hiszen az új szabályozás jelentősen módosítja majd jövőbeni működésüket, így mindent megtesznek, hogy mielőbb felkészüljenek az új rendszerre.
Hornung Ágnes
VÉGZETTSÉG
2007–2010 jogász-közgazdász
Budapesti Corvinus Egyetem
2005–2007 okleveles adótanácsadó
Soter-Line, OKJ képzés
1998–2003 jogász
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar
SZAKMAI TAPASZTALAT
2013– pénzügyi tanácsos, gazdasági és pénzügyi (ECOFIN) csoportvezető, Magyarország Állandó Képviselete az Európai Unió mellett
• az ECOFIN-tanácsülésekkel kapcsolatos feladatok lebonyolítása;
• kooperáció a hazai intézmények (NGM, KüM, ME, MNB) és az uniós intézmények munkatársaival, valamint a tagállamok képviselőivel
2012–2013 adóügyi attasé, Magyarország Állandó Képviselete az Európai Unió mellett
2004–2012 adótanácsadó asszisztens, szenior asszisztens, majd menedzser PricewaterhouseCoopers Kft.
2003 gyakornok, Külügyminisztérium, EU Koordinációs és Közösségi Eljárások Főosztálya