A digitalizáció egyre nagyobb segítség a feketézőkkel szembeni küzdelemben. Az adócsökkentés legbiztosabb és egyik legnagyobb fedezetét a gazdaságfehérítés biztosítja” – mondta a Pénzügyminisztérium adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára.
– Az adószakmában dolgozók már megszokhatták: a december nemcsak az adventi készülődés ideje, hanem a következő évi adóváltozásokra való felkészülésé is. Novemberben két újabb adótörvény-módosítást is benyújtott a Pénzügyminisztérium a parlamentnek. Miért volt erre szükség? Nem volt elég a tavaszi adótörvény? Miért kell ilyen sűrűn módosítani a szabályokat?
– Az adószabályok a jogrend gyors reagálású hadtestei. A változó üzleti, gazdasági környezetet a lehető leggyorsabban az adószabályoknak kell lekövetniük…
– És azóta javult a helyzet? Mert az biztos, hogy nem százévente változnak az adók.
– Az tény, hogy az adócsalások fénykora nem a magyar középkor volt, az annál jóval későbbre datálódik, a múlt század ’90-es éveire. Károly Róbert kapuadója több mint százharminc évig biztosította a királyi bevételeket. Adózási szempontból – így utólag – pedig mindenképp meg tudjuk erősíteni, hogy Hunyadi Mátyás a valóságban is igazságos király volt, hiszen a kapuadó helyett, melyet a korabeli adótervezési módszerekkel jobbágyporták tízezrei játszottak ki, bevezette a füstadót. Az 1467-ben bevezetett új adó ráadásul sokkal kisebbre szabta az alanyi, pontosabban inkább a nemesi jogon mentesek táborát, így például ezt az egyházi és erdélyi nemeseknek is fizetniük kellett.
– „Az adócsalások fénykora ennél jóval későbbre datálódik, a múlt század ’90-es éveire.”
– Az akkori intézkedésekből kiderül, hogy mind az adóbeszedésért felelős adóhivatal, mind a jogalkotó rendkívüli gyorsasággal reagált a változásokra, de az adócsalások érdemi visszaszorításához ez még kevés volt. Ki ne emlékezne arra az esetre, amikor egy vakmerő adózó áfabevallásában 22 festmény után, köztük Leonardo da Vinci Utolsó vacsorájával, visszaigényelte az áfát. Az ilyen és ehhez hasonló visszaélések miatt szigorodtak az áfatörvényben az áfalevonás feltételei. De hiába szigorodtak a feltételek és nőttek az adóhivatal kiutalás előtti ellenőrzései, gyakorlatilag semmit nem kockáztatott az, aki jogosulatlanul igényelte vissza az áfát, hiszen „lebukás esetén” csak az adókülönbözetet kellett megfizetnie. Erre 1994-ben lépett a jogalkotó, kiterjesztette az adóbírságot a kiutalás előtti ellenőrzésekre is, és innentől kezdve számolhat szankcióval az, aki jogosulatlanul helyezi levonásba az áfát.
– Visszatérve az első kérdésre: ha nem az adócsalók elleni küzdelem miatt, akkor miért van szükség ennyi törvénymódosításra?
– Egyrészt az adószabályoknak le kell követniük a gazdasági folyamatokat. Másrészt folyamatosan olyan intézkedésekre van szükség, amelyek növelik a vállalkozások és az egész ország versenyképességet. Harmadrészt, fontos a kiszámíthatóság, a változásoknak illeszkedniük kell a legfőbb adópolitikai irányba is. Ezek az adóváltozások legfontosabb alapelvei.
A magyar gazdaság szempontjából fontos politikai és gazdasági változások indultak el a világban. Recesszióról még nem beszélnek az elemzők, de a gazdasági növekedés lassulásáról már igen. Az Európai Unió – hazánk legnagyobb exportpiaca és legfontosabb gazdasági partnere – gazdasága összességében már jó egy éve folyamatos lassulásban van. Ezekre a kihívásokra az adószabályozáson keresztül tudunk a leggyorsabban választ adni. Nem véletlen az sem, hogy a tavasszal elfogadott Gazdaságvédelmi Akcióterv 13+1 pontjának a fele adózási tárgyú. A novemberben benyújtott társadalombiztosítási törvényjavaslat például a Gazdaságvédelmi Akcióterv egyik lényeges, adóegyszerűsítő pontját valósítja meg.
– Az új tb-törvény négy járulékfajtát olvaszt egybe. Ez valóban egyszerűsíti az adórendszert? Az adófajtákat nyilvántartó statisztikában jól mutat, de hogyan könnyít az adózók terhein?
– Nemcsak a járulékkötelezettség teljesítése, hanem valamennyi társadalombiztosítási kötelezettség, mint például a befizetési és bevallási kötelezettség is, egyszerűsödik. Ez több mint 325 ezer munkáltatónál jelent majd érdemi időmegtakarítást, és mivel a négy járulékfajtát a jövőben egy számlára kell utalni, a banki költségeken egész biztosan spórolnak a vállalkozások. Ráadásul itt többről van szó, mint egyszerű összevonásról.
– Az új egységes járulék, azaz a társadalombiztosítási járulék mértéke 18,5 százalék lesz. Nem lett volna egyszerűbb meghagyni a négyfajta járulékot, és ezt a mértéket csökkenteni?
– Ha nem is a járulék mértékében, de a társadalom jelentős részének adócsökkentést jelent az új törvény. Szinte mindenkit érintenek az új társadalombiztosítási törvény adómérséklései: a vállalkozókat, a családokat és a nyugdíjasokat is. A vállalkozók például évi 7,5 milliárd forintot spórolnak azzal, hogy enyhülnek a minimum-járulékalap szabályai. Míg jelenleg az egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulékot legalább a minimálbér másfélszerese után fizetik meg, addig 2020. július 1-től a minimálbér után. Az új tb-törvény biztosítja azt is, hogy minden dolgozó nyugdíjast megillessen a járulékmentesség. Jelenleg csak a munkajogviszonyban állókra érvényes az a kedvező a szabály, hogy a bérüket mindössze a 15 százalékos mértékű szja terheli. A kormány számításai szerint a szabály kiterjesztése évente összességében mintegy 20 milliárd forintot hagy az érintetteknél. Jelenleg 36 500 nyugdíjas dolgozik munkajogon kívüli jogviszonyban. Az új szabály így egyfajta kettő az egyben megoldást biztosít, hiszen egyrészt jól járnak a jelenleg is így dolgozó nyugdíjasok, hiszen jövőre több pénzt vihetnek haza. Másrészt a változás nagy szakmai tapasztalattal bíró új munkaerőt is hoz, ha ugyanaz a tendencia valósul meg, mint a munkaviszony mellett dolgozóknál, ahol a tavaly decemberi 75 ezerhez képest szeptemberre már 40 ezerrel több nyugdíjast foglalkoztattak. A családi kedvezmény is kedvezőbbé válik. Jelenleg ugyanis a 1,5 százalékos mértékű munkaerőpiaci járulékból nem lehet levonni a kedvezményt, de 2020. július 1. után már a teljes, 18,5 százalékos mértékű társadalombiztosítási járulék terhére érvényesíthető lesz a családi kedvezmény. Az intézkedés összességében egymilliárd forintot hagy a gyermekes családoknál.
– A sajtóban nem adócsökkentésről, hanem az egészségügyi ellátások korlátozásáról lehet olvasni. Igaz az, hogy aki nem fizet, az ellátást sem kap?
– A sajtóban terjedő álhírekkel szemben néhány dolgot érdemes leszögezni. Aki eddig jogosult volt egészségügyi ellátásra, az ezután is jogosult marad, így senki nem szorul ki az ellátásból. Az sem változik, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésével a magánszemélyek teljes körű egészségügyi ellátásra válnak jogosulttá, mely az EU-n belül az egyik legolcsóbb. Az új tb-törvény a jogszerűtlen magatartás (egészségügyi szolgáltatási járulék meg nem fizetése) ellen lép fel azért, hogy 2020. július 1-től ne a társadalombiztosítási kockázatközösség fizető tagjai finanszírozzák a nem fizető, potyautasok ellátásait is. A sürgősségi ellátást sem érintik a változások, annak szabályozása jócskán túlmutat a tb-törvény tárgyi hatályán. Az egészségügyről szóló törvény szerint minden betegnek joga van sürgős szükség esetén az életmentő, illetve a súlyos vagy maradandó egészségkárosodás megelőzését biztosító ellátáshoz. A mentés igénybevételéhez való jog Magyarország területén – állampolgárságra vagy egészségbiztosítási jogviszony fennállására való tekintet nélkül – mindenkit megillet, ellátás nélkül tehát senki nem maradhat Magyarországon.
– December 3-án már megszavazta a parlament a versenyképességet adóváltozásokkal javító törvényjavaslatot, amelyben jellemzően gazdaságfehérítő intézkedések vannak. Hogyan javítják ezek a változások a versenyképességet?
– Az Európai Bizottság szakértőinek számítása szerint a gazdaságfehérítő intézkedések öt év alatt (2014 és 2018 között) 1400 milliárd forintot hoztak a költségvetésnek. Az Európai Bizottság szeptember 5-én megjelent tanulmánya szerint tavaly kilenc százalék volt az áfaadórés mértéke hazánkban, amely öt év alatt összességében 12 százalékponttal csökkent. Számos magyar online találmány biztosítja azt, hogy az adóhivatal most már olyan gazdasági szereplőktől is beszedi az adót, amelyek korábban a fekete-vagy a szürkezónában ténykedtek. Visszacsatolva a cikk elején felvetettekre: a 2014. szeptember 1-én – az online pénztárgépek üzembe helyezésével – kezdődő online korszak radikálist változást hozott. A digitalizáció egyre nagyobb segítség a feketézőkkel szembeni küzdelemben. Az adócsökkentés legbiztosabb és egyik legnagyobb fedezetét a gazdaságfehérítés biztosítja. Az adócsökkentések pedig nemcsak a gazdaság növekedését segítik elő, hanem új beruházásokat is hoznak. A befektetési témákra szakosodott amerikai Site Selection nevű magazin idén májusban megjelent 2019-es jelentése alapján Magyarország idén újra a világ tíz legjobb befektetési célországa között szerepelt.
– Az online számlaadat-szolgáltatás kiterjesztése mennyit hozhat a költségvetésnek?
– Az államkasszának tízmilliárdokat hozhat az új rendszer, de nem elhanyagolható a vállalkozói szféra tisztességes szereplőinek a közvetlen nyeresége sem, hiszen a kiterjesztett online számlaadat-szolgáltatás jelentősen visszaszorítja a csalárd adózók ténykedését is. Sőt, az online számlaadat-szolgáltatás könnyít a vállalkozások adminisztrációs terhein is, hiszen az adóhivatal már 2021 tavaszától elkészíti az áfabevallási tervezetüket. Ezzel pedig egy újabb jelentős segítséget kapnak, elsősorban a kis-és középvállalkozások.