„A magánszemélyeknek biztosítani kell, hogy adókötelezettségeiket a lehető legkényelmesebben, a legkevesebb idő- és energiaráfordítással és a hivatallal való minimális kapcsolattartással teljesíthessék” – mondja Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnöke.
– Tavaly nyáron beszélgettünk először, amikor a NAV vezetőjeként lépett hivatalba. Az azóta eltelt időszakban melyek azok az intézkedések, amelyeket sikerült megvalósítania?
– Tömören válaszolva, a papírmentes működés, az informatikai rendszerek konszolidációja, a digitalizáció előnyeinek kihasználása, valamint a szervezet működési folyamatainak újraszervezése jellemzi az elmúlt időszakot. Nem értünk volna el jelentős eredményeket jövőbe mutató IT-infrastruktúra, valamint korszerű HR-menedzsment és képzési rendszer nélkül. További, a NAV teljes működésére kiható, stratégiát meghatározó eredmény, hogy március 29-én megalakult a NAV Mesterséges Intelligencia Munkacsoport (MIMCS), amely a NAV egyedülálló adatvagyonának értékére épülő kutatásokat végez. Néhány példa a teljesség igénye nélkül. Július óta, januárban megújult honlapunkon elérhető az Ügyfélportál, amely az adózók számára könnyen áttekinthető és egyszerűen kezelhető megoldásokat kínál. Júliusban átalakult a NAV Infóvonala, a korábbi két, elkülönült rendszer helyett az ügyfelek egységesen a 1819-es hívószámon vehetik igénybe a NAV telefonos szolgáltatásait. Zökkenőmentesen lebonyolítottuk a gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítését, teljesítve, hogy csak azoknak utaltunk visszatérítést, akiknek járt, illetve azt jogszerűen kérték. Az augusztus végén kihirdetett „új katatörvény” miatt az átalányadó hatálya alá bejelentkezett egyéni vállalkozók („régi katás adózók”) bevallási kötelezettségének teljesítéséhez kialakítottunk egy webalkalmazást. Az új struktúrájú helyiiparűzésiadó-bevallás egyszerűsítést és adminisztrációcsökkentést jelent a vállalkozásoknak és szélesebb körű adatellenőrzést és jobb adatminőséget tesz lehetővé. A pénzmosás elleni központi adatbázisok jogszabályi alapjain létrejött a tényleges tulajdonosi, központi bankszámla- és széfnyilvántartás. A hatóságok, a meghatározott szolgáltatók és harmadik személyek megismerhetik a nyilvántartásokban szereplő, és számukra törvényesen hozzáférhető adatokat. Hozzá kell tennem, ez nem az adó- és vámigazgatási feladataink körébe tartozik. Az eredmények között meg kell említeni, hogy a 22 eurónál alacsonyabb értékű küldemények áfamentessége miatti tömeges, csökkentett adattartalmú vámáru-nyilatkozatok automatikus feldolgozására létrehoztuk az eVÁM rendszert.
– Milyen kihívásokat tartogat a következő év?
– A gazdasági fejlődés lassulására, az inflációs nyomás erősödésére kell számítani a III. és a IV. negyedévben és 2023- ban is. Vélhetően többen lesznek, akik fizetési nehézséggel küszködnek. Fontos, hogy adózói kérelem esetén a NAV gyors, jogszerű és életszerű döntésekkel támogassa az ügyfeleket. Ugyanakkor nem hagyhatja azt sem, hogy az adósok – adóhátralékuk ellenére – halogatással próbálják meg elkerülni az adófizetést. A gazdasági recesszió ellenére továbbra is törekszünk a fejlesztésekre, és a cél változatlanul az ügyintézés egyszerűsítése, az elektronikus, azon belül is elsősorban az online szolgáltatások fejlesztése, és felülvizsgáljuk, hogy milyen, már feleslegessé vált berögződéseket kell kiiktatni az ügyintézésből.
A nemzetközi információcsere terén az EU Tanácsának adózás területén történő, a közigazgatási együttműködésről szóló irányelv-módosítását az év végéig kell átültetni a hazai jogba, amely új átvilágítási eljárást, bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettséget vezet be a digitális platformot üzemeltetők, valamint új információcsere-kötelezettséget az adóhatóság számára. Ezeknek a bejelentkezéseknek a fogadására kell készen állnia a NAV-nak 2023-ban. Kihívás továbbá az, hogy a határátkelőhelyek forgalma folyamatosan nő, a jelenlegi infrastruktúra mellett azonban egyre nehezebb feladat a várakozásmentes kezelés. A rakomány-és csomagátvilágító röntgenberendezések, testszkennerek már olyan műszaki képességekkel bírnak, amelyek előrevetítik a legkorszerűbb, mesterséges intelligenciára épülő ellenőrzési metodikák kidolgozását. Az uniós vámkódex (UVK) alapján a vámhatóságok között, illetve a gazdálkodók és a vámhatóságok között zajló minden információcsere, az adatok tárolása elektronikus adatfeldolgozási eljárást igényel, ami jelentős informatikai fejlesztéseket feltételez.
A NAV, mint szervezet számára pedig elsődleges kihívás a fluktuáció és a személyi állomány átlagos életkorának emelkedése. A többéves gyakorlati tapasztalattal, magas szintű szaktudással rendelkező szakemberek pályaelhagyásának hosszú távon érezhető hatása van és lesz. Mentorálási programunk segíti az NKE-s hallgatók és az új kollégák integrálását a szervezetbe, videós tartalmakkal, intenzív jelenlétünkkel a közösségi médiumokban, toborzó kampánnyal igyekszünk felkelteni a fiatalok figyelmét a NAV munkájára és az itt kínálkozó életpályára.
– Továbbra is a NAV az egyik legjobban működő hivatal Magyarországon. Milyen módszerekkel lehet ezt fokozni?
– A magánszemélyeknek biztosítani kell, hogy adókötelezettségeiket a lehető legkényelmesebben, a legkevesebb idő- és energiaráfordítással és interakcióval, illetve a hivatallal való minimális kapcsolattartással teljesíthessék. Egy másik érzékeny adózói réteget képeznek azok a mikro- és kisvállalkozások – köztük az egyéni vállalkozók –, akikről már számos tranzakcióalapon beérkező adattal rendelkezik a NAV. Ezeket az adózókat továbbra is maximálisan támogatni kell adókötelezettségeik gyors, ugyanakkor hiba- és hiánymentes teljesítésében. A jó működés szükséges feltétele az informatikai támogatottság növelése, valamint a szakmai területek és az informatika együttműködése. Ennek eredménye az ügyfelek tömegét elérő, az adózók és az adóhatósági alkalmazottak munkaterhét egyaránt csökkentő megoldások lesznek. Lehetővé válhat az adminisztráció további csökkentése, egyes szakfolyamatok további racionalizálása, humánerőforrás-megtakarítást szolgáló új, ügyfélbarát megoldások és a digitális ügyintézés kiterjesztése újabb eljárásokra. Stratégiai cél a jogkövetés egyes szintjeinek megfelelő, teljes ügyfélminősítési rendszer létrehozása. Ez egy komplex feladat, melyhez szükséges a szervezet rendelkezésére álló adatvagyon jól strukturált, a mesterséges intelligencia eszközeivel történő kiaknázása és az ehhez szükséges jogszabályi környezet kialakítása.
– A mesterséges intelligencia milyen módon tudja majd segíteni a NAV munkáját középtávon?
– A mesterséges intelligencia jóval több adattal, ha úgy tetszik, jellemzővel képes „dolgozni”, mint az emberi gondolkodás. Az adattudósok feladata azt kitalálni, hogy ezt hogyan használjuk ki. A cél, hogy minél több adatot elemezve képezzünk csoportokat, és vizsgáljuk azt, hogy az egymásra lehető legjobban hasonlító adózóknak miért eltérő az adóteljesítményük. Az a tervem, hogy a folyamat utolsó fázisában megmutatjuk az adózónak, hogy milyen eltéréseket találtunk nála, és tőle várjuk a választ. Tehát nem vádoljuk szabályszegéssel, csak közöljük vele, hogy kilóg a hasonló gazdálkodók sorából. Tehát a leendő eredményeket együttműködésre és nem szankcionálásra használjuk fel.
Mostanra elkészült egy javaslat egy formalizmusokkal támogatott adatkezelési környezetre, hogy a NAV által kezelt adatok közigazgatási szinten is „vagyonná érjenek”. A következő lépés a felhasznált és kezelt adatok kontextusba helyezése, a metaadatok meghatározása, metaadattárak (üzleti fogalomtár, adatszótár) kialakítása és karbantartása. További irány például az adatvagyon-gazdálkodás új feladatainak ellátásához szükséges szerepek és szervezeti formák kialakítása, új adat-, folyamat- és szervezetszintű szabályzatok és irányítási eszközök bevezetése az adatgondozás szabályozottságához, a támogató technológia fejlesztése, mert adatvagyon-gazdálkodási céleszköz bevezetése nélkül a jelenlegi üzemi méretek között nem képzelhető el az adatgondozás. Ugyancsak fejleszteni kell az úgynevezett AVG-kompetenciát: az adatok összefüggéseinek feltérképezésére metaadat-kezelést kell kialakítani.
– Az adóhivatal informatikai fejlesztésében milyen újítások voltak az elmúlt évben?
– Az IT-infrastruktúra kezelésében a konszolidációé volt a fő szerep. A feladat elkezdésekor még nem látszott, de a közben kialakult háborús helyzet és energiaválság mellett nagy előnyt jelent, hogy nem kényszerből kezdtük el ezt a feladatot. A NAV több mint 11 petabyte-nyi adatot birtokol (félévente több mint 1 petabyte-tal nő), ezzel együtt a régebbi eszközök jobb hatékonyságú, nagyobb adatsűrűségű eszközökre váltása, a virtualizáció, a konténerizáció előtérbe helyezése hozzájárul mind az energia-, mind a fenntartási költségek csökkentéséhez. Az országos telephelyeken 70 százalékkal csökkentettük a helyi szerverek mennyiségét, a központi adatközpontokban 1551 fizikai szerver mellett 2012 virtuális szerver szolgája ki a szakrendszereket. Elértük, hogy 10 évesnél régebbi tárolók nem üzemelnek az infrastruktúrában, és a 67 tároló 63 százaléka 5 évesnél fiatalabb. Ez lehetővé tette, hogy a NAV három adatközpontjából egy gyakorlatilag tartaléküzemmódban működik, a lehető legkisebb energiafelhasználás mellett. A kézzelfogható eredmények között, az említetteken túl kiemelhető a megújult nav.gov.hu, a myNAV, ami egy személyes felület összeállítására szolgál. Júniusban elindult az Ügyfélportál (ÜPO), és megszületett az első adófizetési alkalmazás: a gépjárműadó mobilapplikációba szeptember közepéig csaknem 57 ezren jelentkeztek be.
– A gazdaság további fehéredése érdekében vannak-e új módszerek?
– A digitalizáció adta lehetőségek nyomán az adóhatóság az adókijátszásra irányuló magatartásokat egyre eredményesebben deríti fel, aminek jelentős visszatartó ereje van. Az online adatszolgáltatások révén az adatok már tranzakciók szintjén, elektronikus formában keletkeznek, és akár valós időben elérhetők az adóhatóság számára. Ugyanez a folyamat ágazati szinten is megvalósul, ami a NAV számára további adatforrást jelent, elég csak a turisztikai szektorra (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) vagy az építőipari foglalkoztatásra (Üvegkapu) vonatkozó online adatszolgáltatásokra gondolni. A NAV tehát egyre pontosabb képpel rendelkezik az adózókról, ami alapján pontosabb a kockázatelemzés, hatékonyabb a kiválasztás és eredményesebb az ellenőrzés. Folyamatosan bővülnek a nemzetközi információcsere adatkörei, így például 2021 óta az agresszív adótervezés visszaszorításához is kap adatot az adóhatóság. A NAV adókockázati elemzéseket végez például az elektronikus kereskedelem területén is. Követi az internetes kereskedők termékárazási gyakorlatát, a kereskedőkre vonatkozó felhasználói bejegyzéseket, mint például a számlaadás elmulasztására utaló információkat. Folytatjuk a cégtemetőkkel szembeni akciókat, a mögöttes felelősség jogintézményének konzekvens használatát és a felelősségi perek megindítását is. Az eddigi eredmények mind pernyertességi, mind bevételi oldalról bizalomra adnak okot.
A NAV a költségvetési bevételeket bűnügyi felderítő apparátussal is biztosítja. Az elmúlt években az elkövetési értéket ellensúlyozó, biztosított vagyon aránya folyamatosan emelkedett, alkalmazva a bűnszervezetek esetén a törvény vagyonelkobzásra vonatkozó szigorú rendelkezéseit. A NAV vámhatósági küldetésében is szerepet kap az adatvagyon. A pénzügyőr „találkozik” elsőként a harmadik országból érkező árukkal, és már ekkor komoly tétje van annak, hogy mely szállítmányokat választják ki kollégáink ellenőrzésre. Ezt támogatja az adatelemzés, ami célzottabbá teszi az ellenőzést, hogy a legális kereskedelmet ne akadályozzuk, de minden olyan szállítmányt, árut megállítsunk, ami valamilyen szempontból kockázatos.
– A kata átalakulása következtében milyen módon lehet esetleg nyomon követni azokat, akik korábban kataalanyok voltak, és nem tértek át az új katára vagy az átalányadózásra?
– A „korábbi katások” egy része feltehetőleg a szürkegazdaság irányába mozdul el azáltal, hogy nem maradhat az új kata hatálya alatt, de az átalányadózást, illetve a társasági adózási formát sem választja. Ez a kör jól körülhatárolható: az ide tartozók foglalkoztatásával és jövedelmével kapcsolatos adatokat a NAV nyomon követi, így lehetőség van célzott kockázatelemzésre és ellenőrzésre történő kiválasztásra.
– Az esetleges ellenőrzések elindítása előtt van-e olyan módszer, amivel ki lehet szűrni, hogy kiknél is érdemes valóban lefolytatni egy ellenőrzést?
– Az ellenőrzések tervezését több eszköz is segíti. Ezek egyike a folyamatba épített kockázatelemzés. Lényege, hogy a NAV a beérkező adatokat azonnal megvizsgálja, hogy beleillenek-e valamilyen kockázatos mintázatba, úgynevezett kockázati profilba, és ha igen, akkor megteszi a szükséges intézkedéseket. Egy másik módszer az utólagos állományi elemzés, ami a bevallások adatain, az adózók működéséről rendelkezésre álló kontrolladatokon és statisztikai modelleken alapul. Ennek következő lépcsője az egyedi kockázatelemzés, aminek célja, hogy egy kiválasztott személynél a különböző adónemekhez, időszakokhoz kapcsolódó kockázatokat, hiányosságokat lehetőség szerint egy eljárásban lehessen feltárni és rendezni. Természetesen a külső és belső gazdasági környezet változásait nyomon követve monitorozzuk a kockázati elemeket, felhasználva a hazai adatbázisokon kívül a nemzetközi jelzéseket, a NAV nemzetközi képviseleteinek információs csatornáit.
– Van-e lehetőség arra, hogy európai szinten az áfacsaló hálózatokra legyen rálátásuk?
– A digitális gazdaság csalóhálózatai jól megszervezett, multinacionális szervezetek, amelyek adócsalást követnek el, és az adókötelezettség eltitkolásával vagy hamisított követelések bejelentésével pénzügyi előnyhöz jutnak akár a nemzeti, akár az uniós költségvetés terhére. E csalóhálózatok szervezői tisztában vannak azzal, hogy minden tevékenységüknek nyoma van a digitális térben. Ezt nem fenyegetésnek, hanem lehetőségnek tekintik. Az EU-n belül szabadon dönthetnek arról, hogy melyik tagállamban és milyen fedősztorit mutatnak be a hatóságoknak bűnözői tevékenységük leplezésére. Az egyes történetek nem mutatnak deviáns üzleti gyakorlatot, sőt összhangban vannak a róluk keletkezett adatokkal – legalábbis egyetlen tagállam szempontjából. Közösségünk termékeny talajt tart fenn a különböző típusú csalások számára, mint például az áfával, a társadalombiztosítási járulékkal, az importvámmal és -áfával való visszaélés, a belső határainkon átlépő áruk hamis mozgása, stb. A Közösségnek mindenképpen fejlesztenie kell az adatelemzési kapacitásokat, beleértve a mesterséges intelligencia használatát. Egy egységes, uniós szintű adattó közös elemzése lenne a megoldás, de erről, az érthető nemzeti érdekek miatt le kell mondanunk. A hatalmas és ingadozó adatkészletek anonimitásvédelme nem megoldott, holott minden olyan információt tartalmaznak, amely a csalás felderítéséhez kell. Úgy vélem, az első lépés, hogy minden tagországnak gyűjtenie kell az egyes üzleti tranzakciókról szóló információkat, ahogy az online pénztárgépek esetében már megteszik. Magyarországon azért meglehetősen előreszaladtunk ezzel az online és valós idejű, sőt itt a legfontosabb az, hogy elemi tranzakciós szintű, tehát értékesítésenként, gazdasági eseményenkénti adatgyűjtéssel. Nagyon örülnénk neki, hogyha más uniós tagállamok is elindulnának az ilyen típusú adatgyűjtő rendszerek megvalósításában. Nagyon jó lenne, hogyha ezek európai szinten működni tudnának, úgy, hogy a saját adózói adatait mindenki védeni tudja.
– Az ügyfélközpontúság terén vannak-e még lehetőségek? Ha igen, melyek azok?
– Az egyszerű ügyintézési módokat kell a jövőben fejleszteni és elterjeszteni. Ez két dolgot jelent konkrétan. Az egyik az, hogy lehetővé tesszük a visszacsatolást, tehát az adatainkba való betekintést. A másik pedig az észszerű online felületek biztosítása. A központi azonosítás után megjelenő felületek nagy része még tökéletlen, az „egyszerű halandó számára fogyaszthatatlan”. Ezen a téren a NAV-nak is komoly teendői vannak, amiket informatikai fejlesztéseinkkel párhuzamosan Közérthetőségi programunkban is célul tűzünk ki, és felhasználói tesztelésekkel is támogatunk. Előtérbe kell helyezni az applikációk használatán keresztül elérhető funkciókat, szolgáltatásokat, méghozzá olyan módon, amit az ügyfelek már online vásárlás vagy online fizetés kapcsán már megismertek, alkalmaznak. Konkrét tervekről is beszámolhatok, ilyen az áfabevallás rendszerének a jelenlegi űrlapalapú megoldásról digitális megoldásra cserélése. E szolgáltatás várhatóan 2024-ben indulhat. Középtávon valamennyi elektronikusan érkezett igazoláskérelem-típus esetében el kell érni, hogy legalább az igazolások 80-90 százalékát automatizmussal támogatott ügymenetben lehessen kiadni. Véghajrában van az eFip (Foglalkoztatási információs program) rendszer fejlesztése, amely a foglalkoztatással összefüggő adatszolgáltatások egységesítését, a foglalkoztatói adatközlés eseményekhez kötését, illetve az egycsatornás adatszolgáltatás megvalósítását takarja. A Behavioural Insights Projektben új típusú értesítéseket alakítottunk ki az egészségügyi szolgáltatási járulékkal, az adószámla-kivonatokkal és a gépjárműadóval kapcsolatban. Ezzel támogattuk az adott adózási téma egyszerű, követhető értelmezését, valamint a gyors és könnyű ügyintézést.
– Az orosz–ukrán háború miatt felmerült-e új vagy többletfeladat?
Az azonnali feladatok között a menekültek gyors beléptetésének biztosítása szerepelt, illetve az élet kioltására alkalmas eszközök Ukrajnába történő kiviteli tilalmának biztosítása. Az Európai Unió Tanácsa február 24. óta több körben is szankciókat fogadott el Oroszországgal és Belarusszal szemben. A szankciós csomagok mindegyike behozatali és kiviteli tilalmakat (ezen belül pénzügyi szankciókat is), esetenként engedélykötelezettséget, valamint a tilalom alóli mentességeket tartalmaz. Az orosz–ukrán háború miatt segélyszállítmányok indultak Ukrajna felé Európa minden részéről, ahogyan Magyarországról is. E szállítmányok jelentős része a magyar–ukrán határon keresztül hagyja el az Európai Uniót. A segélyszállítmányok gyors célba juttatása érdekében az eljárásainkat egyszerűsítettük, a szolgálatot megerősítettük, tájékoztató anyagot publikáltunk, erősítettük az együttműködést a határőrizeti szervekkel és valamennyi érintett társhatósággal.
NÉVJEGY
1994-ben fizikatanári, majd programozó matematikusi végzettséget szerzett az ELTE-n
Szakmai pályafutását 1995 és 1996 között pénzügyi rendszerfejlesztőként kezdte a Philip Morris Hungarynél
1997-ig információbiztonsági szakértőként dolgozott az ÁPV Rt.-nél
1997 és 1999 között projektvezető volt az IBM Hungarynél
1999-től 2002-ig az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgató-helyettese
2003-tól 2010-ig a Professzionál Informatikai Zrt. elnök-vezérigazgatója volt
2010 és 2013 között a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakfőigazgatója
2013-tól a NAV informatikai elnökhelyetteseként dolgozott, ahol szakmai irányításával vezették be az elektronikus pénztárgépek rendszerét
2015 novembere óta a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács elnöke
2018 óta a Digitális Jólét Program Blockchain Munkacsoportjának vezetője
2020 szeptembere óta a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület elnöke
2021 júliusa óta vezeti a NAV-ot, kezdeményezésére jött létre a NAV Mesterséges Intelligencia Munkacsoportja
2022 márciusa óta a Blockchain Koalíció elnöke
2022 májusától a Magyar Államkincstár és a NAV adatvagyonának optimalizálásáért felelős kormánybiztos