A pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózók egymás közötti készpénzfizetése 2013. január 1-jétől korlátozásra került. Jelen cikk a korlátozás szabályainak részletes ismertetésére és arra vállalkozik, hogy e szabályok gyakorlati alkalmazása során felmerült kérdések alapján azok értelmezéséhez és alkalmazásához is segítséget nyújtson.
Jogszabályi környezet
A korlátozás szabályainak bemutatását megelőzően mindenképpen meg kell említeni, hogy – bár ez nem közismert – a készpénzfizetés elfogadását más jogszabály is korlátozza. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény 1. § (3) bekezdése alapján az árukereskedelmi tevékenységet végző szolgáltató személy vagy szervezet e tevékenysége körében nem fogadhat el 3 millió 600 ezer forintot elérő vagy meghaladó összegű készpénzfizetést, kivéve, ha e törvény 33. §szerint elkészített belső szabályzatának a kereskedelmi hatósághoz történő benyújtásával vállalja az e törvényben meghatározott kötelezettségek, például az ügyfél-átvilágítási és pénzmosásra vagy terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén a bejelentési kötelezettség teljesítését. A készpénzfizetési korlát megszegése a jogsértés súlyával arányosan egymillió forintig terjedő bírsággal is sújtható, más intézkedések alkalmazása mellett, a felügyeletet ellátó szerv részéről.
A készpénzben történő fizetéshez emellett az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 17. § (9) bekezdése bejelentési kötelezettséget kapcsol, amely szerint a készpénzfizetés napjától számított 15 napon belül a vevőnek, a szolgáltatás igénybevevőjének – a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek kivételével – az állami adóhatósághoz be kell jelentenie a kapcsolt vállalkozás részére 1 millió forintot meghaladó értékben teljesített, egyéb esetben a 2 millió forintot meghaladó értékben teljesített készpénzszolgáltatást. A bejelentési kötelezettséget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapjáról, a www.nav.gov.hu címről letölthető 40-es jelű, „Bejelentés a készpénzfizetésről” elnevezésű nyomtatványon kell teljesíteni.
A pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózók egymás közötti készpénzfizetése a fenti korlátozás és bejelentési kötelezettség fenntartása mellett került korlátozásra 2013. január 1-jétől.
Az Art. készpénzfizetés korlátozására vonatkozó szabályozása
Az Art. 38. § (3a) bekezdése szerint a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó adóköteles tevékenysége keretében más, pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózónak a vele vagy más jogalannyal kötött szerződés alapján, az abban meghatározott szolgáltatás vagy termékértékesítés – általános forgalmi adó felszámítása esetén az általános forgalmi adóval növelt – ellenértékeként, szerződésenként egy naptári hónapban legfeljebb 1,5 millió forint összegben teljesíthet készpénzszolgáltatást.
Mi minősül készpénzszolgáltatásnak?
A készpénzszolgáltatás csak a bankjeggyel és érmével történő fizetést jelenti, így abban az esetben, ha legalább az egyik félnél megvalósul a bankszámla-jóváírás vagy -terhelés, a korlátozás szabályait nem kell alkalmazni. Ennek magyarázata, hogy a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény 2. számú mellékletének I.9.1. a) pontja kimondja, hogy nem minősül pénzforgalmi szolgáltatásnak a fizető fél és a kedvezményezett közötti közvetlen, közvetítői közreműködés nélküli bankjeggyel és érmével (a továbbiakban együtt: készpénz) történő fizetési művelet. A törvény definíciója szerint tehát a bankjeggyel és érmével történő fizetési művelet minősül készpénzfizetésnek. Ennek megfelelően nem minősül a korlátozás szempontjából készpénzszolgáltatásnak például, ha a termék vagy szolgáltatás ellenértékét bankszámlára történő készpénzbefizetéssel teljesítik, illetve az sem, ha a termék vagy szolgáltatás ellenértékének rendezése érdekében a banknak adott rendelkezés alapján a bankszámláról a bank készpénzkifizetést teljesít.
Meg kell említeni, hogy amennyiben az ellenérték egy része készpénzben, másik része átutalással kerül teljesítésre, az átutalás összegét az összeghatár számítása során nem kell figyelembe venni. Azaz például, ha egy szerződés alapján az abban meghatározott szolgáltatás vagy termékértékesítés – általános forgalmi adó felszámítása esetén az általános forgalmi adóval növelt – 3 millió forintban meghatározott ellenértékéből 1,5 millió forintot átutalással, 1,5 millió forintot készpénzzel teljesítenek, a teljesítés nem ütközik a korlátozás szabályába.
Kire és milyen tevékenységre vonatkozik a korlátozás?
A korlátozás a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózókat érinti. Az Art. 38. § (2) bekezdése szerint pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó
• a belföldi jogi személy;
• a belföldi jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság; és
• az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett magánszemély, ideértve az egyéni vállalkozót is.
A meghatározásból következik, hogy a külföldi személy és az általános forgalmi adó fizetésére nem kötelezett, például alanyi adómentességet választott magánszemély, egyéni vállalkozó sem alanya a korlátozásnak. A személyi hatály szempontjából fontos körülmény, hogy a készpénzfizetés csak a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózók között korlátozott, azonban nem kell hogy bármiféle szerződéses kapcsolatban álljanak, a korlátozást az egymás közötti készpénzszolgáltatás ténye alapozza meg.
Ki kell emelni végül, hogy a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózók közötti készpénzfizetés is csak akkor esik korlátozás alá, ha a készpénzfizetésre a készpénzfizetést teljesítő Art. szerint adóköteles tevékenysége keretében kerül sor. Így például ha a kávézót üzemeltető egyéni vállalkozó a vállalkozása érdekében péksüteményt szerez be, abban az esetben a korlátozás kiterjed e termékbeszerzése ellenértékének teljesítésére, ha azonban ugyanez az egyéni vállalkozó a péksüteményt a családja részére vásárolja meg, készpénzfizetése nem korlátozott.
A készpénzszolgáltatás összege nem haladhatja meg a 1,5 millió forintot, amely összeghatárt szerződésenként és naptári hónaponként kell figyelembe venni.
Ki kell emelni, hogy abban az esetben, ha a szerződésben meghatározott ellenérték teljesítése során előleg fizetésére is sor kerül, az összeghatár számítása során az előleg és a végteljesítés összegét össze kell számítani, ha az előleg fizetésére és a végteljesítésre egy naptári hónapon belül kerül sor. Abban az esetben pedig, ha az ellenérték teljesítése több részletben történik, és a részletek teljesítési időpontja nem egy naptári hónapra esik, akkor csak az egy naptári hónapban történt teljesítések összegét kell összeszámítani.
A korlátozás hatályán kívüli tételek
A korlátozás csak termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás – általános forgalmi adó felszámítása esetén az általános forgalmi adóval növelt – ellenértékére vonatkozik, azaz például kölcsön vagy hitel a korlátozás mértékét meghaladó összegben is adható, folyósítható készpénzben, illetve a szerződésszegés esetén annak ellentételezésére szolgáló készpénzfizetés, pl. kártérítés sem áll a korlátozás hatálya alatt.
Forinttól eltérő devizás tételek
Valutában történő készpénzszolgáltatás esetén az összeghatár megítélése tekintetében a Magyar Nemzeti Bank által megadott, a kifizetés napján érvényes árfolyamot kell figyelembe venni, ilyen árfolyam hiányában az adott valuta euróban meghatározott árfolyamát kell alapul venni. Azt, hogy a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás ellenértékének teljesítésére került-e sor vagy sem, a polgári jog fogalmai szerint kell megállapítani.
Mi minősül (egy) szerződésnek?
Azt, hogy mi minősül szerződésnek, a polgári jog szabályai alapján kell megítélni.
Röviden: a szerződés kettő vagy több személy olyan egybehangzó akaratnyilatkozata, amely joghatást vált ki, létrejöhet szóban, írásban és ráutaló magatartással is, a szerződés alapján a felek szolgáltatás és ellenszolgáltatás teljesítésére kötelesek.
Azt, hogy több termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás mennyiben tekinthető egy szerződésnek, szintén a polgári jog szabályai szerint kell megítélni, mégpedig az eset összes körülménye alapján. Ha azokat egymással összefüggésben, egymásra tekintettel teljesítik, gazdasági céljukat vagy a szerződéskötés körülményeit figyelembe véve egységet képeznek, úgy azokat egy szerződésnek kell tekinteni. Amennyiben például megrendelünk egy ablakot, és a termék értékesítőjétől megrendeljük a beszerelést is, a termék értékesítését és a szolgáltatás nyújtását egy szerződésnek kell tekinteni, mivel fő- és mellékszolgáltatás viszonyban állnak. Amennyiben viszont az ablak beszerzését követően a beszerelésre több árajánlatot kérünk, amiből az ablakot értékesítőé volt a legkedvezőbb, és ezért vele szerződünk, úgy már több szerződésről beszélhetünk.
A korlátozás szempontjából a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózóknak nem kell egymással szerződéses kapcsolatban állniuk. A korlátozás minden készpénzfizetésre kiterjed, amelyet a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó egy általa kötött szerződés alapján egy másik pénzforgalmi száma nyitására kötelezett adózónak teljesít, akár vele áll szerződéses kapcsolatban, akár mással.
Keretszerződések, folyamatos teljesítések
Ki kell térnünk még a keretszerződés és a folyamatos teljesítésű ügyletek kérdésére.
A keretszerződés egy időszak vonatkozásában határozza meg a felek jogait és kötelezettségeit, jogot biztosít a vevő részére termékek beszerzésére, szolgáltatások igénybevételére. Figyelemmel arra, hogy a beszerzésre, igénybevételre való jogot a vevő egyoldalú jognyilatkozatával érvényesíti, a keretszerződésen belül önálló, egyedi szerződések keletkeznek, amelyek tekintetében a korlátozást egyenként kell figyelembe venni.
A folyamatos teljesítésű ügyletek során viszont azonos felek között, rendszeres és ismétlődő jelleggel, általában azonos tartalommal teljesül szolgáltatás és ellenszolgáltatás, ezért egy szerződésnek minősülnek.
A keretszerződések és a folyamatos teljesítésű ügyletek elhatárolásánál mindig az adott ügylet körülményeit kell alapul venni. Konkrét példával élve:
• ha a cigaretta forgalmazója arra köt szerződést a bolttal, hogy a bolt havonta négyszer rendel a készletei fogyására figyelemmel (tehát nem előre meghatározott mennyiségben), úgy négy szerződés jön létre;
• ha viszont a cigaretta forgalmazója havonta egy alkalommal szállít az év elején előre meghatározott mennyiséget, az már folyamatos teljesítésű ügylet.
Nem rendeltetésszerű joggyakorlás
Az Art. 38. § (3b) bekezdése alapján azon készpénzben teljesített kifizetéseket, amelyeket a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó ugyanazon felek között kötött szerződések alapján, ugyanazon adózó részére teljesít, a (3a) bekezdés alkalmazásában egy szerződés alapján teljesített készpénzszolgáltatásnak kell tekinteni, ha kétséget kizáróan megállapítható, hogy a felek közötti jogügylet nem rendeltetésszerű joggyakorlás miatt került több szerződésben meghatározásra.
A bekezdés alapján a nem rendeltetésszerű joggyakorlás akkor valósul meg, ha a jogügylet alanyai kifejezetten a korlátozás megkerülése érdekében „darabolják fel” szerződéseiket olyan ügyletek vonatkozásában, amelyek egy egységet képeznek.
A nem rendeltetésszerű joggyakorlást az adóhatóságnak kell bizonyítania, szankciója, hogy a „feldarabolt” szerződések szerint egy naptári hónapban teljesített ellenértékek összegét össze kell számítani. A korábbi példánál maradva, ha az ablak beszerelésére vonatkozó árajánlatkérés csak a nem rendeltetésszerű joggyakorlás leplezésére szolgált, és a beszerelést mindenképpen a terméket értékesítőtől rendeltük volna meg, akkor az ablak beszerzését és beszerelését egy szerződésnek kell tekinteni, és a „feldarabolt” szerződésekben meghatározott ellenértékek összeadását követően kell meghatározni, hogy a korlát átlépésére sor került-e vagy sem.
Szankciók
Az Art. 38. § (20f) bekezdése alapján a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó a 38. § (3a) bekezdésében foglalt előírás megsértése esetén a készpénzszolgáltatásnak a 1,5 millió forintot meghaladó része után 20 százalék mértékű mulasztási bírságot fizet. A 38. § (3a) bekezdésében foglalt előírás megsértésével teljesített kifizetés jogosultja, ha a szabálytalan kifizetést elfogadja, a készpénzszolgáltatásnak az 1,5 millió forintot meghaladó része után 20 százalék mértékű mulasztási bírságot fizet.
A szabályozás alapján tehát mind a korlátozás mértékét meghaladó készpénzszolgáltatás teljesítője, mind annak elfogadója mulasztási bírsággal sújtható. Figyelemmel pedig arra, hogy a készpénzszolgáltatás a bankjeggyel és az érmével fizetést jelenti, így azok átvétele, ha saját akaratból történik, már kimeríti az elfogadás fogalmát.
A mulasztási bírság alapja a készpénzszolgáltatás 1,5 millió forintot meghaladó része, mértéke a törvény megfogalmazása alapján nem állapítható meg szabadon, minden esetben a korlátozás összegét meghaladó rész 20 százaléka. Azaz ha a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózók az összeghatárt 100 ezer forinttal lépik túl, abban az esetben a mulasztási bírság összege 20 ezer forint lesz.
A készpénzfizetés korlátozására vonatkozó szabályokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzi.