Olyan adócsökkentő intézkedésekre van szükség, amelyek növelik a versenyképességet. A jelenleg rendelkezésre álló, valamint az előre prognosztizálható adatok alapján a jövő év során a szociális hozzájárulási adó csökkentés várhatóan megvalósul – mondta az adópolitikáért felelős államtitkár.
– Beszélgetésünkkor épp a jövő évi adóváltozások törvényjavaslatának vitája zajlik a parlamentben. Ahhoz képest, hogy a választások után nem sok idő telt el, mégis rengeteg változás került bele. Mi volt az alapkoncepció? Miért nem vártak a nagyobb horderejű változások bevezetésével?
– A koncepció évek óta változatlan. Jelentős egyszerűsítés, lényegesen kevesebb adminisztráció és adócsökkentés.
– Maradjunk az adócsökkentésnél. Általában ez a legérdekesebb téma, hiszen ez érinti közvetlenül az adózókat. Milyen elvek, érvek mentén dől el, hogy éppen melyik adó csökken?
– Az adócsökkentés nem random módon történik, sőt szakmai szemmel vizsgálva nagyon is kiszámítható. Igen egyszerű, három fő elemből álló képletet követünk már nyolc éve. Egyrészt a fókuszban a jövedelmet terhelő adók csökkentése áll. Ez az alapelv tetten is érhető, hiszen az Európai Unió országai közül Magyarországon a legalacsonyabb a társasági adó és a harmadik legalacsonyabb a személyi jövedelemadó mértéke, amelyből – tekintettel a gyermekek után járó kedvezményre – a családoknak még kevesebbet kell fizetni. Másrészt olyan adócsökkentő intézkedésekre van szükség, amelyek növelik a versenyképességet. Erre jó példa a hosszú távú szociális hozzájárulásiadó csökkentés, amelynek alapja a hatéves bérmegállapodás. Ha a feltételei teljesülnek, akkor az adó kulcsa néhány éven belül 11,5 százalékra csökkenhet. A harmadik elem az adócsökkentési képletben a kkv-k adópolitikai eszközökkel történő megerősítése.
– Pontosan milyen intézkedések segítik ezt? A 9 százalékos társasági adót fizeti minden vállalkozó, a kicsi és a nagy egyaránt. Így a kkv-k semmivel sincsenek kedvezőbb helyzetben, mint a nemzetközi gigavállalatok.
– A 9 százalékos társaságiadó-kulcs bevezetése a kkv-k helyzetét is javította, hiszen a korábbi, kedvezményes 10 százalékos adókulcshoz képest 10 százalékos tehercsökkenést eredményezett. Még fontosabb látni azonban a kisvállalati adózás (kiva) kkv-k részére nyújtott előnyeit, amely nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló. A 2017. évi társaságiadó-kulcs és szociális hozzájárulásiadó-kulcs csökkentésével párhuzamosan a kiva kulcsa is csökkentésre került, az adónem szabályozása pedig jelentős reformon esett át, aminek hatására a kisvállalati adózás rendkívül egyszerűvé vált. Ezen intézkedések hatására az adónemet választók száma 2016-hoz viszonyítva több mint négy és félszeresére nőtt. A kisvállalati adózók bérek után fizetendő adóterhe jelenleg 13 százalék, szemben az általános szabályok szerint összesen 21 százalékot kitevő munkáltatói adóteherrel. A vállalati nyereség után pedig a kiva hatálya alatt közvetlenül nem keletkezik adófizetési kötelezettség, mert ezt a terhet csak akkor kell megfizetni, ha a nyereség a cégből kivonásra kerül. Az áttérések további elősegítése érdekében a jelenlegi adócsomagban ráadásul az adónem belépési határainak szélesítésére tettünk javaslatot: 2019-től így már 1 milliárd forint bevételig választható a kiva, és a cégek mindaddig a hatálya alatt maradhatnak, míg bevételük a 3 milliárd forintot is meghaladja.
– Nézzük a konkrétumokat! Jövőre milyen adókból kell kevesebbet fizetni?
– A családi adókedvezmény tovább bővül. A következő esztendőben a kétgyermekes családok adókedvezménye havi ötezer forinttal – összesen már havi 40 ezer forintra – emelkedik, amely összességében további közel 20 milliárd forintot hagy mintegy 380 ezer családnál. Folytatódik a vállalkozások által fizetendő szociális hozzájárulási adó mérséklése is. A közteher a mostani 19,5 százalékról 17,5 százalékra csökkenhet jövőre, ha legalább 6 százalékos lesz a reálkereseti mutató emelkedése a versenyszférában. A jelenleg rendelkezésre álló, valamint az előre prognosztizálható adatok alapján a jövő év során a szociális hozzájárulásiadó-csökkentés várhatóan megvalósul. Egy év alatt az egy százalékpontos csökkentés 130 milliárd forintot hagy a gazdaságban. Az öregségi nyugdíj közterhe is kevesebb lesz jövőre. A nyugdíjas munkavállalók jövedelme után 2019-ben már csak a 15 százalék személyi jövedelemadót kell fizetni. Jelenleg mintegy 70 ezren dolgoznak nyugdíj mellett, számuk a kedvező adószabályok miatt jövőre jelentősen megnőhet. Mindezek mellett csökken a motorkerékpárok regisztrációs adója. Az online fizetések ösztönzése érdekében pedig 20 ezer forintig minden lakossági átutalás mentesül az eddigi 0,3 százalékos pénzügyi tranzakciós illeték alól. Egy újabb alapvető élelmiszer forgalmi adója csökken: az UHT és az ESL tej áfája jövőre a legalacsonyabb mértékű – ötszázalékos – lesz.
– Az áfa nem jövedelmet terhelő adó. Miért nem a személyi jövedelemadót csökkentik inkább 1 százalékkal?
– A személyi jövedelemadó egy százalékpontos csökkentése évente mintegy 160 milliárd forintba kerülne az államkasszának. Az EHT és az ESL tej áfájának a csökkentése alig 20 milliárd forintba. A forgalmi típusú adók csökkentésére – tekintettel arra, hogy a jövedelmet terhelő adók mérséklése a cél – csak célzottan és figyelemmel a költségvetés teherbíró képességére van lehetőség. Figyelni kell arra is, hogy az érintett szektorra mennyire jellemző a feketézés.
– A tojás vagy épp a csirke most nem olcsóbb, mint két éve. Nem kellene az árakban is tükröződnie az áfacsökkentésnek?
– Az áfacsökkentéssel minden tagállam az unió szabályai által engedett legalacsonyabb adómérték felszámítását tudja biztosítani. Az áfacsökkentés egy adópolitikai eszköz, ami a piac makrogazdasági folyamatából fakadó szükségszerű áremelkedést megszüntetni vagy megakadályozni nem tudja, de költségvetési hatását tekintve az adózók biztos, hogy összességében spórolhatnak az intézkedéssel.
– Lassan kijelenthetjük, hogy nincs olyan adócsomag, amelyik ne az adminisztrációcsökkentésről és az egyszerűsítésről szólna. De a mostani javaslatban van valamilyen konkrétum a jól csengő szlogen mögött?
– Üres szlogenekkel nem válhatunk az egyik legversenyképesebb gazdaságú országgá a közeljövőben, csak ha az adózási környezetet egyszerűsítjük. A gazdasági növekedésében és a versenyképesség javításában ugyanis az adórendszernek kiemelkedő szerepe van. A törvényjavaslat egyik legfőbb célja a vállalkozások adózással töltött idejének jelentős csökkentése. Az adórendszer is egyszerűsödik, hiszen az adónemek számát nyolc százalékkal csökkentjük.
– Azért így is marad még vagy ötvenféle adófajta…
– A külföldi példák azt mutatják, hogy más országok sem képesek feltétlenül az adórendszerüket kevés adófajtával működtetni. Mi most megmutatjuk, hogy lehetséges a radikális – majd 10 százalékos – csökkentés. A jogbiztonság, a kiszámíthatóság miatt fontos a fokozatosság, de néhány éven belül akár a felére is zsugorodhat az adónemek száma hazánkban. Az alapvetés az adórendszer átalakításánál a jelentős bevételt nem generáló adónemek eltörlése és a hasonló alapot terhelő adók összevonása.
– Igaz, hogy csak 24 ezer munkáltatónál van cafeteria és a kkv-k legtöbbje épp a bonyolult adminisztráció miatt jellemzően nem fizet semmilyen béren kívüli juttatást, de itt nem lehet, hogy túlzás volt az ilyen nagyfokú egyszerűsítés? Hisz csak a SZÉP-kártya maradt.
– A német és osztrák gyakorlathoz hasonlóan béren kívüli juttatásként a munkavállalók pihenésének támogatását tartjuk elsődlegesnek. Mindezek mellett a statisztika is igazolja azt, hogy a SZÉP-kártya nagymértékben hozzájárul a magyar gazdaság és turizmus növekedéséhez: 2017-ben a magyarországi hotelekben a vendégek több mint 17 milliárd forint értékben fizettek SZÉP-kártyával, ami – a döntően vidéki, családi tulajdonban levő, kkv formában működtetett – panziók, szállodák belföldi szállásdíj-bevételének közel 20 százalékát tette ki.
– Még egy jogintézményt érintenek a jövő évi változások. Ez pedig 2013-ban bevezetett célzott munkáltatói adócsökkentés, ami 2019-től új formában alakul újjá. Miért kellett változtatni a jól bevált szisztémán?
– A Munkahelyvédelmi Akció valóban megszűnik, amelyre a megváltozott, kedvezőbb munkaerőpiaci környezet miatt volt szükség. Az adószabályozás ugyanis csak akkor jó, ha a lehető legrövidebb időben leköveti a gazdasági, piaci változásokat. Ma már nem a munkahelyek védelmére kell koncentrálni, hanem újabb emberek munkaerőpiacra való bevonására. A most újonnan bevezetett munkaerőpiacra lépők kedvezménye mindenki számára igénybe vehető, akinek az elmúlt 9 hónapban legalább 6 hónapig nem volt munkája. Az új kedvezmény két évig teljes munkáltatói adómentességet biztosít a minimálbér összegéig, ami magasabb a jelenlegi kedvezmények 100 ezer forintos értékhatáránál. Sokkal egyszerűbb lesz az igénybevétel, az adminisztráció. A NAV az újonnan bejelentett munkavállalók esetében automatikusan vizsgálja a kedvezményre való jogosultságot, és azt igazolja is a munkáltatóknak. Emiatt például jóval több kismamát és korábban munkanélküli vagy inaktív munkavállalót foglalkoztathatnak majd. A már nyugdíjasok foglalkoztatása pedig jövőre még kedvezőbb lesz, ugyanis utánuk egyáltalán nem kell szociális hozzájárulási adót fizetnie a munkáltatónak.
– Már egy hete üzemel az online számla adatszolgáltatás. Mik az első tapasztalatok?
– Július 16-ig az online számla adatszolgáltatás rendszerében mintegy 238 ezer vállalkozás regisztrált. Az elmúlt fél hónap alatt több mint 1,3 millió számla adata érkezett be a hivatalhoz. A július egyfajta tesztidőszakként működik. Nincs szankció, ha a vállalkozó által használt számlázóprogram esetleg még nem képes az online adatszolgáltatásra, de az adatok július 31-ig beérkeznek.
– Az adózóknak is hajthat hasznot az online számlarendszer?
– A számlaadat szolgáltatás első körben elsősorban gazdaságot fehérítő eszközként funkcionál. Az adóhivatal rendelkezésére álló számlaadatok kockázatelemzések, ellenőrzések széles körű lefolytatására adnak lehetőséget, jelentőségük pedig azok azonnaliságában és automatikusságában rejlik. Az információ már a bevallások beérkezése előtt a hatóság rendelkezésére áll, így számos csalás felderítését teheti eredményesebbé, ahol a bevallások beérkezéséig az érintettek esetleg már nem elérhetők. A rendelkezésre álló információk a későbbiekben fokozatosan az adózók adminisztrációs terhein könnyítendő – az adóhatóság rendelkezésére álló egyéb adatokkal összekötve –, a személyi jövedelemadóhoz hasonlóan más bevallások adóhatóság általi kiajánlásához is felhasználhatók lesznek.
– Az utolsó kérdés az elkövetkezendő évek változásait kéne, hogy firtassa, de most inkább visszamennék május 22-ig, az államtitkári kinevezése napjáig, ahol az adószakmával való folyamatos együttműködést és a közös munkát emelte ki.
– Az adótörvények alkalmazása, végrehajtása csak úgy lehet sikeres, ha maga a jogszabály az adószakmával közös munka eredménye. A könyvelőktől, adótanácsadóktól folyamatosan érkeznek javaslatok. Időről időre azonban érdemes egyeztetni, összegezni ezeket a javaslatokat, ezért először ősszel összehívnánk az adószakma képviselőit. Az üléseket szeretnénk rendszeressé tenni, hiszen csak így lehet sikeres és eredményes az adópolitika.