Ahelyett, hogy a vihar elvonulására várnánk, alkalmazkodni kell a viharos körülményekhez. Ezért olyan költségvetést terveztünk, amely számol a ma ismert veszélyekkel. Háborús időkben pedig olyan költségvetésre van szüksége Magyarországnak, amely garantálja hazánk biztonságát, megvédi a családokat, a nyugdíjakat, a munkahelyeket és a rezsicsökkentést – interjú Varga Mihály pénzügyminiszterrel.
Legutóbb a Covid19-válság időszakában beszélgettünk. Miben és mennyiben volt eltérő a mostani háborús válsághelyzetben megtervezni a jövő évi költségvetést?
– Ami mindkét esetben közös, az a bizonytalan világgazdasági helyzet. A Covid19 világjárvány idején gyakorlatilag a teljes világgazdaság leállt, megszakadtak az ellátási láncok. Szerencsére a kormány akkor is a helyén volt és a gazdaság újraindítása során kimagasló előnyre tettünk szert. A magyar GDP volumene 2020-ban az uniós átlagnál kisebb mértékben csökkent, 2021-ben pedig hazánk rekordmértékű, 7,2 százalékos növekedést ért el. Ezt a lendületet törte meg a háborús konfliktus és az ennek nyomán tavaly nyáron kicsúcsosodó szankciós-energiaválság. Azt látjuk, hogy a szomszédunkban, egyre inkább elhúzódik és egyre brutálisabb a háború. Ilyen időkben kiemelt jelentősége van a stabilitásnak és a tervezhetőségnek. Fontosnak tartjuk, hogy mind a családok, mind pedig a vállalkozások, érintett intézmények mielőbb megismerjék a kormány jövő évre vonatkozó kilátásait, tervezett lépéseit, főbb célkitűzéseit. Természetesen voltak olyan vélemények, amelyek szerint a tervezet őszi benyújtása esetén pontosabb számokkal dolgozhatnánk. Sajnos azonban háborús időszakban folyamatosan bekövetkeznek váratlan események, ahogy az elmúlt hetekben is láthattuk. Ahelyett tehát, hogy a vihar elvonulására várnánk, alkalmazkodni kell a viharos körülményekhez. Ezért olyan költségvetést terveztünk, amely számol a ma ismert veszélyekkel, mindenek előtt a háború elhúzódásával. Háborús időkben pedig olyan költségvetésre van szüksége Magyarországnak, amely garantálja hazánk biztonságát, megvédi a családokat, a nyugdíjakat, a munkahelyeket és a rezsicsökkentést.
A 2024-es költségvetés középpontjában a rezsivédelem és a honvédelem megerősítése áll. Milyen eszközökkel igyekeznek reagálni a háború adta kihívásokra?
– Magyarországnak ma több fronton kell kihívásokkal szembenéznie. A közvetlen szomszédunkban elhúzódó háborút tetézi, hogy az elhibázott brüsszeli szankciók súlyos energiaválságot idéztek elő Európában. Ennek következtében Magyarország energiaszámlája megnőtt, a rezsivédelem több mint ezermilliárd forintos többletterhet jelent az országnak. Ebben a válságos időszakban a legfőbb feladat a korábban elért eredmények megvédése, fenntartása. A kormány ezt szolgáló, értékalapú politikájának alappillérei továbbra is változatlanok. A biztonsághoz elengedhetetlen a pénzügyi stabilitás, ahhoz pedig egyrészt jól teljesítő gazdaságra, másrészt költségvetési fegyelemre van szükség. A kormány e célokkal összhangban dolgozta ki a jövő évi költségvetési tervezetet, így az alkalmas arra, hogy – javuló makrogazdasági mutatók mellett – garantálja az ország gazdasági és fizikai biztonságát, megvédje a 2010 óta elért eredményeket. Míg a rezsicsökkentés fenntartása a Rezsivédelmi Alapon keresztül a családok és gazdasági szereplők anyagi biztonságát védi, addig az egyre nagyobb forrásokkal rendelkező Honvédelmi Alap pedig az ország fizikai biztonságáról gondoskodik.
Hogyan lehet előre felkészülni az ismert gazdasági hatások mellett a nem látható kockázatokra?
– Bizonytalan időket élünk, ezért számolnunk kell előre nem látható kockázatokkal. Természetesen a költségvetés tervezhető és kiszámítható alapot ad az ország stabilitásának megőrzéséhez és a gazdasági növekedés fenntartásához. Ugyanakkor az instabil világpiaci környezetben nem lehetünk elég óvatosak: éppen ezért a 2024-es költségvetés 220 milliárd forintos, a bruttó hazai termék mintegy 0,25 százalékát kitevő központi tartalékkal is rendelkezik. Ebből megvalósíthatók olyan rendkívüli kormányzati intézkedések, amelyek a jelenlegi ismereteink szerint előre nem láthatók.
Az infláció elleni küzdelem az idei év végére elhozhatja az egyszámjegyű inflációs értéket és jövőre éves átlagban négy százalék körül alakulhat a gazdasági növekedés. Milyen további intézkedésekre lehet számítani ezek megvalósulása érdekében?
– A Magyar Nemzeti Bankkal közösen az első pillanattól kezdve harcolunk a szankciós infláció ellen. A magyar kormány vállalta, hogy az év végéig egyszámjegyű lesz az infláció, ezért folyamatosan hozza azokat a döntéseket, amelyekkel az inflációt le tudja törni. Azt látjuk, hogy januárban tetőzött az infláció, a csökkenés dinamikája egyre gyorsulóbb, a folyamat az év második felében pedig még inkább felerősödik. Annak érdekében, hogy az infláció minél hamarabb és minél erőteljesebben csökkenjen, a kormány két új eszközt vezetett be, amelyek jelentős versenyt generálnak a kiskereskedelemben, így plusz lökést adnak az élelmiszerárak csökkenésének. Június 1-től elindult a kötelező akciózás, így minden héten a vásárlók rendelkezésére áll egy húsz termékből álló akciós árú élelmiszerkosár az adott boltban, amit a korábbiakhoz képest olcsóbban vásárolhatnak meg. Július 1-től pedig elindult az online árfigyelő rendszer is, amely több mint hatvan termékkörre vonatkozóan napi szinten és üzletenként teszi elérhetővé mindenki számára a legkedvezőbb árakat. Az intézkedéseknek köszönhetően most már érzékelhető: jó esély van arra, hogy várhatóan július-augusztus körül a bérek növekedése magasabb lesz, mint az árak emelkedése. Jövőre az intézkedések eredményeképpen pedig a gazdaság jelentős növekedésnek indulhat, ami jelentősen megkönnyíti majd a családok helyzetét.
Az extraprofitadók kivezetésére milyen ütemben lehet számítani, és mikorra szűnhetnek meg teljesen?
– Az extraprofitadókról először is fontos tudni, hogy a Rezsivédelmi Alap fedezetéhez járulnak hozzá. A gyakorlatban döntően azoknak a szektoroknak, nagyvállalatoknak a befizetései tartoznak ide, amelyeknél a piaci folyamatok hatására jelentős extraprofit keletkezett az elmúlt időszakban, ilyenek például az energiaágazat befizetései és a bányajáradék. Ezt egészíti ki a központi költségvetés támogatása a Rezsivédelmi Alap fenntartásában. Az idei évben azzal számolunk, hogy fokozatosan kivezetjük ezeket az extra terheket, ahogy korábban ígértük. Így tehát első lépésben felére csökken ez az adóteher a bankszektor, a gyógyszergyárak és energiaszektor esetében.
Uniós viszonylatban Magyarország élen jár sok adózási kérdésben, a jövedelmet és munkát terhelő adók alacsonyak, a forgalmi adók ugyanakkor stabil támaszt adnak a költségvetésnek. Mikor és milyen változásokra lehet számítani az adók terén?
– Az adópolitikai intézkedések az elmúlt 12 évben a gazdaságpolitikai sikerek alapjait adták, ezért a jövedelmet és munkát terhelő adók a jövőben is alacsonyak maradnak. A közösségi kiadásokhoz szükséges adóbevételeket a forgalmi típusú adókból biztosítjuk. Az Országgyűlés július 4-én fogadta el a jövő évi adótörvényeket. Ezeket annak szellemében alkottuk meg, hogy meg tudjuk őrizni Európa egyik legalacsonyabb társasági adóját és személyi jövedelemadóját, a családi adókedvezményt, a négygyermekesek, a 30 év alatti anyák és a 25 éven aluliak adómentességét. Emellett továbbra is garantáljuk az alapvető élelmiszerek kedvezményes áfakulcsát. Lényeges ugyanakkor, hogy Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét. Így 2024-től teljesítenünk kell az uniós előírást, ezért Brüsszel nyomására a jövedéki adó mértékét jövőre az uniós minimumhoz igazítjuk. Az adótörvények megfelelő alapot jelentenek a jövő évi költségvetéshez is. Így ezeken keresztül megvédhetők a családok, a nyugdíjak, a munkahelyek és a rezsicsökkentés, továbbá megőrizhető Magyarország biztonsága.
Mit javasolna ma egy magyar állampolgárnak a pénzügyei kezelésére rövid-közép és hosszútávon?
– Véleményem szerint többféle, különböző futamidejű magyar állampapírból álló portfólió a legjobb választás erre. Az állampapírokkal az egész ország jól jár: biztonságos, kamatadó-mentes, könnyen elérhető, míg az államnak biztonságos, kiszámítható finanszírozást nyújt. Az államadósság csaknem ötödét ma már a magyar családok birtokolják, a baloldali kormányok idején ez az arány mindössze három százalék volt. A forgalomban lévő lakossági magyar állampapírok közül jelenleg az inflációkövető Prémium Magyar Állampapír a legnépszerűbb a lakosság körében, amelyet akár online, otthonról, a karosszékből is megvásárolhatunk.
NÉVJEGY