Hangsúly a növekedés és a foglalkoztatás ösztönzésén - Interjú Hornung Ágnessel

/ SZAKma 2014. októberi lapszám
Hangsúly a növekedés és a foglalkoztatás ösztönzésén - Interjú Hornung Ágnessel

A jelenlegi prioritásokat, jövőbeli kilátásokat, valamint a magyar álláspontot is ismerteti a folyóiratunknak adott interjúban Hornung Ágnes, az EU mellett működő magyar Állandó Képviselet Gazdasági és Pénzügyi (ECOFIN) csoportjának vezetője. Segítségével az új könyvvizsgálati szabályozás kialakulásának hátterét is megismerhetjük.

Az ECOFIN az Európai Unió 10 tanácsi formációjának egyike, az európai gaz­daságpolitikai színtér központja. Milyen területek tartoznak ide, és jelenleg mik a prioritások?

A tagállamok gazdasági és pénzügymi­nisztereit tömörítő ECOFIN tanács ki­emelt feladata a tagállamok gazdaságpo­litikáinak összehangolása, ezen belül a makrogazdaság, a költségvetés, az adó­zás, a vám és a pénzügyi szolgáltatás je­lentik a fő területeket. A tárgyalt témák fókusza a gazdaság dinamikájával folya­matosan változik, azt alapvetően mindig az aktuális események határozzák meg. A jelenlegi legnagyobb kihívás az unió, de különösen az euróövezet stagnáló növekedése, amely előtt Európa értetle­nül áll: kérdés ugyanis, hogy a gazdasá­got stabilizáló intézkedések − például az európai gazdaságpolitikai koordináció bevezetése, a Bankunió kiépítése − elle­nére miért nem indult be a növekedés. Az elkövetkező félév leghangsúlyosabb témája tehát várhatóan a növekedés és a foglalkoztatás ösztönzése lesz. E cél el­éréséhez számos elképzelés látott nap­világot az elmúlt hetekben, legkiemelke­dőbb a Bizottság megválasztott elnöke, Jean-Claude Juncker által bejelentett 300 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag, amelyek részleteinek kidolgozása hama­rosan megkezdődik majd. E mellett ter­mészetesen folynak az évben ilyenkor esedékes kérdésekkel kapcsolatos egyez­tetések: az év végéhez közeledve el kell fogadni a jövő évi költségvetést, a Bizott­ság hamarosan kiadja őszi makrogazda­sági előrejelzését, amelyek mind kihívá­sokat rejthetnek.

Említette, hogy a figyelem folyton válto­zik, pénzügyi/hitelválság idején a pénz­ügyi szolgáltatási kérdések, gazdasági válság esetén a makrogazdasági kérdé­sek kerülnek jobban előtérbe. Az adózás hogyan illeszkedik bele az európai gaz­daság körforgásába? Jelenleg mi a legna­gyobb kihívás?

Az adózás minden tagállam számára ki­emelt terület, hiszen az adóbevételek je­lentik a tagállami költségvetések bevételi oldalának legfőbb elemét. Az adópolitika tehát a pénzügyi szuverenitás legfonto­sabb eszköze, következésképpen az adó­területek nagy része továbbra is nemzeti hatáskörben van, így a harmonizáció kor­látozott, és csak lassan halad előre az egy­séges szabályozás kiépítése. Hosszú ide­je ez jelenti a legnagyobb kihívást ezen a területen.

Milyen kiemelt adózási témák tárgyalása folyik jelenleg? Megítélése szerint milyen változás várható mindebben a Juncker-bizottsággal?

A szerződés rendelkezéseiből következő­en a harmonizáció a közvetett és közvet­len adóterületek határán húzódik. A köz­vetett adóterületen folyó tárgyalások célja a harmonizált jogszabályok pontosítása: az áfával összefüggésben jelenleg tár­gyalt legfontosabb témák az egységes áfabevallás kialakítása és az utalványok áfakezelése, míg a terület másik kiemelt témája az energiaadó-irányelv felülvizs­gálata. A közvetlen adók esetén legfonto­sabb célkitűzés az adócsalás és adóelke­rülés visszaszorítása, így ezen terület jelen prioritásai az automatikus információcsere bevezetéséhez kapcsolódó jogszabályok − megtakarítási irányelv, közigazgatási együttműködésről szóló irányelv − felül­vizsgálata és hozzáigazítása a nemzet­közi trendekhez, az adóelkerülést másik oldalról célzó anya-leányvállalati irányelv és a kamat-jogdíj irányelv felülvizsgálata, illetve a legnagyobb vitákat kiváltó közös konszolidált társaságiadó-alapról, rövi­den a CCCTB-ről szóló javaslat. Lénye­ges téma továbbá a pénzügyi tranzakciós adó, másként az FTT, amely alapvetően indirekt adóként kezelendő, de nem har­monizált jogterület, amelyet az adózás te­rületén elsőként úgynevezett megerősített együttműködés keretében kíván majd be­vezetni 11 tagállam.

Az új Bizottság megalakulásával a szak­mai célok tekintetében alapvetően nem várható változás: az adózásért is felelős új biztos, Pierre Moscovici meghirdetett programja szerint a fő cél továbbra is az adócsalás és adóelkerülés visszaszorítá­sa. Emellett a digitális világ térhódításá­val egyre inkább figyelmet nyer és szük­ségessé válik a digitális gazdaság adózási kérdéseinek kezelése, amely mindenkép­pen kiemelt terület lesz a jövőben. Az ez­zel kapcsolatos kérdéseket eddig is Fran­ciaország hangoztatta, így ez a francia biztosnak várhatóan fontos téma lesz. Az új Bizottság struktúrájának módosítása az eljárási kérdésekben hozhat esetlege­sen változást azzal, hogy az eddig külön­álló adó- és vámügyi főigazgatóság be­olvad a gazdasági és pénzügyi területbe, annak jelentőségét azonban ez vélhetően nem érinti.

Hogyan viszonyul a magyar álláspont az ismertetett célokhoz? Mely kérdéseket tekintünk kiemeltnek, és mely területek szabályozását szeretnénk megtartani nemzeti hatáskörben?

Magyar szempontból egyetértünk a Bizott­ság fő célkitűzéseivel, és támogatjuk az adócsalás elleni harcot, élen járunk az au­tomatikus információcsere bevezetése te­rén. Az indirekt adóterületen továbbá ma­gyar szempontból alapvetően egyetértünk a szabályok és gyakorlatok pontosításával, a tárgyalt javaslatokat a magyar specifiku­mokat kezelő technikai módosításokkal összességében el tudjuk fogadni. Nem tá­mogatjuk azonban a társaságiadóterületen lévő harmonizációt, tekintettel az euró­pai szinten versenyképes társaságiadó-szabályainkra, következésképpen nem értünk egyet a CCCTB kialakításával. To­vábbá nem értünk egyet az európai szintű pénzügyi tranzakciós adó bevezetésével, azt nemzeti szinten szeretnénk szabályoz­ni, ezért nem veszünk részt az ezzel kap­csolatos megerősített együttműködésben.

Nagy visszhangja volt az új könyvvizs­gálói szabályozásra vonatkozó javaslatok tárgyalásának Brüsszelben és idehaza is. Hogyan látja, mi lehetett az oka annak, hogy a javaslatok tárgyalása ilyen hos­szan elhúzódott?

A Bizottság hosszas előkészítést követő­en egy meglehetősen vitatott csomagot készített, alapvetően ez volt a tárgyalások elhúzódásának legfőbb oka. A Bizottság elképzelései − kötelező cégrotáció, csak könyvvizsgálattal foglalkozó nagy cégek engedélyezése, másoknál egyes, kapcso­lódó szolgáltatások tiltása, illetve jelentős korlátozása − nem mindenki szerint ve­zettek volna a könyvvizsgálói független­ség és egyben a minőségi munkavégzés növeléséhez. Ebből következően hos­szas tárgyalások és viták során alakult ki a kompromisszum a Tanácson belül, és szintén idő kellett a tanácsi és az Európai Parlament álláspontjának közelítéséhez. A végső szöveg a Bizottság eredeti javas­latához képest jelentős módosításokon ment keresztül. Ugyanakkor nagy nyo­más volt az intézményrendszeren, hogy a döntés meghozatalára még az előző Euró­pai Parlament mandátuma alatt sor kerül­jön. A javaslatot végül nagy harcok árán, 2014. április 16-án, az utolsó pillanatban fogadták el.

Az új könyvvizsgálói szabályok átülteté­se kapcsán érezhetők-e már Brüsszelben mozgolódások, akár a piaci oldalon, akár a tagállami szabályozók részéről?

A hangsúly mostanra egyértelműen a végrehajtásra terelődött. Ez a tagállami hatóságok számára a módosító irányelv átültetését, valamint a közérdeklődés­re számot tartó jogalanyok könyvvizs­gálatára vonatkozó feltételeket előíró új rendelet alkalmazásához szükséges nemzeti keretek megteremtését jelenti. Az átültetési eljárásokat elősegítendő, 2014 októberétől kezdődően a tagál­lamok és az Európai Bizottság illetékes tisztségviselői úgynevezett átülteté­si workshopok keretében tisztázzák a szükséges lépéseket és értelmezési bi­zonytalanságokat − például definíciók, kötelező rotáció egységes értelmezése −, megkönnyítve és biztosítva ezzel az egységes végrehajtást Európában. A pi­aci szereplők természetesen kiemelt fi­gyelemmel kísérik az átültetési folyama­tot, hiszen az új szabályozás jelentősen módosítja majd jövőbeni működésüket, így mindent megtesznek, hogy mielőbb felkészüljenek az új rendszerre.


Hornung Ágnes

VÉGZETTSÉG
2007–2010 jogász-közgazdász
Budapesti Corvinus Egyetem
2005–2007 okleveles adótanácsadó
Soter-Line, OKJ képzés
1998–2003 jogász
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar

SZAKMAI TAPASZTALAT
2013– pénzügyi tanácsos, gazdasági és pénzügyi (ECOFIN) csoportveze­tő, Magyarország Állandó Képvisele­te az Európai Unió mellett
• az ECOFIN-tanácsülésekkel kap­csolatos feladatok lebonyolítása;
• kooperáció a hazai intézmények (NGM, KüM, ME, MNB) és az uni­ós intézmények munkatársaival, valamint a tagállamok képviselőivel
2012–2013 adóügyi attasé, Magyar­ország Állandó Képviselete az Euró­pai Unió mellett
2004–2012 adótanácsadó asszisz­tens, szenior asszisztens, majd mene­dzser PricewaterhouseCoopers Kft.
2003 gyakornok, Külügyminisztéri­um, EU Koordinációs és Közösségi Eljárások Főosztálya