Család és vállalkozás - Interjú Pankucsi Zoltánnal

/ SZAKma 2014. novemberi lapszám
Család és vállalkozás - Interjú Pankucsi Zoltánnal

Az Országgyűlés elé terjesztett adójavaslatok azt mutatják, hogy a kormány a négy évvel ezelőtt megkezdett úton halad tovább. Pankucsi Zoltánt, a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük az idei hangsúlyokról és a részletekről.

Melyek voltak a főbb szempontok az idei adótörvény-javaslat összeállításakor?

Első számú elvárás volt, hogy kövessék az évekkel ezelőtt kijelölt adópolitikai irányt. Bizonyos lépések továbbra is a családok anyagi biztonságát, a gyermekvállalás ösztönzését szolgálják, míg más javasla­tok a lakosság, a kis- és közepes vállal­kozások alacsony adóterhelését biztosít­ják, számos elem pedig a feketegazdaság visszaszorítását célozza. Az adópolitikai szempontokon túlmutató intézkedése­ket is megfogalmaztunk. Egyes javasla­tok az élelmiszer-biztonságot, illetve a fo­gyasztók fokozott védelmét erősítik, míg mások az egészségkockázatot jelentő termékek fogyasztásának visszafogásáért váltak indokolttá, vagy éppen a környe­zetszennyezés káros hatásainak felszá­molása érdekében.

Értjük az irányt… mégis, mintha idén so­kan félreértelmezték volna az egyik ja­vaslatot.

A távközlési adó kiterjesztésére vonatko­zó javaslat valóban komoly hullámokat gerjesztett. Hangsúlyozni kell, hogy nem új teherről, és nem is a lakosság vagy az üzleti felhasználók adójáról lett volna szó. Távközlési adót már két éve fizetnek a hazai szolgáltatók a telefonbeszélge­tések megkezdett percei és az elküldött szöveges üzenetek után. A közteher be­vezetése óta pedig a legnagyobb tele­foncégek nemegyszer csökkentették cso­magjaik díját.

Talán azt láthatták inkább, hogy a szé­les sávú internet elterjedése, a fejlesztések megvalósulása ellen hatna egy olyan adó, amely az internetforgalmon alapszik.

A távközlési adó kiterjesztéséből befolyó összeg tulajdonképpen az állami önrész fedezetét teremtette volna meg egy ös­szességében százmilliárdos nagyságrendű internetfejlesztési programhoz, amellyel az a célunk, hogy az ország minden tele­pülésének minden lakosához eljuttassuk a széles sávú internetet. Ezzel a lépéssel az állam jelentős költséget takarít meg a szolgáltatóknak, emellett több ügyfélhez és új piaci lehetőségekhez is juttatja azokat. Az állam ehhez kért volna hozzájárulást a szolgáltatóktól, és újból hangsúlyozom: csak a szolgáltatóktól.

Úgy néz ki, hogy erről az adóról már le­tett a kormány…

Tekintettel arra, hogy a vita félrecsúszott, nem lehetett valós szakmai párbeszédet folytatni a kezdeményezésről, ezért a ja­vaslat visszavonásáról és nemzeti konzul­táció elindításáról döntöttünk.

Térjünk át az adótörvény-előterjesztés más elemeire. Mely javaslatokat tartja a jövő év legfontosabb intézkedéseinek?

Törvénybe foglaljuk a kétgyermekes csa­ládok kedvezményének fokozatos eme­lését. 2016-tól évente 2500 forinttal nő a havonta és gyermekenként érvényesíthető családi kedvezmény. A mostani havi húszezer forint helyett 2019-ben már negy­venezer forint marad a családoknál, tehát duplaannyi, mint most. Bevezetünk egy új, havi ötezer forintos adómegtakarítást jelentő kedvezményt is, amellyel az első házasulókat támogatjuk. A családokat hozzuk kedvezőbb helyzetbe a kisgyer­mekes szülők foglalkoztatásához kapcso­lódó szociális hozzájárulási adókedvez­mény kibővítésével. Jövőre akár teljes, akár részmunkaidőben foglalkoztatják a „kismamákat”, a munkáltatók bruttó száz­ezer forintos összeghatárig egységesen ér­vényesíthetik a Munkahelyvédelmi Akció biztosította kedvezményt.

Mindeközben a javaslat más elemei mi­att drágulhatnak egyes alapvető háztar­tási, illetve szépségápolási cikkek, mint a mosópor, a szappan, a sampon és a tisz­títószer...

A környezetvédelmi termékdíj rendszeré­nek újraszabályozására vonatkozó javas­latunkat az Európai Unió követelményei és a hazai előírások egyaránt sürgették. A háztartásokban használt különféle mosó- és vegyszerek előállítása ugyan­is jelentősen szennyezi a környezetet, és nem elhanyagolható az sem, hogy a fel­használt termékek jellemzően a szenny­vízbe kerülnek, így az élővizekben is egyre több vegyi anyag jelenik meg. A kü­lönféle környezetterhelések felszámolása ugyanakkor állami feladat, a kiadások a költségvetést terhelik, így a fedezetet biz­tosítanunk kell. A termékdíj összege na­gyon alacsony lesz, ezért a fogyasztói árakra szinte alig lesz hatása.

A cafetériaszabályok módosítása miként kapcsolódik a jövedelmet terhelő adók csökkentéséhez?

A javaslat egészen szorosan illeszkedik a személyi jövedelemadózás rendszerének átalakításához, ugyanis folytatni szeret­nénk az egyszerű, világos, átlátható adó­rendszer kidolgozását. Az átalakítás kö­vetkeztében nőtt a munkavállalók nettó jövedelme, és egy egészen széles munka­vállalói tömeg foglalkoztatása vált olcsób­bá, ezért egyre fogynak azok az indokok, amelyek korábban a speciális adóked­vezmények fenntartása mellett szóltak. Természetesen a döntésben az is szere­pet játszott, hogy még ebben a ciklusban szeretnénk megvalósítani az egy szám-jegyű személyi jövedelemadót, amellyel párhuzamosan felülvizsgáljuk a kedvez­mények rendszerét. Az sem titkolt cé­lunk, hogy a munkavállalók inkább sza­badon felhasználható pénzben jussanak hozzá bérükhöz, és ne a kötött felhaszná­lású juttatások jellemezzék a fizetéseket.

Mi lesz jövőre a vállalkozásokkal?

Az előterjesztés számos javaslatot tartal­maz a vállalkozások működési feltételeinek könnyebbé tétele érdekében, de azt is fon­tos kiemelni, hogy a hazai kis- és közepes vállalkozások társasági adója változatlanul alacsony marad jövőre is, 500 millió forin­tos adóalapig fenntartjuk a 10 százalékos társasági adót. A társasági adót érintően bevezetünk egy új adóalap-kedvezményt a felsőoktatást támogató cégeknek. Ked­vező változás lesz az is, hogy a látvány-csapatsportok támogatása, filmalkotások, előadó-művészeti szervezetek támogatása több cég számára válik kedvezővé egy új kedvezmény által. Ugyanakkor az úgyne­vezett „adóoptimalizálás” kiküszöbölése érdekében szigorodnak a transzferár meg­határozására, valamint az elhatárolt vesz­teségek felhasználására vonatkozó sza­bályok. A tavaly indított kisvállalati adót, illetve a kisadózók tételes adóját érintően is számos kedvező, adminisztrációt csök­kentő változást fogalmaztunk meg.

A fiktív számlákon alapuló áfacsalások jelentős károkat okoznak valamennyi ál­lam költségvetésének. Lesznek-e újabb intézkedések a visszaélések visszaszorí­tása érdekében?

A tervek között több olyan intézkedés sze­repel, amely a feketegazdaság visszaszorí­tásában nyújt segítséget. A nagy testű élő állatoknál – szarvasmarha, juh és kecske – jövőre 27-ről 5 százalékra csökkentjük az áfát. Hasonló lépés volt tavaly, ami­kor az élő és félsertés áfája mérséklődött 5 százalékra. A csalás, a számla nélküli adásvétel ezen a területen a döntés nyo­mán jelentősen visszaszorult. Az eredmé­nyek között megemlíthetem, hogy ma már inkább megéri hazai alapanyagot vásárol­ni. Mindeközben gyarapodott a sertésál­lomány, és bővült a sertéstartók tábora. A feketegazdaság visszaszorítását még számos új intézkedés segíti.

Sokat hallani az elektronikus közúti áru­forgalom-ellenőrző rendszer bevezeté­séről is. Mit is takar ez?

Újdonság, hogy az adóhivatal nyomon követheti az ország útjain szállított ter­mékeket, rakományokat. Mégpedig úgy, hogy már a fuvar előtt felvezetik a ha­tóság rendszerébe a lényeges adatokat, rögzítik például az áru megnevezését, mennyiségét, az eladó és a vevő kilétét, valamint a teherautó rendszámát, így az utaztatással megvalósított áfacsalások a rendszer bevezetését követően ellehetet­lenednek. Kiemelnék még pár intézke­dést. A fiktív cégalapítás visszaszorítása érdekében havi áfabevallási kötelezett­ség terheli majd az új vállalkozásokat, ezáltal az adóhatóság hamarabb kiszűr­heti az adócsalás céljából létrehozott cé­geket. Fontos pont az is, amely megszün­teti egyes esetekben az éves áfabevallás lehetőségét, így év közben is láthatóvá válnak a visszaélések. A feketegazda­ság elleni lépések rendkívül fontosak, hiszen az adók megfizetése, beszedése elengedhetetlen az állam működtetésé­hez. Az adócsalók mozgásterét emiatt is igyekszünk minél szűkebbre szabni, és ehhez a jövőben is keresni fogjuk a le­hetséges eszközöket.


Pankucsi Zoltán
adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztérium

VÉGZETTSÉG:

1998 közgazdász, Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
2000 mérlegképes könyvelő
2005 okleveles könyvvizsgáló
2008 tag, Magyar Könyvvizsgálói Kamara

SZAKMAI TAPASZTALAT:

1998–2003 munkatárs, Pénzügyminisztérium, Számviteli Főosztály
2003–2007 osztályvezető, Pénzügyminisztérium, Számviteli Főosztály
2007–2010 manager, Ernst & Young Könyvvizsgáló Kft.
2010–2013 főosztályvezető, NGM, Számviteli és Szakképzési Főosztály
2013– NGM, adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár

KÖZÉLETI MEGBÍZATÁSOK:

Számos publikáció szerzője, lektora.
2010– szerkesztőbizottsági elnök, SZAKma című folyóirat