A közbeszédben egy-két éve jelent meg az adatalapú közigazgatás fogalma. Magyarország a jelek szerint elköteleződött amellett, hogy állami szinten is lépést tartson a digitalizációs világtrendekkel. Ebben a fejlődésben az egyik kulcskérdés, hogy merre tart az adóhivatal, ahol a terjedelmes adatvagyon kihasználása vezeti a kötelező feladatok listáját. Az augusztustól élesben működő eÁFA-rendszer kapcsán erről beszélgettünk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) vezetőjével.
– Nemrégiben online évértékelőt tartott a NAV, ahol ön virtuális háttér előtt mutatta be az eredményeket. Értelmezhetjük ezt a látványos megjelenést a digitális adóztatás szimbólumaként is?
– A megjelenés magában hordozza a gondolkodásmódot. Ha modern a megjelenés, mi magunk is elhisszük, hogy naprakészek vagyunk. Komolyra fordítva a szót, a digitalizáció valóban az egyik legfontosabb eszköz a kezünkben. Ez nem is lehet másképp egy olyan szervezet esetében, amelyik az ország egyik legjelentősebb adatvagyonával rendelkezik. Márpedig az adat – ellentétben más vagyontárgyakkal – attól lesz egyre értékesebb, ha használják. Minél több funkcióban jelenik meg egy adat, annál tisztább, frissebb lesz. Ma már nemcsak az a cél, hogy minél többet tudjunk a gazdaság szereplőiről, hanem az is, hogy minél inkább kiszolgáljuk őket. Ezzel párhuzamosan pedig a teljes állam- és közigazgatás számára is helytálló információkat közvetítsünk. Mindennek az alapja és minősége azon múlik, mit tudunk kezdeni a hozzánk beömlő és rövid időn belül akár a végtelenségig hatványozódó adatmennyiséggel.
– Biztosan kell egy rendezőelv, egy szisztéma, ami meghatározza a több petabyte-nyi adat hasznosítását. Megfogalmazható egyszerűen, hogy mi az informatikai fejlesztések célja?
– A cél, hogy egy adathoz minél több szerepet tudjunk rendelni. Ha már nálunk van, akkor annak legyen haszna az adóbevételek kockázatának feltérképezésében, a különböző források összehasonlításában, az adózói életút nyomon követésében, az adózás könnyítését szolgáló bevallási ajánlatok összeállításában és a közigazgatás más szereplőinek munkájában, illetve a gazdaság állapotát tükröző statisztikákban. Ahhoz, hogy ezt mind meg tudjuk valósítani, a belső folyamatokat is alkalmassá kell tennünk a különböző funkciók működtetésére, munkatársainkat ki kell képeznünk az új rendszerek használatára és a digitális üzenetek dekódolására. Bár ezzel a tempóval, amit a fejlesztésekkel diktálunk, nemzetközi szinten is felhívtuk magunkra a figyelmet, azt kell mondanom, mindennapos éberséget és szünet nélküli munkát jelent a rendszerek üzembiztonsága és ezzel párhuzamos fejlesztése. Egyébként van egyfajta jó értelemben vett versengés az adóhivatalok nemzetközi porondján: mindenki igyekszik megmutatni, hogy mennyire fejlettek a rendszerei, milyen újdonságokkal képes előállni az adóztatásban. Szerénytelenség nélkül állíthatom: a magyar adó- és vámhivatal jelen pillanatban az élvonalba tartozik. Lehet, hogy a mi digitalizációs megoldásaink egy kisvállalkozás számára túl dinamikus tempóban fejlődnek, de nem győzöm ennek kapcsán mindig hangsúlyozni, hogy ez a világ tempója, amit a mai viszonyok között már nekünk is követnünk kell.
– Ugyancsak visszautalnék az évértékelőre, ahol erre az évre is tekintélyes fejlesztési programot mutatott be. Az egyik markáns elem az úgynevezett eÁFA, amely lényegében áfabevallást készít a cégek helyett. Valóban képes a NAV ma már erre?
– Nem pontosan ez a rendszer leírása, hiszen egy áfabevallást olyan tényezők is befolyásolnak, amelyekről a NAV-nál nem lehet adat. Tehát arra vagyunk képesek, hogy a számtalan forrásból érkező adatokat „újrahasznosítsuk”, és a megfelelő válogatás után ajánlatot tegyünk az adott cégnek, vállalkozásnak áfabevallása tartalmára, amely az általunk ismert adatokból áll. Nagyon fontos azt megérteni, azzal, hogy az adóhivatal a saját adataiból rendszerezetten, áfaalanyra bontva összeállít egy áfabevallási ajánlatot, nem veszi le az adózókról a szabályos és teljes körű bevallás felelősségét. Magyarországon – bármilyen digitális újítással áll is elő a hivatal – továbbra is az önadózás a közteherviselés alapja.
– Csak az Online Számla rendszer napi kétmillió új adatot jelent. Nyilván ehhez még hozzá kell adni más forrásokat is, például az online pénztárgépek „üzeneteit”. Hogy lesz ezekből áfabevallási ajánlat?
– Először fel kellett mérni azt az adathalmazt, ami az áfabevallás felöltéséhez szükséges. Másodszor meg kellett találni a módját annak, miként gyűjthetők be a szükséges adatok közül azok, amelyek hiányoznak. Az adatok, illetve adatkörök megléte mellett ki kellett találni azt az üzleti logikát, amely a különböző adatbázisokból összegyűjtött információkat rendezi a bevallási adattatalomnak megfelelően, és nem utolsósorban az analitika sértetlenségéről is gondoskodni kellett.
– Az áfabevallások érzékeny pontja egyebek mellett az áfalevonás jogszerűsége. Innentől fogva megszűnik az ebben rejlő rizikó?
– Költségvetési szempontból a rizikó már most is jóval kisebb, mint, mondjuk, tíz évvel ezelőtt. Mióta belelátunk a mindennapok számlamozgásaiba és ezek alapján fel tudjuk mérni, hogy mely ágazatokban és mely adózóknál kell alaposabban megvizsgálni az áfalevonási gyakorlatot, jóval kisebb a visszaélések mozgástere. Ezt alátámasztja az is, hogy a beszedhető és befolyt áfa közötti rés, az áfarés már alig hét százalék, ami kimondottan jó arány még az unión belül is. Ugyanakkor az áfalevonási jogot továbbra is az adózók gyakorolják az áfatörvény alapján. Ezt a NAV nem végezheti el helyettük. Ezért is mondjuk azt, hogy az áfabevallás csak adózói, illetve könyvelői közreműködéssel lesz végleges. Ugyancsak ez a helyzet azoknak a gazdasági eseményeknek a beszámításával, mint például a saját beruházások esetében, amelyekről nem kötelező számlát kibocsátani, és ezáltal számlaadat sem érkezik hozzánk ezekről. Mindez azt is jelenti, hogy az áfabevallási tervezetek minősége és pontossága nagyban függ attól, hogy a gazdasági szereplők mennyire pontos adattartalommal és mennyire korrekt formátumban teljesítik az adatszolgáltatást, illetve használják a pénztárgépeket. Ehhez hozzá kell tennem, hogy a szándékos pontatlanságokat, mulasztásokat a rendszer „nem tűri el”, ha úgy tetszik, kidobja a gép, hogy hol kell bevetni az utólagos adóellenőrzést, sőt, ha indokolt, a bűnügyi szolgálat is bevethető. Hadd nyissak itt egy zárójelet! A NAV pénzügyi nyomozói már olyan IT-képességekkel rendelkeznek, amelyekkel alig néhányan a világon. Túl sokat nem mondhatok erről, de talán elég annyi, hogy a bűnözők is rengeteg digitális lábnyomot hagynak a kibertérben. Olyan jeleket, amelyeknek látszólag nincs jelentőségük. Csakhogy a sok látszólag lényegtelen, elrejtett vagy akár törölt, illetve töröltnek hitt információ és adat, ha összekapcsolódik, kiadhat egy olyan képet, amely már azonosíthatóvá és nyomon követhetővé teszi a mögöttük rejtőzködő személyt.
– A NAV digitális fejlesztéseivel kapcsolatban sokszor elhangzik, hogy ezek sikere attól is függ, hogy a gazdaság szereplői képesek-e ezeket szabályszerűen, hiba nélkül használni, azaz, hogy milyen fejlettségi szinten állnak saját rendszereik digitalizációjában. Számítanak-e ezen a téren arra, hogy a felhasználók nehézségekbe ütköznek?
– Számítanunk kell rá, ahogy ez az Online Számla rendszernél is tapasztalható volt. Akkor ezt a tényezőt úgy orvosoltuk, hogy átváltottunk a programfejlesztők nyelvére, megjelentünk a GitHubon, fejlesztői naplót működtetünk, állandó kapcsolatban állunk – mindenféle bürokrácia nélkül – azokkal, akik az adózói oldal befogadási képességéért felelősek. Ez a partneri segítségbe fektetett energia most remélhetőleg másodszor is megtérül azzal, hogy aki az Online Számla rendszert használja, annak nem lesz idegen az eÁFA rendszere sem, mert ezek hasonló elveken működnek, a felhasználási algoritmusok között sok a hasonlóság. Sőt, a fejlesztési célok között szerepel az is, hogy a rendszerbe történő bejelentkezéshez kialakítjuk az úgynevezett SSO (Single Sign-On) szolgáltatást. Ez egy webes, egyszeri bejelentkezési módszer, amely olyan speciális formája a szoftveres azonosításnak, ami lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy belépéskor mindössze egyszer azonosítsa magát, és ezután a rendszer minden erőforrásához és szolgáltatásához hozzáfér az ott beállított szerepkörnek megfelelően. Mindenesetre egy-egy újítás bevezetésekor az ügyfél-tájékoztatásban is kiépítjük az új csatornákat, hogy aki megakad, az megtalálja a megoldást a honlapunkon, például a gyakori kérdésekre adott válaszokban, vagy közvetlenül a telefonos vagy akár személyes ügyfélszolgálaton.
– A rendszer filozófiája érthető, de beszéljünk a konkrétumokról is. Csak a leglényegesebbeket érintve, milyen funkciókat biztosít az eÁFA a cégeknek? Mit látnak benne a rájuk vonatkozó adatokból?
– Nemcsak az a kérdés, hogy mit látnak, hanem az is, hogy mi mindent tudnak elvégezni az eÁFA-ban. Csak egy felsorolás: számlaadatok megtekintése, a számított adat módosításának alapjául szolgáló adat feltöltése, módosítása, törlése, a teljes számla és valamennyi számlaadat hozzáadása, hiányos számlaadat esetén annak pótlása, számlaadatok exportálása. Természetesen látják a számukra kiajánlott bevallási tervezetet, azt módosíthatják, véglegesíthetik. Mindezeken túl a korábbi időszakokra vonatkozó, eÁFA-ban jóváhagyott áfabevallások lekérdezésére, a jóvá nem hagyott tervezetek lekérdezésére és az alapbevallás önellenőrzéssel történő helyesbítésére is alkalmas a rendszer. Ennél a fejlesztésnél is törekedtünk arra, mint az Online Számlánál, hogy ha már ezek az adatok egy elektronikus rendszerben, adózókra szabva léteznek, akkor ezt ne csak az adóhivatal, hanem maga a vállalkozás is hasznosíthassa saját ügyvitelében. Például számított áfaegyenleg vezetésére is lehetőséget ad a rendszer. Ez egy olyan szolgáltatás, amellyel a felhasználó megtekintheti az adott adómegállapítási időszakban számított befizetendő és levonásba helyezhető áfaösszegeket a tervezet aktuális adatai alapján. További szolgáltatásként automatikus értesítések lehetőségét is biztosítjuk. Ugyan nem rögtön az induláskor, de terveink szerint később elérhető funkció lesz a befogadott számlákkal kapcsolatos levonási jog gyakorlásának határidő-figyelése, az, hogy egy adott szállítói számlát a felhasználó legkésőbb meddig helyezhet levonásba. A rendszer az erre vonatkozó információt jelzi a felhasználónak, az utolsó adómegállapítási időszakról, áfabevallásba helyezési lehetőségről pedig figyelmeztetést küld. Kiegészítő szolgáltatásként szerepel a faktorálási szerződés csatolhatósága áfabevallási mellékletként, és a bevallási adatexport. Lehetőség lesz automatikus szűrések beállítására. Például lesz olyan funkció, amellyel beállítható, ha egy vállalkozás egy másik vállalkozástól érkező bizonyos típusú számlát minden hónapban levonásba akar helyezni. A megjelölés után már a megfelelő csoportban jelennek meg a szóban forgó számlák. A funkciók folyamatos bővítését tervezzük. Azért, hogy valamennyi adózói körnek megfelelő megoldást kínáljunk, a tervezet nemcsak a webes felületen lesz elérhető, hanem már dolgozunk a nagyvállalatok számára vélhetően ősz végén induló kényelmes gépi adat fel- és -letöltés lehetőségén.
– Ha a két, legtöbbeket érintő bevallásban létrejött az elektronikus bevallási tervezetek rendszere, akkor joggal merül fel a kérdés, fejlődhet-e odáig a hivatal, hogy minden adónemhez képes legyen bevallási tervezetet készíteni?
– Műszaki értelemben nincs számos-sági korlát, ez inkább a szabályozási és a finanszírozási keretektől függ. Szakmailag minden bevalláskiajánlási rendszer létrehozásához a korábban említett folyamaton kell keresztülmenni. Ha az adatok rendelkezésre állnak, döntés kérdése, hogy hány adónemben kivitelezhető a fejlesztés és az üzembiztos működtetés. További feltétel az is, hogy a vállalkozásokat és az állampolgárokat segítenünk kell, hogy az őket érintő újításokkal, ha úgy tetszik, felhasználóként lépést tudjanak tartani.
NÉVJEGY
52 éves.
A Rendőrtiszti Főiskola bűnügyi szakán 1994-ben végzett, majd 1996-ban a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán vállalkozás szakirányú szakközgazdász, 2001-ben az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán jogász végzettséget szerzett.
A BRFK-nál és az ORFK-nál 1988 és 1996 között, az APEH Bűnügyi Igazgatóságánál 1999 és 2005 között dolgozott.
Jogi szakvizsgáját 2005-ben tette le, onnantól 2010-ig saját ügyvédi praxisában dolgozott, majd 2010-ben a Vám- és Pénzügyőrség bűnügyi főigazgatója lett, 2011-től a NAV bűnügyi elnökhelyettese.
A NAV vezetője 2018 óta.