„A változásokhoz való folyamatos alkalmazkodás, a követelmények számviteli rendszereinkbe való implementálása, a hatályos jogszabályoknak való maradéktalan megfelelés azonnali reagálásokat és fejlesztéseket követel meg” – interjú Pafféri Zoltánnal, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. elnök-vezérigazgatójával.
Ön a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Mint az ország legnagyobb foglalkoztatója összesen hány fővel dolgoznak?
– A vasúttársaság és a Volánbusz integrációjával a MÁV-Volán-csoport lett Magyarország legnagyobb munkáltatója: közel 55 000 munkatársunk van.
A legutóbbi ismert szervezeti változás kapcsán mik voltak a legnagyobb kihívások, azok mennyiben érintették a számvitel területét?
– A szervezeti változások terén a már említett Máv-Volán-integrációból következnek a leginkább meghatározó feladatok, és ez igaz a számviteli területre is. A Volánbusz Zrt.- nek korábban pénzügyi-számviteli és bérszámfejtési szolgáltatást végző VB Szolgáltató Központ Kft. 2021-ben az MVM-csoportból a MÁV-Volán-csoportba került, a Volánbusz Zrt. lett a társaság tulajdonosi joggyakorlója. Csoportszinten – a tulajdonosi joggyakorláshoz kapcsolódóan – számvitelszakmai kihívást jelentett az eddig még nem végzett elkülönített könyvvezetési feladatok ellátása, illetve a Magyar Államkincstár, valamint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által előírt adatszolgáltatások teljesítése.
A közelmúlt másik legjelentősebb feladataként 2021. október 1-től a MÁV-START Zrt.-ből a MÁV Vagon Vasúti Jármű Gyártó és Javító Korlátolt Felelősségű Társaságba lett átszervezve a személyszállítási közszolgáltatási feladatellátáshoz közvetlenül nem kapcsolódó járműgyártási tevékenység, a vasúti fővizsgákhoz szükséges javítási tevékenység, valamint ehhez kapcsolódóan a tevékenység végzéséhez szükséges humán és eszközerőforrás is. A tevékenység átadás-átvétel, az új komplex gazdasági folyamatok szükségessé tették a MÁV-csoport SAP és kapcsolódó rendszereinek, alkalmazásainak a MÁV Vagon Kft.-re történő kiterjesztését, kiváltva ezzel a korábban használt, a kibővített feladatellátás támogatására már nem alkalmas rendszert. A SAP-bevezetést illetően külön kihívást jelentett a rendkívül rövid, hat hónapnál is kevesebb rendelkezésre álló idő, valamint az évközi éles indulás megszervezése, ami továbbá azt is eredményezte, hogy az éves beszámolót lényegében két rendszerből kellett előállítanunk.
A MÁV-csoport egészét érintően milyen fő szempontoknak kell megfelelni a számviteli beszámolók elkészítésénél, hogy egy nem számviteles érdeklődő is értse a beszámolók adatait?
– A MÁV-Volán-csoport a beszámolóinak elkészítésekor kiemelt figyelmet fordít a számvitelről szóló törvény alapelveire, különösen a világosság alapelvére, miszerint a könyvvezetést és a beszámolót áttekinthető, érthető, e törvénynek megfelelően rendezett formában kell elkészíteni. A MÁV-Volán-csoport társaságai a vonatkozó jogszabályok alapján nem minősülnek közérdeklődésre számot tartó gazdálkodóknak, ugyanakkor az állami tulajdonlásra, állami szerepvállalásra, tevékenységre és méretünkre való tekintettel természetesen tudatában vagyunk annak, hogy jelentős a csoportunk iránti érdeklődés, és ezt a beszámoló összeállításakor is kiemelten szem előtt tartjuk. A kiegészítő mellékletekben törekszünk arra, hogy a beszámolót olvasó a működési környezetünket, a működésünkre ható eseményeket, történéseket is megértse, ezért sok esetben a törvényi kötelezettségen túl egyéb adatokat, információkat is bemutatunk a beszámolóinkban.
Milyen speciális kérdések, sajátosságok merülnek fel a MÁV-csoportra vonatkozó konszolidált beszámoló elkészítése során?
– A konszolidáció, a konszolidált beszámoló összeállítása mindig kiemelt feladata a zárás és beszámolókészítés folyamatának. Jelentősége miatt úgy határoztunk, hogy a kötelezően előírt éves beszámolókészítési kötelezettségen felül negyedévente készítünk konszolidált mérleget és eredménykimutatást, továbbá az évközi éves várható és üzletiterv-adatokat konszolidált szinten is elkészítjük. A csoportban meghatározók a belső gazdasági kapcsolatok, a csoport tagjai jelentős mértékben egymásnak is szolgáltatva teljesítik a személyszállítási közszolgáltatási és pályaműködtetési feladatokat az utasok kiemelt kiszolgálása és teljes elégedettsége érdekében, amit az idei évtől egy korszakalkotó új termék, a vármegye- és országbérletek konstrukciójával is igyekszünk kiérdemelni.
Mindezeken felül kiemelt és speciális belső szolgáltatás a vasúti pálya, illetve a kapcsolódó infrastruktúra felújítása, karbantartása, a vágánydiagnosztikai mérések elvégzése, a pályahálózat-hozzáférés biztosítása, a járműjavítás, járműkarbantartás, járműgyártás, valamint back-office szolgáltatások keretében az informatikai, beszerzési, anyagellátási, humán-, számviteli-adózási és ügyviteli szolgáltatások biztosítása.
Az összetett belső kapcsolatrendszerre tekintettel, a döntések alapját szolgáló, minél pontosabb évközi beszámolók előállítása érdekében havonta elvégezzük a társaságok közötti „intercompany” egyeztetéseket, erre egy saját fejlesztésű rendszert (MÁV Vállalatközi Egyeztető Rendszer – MVER) használunk.
A jelentős belső kapcsolatokra és adatmennyiségre való tekintettel nagy figyelmet fordítunk az összehangolt zárási folyamatokra, a konszolidációs adatszolgáltatások összeállítására, valamint a konszolidáció elvégzésére, amelyre egy komplex adatszolgáltató és konszolidációs táblarendszert fejlesztettünk ki.
Az idei beszámolási időszakban ön szerint milyen szabályokra érdemes leginkább odafigyelni?
– A 2022. évi beszámolókat természetesen már összeállítottuk, elfogadásuk és közzétételük a jogszabályok szerint történik. A MÁV-Volán-csoport működése szempontjából leginkább meghatározók a nemzeti szintű állami és az európai uniós támogatások, ezért a beszámoló összeállítása során az idén is kiemelt figyelmet
fordítottunk a támogatásokkal kapcsolatos elszámolásokra.
Ennek során – élve a számvitelről szóló törvény közelmúltban bekövetkezett módosításai által biztosított új lehetőséggel – a minél pontosabb beszámoló és az összemérés elvének érvényesülése érdekében számoltuk el a várható támogatások jogszabályi feltételeknek megfelelő összegét.
Nagyon fontosnak gondoljuk a vállaltcsoportként való működést, az ebből adódó előnyök kihasználását és így az optimális adópolitika kialakítását is. A MÁV-Volán-csoport tevékenységéből adódóan számos műemléki ingatlanunk van, ehhez kapcsolódóan pedig minden évben alkalmazzuk a társasági adóról és az osztelékadóról szóló törvény által biztosított, a műemlék ingatlanok felújításához és karbantartásához kapcsolódó adóalap-csökkentés lehetőségének leányvállalatok részére történő átadását. A műemlék ingatlanok gondozását, állagmegóvását a rendelkezésünkre álló források függvényében folyamatosan végezzük, ilyen jellegű kiemelt projekt a Nyugati pályaudvar felújítása is. Az idei évben – élve az adóalap-csökkentési lehetőséggel – a MÁV Zrt. a leányvállalatai adóalapját 6,7 milliárd forinttal tudta mérsékelni, és így nagyságrendileg 600 millió forint adót tudtunk csoportszinten megtakarítani.
Hány fő dolgozik évről évre a beszámolókon?
– Az éves és évközi beszámolókat is figyelembe véve elmondható, hogy a MÁV-Volán-csoport éves szinten 130 beszámolót készít el, amelynek többségét a MÁV Szolgáltató Központ Zrt., a csoport back-office szolgáltató társasága állítja össze. Ilyen számosságú beszámoló összeállításához a számviteli szervezetek és az üzleti területek összehangolt működése szükséges. A MÁV-Volán-csoport SAP és kapcsolódó rendszerei egy összetett, több modulból álló integrált vállaltirányítási rendszer, melybe a könyvelőkön kívül természetszerűen valamennyi üzleti területen végeznek könyvelést generáló rögzítéseket. Sok kollégánk összehangolt és szabályozott munkájának az eredménye tehát a számviteli beszámoló. Az SAP mellett még a Libra 3S, az RLB 60, valamint a Saldo Creator Budget könyvelőrendszereket is alkalmazzuk a kisebb társaságok elszámolásaihoz. A MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-nél a megrendelő társaságok részére a könyvelési és a beszámoló-összeállítási feladatokat a könyvelés és számviteli beszámolás szervezetek látják el. A számviteli feladatok ellátását illetően folyamatosan törekszünk a hatékonyságjavításra, folyamatainkat optimalizáljuk, automatizáljuk, ennek eredményeként elmondható, hogy az elmúlt időszakban a növekvő feladatok ellenére és a zárási folyamatok gyorsítása mellett is csökkenteni tudtuk a létszámot.
Az automatizálás, illetve a digitalizáció mennyiben érezhető a számviteli munkában?
– A számviteli szakma rengeteg dokumentummal, bizonylattal dolgozik, amelyeknek alaki kellékei közé sorolható az aláírás is. A MÁV-csoporton belül bevezettük a digitális aláírás funkciót, így a belső bizonylatok többsége szintén digitálisan áll elő.
Mindezeknek köszönhetően kollégáink ma már nagyon kevés papíralapú bizonylattal dolgoznak a hétköznapokban. A vállalatcsoport elkötelezett a papírmentes iroda kialakításában.
Elmondható, hogy a MÁV Zrt.-nek és leányvállalatainak számviteli elszámolási folyamatait modern eszközök, szoftverek támogatják. Törekszünk a bejövő és kimenő számlák körében az elektronikus számlák arányának növelésére. Ma már a bejövő számláink körülbelül 60-65 százaléka e-számla, és ez az arány folyamatosan nő. A partnereink (tehát nem az utazóközönség) felé kibocsátott számlák tekintetében ennél is magasabb számot sikerült elérnünk: 70-75 százalék az e-számlák aránya. Elektronikus számla esetén a teljes számlázási folyamat papírmentesen zajlik, ami nemcsak a számlafeldolgozás hatékonysága, hanem a környezetvédelem szempontjából is előnyös.
A beérkező papíralapú számlák feldolgozása is automatizált. Szkennelést követően karakterfelismerő szoftver segítségével töltődnek ki a bizonylat adatai, és általános szabály szerint a megrendelési, teljesítésigazolási SAP-azonosítók alapján egyre nagyobb arányban automatikusan történhet a könyvelés. A számlák egyéb esetekben is vállalaton belül csak az SAP rendszeren belül, digitálisan közlekednek, a jóváhagyók is digitálisan igazolják azokat.
Hogyan érintik a beszámolókészítés folyamatát a könyvvizsgálattal kapcsolatos kötelezettségek?
– Korábban említettem, hogy évente összesen 130 beszámoló készül a csoportban, most ezt azzal egészíteném ki, hogy ebből 48 az, amelyet könyvvizsgáló is auditál. Ennek megfelelően nagyon fontos a könyvvizsgálóval való szoros kapcsolat és a jó együttműködés kialakítása, hiszen a jogszabályok és a belső szabályzatok szerinti szűk határidők betartása csak egymás kölcsönös támogatásával, a feladatok összehangolásával valósítható meg. Valamennyi zárásra és beszámolókészítésre a könyvvizsgálóval is egyeztetett zárlati utasítás és ütemterv készül, amely órára lebontva tartalmazza a feladatokat és azok sorrendiségét is, minderre tekintettel óramű pontossággal összeghangolt együttműködés szükséges a könyvvizsgáló és az egyes társaságok szervezetei, valamint a számviteli szolgáltató társaság között.
A negyedévente történő átvilágítások, könyvvizsgálatok zökkenőmentes lebonyolítása érdekében a beszámolót érintő kiemelt témákat már a könyvelést megelőzően egyeztetjük a könyvvizsgálóval.
A beszámolók ellenőrzésén kívül a könyvvizsgáló egyéb szolgáltatásokat is biztosít, ilyen különösen a csoport tevékenysége miatt szükséges vasútvállalati engedélyek beszerzéséhez előírt könyvvizsgálói jelentések kiadása, valamint a vasúti tevékenységek számviteli elkülönítését tartalmazó felügyeleti jelentések, továbbá a személyszállítási közszolgáltatási és pályaműködtetési szerződésekhez kapcsolódó költségtérítés elszámolásának alapját képező pályaműködtetési és közszolgáltatási tevékenységekről készített jelentés auditálása is.
Milyen szabályozási kihívások elé néznek a következő időszakban?
– A MÁV-Volán-csoport a kormányzati elvárásoknak megfelelően folyamatosan dolgozik a közösségi közlekedés teljes körű integrációjának megvalósításán, az országos szinten egységes tarifa- és jegyrendszer bevezetésén; ennek első lépéseként tekinthető a már említett vármegye- és országbérlet intézménye. A minden eddiginél kedvezőbb bérletrendszer használatával egy teljes vármegyét, sőt akár az egész országot be lehet majd utazni vállalatcsoportunk (a MÁV-START Zrt., a MÁV-HÉV Zrt. és a Volánbusz Zrt.) és a GYSEV járatainak igénybevételével. A Magyar kormány, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatásával és közreműködésével létrejövő új bérletkonstrukciók révén az elmúlt három évtized legjelentősebb díjszabási fejlesztését valósítjuk meg. Ez ugyanakkor azzal is jár, hogy a számviteli és adózási jogszabályoknak való megfelelés érdekében ki kell alakítanunk az érintett társaságok közötti elszámolások és számlázások rendszerét, folyamatait a jelenleg használt JÉ jegyértékesítési rendszer fejlesztése mellett.
A MÁV-Volán-csoportnak rendkívül széles a tevékenységi portfóliója, aminek következtében a számviteli és adózási jogszabályi változások és a hatósági, felügyeleti szervek elvárásainak változásai szinte mindig érintenek bennünket. A változásokhoz való folyamatos alkalmazkodás, a követelmények számviteli rendszereinkbe való implementálása, a hatályos jogszabályoknak való maradéktalan megfelelés azonnali reagálásokat és fejlesztéseket követel meg, ami így állandó kihívást jelent a MÁV-Volán-csoport társaságainak. Büszke vagyok rá, hogy a kollégáim teljesítményének köszönhetően ezekhez mindig gyorsan és hatékonyan tudunk alkalmazkodni. Ez is kell ugyanis ahhoz, hogy évente közel 700 millió utazást tegyünk lehetővé, azaz mozgásban tartsuk az országot.
NÉVJEGY