ANAV átalakulásának célja, hogy a jogkövetők védelme érdekében hatékonyan lépjen fel az adóelkerüléssel szemben és egyre több ügyfél könnyebbséget tapasztaljon adókötelezettségének teljesítésekor.
Az adóbevételi adatok azt mutatják, hogy a vállalkozások döntő többsége a jogszabályoknak megfelelően kíván eleget tenni adózással kapcsolatos kötelezettségeinek. A NAV egyik kiemelt feladata, hogy ehhez minden segítséget megadjon számukra. Ugyanakkor minden rendelkezésére álló eszközzel határozottan és következetesen fel kell lépnie azokkal szemben, akik a törvényeket tudatosan megszegve, versenytársaiknak és a költségvetésnek szándékosan kárt okozva tesznek szert adóelőnyre.
A NAV egyik legfőbb célja a jogkövető magatartást tanúsító adózók számának növelése. A jogkövető adózók felé partneri hozzáállást tanúsító NAV-nál elvárás az ügyfélcentrikus, szolgáltató típusú magatartás tanúsítása. Ez megfogalmazódik azon gyakorlatban is, mely szerint az adóhivatal kisebb hibák (és nem szándékos adóelkerülés) esetén szankcionálás helyett felhívja a figyelmet a hibára, melyet az adózónak lehetőségében áll önrevízió útján korrigálni. A szemléletváltás jegyében az új adózás rendjéről szóló törvény (Art.) lehetővé fogja tenni a kezdő vállalkozások mentorálását, úgynevezett adózói látogatások keretében.
A partnerség egyik alappillére az adózásbeli bürokrácia lebontása. Az adózók adminisztrációs terheinek csökkentése megköveteli a NAV-tól, hogy az elektronikusan rendelkezésére álló információs lehetőségeket teljes körűen kiaknázza. Az elektronikusan kiállított bizonylatok és az erre épített elektronikus adatszolgáltatások elterjedése révén az adózók dokumentációs és adatszolgáltatási kötelezettsége radikálisan egyszerűsíthető, és a NAV is gyorsabban jut valós idejű, a gazdálkodók működését naprakészen mutató adatokhoz. Így kapacitásait célzottan, a jogszabálysértő adózói magatartásokra fókuszálhatja.
A szolgáltató jelleg erősítésének központi eleme az elektronikus ügyintézés lehetőségének teljes körűvé tétele valamennyi adóügy tekintetében. Ennek létjogosultságát az európai tapasztalatok is alátámasztják, a NAV ez irányú elköteleződését pedig a folyamatosan bővülő és minőségileg fejlődő elektronikus szolgáltatások sora jelzi.
Jövőbeni fejlesztési célként került megfogalmazásra a bevallási nyomtatványok adattartalmának racionalizálása oly módon, hogy igazodjon az egyes adózói körök eltérő adózási gyakorlatához és speciális kötelezettségeihez. Stratégiai cél az ügyfélkapcsolatok kiterjesztése és digitális csatornákra terelése.
Az adózók jogkövető magatartásának támogatásában 2016 egyik legjelentősebb fejlesztése az adózói minősítés rendszerének bevezetése. Az adózói jogkövetés támogatására az adózók teljes életútjának figyelemmel kísérése, illetve a kockázatok komplex értékelése révén nyílik lehetőség. Míg az adóhatóság a megbízható adózók problémáit konstruktívan kezeli, addig a kockázatos adózók kiemelt adóhatósági figyelemben részesülnek.
A kockázatkezelésben létrejött az országosan egységes elveken alapuló, adózócentrikus kiválasztási tevékenység, mely a mennyiség és a múlt helyett valós idejű adatokon alapuló, célzott kiválasztásra törekszik.
A NAV egyre több real-time adattal rendelkezik. Az online pénztárgép és az EKAER adatok képet adnak az adózók jelen idejű tevékenységéről, a tételes áfa illetve az EKÁER adatok pedig kapcsolatrendszerükről, melyek segítségével az adózók hierarchia térképe és gazdasági kapcsolataik megjeleníthetők. Mindezeket összevetve a közösségi kereskedelmi forgalomra vonatkozó, más tagállami kontrolladatokkal, hatékonyan feltárható az adózók be nem vallott adókötelezettsége. Az adat- és információs eszközrendszer várhatóan 2017 második felétől kibővül az OECD CRS és az uniós irányelv alapján az uniós tagállamok közötti pénzügyi számlainformációk automatikus cseréjéből adódó lehetőséggel.
Az elmúlt fél évben megkezdett, a NAV szerkezetét érintő átalakítások eredményeképpen nemcsak a szervezeti-irányítási átalakulás zajlik, hanem a koncepcionális, felfogásbeli változás folyamata is megindult. A törekvések arra irányulnak, hogy a NAV a jogkövetők védelme érdekében hatékonyan lépjen fel az adóelkerüléssel szemben, és egyre több ügyfél kézzelfogható könnyebbséget tapasztaljon adókötelezettségének teljesítésekor.