„A cél az, hogy a 2022-ig tartó kormányzati ciklus végén harmadával kevesebb adótípus legyen. A munka már meg is kezdődött: tavaly decemberben még mintegy hatvan közteherfajta volt, öt adófajtát már kivezetett a kormányzat, jövőre pedig újabb négy következhet” – mondta a gazdaságpolitikáért felelős miniszterelnök-helyettes, pénzügyminiszter.
– Július 12-én szavazta meg az Országgyűlés a jövő évi adóváltozásokról szóló törvényjavaslatokat. Bevált a tavaszi benyújtás modellje?
– Az idei volt az ötödik alkalom, amikor a pénzügyi kormányzat – szakítva a korábbi hagyománnyal – ősz helyett tavasszal nyújtotta be az Országgyűlésnek a következő évi adóváltozásokról szóló törvényjavaslatot. A gazdasági élet minden szereplője számára előnyös, hogy már az év közepén elfogadottá válik a következő év egyik legfontosabb törvénye, hiszen az európai és a világgazdaságban manapság több tényező is bizonytalanságot okoz: egyes államok között gazdasági feszültségek érzékelhetők, másutt a növekedés megtorpanásával kell számolni, de nem rendeződött még véglegesen a britek helyzete sem, és a migrációs válságot még nem is említettem. Ebben a nemzetközi környezetben az, hogy a magyar kormány már 2019 közepén kijelölte a legfontosabb jövő évi adózási irányokat, nagy előnyt jelent, hiszen az adóügyekben a kiszámíthatóság az egyik legnagyobb érték.
– Néhány olyan elem, amelyről már eddig is sok szó esett, kimaradt a megszavazott törvényből. Például, hogy mikor lehet egy számjegyű, 9 százalékos a személyijövedelemadó-kulcs?
– A kormány adópolitikája 2010 óta változatlan: a jövedelmet terhelő adókat csökkentjük, helyette a forgalmat terhelő adókból fedezzük a közösségi kiadásokat – például az áfával és a jövedéki adóval. Ennek megfelelően mindössze 9 százalék a társasági adó mértéke Magyarországon, amely a legalacsonyabb az Európai Unióban, de a személyi jövedelemadó is csupán 15 százalék. Ezzel az adókulccsal bronzérmesek vagyunk a tagállamok között. A munkát terhelő adók csökkentésével célzottan támogatjuk a foglalkoztatást és növeljük az ország versenyképességét is. A kormány 2017-ben látott hozzá az úgynevezett szociális hozzájárulási adó (szocho) mérsékléséhez. A vállalkozások által fizetendő elvonás 2016-ban még 27 százalék volt, amely azóta több lépcsőben csökkent, július elsejétől pedig már csak 17,5 százalék. Csak a szocho júliusi csökkentése másfél év alatt 450 milliárd forintot hagy a vállalkozásoknál. A sort folytatva: jövőre 380 milliárd forint marad adó- és járulékkedvezmény formájában a legális keretek között munkát vállaló és gyermeket nevelő családoknál. Ez 2011-ben még csak 180 milliárd volt, tehát azóta megduplázódott, ahogy a kétgyermekesek adókedvezménye is. Míg 2011-ben 20 ezer forint volt a kétgyermekes családok havi adókedvezménye, addig idéntől már 40 ezer forint. De igazán nagy változást 2014 hozott: ekkor lépett életbe az a rendelkezés, amely lehetővé tette, hogy a szülők a személyi jövedelemadójuk mellett a járulékaikat is csökkenthessék. Abban az esztendőben mintegy 230 milliárd forintot fordított az állam gyermekek után járó kedvezményre. Azóta a tétel évről évre emelkedett: 2017-ben megközelítette a 290 milliárdot, 2018-ban túllépte a 310 milliárdot, az idén pedig 355 milliárd forintra nőhet, és 2020-ban már 380 milliárd forinttal számolunk, amelynek része lesz a Családvédelmi Akcióterv egyik intézkedése is, amely szerint jövő évtől egyetlen forint személyi jövedelemadót sem kell fizetniük a négygyermekes anyáknak. Természetesen itt is ki kell emelnünk: minden adócsökkentés úgy hajtható végre, ha közben az államháztartás egyensúlyát megőrizzük.
– Magyarország volt 2017-ben a legnagyobb adócsökkentő az EU-ban. Ezt a címet szeretnék megtartani, amelyre az előbb felsorolt adócsökkentések révén jó esély is van. Az iménti mondatára visszautalva: nem hiányzik majd a kieső összeg a költségvetésből?
– A költségvetés tervezésénél nem csak a kivonással és az összeadással kalkulálunk. Például idén január 1-jén is több adócsökkentés lépett életbe, mégis majdnem 750 milliárd forinttal nagyobb összeg folyt be az államkaszába az év első öt hónapjában a legnagyobb adókból, mint tavaly ugyanennyi idő alatt. Ez is azt bizonyítja, hogy a jól átgondolt adócsökkentések egyszerre növelhetik az állam bevételeit és a gazdaság versenyképességét. Láthatjuk, hogy folyamatosan emelkedik a hazai munkavállalók száma, és ez több alkalmazottat és több jövedelmet is jelent, hiszen a keresetek két számjegyű növekedését mutatja a statisztika. Az emelkedő bérszínvonal is fontos szerepet játszik abban, hogy nő a kiskereskedelmi üzletek forgalma, miközben – az otthonteremtési programnak is köszönhetően – egyre több lakás épül. Mindezeken túl jelentősen növelik az állami bevételeket a bővülő beruházások, a gazdaságfehérítés vagy éppen a növekvő turizmus is.
– Ha a feketegazdaság letörése biztosítja az adócsökkentések fedezetét, akkor nem kellene „turbófokozatú” ellenőrzésbe kezdenie a Nemzeti Adó-és Vámhivatalnak?
– Számos magyar online találmány biztosítja azt, hogy az adóhivatal most már olyan gazdasági szereplőktől is beszedi az adót, amelyek korábban a fekete- vagy a szürkezónában ténykedtek. A kormány gazdaságfehérítő újításainak köszönhetően Európa-szerte példaértékűnek állítják be a magyar adórendszert. Példaként hozhatom erre az Európai Bizottság tanulmányát, amely szerint az adórés – azaz a költségvetésből kieső áfabevétel – a 2012. évi 22 százalékról 13 százalékra csökkent, és az adóelkerülés mértéke már 2015-ben feleakkora volt Magyarországon, mint Kelet-Közép-Európa más országaiban. A legnagyobb lépést egyértelműen az online pénztárgépek, a közúti áruforgalmat ellenőrző rendszer, az EKÁER és a tavaly éles üzemre állított online számlázás bevezetése jelentette. Az elmúlt év harmadik negyedévében éves szinten 16,3 százalékkal bővültek az áfabevételek az előző év azonos időszakához képest.
– Lehet, hogy a NAV lesz az első olyan hivatal, ahol a mesterséges intelligencia révén a programok automatikusan kiszűrik a csalárd adózókat?
– Az elmúlt évek bebizonyították, hogy az elektronikus megoldások kiválóan alkalmazhatók a feketegazdaság szereplői ellen, ugyanakkor látnunk kell, hogy revizorokra, kockázatelemzőkre mindig szükség lesz. Szaktudásuk, tapasztalatuk és rugalmasságuk nélkülözhetetlen, a digitalizáció csupán egy eszköz, amely pontosítja a kockázatelemzést. Azt, hogy az informatika mennyire segíti a kockázatelemzők munkáját, talán az mutatja meg leginkább, hogy mennyire elképzelhetetlen méretű adatmennyiséggel dolgozik a hivatal. Nagyjából 56 évnyi HD minőségű videó, vagy 30 milliárd Facebook-megosztásra alkalmas fotó is elférne az adatok tárhelyén. Az exponenciálisan növekvő adatmennyiség az utóbbi két év alatt megduplázódott. Azonban az adatok tárolása önmagában kevés, mindig szükség van az ezt felhasználni tudó jó szakemberekre is.
– A kormány 2019-es konvergenciaprogramja szerint az áfacsalásokra koncentráló intézkedésekkel csak tavaly 400 milliárd forintos többletbevétele keletkezett az államnak. Szerepel a tervek között olyan intézkedés, amellyel még tovább fehéredhet a gazdaság?
– Több mint egy éve kötötték be az adóhivatalhoz az étel- és italautomatákat, jelenleg ennek kiterjesztése zajlik. Így többek között az autómosó-, a parkoló-, a szórakoztató- és a termékértékesítő-automaták teljes forgalmi adatát látják majd a hivatal kockázatelemzői. A készülékeket július 31-ig kell regisztrálni a NAV-nál. Kevesen tudják, de az automaták adóhivatali bekötése is példaértékű az Európai Unióban. Az ilyen típusú bevételek eltitkolása ugyanis majdnem minden uniós tagállamban gondot okoz. Az innovatív magyar megoldással lehetetlen eltitkolni a bevételi adatokat, hiszen ezek a berendezések is rendszeresen küldenek elektronikus úton információkat a forgalmukról. Az informatikai lehetőségek szélesítése révén egyre szűkebbre tudjuk vonni a kört az adóelkerülők és a csalók körül, miközben a papírmunka jelentős részétől megszabadíthatjuk a tisztességes adózókat.
– Nemrég ünnepelte egyéves születésnapját az online számlaadat-szolgáltatás is. Ez idő alatt 40 millió számlát küldtek be.
– Pontosítok: július 12-ig már majd 48 millió számlaadat érkezett a rendszeren keresztül. Már az első, online adatok alapján indult eljárások igazolták, hogy a rendszer új távlatokat nyitott a NAV ellenőrzési munkájában. Az online számla-rendszerére épülő stratégia lényege az, hogy a hivatal a folyamatosan beáramló adatok segítségével szinte azonnal észleli az adózóknál felmerülő kockázatokat, és ezekre gyorsan, hatékonyan és arányosan tud reagálni. Számokban összegezve: 15 ezer jogkövetési vizsgálat, melyből 650 adóellenőrzés, hét és fél milliárd forint nettó adókülönbözet, vagyis az első év mérlege szerint olyan jól teljesít az online számla, hogy jövőre akár 10 százalék alatti lehet az adóelkerülés mértéke. Terveink szerint a jövőben nemcsak az adóelkerülés mértéke változik, hanem a szabályozás is. Jelenleg a 100 ezer forintot meghaladó áfatartalom mellett kötelező adatot szolgáltatni a kiállított számlákról, de napirenden van ennek az értékhatárnak a csökkentése. Ám ez azon túl, hogy tovább segíti a gazdaságfehérítést, a vállalkozók számára is kedvező változást hoz, hiszen az így megkapott adatok alapján a későbbiekben arra is lehetőség lesz, hogy az adóhivatal a hozzá beérkező adatok alapján a vállalkozók helyett elkészítse majd az áfabevallásokat. Ez pedig komoly mértékben csökkenti majd a vállalkozások adminisztrációs terheit.
– A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) idei konjunktúrajelentésében az adózás területét emelte ki. Felmérésük szerint itt volt a leglátványosabb a javulás. Az adóigazgatási eljárásokkal és szervekkel sokkal többen voltak 2019-ben elégedettek, mint korábban. Mikor jön el az ideje annak, hogy a cégek legfontosabb bevallásait is a hivatal állítsa ki?
– A jövedéki adónál ez lényegében megtörtént, a NAV már idén január 10- től hónapról hónapra bevallási tervezetet készít azoknak a cégeknek, amelyeket ez érint. Az szja-bevallások kitöltésében már most is segítséget kap a vállalkozói szféra jelentős része. A mezőgazdasági őstermelők mellett idéntől már 354 ezer egyéni vállalkozónak is kitölti a NAV a bevallását. A cél tehát az, hogy a vállalkozásoktól is átvállalja a bevalláskitöltés terhét az adóhivatal. Ez a tervek szerint 2021-re megvalósulhat. Szisztematikusan dolgozunk azon, hogy a gazdaság szereplőinek minél kevesebb időt kelljen az adózásra fordítaniuk.
– A vállalkozások valóban panaszkodnak az adminisztrációs feladatok mennyiségére: ezt megerősíti az OECD felmérése is, amely szerint 277 órát fordítanak évente az adóügyeik intézésére a cégek. Van egyáltalán esély arra, hogy ez az érték jelentősen csökkenjen?
– Ez a 277 óra évi átlagos adóügyekre fordított időmutató még 2017-es adat, ennél 2019-ben már sokkal jobb a helyzet. A magánszemélyeknek harmadik éve gyakorlatilag nem kell adóadminisztrációval foglalkozniuk, hiszen 2017 óta az adóhivatal készíti el ötmillió ember személyijövedelemadó-bevallását. A cégeknél most még kicsit más a helyzet. Esetükben az adminisztrációs terhek valódi mérséklését az adók számának drasztikus csökkentése hozza el. A cél az, hogy a 2022-ig tartó kormányzati ciklus végén harmadával kevesebb adótípus legyen. A munka már meg is kezdődött: tavaly decemberben még mintegy hatvan közteherfajta volt, öt adófajtát már kivezetett a kormányzat, jövőre pedig újabb négy következhet. 2020-ra megszűnik az eva, és egy teherré olvad össze a tízszázalékos nyugdíjjárulék, a négyszázalékos természetbeni egészségbiztosítási járulék, a háromszázalékos pénzbeli egészségbiztosítási járulék és a másfél százalékos munkaerőpiaci járulék.
– A járulék-összevonások nincsenek benne a most elfogadott adótörvényben. Ezek szerint lesz még ősszel is egy törvényjavaslat?
– A Gazdaságvédelmi Akcióterv egyik sarkalatos pontja a járulékterhek összevonása, az adófajták számának csökkentése. Ezt mindenképpen végrehajtjuk, viszont ehhez egy teljesen új járuléktörvény kell, olyan, amely ahol csak lehet, egyszerűsíti, minimalizálja az adminisztrációval kapcsolatos kötelezettségeket. Ez nagy munka, amelybe szeretnénk bevonni az adózási szakembereket. Jó fórum lehet erre a már kétszer összehívott Adó-Tanácskozás is, amelyen a legnagyobb ügyfélkörrel és szakmai tapasztalattal bíró adótanácsadó cégek, szervezetek vesznek részt.
– Gyakorlati szempontból nem éri meg jobban az adót mérsékelni? Az adóadminisztráció csökkentése a fentiek alapján, úgy tűnik, lényegesen nagyobb munkával jár, és az adócsökkentésnek jóval nagyobb a hírértéke is, mint az adóegyszerűsítésnek.
– Ha gyakorlati oldalról közelítjük a kérdést, kiderül, hogy az adók számának mérséklése nemcsak adminisztrációs könnyebbséget jelent a cégeknek, hanem költségcsökkentést is, így az új járuléktörvény például azt is biztosítja, hogy jövőre már csak egy számlára kell utalni a járulékot. De ez a munka sem ér véget, jelenleg piaci szereplőkkel és az adóhivatal szakembereivel együtt dolgozunk az úgynevezett e-bérszámfejtés fejlesztésén, amely biztosítja, hogy bizonyos gazdasági szereplők a mostaninál egyszerűbben, online módon tehessék meg foglalkoztatással kapcsolatos bejelentéseiket, bevallásaikat, adatszolgáltatásaikat. A rendszer arra is alkalmas lesz, hogy a munkavállalók valós időben ellenőrizhessék, hogy a munkaadójuk bejelentette-e őket.
– Hatalmas fehéredés, folyamatosan csökkenő adóterhek és egyszerűsítés. Úgy tűnik, hogy ez az időszak lehet az adópolitika fénykora. Vannak még egyáltalán kitűzött célok?
– Számításaink szerint a 2021-es esztendő lehet egy újabb történelmi dátum az adózás történetében. Ahogyan arra már utaltam, akkorra a folyamatosan csökkenő adóterhek és -fajták mellett már a NAV készíti majd el a vállalkozások legtöbb bevallását. Ezért reális elvárás az, hogy 2021-re Magyarország ne csak az Európai Unió legnagyobb adócsökkentője címet birtokolja, hanem a legnagyobb adó-adminisztráció-csökkentője címet is.