Milyenek lesznek a jövő adóbevallásai, hogyan költözik az ügyintézés a mobiltelefonokra, mire képes és mire nem a mesterséges intelligencia, és mit várhat egy pályakezdő, ha a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai szakterületét választja? Többek között ezekről az izgalmas kérdésekről beszélgettünk a hivatal informatikai rendszerét irányító elnökhelyettessel.
A NAV az egyik legnagyobb ügyfélkörrel kapcsolatban álló közigazgatási szerv, a rengeteg ügytípusból adódóan, pláne a digitalizáció dinamikus korszakában, vélhetően az informatikai háttér is az egyik legsokszínűbb és legkiterjedtebb rendszer az országban. Hogyan képzelheti el ezt egy kívülálló?
– Összetettsége és mérete miatt a NAV informatikai portfóliója kiemelkedik a magyar közigazgatási mezőnyből. A komplexitást jól kifejezi a funkcionális sokszínűség. Vannak az adatok hatalmas tömegéből közhiteles nyilvántartást képező rendszereink, a belső ügyviteli feladatokat támogató alkalmazások, a társhatósági és EU-s adatcserét biztosító modulok, az ügyfélkiszolgáló felületek, és semmiképp nem hagynám ki a felsorolásból az adatvagyon rendszerezett felhasználását segítő adattárházunkat. Az ügyfelekkel kommunikáló rendszereink úgynevezett frontend része ráadásul két relációban is fejlődik, azon oknál fogva, hogy amíg a magánszemélyeket és a kisvállalkozásokat tipikusan webböngésző felületen kell kiszolgálnunk, addig a gazdálkodó szervezetek saját ügyviteli rendszereikkel kapcsolatban álló, gépi interfészalapú megoldásokat igényelnek. Rendszereink nem egymás mellett, elkülönülten léteznek, hanem egységet alkotva, bonyolult kapcsolati hálóban, és akkor még az adatmennyiségről nem beszéltünk.
Nyilván egy ilyen rendszer csábító a hekkervilág számára is. Milyen tapasztalatai vannak? Hogyan védik a több terabyte-nyi érzékeny adatot?
– A „hogyanról” nem beszélek, az maradjon a mi titkunk. Bár százszázalékos védelem a digitális adat- és információvédelemben sem létezik, de a NAV-nál minden eszközünk és tudásunk megvan az igen magas szintű védelemhez. A modern technológia és a magasan képzett kiberbiztonsági szakemberek külön szervezeti egységként őrzik és óvják a rendszert. A valódi kockázat inkább az emberi tényezőben rejlik, mert bár mindent elkövetünk, hogy az információbiztonság-tudatosság fejlődjön, de az emberek biztonságtudatára valójában nincs ráhatásunk. Mindenki hallott már adathalász e-mailekről, sms-ekről. Az ezek mögött állók már nem közvetlenül az értékeinket akarják, hanem a fejünkben lévő információkra, például a belépési kódjainkra vadásznak, amelyek révén persze végül is pénzt akarnak szerezni. Mint minden informatikai szakember, én is minden fórumon óva intek mindenkit attól, hogy bárkinek vagy bármilyen nem biztonságos felületen megadja az adatait. Nem csak a lakásunkat kell bezárnunk, a jelszavainkat, információinkat, személyes adatainkat is lakat alatt kell tartanunk!
Az adóhivatal informatikai fejlesztésében milyen újítások voltak, illetve vannak folyamatban?
– Mindenekelőtt tisztában vagyunk azzal, hogy csak magától értetődő felületeket kínálhatunk, ugyanis szolgáltatásaink felhasználói nem arra vágynak, hogy sok időt töltsenek az ügyintézéssel. Ellentétben a kereskedelmi applikációkkal, felületekkel, nekünk nem az a célunk, hogy hosszan a NAV oldalain tartsuk az embereket. Mi akkor felelünk meg az elvárásoknak, ha minél kevesebb lépésben letudhatják az emberek az adókötelezettségeiket. Ez a jelen digitális fejlesztéseinek legnagyobb kihívása: bonyolult dolgokat kell kézenfekvő formában megjeleníteni. Az adózók számára publikálandó fejlesztések esetében prioritást élveznek azok, amelyek társadalmi szinten is érzékelhető hasznot hoznak. Az ügyek lehető legszélesebb körét igyekszünk mobilplatformon is elintézhetővé tenni. Erre példa a gépjárműadó rendezése, az adószámla egyszerű elérése fizetési funkcióval, vagy a foglalkoztatási információk lekérdezése. Érdemes a NAV-Mobilt letölteni a tárolt applikációk közé, mert ma még talán szokatlan, de a közeljövőben már természetes lesz az adózás mobiltelefonon keresztül. Ugyancsak tavaly dolgoztunk ki egy hasznos alkalmazást: a katából kilépők, átalányadózást választók pillanatok alatt kitölthetik 2258-as bevallásukat. A fejlesztés újdonsága, hogy az ONYA (Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás) keretrendszer rugalmasabbá tételével egy olyan felület jött létre, amely szakít a korábbi nyomtatványalapú kitöltési mechanizmusokkal, és felhasználóbarát megközelítéssel ajánlja ki, gyűjti be az adatokat, úgymond, kérdés-válasz formájában. A program vezeti az adózót, számára csak releváns kérdések és kitöltendő mezők jelennek meg, ezzel jelentősen csökkentve a bevallás idejét és bonyolultságát.
A hivatal az idén hány ember helyett készíti el az szja-bevallást, hogyan lehet a kiajánlott bevallások körét tovább bővíteni?
– Az idén is – az előző évekhez hasonlóan – mintegy 5,5 millió személyijövedelemadó-bevallási tervezet készül, amely az eSZJA portálon 2023. március közepétől elérhető. A kiajánlott bevallások körének bővítése érdekes és aktuális kérdés. A gazdálkodó szervezetekkel működő gépi interfészalapú kapcsolat fejlesztése mellett a magánszemélyek esetén az űrlapalapú adatfogadó felületektől szeretnénk elrugaszkodni. Az elektronikus kommunikációt fokozatosan a NAV Ügyfélportáljára orientálva tervezzük kialakítani, interjúkra épülő felületekkel. A hivatal releváns és egyértelmű kérdéseire adott válaszok és a NAV-nál meglévő adatok alapján áll össze az adatszolgáltatás. Emellett vannak olyan adózói adatigények, amelyeket a NAV-Mobilon vagy a NAV Ügyfélportáján szolgálhatunk ki, az aktuális adatot minden további interakció nélkül elérhetővé téve az adózók számára. A jelenlegi nyomtatványkitöltő programjaink lehető legnagyobb részét szeretnénk így kiváltani.
Az eSZJA ma már rutinszerűen működik. Milyen hasonló rendszerek bevezetésére lehet számítani?
– 2024 elején elindul az áfabevallást támogató eÁFA-rendszer, amelynek kivitelezésében paradigmaváltás történt az elmúlt évben. Ennek lényege, hogy a felhasználóknak nem egy bevallási tervezetet ajánlunk, hanem az online számlaadat-szolgáltatások adatainak, az online pénztárgéprendszer egyszerűsített számla- és nyugtaadatainak, valamint a termékimport-vámhatározatok adatainak felhasználásával elemi gazdasági események analitikus kimutatását kapják meg a cégek. Tehát nemcsak elemzésre, a gazdasági események átvilágítására használjuk az adatvagyont, hanem arra is, hogy a gazdálkodók ügyvitelét, statisztikáit támogassuk a cégtörténethez szorosan kapcsolódó adatokkal. A feltöltött analitikán futtatott ellenőrzések eredményét letölthetik és a saját üzleti folyamataikba beépíthetik a felhasználók. Mindezeknek az adózó saját ügyviteli rendszerébe integrálásával, a NAV felületére történő belépés nélkül, a saját rendszerén keresztül is beadhatja és jóvá is hagyhatja bevallását. Az új működési elv biztosítja az áfaanalitika és a bevalláshoz nélkülözhetetlen adatok gépileg feldolgozható formájú előállítását, gépi benyújtását és jóváhagyását.
A mesterséges intelligencia milyen módon tudja segíteni a NAV munkáját? Például az ellenőrzési feladatokban?
– Az elemzendő adatok köre és mennyisége exponenciálisan nő. A NAV adatvagyona az utóbbi két év alatt megduplázódott, már több mint 13 petabyte. Ez megegyezik egy 296 évig tartó HD-minőségű film adatmennyiségével, ha pedig 4,7 gigabyte-os DVD-lemezekre írnánk ezt az adathalmazt, akkor 1 petabyte körülbelül egy 55 emelet magas épületet adna ki. Ezen a ponton már szükség van olyan új algoritmusok, módszerek integrálására, amelyek a szervezet stratégiai céljait szolgáló, akár széles közigazgatási szinten is hasznosítható összefüggéseket képesek feltárni. A lehetséges összefüggések komplexitása figyelemre méltó, hiszen nemcsak az adatmennyiség növekszik napról napra – akár 2-4 millió online számlaadat-szolgáltatás is érkezhet naponta –, hanem a kezelendő változók száma is. A korábbi modellezési gyakorlatokkal ellentétben ebben a mesterséges intelligencián alapuló megoldásban már nem az ember alkotja a modellt, hanem a gép, ezáltal az adathalmazokban előforduló szabályszerűségek teljeskörűen és célzottan elemezhetők. A modellek értékelését azonban továbbra is az ember végzi, ő dönti el, hogy mely összefüggések korrelálnak a kitűzött célokkal, és melyek eldobhatók. A NAV egyedülálló adatvagyonának értékére épülő kutatásokat végző NAV Mesterséges Intelligencia Munkacsoport 2022. március 29-én alakult. Maga a kutatás anonimizált adatokon történik, így a modellalkotás során a feltárt összefüggésekkel érintettek kiléte a kutatók számára ismeretlen. A mesterséges intelligencián alapuló technológia tehát olyan devianciákat is képes lehet feltárni, amelyek a nagy adatmennyiség birtokában korábban a technológia hiánya miatt rejtve maradtak. Ez a technológia teremti meg azt a potenciált, amely új módszerek és szempontok bevezetését generálja a hivatalban. Mindenesetre az nem hagyható figyelmen kívül, hogy a mesterséges intelligencia mellett nélkülözhetetlen az emberi gondolkodás. Egyedire, eredetire csak az ember képes. Ezt úgy tudnám jól érzékeltetni, hogy például egy sakkjátszmában lehet sikeres a mesterséges intelligencia, ha kellően sok nyert játszma lépéseit megtanítjuk neki, de érzelmeket kiváltó, intuíciókat közvetítő, értékteremtő művészeti alkotások nem várhatók tőle.
A mai generáció pályakezdő informatikusai vajon elérhetők-e a NAV számára? Mivel lehet őket megszólítani most, amikor mindenki rájuk vadászik?
– Ez valóban kihívás, hiszen ez egy tudásintenzív szektor, vagyis az informatika legértékesebb vagyoneleme az, ami a kollégáink fejében van. Az utánpótlás azonban nem lehetetlen, hiszen a NAV informatikusának lenni megtiszteltetés, egyrészt a rendszer egyedülállósága, másrészt a NAV küldetése miatt. Itt olyan szakmai kihívásokkal lehet találkozni, amilyenekkel ilyen formában sehol máshol. A sok egyedi tapasztalatból később egyedi tudás lesz, ami a NAV fejlesztéseinél kincset ér, de a piaci szektorban is óriási érték. Tehát nem is az a kérdés, hogyan veszünk fel új kollégákat, sokkal inkább az, hogyan tartjuk itt őket. A kötelességünk nemcsak a működőképes, korszerű rendszer fenntartása, hanem a NAV informatikusi, csaknem ezerfős közösségének egyben tartása is. Így őrizhetjük meg az állandó fejlődés lehetőségét.