Az új NAV, mint szolgáltató

/ Szakma 2016. októberi lapszám

ANAV átalakulásának célja, hogy a jogkövetők védelme érdekében hatéko­nyan lépjen fel az adóelkerüléssel szem­ben és egyre több ügyfél könnyebbséget tapasztaljon adókötelezettségének teljesí­tésekor.

Az adóbevételi adatok azt mutatják, hogy a vállalkozások döntő többsége a jogszabályoknak megfelelően kíván ele­get tenni adózással kapcsolatos kötele­zettségeinek. A NAV egyik kiemelt fel­adata, hogy ehhez minden segítséget megadjon számukra. Ugyanakkor min­den rendelkezésére álló eszközzel hatá­rozottan és következetesen fel kell lépnie azokkal szemben, akik a törvényeket tu­datosan megszegve, versenytársaiknak és a költségvetésnek szándékosan kárt okoz­va tesznek szert adóelőnyre.

A NAV egyik legfőbb célja a jogköve­tő magatartást tanúsító adózók számának növelése. A jogkövető adózók felé part­neri hozzáállást tanúsító NAV-nál elvárás az ügyfélcentrikus, szolgáltató típusú ma­gatartás tanúsítása. Ez megfogalmazódik azon gyakorlatban is, mely szerint az adó­hivatal kisebb hibák (és nem szándékos adóelkerülés) esetén szankcionálás he­lyett felhívja a figyelmet a hibára, melyet az adózónak lehetőségében áll önrevízió útján korrigálni. A szemléletváltás jegyé­ben az új adózás rendjéről szóló törvény (Art.) lehetővé fogja tenni a kezdő vállal­kozások mentorálását, úgynevezett adó­zói látogatások keretében.

A partnerség egyik alappillére az adó­zásbeli bürokrácia lebontása. Az adózók adminisztrációs terheinek csökkentése megköveteli a NAV-tól, hogy az elektro­nikusan rendelkezésére álló információs lehetőségeket teljes körűen kiaknázza. Az elektronikusan kiállított bizonylatok és az erre épített elektronikus adatszolgál­tatások elterjedése révén az adózók do­kumentációs és adatszolgáltatási kötele­zettsége radikálisan egyszerűsíthető, és a NAV is gyorsabban jut valós idejű, a gaz­dálkodók működését naprakészen muta­tó adatokhoz. Így kapacitásait célzottan, a jogszabálysértő adózói magatartásokra fókuszálhatja.

A szolgáltató jelleg erősítésének köz­ponti eleme az elektronikus ügyintézés lehetőségének teljes körűvé tétele vala­mennyi adóügy tekintetében. Ennek lét­jogosultságát az európai tapasztalatok is alátámasztják, a NAV ez irányú elkötele­ződését pedig a folyamatosan bővülő és minőségileg fejlődő elektronikus szolgál­tatások sora jelzi.

Jövőbeni fejlesztési célként került meg­fogalmazásra a bevallási nyomtatványok adattartalmának racionalizálása oly mó­don, hogy igazodjon az egyes adózói kö­rök eltérő adózási gyakorlatához és spe­ciális kötelezettségeihez. Stratégiai cél az ügyfélkapcsolatok kiterjesztése és digitális csatornákra terelése.

Az adózók jogkövető magatartásá­nak támogatásában 2016 egyik legje­lentősebb fejlesztése az adózói minősí­tés rendszerének bevezetése. Az adózói jogkövetés támogatására az adózók teljes életútjának figyelemmel kísérése, illetve a kockázatok komplex értékelése révén nyílik lehetőség. Míg az adóhatóság a megbízható adózók problémáit konst­ruktívan kezeli, addig a kockázatos adó­zók kiemelt adóhatósági figyelemben ré­szesülnek.

A kockázatkezelésben létrejött az or­szágosan egységes elveken alapuló, adózócentrikus kiválasztási tevékenység, mely a mennyiség és a múlt helyett valós idejű adatokon alapuló, célzott kiválasz­tásra törekszik.

A NAV egyre több real-time adattal rendelkezik. Az online pénztárgép és az EKAER adatok képet adnak az adózók jelen idejű tevékenységéről, a tételes áfa illetve az EKÁER adatok pedig kapcso­latrendszerükről, melyek segítségével az adózók hierarchia térképe és gazdasági kapcsolataik megjeleníthetők. Mindeze­ket összevetve a közösségi kereskedel­mi forgalomra vonatkozó, más tagállami kontrolladatokkal, hatékonyan feltárható az adózók be nem vallott adókötelezett­sége. Az adat- és információs eszközrend­szer várhatóan 2017 második felétől kibő­vül az OECD CRS és az uniós irányelv alapján az uniós tagállamok közötti pénz­ügyi számlainformációk automatikus cse­réjéből adódó lehetőséggel.

Az elmúlt fél évben megkezdett, a NAV szerkezetét érintő átalakítások eredménye­képpen nemcsak a szervezeti-irányítási át­alakulás zajlik, hanem a koncepcionális, felfogásbeli változás folyamata is megin­dult. A törekvések arra irányulnak, hogy a NAV a jogkövetők védelme érdekében hatékonyan lépjen fel az adóelkerüléssel szemben, és egyre több ügyfél kézzelfog­ható könnyebbséget tapasztaljon adóköte­lezettségének teljesítésekor.