Ha az emberek tudatos pénzügyi döntéseket hoznak, az hosszú távon hozzájárul a nemzetgazdasági sikerekhez – fogalmazott a SZAKmának adott interjújában a pénzügyekért felelős államtitkár.
– Tavaly a negyedik negyedévben európai összehasonlításban is kiugró, 4,4 százalékos növekedést könyvelhetett el a magyar gazdaság. Azt nyilatkozta nemrégiben, hogy minden iparág jól teljesített. Mégis minek tulajdonítható ez a növekedési ütem?
– A GDP-adatokkal kapcsolatban a kiugró teljesítmény mellett az a legfontosabb üzenet, hogy a magyar gazdaság növekedése kiegyensúlyozott és széles bázison nyugszik. Ezt azért emelem ki minden alkalommal, mert ez az alapja a következő évek bővülésének, amely a gazdaságpolitika stabilitását adja. A növekedéssel összefüggésben 2017-ben azt láthatjuk, hogy – a kedvezőtlen időjárási körülményeknek kitett mezőgazdaságot leszámítva – az összes ágazat jól teljesített a termelési oldalon, ezzel párhuzamosan a keresleti oldal minden szegmense is támogatta a növekedést. Ha belenézünk a részletekbe, többek között azt látjuk, hogy az ipar és az építőipar is számottevő mértékben gyorsult, köszönhetően a kormányzat lakásépítést támogató intézkedéseinek, az uniós források felhasználásának, a kapacitásbővítéseknek és a külső konjunktúra élénkülésének. Emellett a szolgáltatások is tovább gyorsultak, ami alapvetően a 2016 végén kötött adó- és bérmegállapodás eredménye. A keresleti oldalon pedig két dolgot emelnék ki: egyrészt a beruházások rekordmértékben nőttek tavaly, a vállalati oldalon ugyanúgy, mint a kormányzati szegmensben; emellett a fogyasztás a 2016-os magas bázis ellenére ismét kiugró értéket mutatott, szintén az adó- és bérmegállapodásnak köszönhetően.
– Milyen intézkedések állnak a háttérben?
– Ahogy azt az előbb is említettem, az eredményekben kiemelt szerepe volt a nemzetgazdasági tárcánál kidolgozott hatéves adó- és bérmegállapodásnak. A munkavállalók és a munkaadók érdekvédelmi szervezetei és a kormány által 2016 novemberében aláírt dokumentumban rögzítettük a minimálbér és a garantált bérminimum jelentős emelését, ezzel párhuzamosan a munkáltatói adóterhek csökkentését. A tavaly tavasszal bemutatott Konvergencia Programban úgy számoltunk, hogy a megállapodás 1 százalékpontot is hozzátehet a növekedéshez. Az eredmények pedig – legnagyobb örömünkre – visszaigazolták várakozásainkat.
– Miért tartják fontosnak támogatni a pénzügyi tudatosság oktatását? A devizahitel-válság megelőzhető lett volna, ha az emberek tisztában vannak a kockázatokkal?
– A pénzügyi rendszer által kínált termékek egyszerre rejtenek magukban kockázatokat és lehetőségeket. Fontos, hogy a lakosság minél inkább képessé váljon a lehetőségeket okosan és megfontoltan kihasználni, a kockázatokat pedig képes legyen időben felismerni és elkerülni. Más szóval olyan tudás kell, amely a fogyasztókat magabiztossá teszi ebben a szövevényes pénzügyi világban. Úgy gondolom, hogy a pénzügyi tudatosság átfogó erősítése a következő szintje a fogyasztóvédelemnek, hiszen a tömeges, pénzügyileg tudatos hozzáállás ki fogja kényszeríteni a bankoktól, biztosítóktól, befektetési vállalkozásoktól, hogy átláthatóbb és olcsóbb termékeket, szolgáltatásokat kínáljanak. Tavaly ezért hirdettük meg a pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó nemzeti stratégiát.
– A készpénzmentesítés miért része a pénzügyi tudatosságnak?
– A készpénz egyrészt drága, tehát a kisebb készpénzforgalom alacsonyabb költséggel jár. Több példát tudunk erre mondani: magánemberként például a banki pénztárakban találkozhatunk a készpénzforgalom költségeivel, de nemzetgazdasági szinten is százmilliárdos kiadást jelent a magas készpénzállomány és -forgalom. A bankjegyeket és érméket ugyanis le kell gyártani, szállítani, őrizni kell, illetve cserélni az elhasználódott bankókat. Másrészt a készpénz sokszor nehezebben kezelhető, mint a bankkártya: gondolhatunk itt a készpénzhez kötődő bűncselekményekre, vagy olyan hétköznapi esetekre, amikor például elhagyjuk a pénztárcánkat. A bankkártyánkat ez esetben le lehet tiltani, de ha nincs egy becsületes megtaláló, a készpénz örökre elveszett. Mindezek mellett nem csak a nemzetgazdaságnak előnyős a kevesebb készpénz, egyben kényelmes is kártyával vagy akár telefonnal fizetni. Egyértelmű volt tehát, hogy az elektronikus fizetés ösztönzése mögé kell állnunk és erre a tapasztalatok szerint van is fogadókészség: a bankkártya-elfogadó terminálok telepítését támogató programunk iránt hatalmas az érdeklődés. Több mint 60 ezer új POS-terminált helyeznek ki az NGM kezdeményezésének keretében.
– Milyen stratégiai döntés előzte meg a programok elindítását? A hétéves stratégia megvalósítása tavaly elindult. Milyen eredményekről tudnak beszámolni?
– Az elkészült stratégia 7 évet ölel fel 2017-től 2023-ig, kétéves cselekvési tervekre bontva annak gyakorlati megvalósítását. A stratégia támaszkodik az eddig elért eredményekre, programokra és azokra építve alakítja ki saját célkitűzéseit. A dokumentum emellett evolutív, azaz lehetőséget ad arra, hogy a tapasztalatok levonását követően az egyes lépéseket hozzá tudjuk igazítani a gyorsan változó pénzügyi-technológiai környezethez. A 2008-as pénzügyi válság óta az OECD és a Világbank is ráirányította a figyelmet a pénzügyi tudatosság fejlesztésének fontosságára. A kapcsolódó stratégia elkészítéséhez az OECD módszertani támogatást is nyújtott.
– Hogyan alakították ki a stratégiát?
– A nemzeti stratégia a nemzetközi trendeket követve került kialakításra, illetve a nemzetközi és hazai szervezetek és szakmai szövetségek aktív bevonásával valósul meg, mivel csak így hozhattunk létre egy hatékony, a lakosság minden szegmensét elérő programot. A pénzügyi tudatosság fejlesztésére jelentős erőforrásokat fordít a kormány, de a stratégia megvalósításában számos partnerünk van, többek között az EMMI, az MNB, a Pénziránytű Alapítvány és a Bankszövetség.
– Mik a stratégia főbb elemei?
– A főbb elemek a pénzügyi edukáció mellett a tudatos pénzügyi magatartás elsajátításának, a tudatos fogyasztói magatartás kialakításának népszerűsítése, az öngondoskodás kiterjesztése, vagy amiről már korábban beszéltünk, a készpénzmentesítés. Alapvetően nem a spanyolviaszt találjuk fel, hanem egy sor már korábban is működő programot kapcsolunk össze a hatékonyság és az eredményesség érdekében. A teljes társadalmat szeretnénk megszólítani, de a fiataloknál és a gyerekeknél a legfontosabb időben elkezdeni a pénzügyi edukációt. Mellettük még külön fókuszálunk olyan társadalmi csoportokra, amelyek kevésbé használják a pénzügyi szolgáltatásokat, mint például az idősekre vagy a kistelepüléseken élőkre. Az egyik legfontosabb eleme a programnak, hogy megtanítsuk: úgy vegyünk fel hitelt, hogy azt vissza is tudjuk fizetni, ne kerüljünk kamatspirálba és kerüljük el az impulzív szerződéskötéseket.
– A Pénz7 program is a stratégia keretében valósul meg?
– Megfordítanám: a Pénz7 programot is beillesztettük a stratégia keretei közé, felhasználjuk a pozitív szinergiákat. A stratégia készítésekor felmértünk minden, a pénzügyi kultúrát fejlesztő kezdeményezést. Azt láttuk, hogy ezek közül kiemelkedik a nemzetközi alapokon nyugvó Pénz7, hiszen ezen a tematikus héten diákok százezrei ismerkedhetnek meg a pénzügyekkel. Idén az együttműködő szakmai partnerek már negyedszerre valósították meg Magyarországon ezt a programot. A Pénz7 rendhagyó tanóráin a tanárok az egyes korosztályok sajátosságait figyelembe véve, élményszerűen adják át és járják körbe a felelős döntéshez szükséges ismereteket. Az idei témahét egyik fókusztémája az „Okosan a hitelekről”. Emellett a Pénz7 számos érdekes eseménnyel bővül: idén például erre a hétre időzítették a Fintelligence konferenciát is a Miskolci Egyetemen, ahol én is előadtam. A rendezvényen adtuk át a Fintelligence Pénzügyi Oktatási Centrumot. Ez egy minden szempontból 21. századi modern tér, ahol pénzügyi képzéseket és kapcsolódó rendezvényeket fognak tartani a régió diákjainak. Remélem, hamarosan az ország több pontján is létesül majd ilyen központ.