„Bárki is képviseli Magyarországot, amikor azt mondja, hogy ez egy transzparens, tiszta ország, akkor ne legyen senki a közönségben, aki felhúzza a szemöldökét” – interjú Biró Ferenccel, az Integritás Hatóság elnökével.
Korábbi munkatapasztalatait hogyan tudja kamatoztatni az Integritás Hatóság élén? Mennyire hasonlíthatók össze a korábbi feladatkörei az Integritás Hatóság elnöki feladataival?
– Szakember vagyok. Húsz éve foglalkozom részben közbeszerzésekhez kapcsolódó vizsgálatokkal, részben pedig azzal, hogyan lehet vállalati rendszereket átláthatóvá, tisztává, ellenőrizhetővé tenni, és hogyan lehet kiszűrni a visszaéléseket. Ez az új pozíciómban maximálisan használható.
Különbség leginkább a társadalmi hatásban van. Arra kaptam, kaptunk felhatalmazást, hogy az EU-s támogatások minden eurócentje a magyar emberek érdekében és hatékonyan legyen befektetve. Ebben a hatóságnak döntő szerepe lehet, hiszen mi rendszert építünk és modelleket állítunk fel, amelyek a szakemberek tudásával együtt rendszerszinten is tudnak hatni.
Emellett az, ami nekem személy szerint fontos, hogy társadalmi edukációt folytathassunk. Ez hosszú távon elősegítheti, hogy fel tudjon nőni egy helyes értékrendet magáénak mondható generáció, amelyik konrétan nem hajlandó részt venni etikátlan tranzakciókban.
Abban bízom tehát, hogy az Integritás Hatóság az én vezetésemmel képes lesz érdemi kultúraváltást is elősegíteni akár csak arra, hogy mederbe szorítson bizonyos nem kívánt viselkedési formákat.
Hogy néz ki a hatóság szervezete, a tervezett létszámmal dolgoznak-e?
– A törvény határozza meg a feladatunkat, nekem ehhez kell csapatot építenem. Az Integritás Hatóság egy elit alakulat lesz. Felkészült vezetőkkel, tapasztalt és elszánt munkatársakkal, akik mindannyian ugyanazt a célt látják maguk előtt – a tisztább közéletet. A legjobb emberekre van szükségünk, akiket meg is kell fizetnünk a szaktudásukért (az EB külön kérése volt, hogy ne csak a közigazgatási besorolás szerint fizethessünk).
Hogy hányan leszünk, azt egészen pontosan csak a szervezetépítés végén lehet majd megmondani. Minél többet tudunk automatizálni a feladatokból, annál kevesebben. Én alapvetően egy gyorsan reagálni tudó, rugalmasan működő hatóságot szeretnék, nagyjából 100-120 fővel. 2023 első negyedévének végére igyekszünk teljes létszámmal felállni.
A kollégáit, akikkel szeretne együtt dolgozni, ön választotta-e ki? Milyen szempontok voltak a kiválasztás során?
– Az első hetekben főleg én hívtam embereket, többeket a korábbi kollégáim közül, vagy máshonnan, a versenyszférából kerestem meg. Eddig elsősorban a működést segítő vezetőket kellett megtalálni – de most már az egyéb feladatköröknél tartunk. Már több mint 200 pályázat érkezett be hozzánk.
A szakmai kiválóság mellett az elkötelezettség, a helyes értékrend is fontos. A vezetőket is ez alapján választottam ki: karrierjük csúcsán lévő, feddhetetlen kollégákat kerestem, akik csapatjátékosok, és hajlandók a hazájukért akár személyes áldozatot is hozni, ha a szükség úgy hozná. Fontos, hogy mindenki magáénak érezze azt az ügyet, amiért a hatóság harcol. Ha ez mind megvan a csapatban, akkor könnyű rugalmasan együtt dolgozni. De mindennek az értékrend az alapja, arra lehet építeni.
Hogy kerülnek a hatósághoz az ügyek?
– Többféleképpen kerülhet egy ügy a hatóság látókörébe. Lehet közérdekű bejelentést tenni, ezzel a hatóságnak foglalkoznia kell. Az eddigi tapasztalatok alapján ezek között vannak nehezen komolyan vehetők, vannak olyanok, amelyek nem tartoznak a hatóság hatókörébe, és olyanok is, amelyek elévültek. És természetesen jönnek olyan ügyek is, amelyekkel ténylegesen tud foglalkozni a hatóság, ezt már most is megteszi. A másik lehetőség, ahogy ügyek kerülnek a hatóság elé, abból fakad, hogy törvényileg kötelesek vagyunk saját kockázatértékelést folytatni.
A hatóságnak emellett egyébként sokféle feladata van, nem csak ügyeket kezel vagy vizsgál. Van közigazgatási hatósági feladata, mér közszféra-integritást, mér közbeszerzés-koncentrációt. Ez egy átfogó, általános képet fog festeni a magyarországi helyzetről mindenféle értelemben.
Hogyan tudná leírni a szervezet feladatkörét? Mit jelent, hogy az IH autonóm szerv?
– Az autonómia nagyon fontos kérdés. Elsősorban azt, hogy függetlenül tud működni, azaz senki nem szól bele a dolgába. Két irányba tartozunk ennek érdekében felelősséggel: egyrészt a magyar Országgyűlésnek, másrészt – éppen a függetlenségünk minél egyértelműbb garantálása érdekében – az Európai Bizottságnak. Éves jelentésünket is mindkét irányba el kell küldenünk.
Most az első számú kötelessége a hatóságnak az lesz, hogy azoknak az EU-s pénzeknek, amelyek most rendelkezésre állnak majd, minden egyes eurócentje célhoz kötötten és szabályosan legyen elköltve. A már említett saját kockázatelemzésünket is el kell indítanunk. Ha ebből kijönnek akár egyes ügyletek, akár teljes iparágak, akkor ezekkel a hatóság foglalkozni fog.
Az én megbízásom hat évre szól, nem vagyok újraválasztható. Alapokat fektetek le, amelyekre az utánam jövők biztonsággal építhetnek.
Hogy zajlik most a munka?
– Rohamléptekben, de egyelőre szűkösek az erőforrásaink, hiszen még nincs itt mindenki, akire szükség van. Ráadásul hibrid hatóságot építünk, hiszen a versenyszférából érkező kollégák mellett az államigazgatásból is lesznek munkatársaink. Nulláról kellett létrehozni a hatóságot, most vagyunk harmincan, és folyamatos a bővülés.
Most kötünk együttműködési megállapodásokat is az ügyészséggel, a NAV-val, a BEII-vel, az OLAF-fal, az OECD-vel, a GVH-val. Így lehet elkerülni a szigetszerű működést.
Már folytatunk érdemi ellenőrző tevékenységet is, ezt elő is írja számunkra a törvény. Folyamatalapú, számszaki és tematikus támogatásokhoz kapcsolódó vizsgálatok is zajlanak akár saját jogon, akár a társszervek segítségével.
Milyen tapasztalataik vannak eddig?
– Van dolgunk bőven, ellátnak minket feladattal a bejelentők. Nem zárult még le vizsgálatunk, amint megtörténik, már többet tudok majd mondani.
Mikorra várhatók az első ellenőrzési tapasztalataik?
– Erre törvényi előírások vannak, a benyújtástól számított 30 napon belül döntenünk kell arról, hogy illetékesek vagyunk-e, és ha igen, haladéktalanul megindítjuk a vizsgálatot. Véleményünk szerint az I. fél év végére az első ellenőrzési tapasztalatok összegezhetők lesznek.
A hatóság ad majd ki ajánlásokat is, ezek az ellenőrzési tapasztalatokon fognak alapulni, és publikusak lesznek. Ajánlásokat fogalmazunk majd meg az irányító hatóságok és a támogatottak felé, adott esetben a piac egésze és a közbeszerzéseket kiírók felé.
Milyen célokat fogalmaztak meg az első évre?
– Fontos cél, hogy teljes létszámmal működő hatóság legyünk, amely eleget tud tenni a törvény által ránk rótt feladatoknak. Általános cél, hogy tevékenységünk eredményeképp ne utólag fussunk rosszul elköltött, illetéktelen zsebekbe kerülő pénzek után, hanem idejekorán, már a beszerzések és a támogatási programok kiírását követően közvetlenül is be tudjunk avatkozni. Ez már megelőzésként is felfogható, és ehhez megvannak a kellő jogköreink is.
Mindezt pedig – a törvényi kereteket betartva – meg is kell mutatni. Átlátható, világos kommunikációra készülünk a közvélemény felé is, hogy mindenki tisztában legyen azzal, bizonyos dolgok elfogadhatatlanok.
Mik a távolabbi célkitűzései?
– Mi vagyunk talán az egyetlen olyan hatóság, amely azon dolgozik, hogy végül ne legyen már dolga, és megszűnhessen... De a realitásoknál maradva: részben egy a digitális lehetőségeket maximálisan kihasználó, aktív és proaktív hatóság működtetése a távlati cél. Év végéig big data elemzésekkel megyünk előre. Ha összeáll a nagy kép, akkor az Integritás Hatóságnak egy integrált rendszere lesz, amely jobban, precízen dolgozik majd a vizsgálók és elemzők keze alá. Valós időben működő monitoringrendszert építünk így, amely lényegében élőben, folyamatosan tudja elemezni a különböző kiírásokat, folyamatokat.
Részben pedig egy edukációs értelemben is működő szervezetet építünk, amely segít megértetni minden szereplővel – minden egyes állampolgárral –, hogy a korrupció rossz, mindenkinek csak kárt okoz, és ha az egyes emberek nemet mondanak rá, akkor végül – ha nem is fog teljesen megszűnni, de – érdemben visszaszorul.
Célként, személyes célként – ha tetszik álomként vagy aspirációként – azt fogalmaztam meg, hogy hat év múlva, amikor lejár a mandátumom, másképp nézzenek Magyarországra. Bárki is képviseli Magyarországot, amikor azt mondja, hogy ez egy transzparens, tiszta ország, akkor ne legyen senki a közönségben, aki felhúzza a szemöldökét.
Mi a legnagyobb kihívás most az Integritás Hatóság számára?
– Hogy egyszerre sok mindent kell csinálni. Szervezetet építeni, folyamatokat és együttműködéseket kialakítani, kezelni a bejelentéseket, vizsgálatokat folytatni – hogy csak néhányat említsek. A kondicionalitási eljárásban vannak szupermérföldkövek, amelyekhez a hatóságnak is érdemben hozzá kell járulnia, és nagyon sok múlik rajta. Ezzel kapcsolatosan az Európai Bizottság is figyelemmel kíséri a hatóság működését. A Korrupcióellenes Munkacsoportnak március 15-ig ki kell adnia az első jelentését, ebben támogatást nyújtunk. A hatóságnak pedig a MAPS 4. pillérén alapuló elemzést el kell végezni március 31-ig.
Ezzel párhuzamosan folytatjuk a saját kockázatelemzésünket is, és reagálnuk kell a hozzánk beérkező bejelentésekre is. A bejelentések 20 százaléka tartalmaz körülbelül olyan érdemi információt, amellyel foglalkoznunk kell. Ez arányait tekintve nagyon magas. A versenyszférából származó tapasztalataim alapján egy-két százalék szokott lenni az érdemi bejelentések aránya.
Ezeknek a szűrése mennyi időt vesz igénybe?
– Az első folyamat, amit felépítettünk, az volt, hogy egy bejelentést hogyan kell kezelni.
Amikor valamilyen csatornán beérkezik a bejelentés, akkor megvizsgáljuk, mennyire megalapozott, és van-e hatókörünk foglalkozni vele, például érint-e ténylegesen EU-s forrásokat, vagy valamelyik társszerv folytat-e ez ügyben eljárást, zajlik a szervek közötti egyeztetés, és ha ez mind megtörtént, és az az eredménye, hogy a hatóságnak el kell járnia, akkor a hatóság elkezdi a saját vizsgálatát.
NÉVJEGY
Nős, két gyermek édesapja
1998-ban diplomázott az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskolán
1998-tól 2004-ig a KPMG-nél volt könyvvizsgálati munkatárs, először Magyarországon, majd Németországban (Frankfurt am Main)
2004-től 2006-ig az Avery Dennison Corporationnál belső ellenőrként dolgozott ( EMEA & US területen)
2006–2007 között a Brystol Myers Squibbnél volt compliance officer
2007–2020-ig az EY-nél dolgozott, 2012- től cégtárs
2020-tól 2022-ig a PwC CEE régiójának cégtársa
2022 novembertől az Integritás Hatóság elnöke