Középpontban az ügyfél

/ Szakma 2016. májusi lapszám

2016. január 1-jétől megújult szervezettel találkozhatnak a Nemzeti Adó- és Vám­hivatal ügyfelei. A szervezeti változások végrehajtása „jóságának” a mércéje szá­mos esetben az, hogy a változó szervezet lehetőség szerint úgy érjen el hatékony­ságjavulást, hogy a szolgáltatások színvo­nala ne csökkenjen, az ügyfelek semmit se érezzenek meg. A NAV jelenlegi átala­kításának ezzel szemben kifejezett célja, hogy a szervezeti változás a korábbiak­hoz képest teljesen új szemléletű Nem­zeti Adó- és Vámhivatalt eredményezzen, a tisztességes, jogkövető adózók érezzék azt, hogy partnerként kezeli őket nemcsak az ügyfélszolgálaton dolgozó munkatárs, de a különféle engedélyeket kiállító ügyin­téző és az ellenőrzéseket végző is.

A minden mulasztásért szigorúan bír­ságoló, hatósági jogalkalmazó hivatal he­lyett az önkéntes jogkövetést segítő, a vál­lalkozásokkal, magánszemélyekkel és az őket képviselő pénzügyi, számviteli szak­emberekkel együttműködő adó- és vám­hivatal kialakítása a célunk. A szolgáltató szerep mellett természetesen érvényesül­nie kell az egységes jogalkalmazásra épü­lő, következetes és szükség szerint erélyes hatósági jellegnek is, amely az adócsalá­sok visszaszorítására, a gazdaság fehéríté­sére, a költségvetési károkat okozó gazda­sági szereplők kiszűrésére fókuszál.

Az új szemlélet hozta létre az adózói minősítés rendszerét, melyben a megbíz­ható adózók számára kedvezményeket biztosít a NAV. A Nemzeti Adó- és Vám­hivatal az ellenőrzési tevékenysége során is alkalmazza a jövőben az adózói jog­követési hajlandóságon alapuló megköze­lítést. Ennek alappillére a célszerűség és a hatékonyság követelményeit szem előtt tartó komplex kockázatelemzés, mely­nek eredménye a korábbinál célzottabb, a jelen időszakra fókuszáló kiválasztás. A NAV célja ezzel az, hogy megvédje a jogkövető gazdasági szereplőket a csa­lárd tevékenységet folytató versenytársak – adóelkerülés útján keletkező – jogelle­nes előnyével szemben.

A jogkövető adózók helyzetének erősí­tését szolgálják az EKÁER nyújtotta lehe­tőségek. A rendszer a napi átlagban 7900 bejelentett fuvar monitorozásával, célzott kiválasztással azonnali reagálást tesz le­hetővé, melynek köszönhetően a piaci fo­lyamatokból nagy találati aránnyal kizár­hatók az adóelkerülők.

Az online pénztárgépek bevezetésével jelentősen fehéredett a gazdaság, tisztult a piac. A rendszeren keresztül online ér­kező adatok felhasználásával célzott, je­len idejű vizsgálatok valósulnak meg, de a rendszer lehetőséget ad az online forga­lom, valamint a bevallási adatok (pl. áfa, foglalkoztatotti adatok) összevetésével a bevallások helyességének elemzésére is.

A több évre visszanyúló, lassú, elhúzó­dó ellenőrzések helyett a jelenben vizs­gálódó, az elektronikus adatokban rejlő információkat felhasználó, az adókocká­zatokra fókuszáló ellenőrzésekre kerül sor.

A megváltozott szemlélet jegyében ké­szül az új adózás rendjéről szóló törvény tervezete is, amely – illeszkedve a jogal­kotás bürokráciacsökkentési törekvéséhez – az eljárási szabályok egyszerűsítését, könnyebb áttekinthetőségét, s ezáltal az adózói jogbiztonság erőteljesebb garantá­lását tűzte ki célul.

Bízom abban, hogy mindezen törekvé­sünk egyre több ügyfelünk számára ered­ményez könnyebbséget adókötelezettsé­geik teljesítésekor, és segítő szándékunk pozitívan befolyásolja adó- és vámigazga­tással kapcsolatos tapasztalataikat. Ehhez szeretnénk hozzájárulni e lapban rend­szeresen megjelenő NAV-publikációkkal is, amelyek a szakmai közönség számára nyújtanak fontos és remélem, hasznos in­formációkat az adó- és vámigazgatás te­rületéről.